LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Enexis bestempeld je onterecht als crimineel!!!

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Fred121

Enexis bestempeld je onterecht als crimineel!!!

Ongelezen bericht door Fred121 »

Beste lezers,

Eerst even de feiten.

In juli 2010 de energieafrekening ontvangen van Essent en maar liefst 9180 kwh. Best veel voor een alleenstaande die overdag gewoon 5 dagen per week werkt. Dus ik moest flink bijbetalen.
Betaling hangende het onderzoek
Dus op 6-08-2010 mijn meter laten ijken door Enexis voor €190,00 en geconstateerd dat mijn meter gemiddeld zo,n 92% afweek. Ik zou dit geld terug krijgen als de meter afweek dus dat vond ik niet zo,n probleem.
Op 19-08-2010 is er een nieuwe meter geplaatst door Enexis en de oude meter werd meegenomen voor onderzoek.
Al die tijd zit je natuurlijk af te wachten hoeveel geld je terug gaat ontvangen en vandaag na 22-10-2010 eindelijk bericht van Enexis.

Daarin wordt mij even verteld dat ik gefraudeerd heb met de meter omdat er krasjes aan de onderkant en de zijkante ziten en deze zouden veroorzaakt kunnen zijn door een magneet?
Deze meter was uit 1974 en ik denk dat er in de 36 jaar uiteraard wel eens krasjes op kunnen zitten daar er van alles in de meterkast gezet wordt zoals een stofzuiger, strijkplank etc., als dit zelfs bij mij wel is gebeurd? Het kan net zo goed bij de vorige bewoners zijn gebeurd? Hoe durven ze? Het woord demagnetisering wordt in het onderzoeksrapport niet genoemd?
Ik ben hier uiteraard zo kwaad over en meteen naar Enexis afdeling fraude gebeld waar ik uiteraard even liet weten het hier niet mee eens te zijn en hoe ze het in hun hoofd halen om mij als een crimineel te bestempelen.
Nu zit hier ook nog doodleuk een rekening bij van €250,00 voor de nieuwe meter en staat er de volgende waarschuwing:

Indien u niet tot betaling overgaat van de factuur, zullen wij aangifte doen bij de politie van vernieling van de meetinrichting. De meter hebben wij veilig gesteld voor eventueel nader onderzoek door politie en derden.

Met ander worden als je betaalt geef je toe dat je een crimineel bent?

Uiteraard heb ik een jurist ingeschakeld omdat ze bij de afdeling fraude mij even vertelde dat als ik het er niet mee eens was er maar werk van moest maken.

Wat is dit voor een terreur en hoe durft Enexis mensen te bestempelen als crimineel met het feit dat het eventuaal zou kunnen dat de krasjes op de meter door een magneet veroorzaakt zouden kunnen zijn?
De afgelopen jaren is mijn elektriciteits rekening omhoog geklommen van 5000 in 2007, 6600 in 2008,8300 in 2009 naar 9200 in 2010.

Ik kan dit nog steeds niet geloven daar ik nog nooit in aanraking ben gekomen met justitie en nu door Enexis wordt beschuldigd van fraude.

Enexis waar zijn jullie mee bezig? Uiteraard wens ik excuses van jullie.

Fred
Laatst gewijzigd door Fred121 op 27 nov 2010 20:05, 1 keer totaal gewijzigd.

crazyme

Re: Enexis bestempeld je onterecht als crimineel!!!

Ongelezen bericht door crazyme »

Fred121 schreef: Indien u niet tot betaling overgaat van de factuur, zullen wij aangifte doen bij de politie van vernieling van de meetinrichting. De meter hebben wij veilig gesteld voor eventueel nader onderzoek door politie en derden.
Ik zou eisen dat ze aangifte doen en het door de politie tot op de bodem laten uitzoeken.

Niet echt logisch, magneten plaatsen om het verbruik te drukken en dan een herijking aanvragen omdat je het verbruik te hoog vindt.

Shine

Ongelezen bericht door Shine »

En zo verzint Enexis en vermoedelijk meer netbeheerders altijd wel een of ander excuus om de consument bijvoorbaat in het nadeel te plaatsen.
Krasjes op de kast...dus hebt u vast en zeker.....bij een meter van 30 jaar oud .. mijn hemel het moet niet gekker worden.
Mijn sleutels liggen in de kast en zo nog wat kleine niet magnetische zooi. Wat er voor dat ik dit huis ging betrekken in die meterkast heeft gelegen ...... geen idee.
Een kijkje leert mij dat er kleine krasjes links en rechts op de meter zijn. Dus als mijn meter ooit eens gaat tollen, dan heb ik het gedaan?
Dacht het niet.
Netbeheerders grijpen te vaak en gemakkelijk naar de term knoeien met een 'magneet' als zijnde oorzaak. En stellen daarmee de consument als verantwoordelijk met alle gevolgen van dien.
Ik wil niet zeggen dat niemand rotzooit met meters, maar ik krijg sterk de indruk dat bij de netbeheerder iedere nederlander, bij wie de meter een vastgestelde afwijking vertoont, aangemerkt wordt als fraudeur die met een magneet heeft lopen spelen.
Klaarblijkelijk is het moeilijk verteren voor netbeheerders dat meters er soms gewoon de brui aan kunnen geven en af kunnen gaan wijken zonder dat er mee geknoeid is. Althans zeker niet bewust.

Ik vind dat Enexis maar moet gaan bewijzen dat er met een of andere magneet bi die meter gerommeld is. Een stel krasjes lijken me hier niet voldoende onderbouwend voor te zijn.

Hop, naar de geschillencommissie en laat het maar voorkomen. De zaak is moeilijk, maar ik zou het er niet bij laten zitten.
Goed dat u een jurist hebt geraadpleegd. Zorg dat u indeze goede bijstand gaat krijgen!

Succes en laat nog eens weten hoe het is afgelopen.

Fred121

Bedankt voor jullie reactie.

Uiteraard ben ik er 200% van overtuigd dat ik deze zaak ga winnen. Omdat het in Nederland niet zo werkt.
O meneer u heeft een kras op uw auto dus u heeft iemand doodgereden! zou hetzelfde zijn. En zo kan ik er nog wel 1000 opnoemen.
Ik vind het schofterig dat je zo behandeld wordt door een bedrijf als Enexis en op deze manier proberen zij om een probleem van hun kant in jou schoenen te schuiven en jou de rekening te presenteren.
Ik begrijp niet waarom ze dit uberhaupt proberen, daar deze zaak voor hen absoluut verloren is. Misschien dat een bedrijf als Essent eens een andere netwerk beheerder moet gaan zoeken en niet met zo,n bedrijf in zee moeten gaan. Ik walg echt van deze praktijken en ik vind het jammer dat ik hier weer tijd in moet gaan investeren.

Fred
Laatst gewijzigd door Fred121 op 27 nov 2010 20:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Toxopeus

Ongelezen bericht door Toxopeus »

Fred121 schreef:Enexis waar zijn jullie mee bezig?
klik

Maak hier werk van Fred, kunnen ze jou gaan betalen i.p.v. jij hun. :mrgreen:

Sjors_B

Ongelezen bericht door Sjors_B »

Ik zeg het nog maar eens, ik vind het absurd dat de meter verhuurder ook bij vermeende afwijkingen / fraude ZELF mag onderzoeken wat er aan de hand is.

Ik ben er nog steeds voor dat er een onafhangkelijk door de overheid aangewezen instantie is die deze meter controleerd en onderzoekt op fraude. Deze heeft dan dus ook niets te maken met leveranciers en netwerkbeheerders.

Over die krassen, een beetje monteur demonteerd die meter in 10 minuten en donderd hem daarna achter in de bus. Aan het einde van de dag worden ze op kantoor neer gezet.

Die magneten heb je dus gebruikt volgens enexis om de meter harder te laten lopen :mrgreen:

Fred121

Bedankt voor jullie reacties.

Komende week zal mijn jurist zich over deze zaak buigen,
Uiteraard hou ik jullie op de hoogte van wat er gebeurd en laat gebeuren.

Voor mij is het allemaal heel duidelijk, vooral omdat er letterlijk zwart op wit staat in het onderzoeks rapport.

RESULTATEN

De meter werdt aangeboden als kwestiemeter naar aanleiding van een onderzoek op kosten van ongelijk.
De meter werdt aangeboden met een correcte fabrieksverzegeling.
Uit de meterijking blijkt dat de meter een grote afwijking in registratie(88,1%) vertoont (zie ijkrapport).
Tevens bevinden op de onderzijde en linker en rechter zijde van de bovenkap van de meter zich krassen, deze kunnen veroorzaakt zijn door een magneet die erop heeft gezeten.
Uit eerdere testen bljkt dat er circa 20% tot 30% verbruik niet geregistreerd wordt.

CONCLUSIE

Uit het bovenstaande moet men de volgende conclusie trekken:

Het is duidelijk dat deze meter niet open is geweest maar dat er wel aantoonbaar gefraudeerd is met deze meter.

Dit onderzoek geeft voldoende aanleiding te twijfelen over de juistheid van de afgenomen energie, in welke mate dit gebeurd is kan men aan de hand van de eventueel bekende en betrouwbare voorgaande jaar verbruiken een gemiddeld dagverbruik worden berekend en dat bovendien aan de hand van eventueel aangetroffen elektrische apparatuur, die niet met normaal gebruik van doen hebben, een berekening van het daadwerkelijke verbruik kan worden opgesteld.

De meter wordt tot 30 november 2011 bij Enexis Metering-Zuid bewaard voor een eventueel vervolg.

Landgraaf 05 oktober 2010.

Ikzelf vind het een lachertje, en begrijp nog steeds niet waarom Enexis dit probeert? Misschien dat ze dit lukt bij bepaalde mensen die maar ja en amen zeggen, maar dan zijn ze bij mij aan het verkeerde adres.
De rook komt alweer uit mijn oren als ik er zo mee bezig ben. Dus ga ik nu lekker genieten van mijn zondag.

Bedankt voor jullie reacties en hoop dat ik met deze zaak in de toekomst ook anderen hiermee kan helpen.

Fred
Laatst gewijzigd door Fred121 op 27 nov 2010 20:06, 1 keer totaal gewijzigd.

h@rm@n

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Ik kan dit nog steeds niet geloven daar ik nog nooit in aanraking ben gekomen met justitie en nu door Enexis wordt beschuldigd van fraude.
In de voorwaarden van Enexis staat dat de verbruiker verantwoordelijk is voor de meterkast, maw voor de aansluiting c.q. aansluitkast (o.a. verzegeling) en de elektriciteitsmeter. In deze optiek moet je dan ook je aansprakelijkheid zien. Dat je je aangesproken voelt als fraudeur en/of crimineel is aan jezelf. Duidelijk is dat de meter voorheen juist geregistreerd heeft en in de loop van enkele jaren een groter verbruik is gaan registreren. Geeft hier maar eens een verklaring voor? Voorbeeld: als ik op welke manier dan ook mijn verbruik manipuleer en op een gegeven moment spijt krijg of er mee op wil horen en vervolgens langzaam het verbruik laat stijgen om zodoende niet direct een groot verschil te krijgen zou je op deze manier ook nog eens restitutie van het grotere verbruik moeten krijgen. Kun je je voorstellen dat Enexis niet zonder slag of stoot zich hierbij gaat neerleggen?

Fred121

Bedankt voor je reactie Herman.

Als ik een bericht krijgt dat er aantoonbaar gefraudeerd is, ja dan voel ik me inderdaad aangesproken.

Ikzelf denk dat het te maken heeft met een blikseminslag die in April 2008 in mijn huis heb gehad. Er kwam toen een knal uit de meterkast en 3 televisies waren toen kapot gegaan. (is ook uitgekeerd door de verzekering destijds)
Sinds die tijd zie ik ook de stijging van mijn verbruik. Uiteraard kan ik dit ook niet bewijzen, maar lijkt me wel een mogelijke oorzaak.

Ik had dit ook gemeld maar hier verder geen reactie op gekregen?

En de meter was 36 jaar oud, en ben van mening dat iets mechanisch altijd kan slijten/kapot kan gaan.

Ik vind het belachelijk dat je het nadeel van de twijfel krijgt en je gelijk als fraudeur wordt neergezet.
Zoals ik lees op het internet zou er dan in het rapport moeten staan dat er sprake zou zijn van demagnetisering, ik neem aan dat ze dit bij zo,n onderzoek kunnen vaststellen. Dit is in mijn geval dus niet zo, dus ik begrijp niet dat ze iemand met krasjes op de meter dan gaan veroordelen en neerzetten als crimineel? Ik vind zo,n beschuldiging nogal wat. Ik heb altijd netjes mijn rekeningen betaald en nu er problemen zijn wordt ik gelijk aan de schanpaal genageld.

Toxopeus

Ongelezen bericht door Toxopeus »

Er zijn meer mensen die een déjà vu krijgen als ze dit verhaal lezen.

h@rm@n

Er zijn meer mensen die een déjà vu krijgen als ze dit verhaal lezen.
Dit is best mogelijk dat er meer mensen denken dat komt me bekend voor of heb ik ook al eens meegemaakt. Maar in de topic waar jij, Toxopeus, naar verwijst is er een wezenlijk verschil. In die topic is er sprake van een nieuwe verbruiker waardoor deze niet aansprakelijk gesteld kan worden voor de meter. Fred geeft aan dat hij al langer in het pand woont en dat er vanaf 2008, weliswaar na een bliksem inslag, veranderingen in het verbruik zijn gaan optreden. Dat er verder geschreven wordt dat er gefraudeerd is zou ook geformuleerd kunnen worden met gemanipuleerd, maar zal op hetzelfde neerkomen. Ik denk persoonljk dat je je tot de geschillencommissie moet wenden, Fred.

Fred121

Ik woon hier nu zo,n 18 jaar in deze woning en in al die jaren is het verbruik alleen maar meer geworden( tot zover ik het terug kan kijken.)
De jaren daarvoor zat ik altijd op zo,n 5000 tot 6000kwh per jaar.
Dus de meter is daarvoor ook 18 jaar door een ander gebruikt, dus wie zegt dat ik dan de krasjes erop zou hebben gemaakt?

Mijn jurist handelt de zaak verder af en hoor komende dagen wat er gaat gebeuren, of deze naar de geschillencommisie stapt of niet, ik laat dit geheel aan hen over.
Ik betaal al zo,n 25 jaar voor mijn rechtsbijstand en heb hier nog nooit gebruik van hoeven maken, maar ik verwacht dat deze de zaak verder afhandelt.

Toch is de zaak die Toxopeus aanhaalt er ook een waar deze in het begin eerst beschuldigd wordt van fraude, maar hij heeft het wel op kunnen lossen met Enxis.

Ik kreeg van Enexis te horen dat ik het dan maar moet aanvechten. Dus deze optie is voor mij niet mogelijk. Ik kan me ook wel voorstellen dat er wel meer mensen zijn die zo behandelt worden en dan gewoon de rekening betalen omdat zij de strijd niet aan willen/durven.

Hebben jullie al gekeken of er geen krasjes op jullie meter zitten? Want hou er rekening mee dat dit met iedereen kan gebeuren die een krasje op zijn meter heeft.

In ieder geval weer bedankt voor jullie reacties.
Laatst gewijzigd door Fred121 op 25 okt 2010 19:07, 1 keer totaal gewijzigd.

crazyme

RESULTATEN

De meter werdt aangeboden als kwestiemeter naar aanleiding van een onderzoek op kosten van ongelijk.
De meter werdt aangeboden met een correcte fabrieksverzegeling.
Uit de meterijking blijkt dat de meter een grote afwijking in registratie(88,1%) vertoont (zie ijkrapport).
Tevens bevinden op de onderzijde en linker en rechter zijde van de bovenkap van de meter zich krassen, deze kunnen veroorzaakt zijn door een magneet die erop heeft gezeten.
Uit eerdere testen bljkt dat er circa 20% tot 30% verbruik niet geregistreerd wordt.

CONCLUSIE

Uit het bovenstaande moet men de volgende conclusie trekken:

Het is duidelijk dat deze meter niet open is geweest maar dat er wel aantoonbaar gefraudeerd is met deze meter.
Het lijkt mij wanneer men denkt dat er gefraudeerd is met magneten de meter in de testopstelling weer normaal moet functioneren. De meter functioneert echter niet normaal waarmee is aangetoond dat de afwijking juist NIET door magneten is veroorzaakt. (Aangenomen dat magneten geen blijvende schade toebrengen aan de meter)
Fred121 schreef: Ik vind het belachelijk dat je het nadeel van de twijfel krijgt en je gelijk als fraudeur wordt neergezet.
Ik denk dat het een standaard manier van werken is. Onder het motto van : eerst maar eens kijken hoe de klant reageert op deze beschuldiging.

h@rm@n

Het lijkt mij wanneer men denkt dat er gefraudeerd is met magneten de meter in de testopstelling weer normaal moet functioneren.
Neen, juist niet. Door magneten wordt er blijvend schade toegebracht aan de meter (demagnetisatie) waardoor hij veel sneller gaat draaien bij belasting.
De meter functioneert echter niet normaal waarmee is aangetoond dat de afwijking juist NIET door magneten is veroorzaakt. (Aangenomen dat magneten geen blijvende schade toebrengen aan de meter)
Dus verkeerde aanname (zie andere topics mbt werking elektriciteitsmeter). De manier van werken heeft te maken met de constatering(en) en de aansprakelijkheid die hieruit volgt en wordt niet gedaan in de zin van "eens kijken wat de klant doet" maar gebaseerd op de misgelopen inkomsten volgens Enexis.
Hebben jullie al gekeken of er geen krasjes op jullie meter zitten? Want hou er rekening mee dat dit met iedereen kan gebeuren die een krasje op zijn meter heeft.
Vreemd dat er door Enexis niet gesproken wordt over demagnetisatie van de meter en wel dat er door de krasjes aantoonbaar gefraudeerd zou zijn.

crazyme

h@rm@n schreef:
Het lijkt mij wanneer men denkt dat er gefraudeerd is met magneten de meter in de testopstelling weer normaal moet functioneren.
Neen, juist niet. Door magneten wordt er blijvend schade toegebracht aan de meter (demagnetisatie) waardoor hij veel sneller gaat draaien bij belasting.
Bedankt voor de informatie. Mijn gedachte dat je met magneten geen blijvende schade kunt aanrichten is dus fout. Dan is de rest van mijn stelling ook onjuist.

Met die informatie van jou denk ik dat TS wel een serieus probleem heeft.

kaarsje69

Ongelezen bericht door kaarsje69 »

Ik zou als ik Ts was, de nieuwe meter qua gebruik scherp in de gaten houden en wel om de volgende reden.
Als deze meter aantoonbaar minder hard loopt, dus niet stiekem je koelkast uitzetten :wink: , zal deze een minder verbruik gaan aangeven.

Ik vind trouwens je verbruik zeer hoog, heb je niet stiekem een wiet plantage op zolder? Geintje hoor, maar hou je verbruik sterk in de gaten. Misschien tapt er wel iemand stroom van jou af?

Igg veel sterkte met de zaak.

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Enexis is aangesloten bij de Geschillencommissie: https://loket.degeschillencommissie.nl/ ... ond&a=list

Dat scheelt je een gang naar de kantonrechter met alle kosten van dien.

Ik zou die weg dus eerst bewandelen. En laat ze vooral aangifte doen. Wat een criminelen daar. De methode die Enexis gebruikt is uit bedrijfseconomisch oogpunt het meest aantrekkelijk. Want: kost het minst en levert het meeste op. Er zijn genoeg mensen bij wie het al dun door de broek loopt als ze zo'n brief krijgen, ook al zijn ze volstrekt onschuldig. Ze betalen dan snel om van de ellende af te zijn.

Succes en ik leef met je mee!

h@rm@n

En laat ze vooral aangifte doen. Wat een criminelen daar.
Dit wordt volgens mij gedaan om cevielrechterlijk (aansprakelijkheid) de geleden schade vergoed te krijgen. Want in een strafrechterlijke komt dit volgens mij niet aan de orde. Dus is het voor Enexis noodzakelijk kwaad. (Even los van de zaak Fred). Ook al ben je niet schuldig in deze Bob, dan ben je toch aansprakelijk volgens de aansluitvoorwaarden van Enexis en volgens mij ook andere netwerkbedrijven. De verbruiker (de klant die de aansluiting op zijn naam heeft) is aansprakelijk en verantwoordelijk voor de aansluiting in de meterkast, dwz t/m de meter.

Fred121

Weer bedankt voor de reacties.

AAn kaarje, De standen zijn misschien zo hoog omdat we voorheen hier met 5 man woonden, 2 volwassenen en 3 kinderen waarvan 2 al groot met eigen tv en computers e.d. . Sinds november 2009 woon ik alleen.
Helaas geen wietplantage, anders had ik de rekeningen wel willen/kunnen betalen.

AAn Bob,
Vandaag heeft de jurist contact met me opgenomen en zojuist alle papieren naar hem gemaild, dus maar afwachten. Ik weet niet of die iets met de geschillencommissie wil doen, laat ik aan hem over.

Ik kreeg wel een reactie van Enexis op klachtenoplossing.nl.
Ik heb hier aangegeven wat ik ervan denk, maar verwacht hier niet teveel van. Omdat mij al eerder werdt verteld dat ik het maar moest aanvechten, maar je weet nooit.
Zou toch te mooi voor woorden zijn.

Weet je wat ik allemaal het ergste vind, ik moet hier weer zoveel tijd insteken, die ik eigenlijk al tekort kom. Ik hoop dat de jurist het nu verder afhandeld.

Bedankt weer allemaal.

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Interessant leesvoer: zaken waarin de Geschillencommissie uitspraak heeft gedaan inzake fraude:

https://loket.degeschillencommissie.nl/ ... 7&cvt=2402

Gesloten