LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Incasso EDR van Famed uit 1998

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Cynthia1982
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 okt 2010 12:06

Incasso EDR van Famed uit 1998

Ongelezen bericht door Cynthia1982 »

Hallo,

Ik hoop dat iemand mij advies kan geven.
Ik krijg begin okotber een incassobrie van EDR incasso uit naam van FAMED.
Dit gaat over een rekening van 12 jaar geleden uit 1998.
Moet ik dit echt gaan betalen?
Ik was in die tijd nog geen een 18 jaar.
Heb beiden opgebeld maar kunnen niks zeggen?????
Ze gaan mij een copy van de nota toesturen en het incassobureau geeft aan dat dit wel 2 weken kan duren ook zoiets raars.

Gr, Cynthia

jolanda77
Berichten: 277
Lid geworden op: 02 feb 2010 10:58

Re: Incasso EDR van Famed uit 1998

Ongelezen bericht door jolanda77 »

hahahah gaan we weer is dit de eerste brief die uw heeft gehad zo ja ga niet bellen doe alles per mail of brief

en zeg tegen ze dat ze naar het geld kunnen fluiten om dat het verjaard is
dit is meer dan 5 jaar zeg dat maar tegen ze

geef verder ook geen hantekening en kopie van uw id en ook geen banknummer aan ze

Kulp
Berichten: 60
Lid geworden op: 13 jan 2010 10:08

Re: Incasso EDR van Famed uit 1998

Ongelezen bericht door Kulp »

Niet betalen!!!

Als een consument een rekening niet betaald heeft, dan moet de verkoper binnen 5 jaar een rechtsvordering instellen. In jouw geval had dit dus uiterlijk in 2003 moeten gebeuren. Betaal dus niet.

Laat je overigens niet intimideren door EDR. Toevallig heb ik zelf ook ooit post van hen mogen ontvangen en ik weet nog dat in de tweede brief letterlijk stond: "Blijkbaar zijn er andere middelen nodig om u tot betalen te dwingen." :lol:

Incassobureaus hebben geen enkele wettelijke bevoegdheid! Iedere idioot mag een incassobureau beginnen, je hebt daarvoor alleen een KvK-inschrijving nodig. Alleen een gerechtsdeurwaarder kan beslag leggen op bijv. je inboedel, en dat ook nog pas nadat de zaak voor de rechter is geweest. Laat je dus niet afbluffen, je hoeft in dit geval niet te betalen omdat de rechtsvorderingstermijn verjaard is.

Dit is geregeld in lid 1, artikel 3:307 Burgerlijk Wetboek. Overigens zou ik wel een korte brief (liefst aangetekend, en neem vooral geen telefonisch contact op) naar het incassobureau sturen waarin je aangeeft dat je niet zult betalen omdat de rechtsvorderingstermijn van 5 jaar verstreken is. Het zou me niets verbazen als het incassobureau vervolgens doodleuk blijft proberen om het bedrag te innen, maar laat je daardoor niet van de wijs brengen.

Martin van Emmerik
Berichten: 51
Lid geworden op: 08 dec 2009 14:40

Re: Incasso EDR van Famed uit 1998

Ongelezen bericht door Martin van Emmerik »

Kan iemand mij ook vertellen wat de verjaringstermijnen zijn voor bijv een consumentenaankoop of rekeningen?

TK Dw RMH
Berichten: 77
Lid geworden op: 22 sep 2010 22:03

Re: Incasso EDR van Famed uit 1998

Ongelezen bericht door TK Dw RMH »

Als het een consumentenkoop uit boek 7 bw betreft dan verjaart de rechtsvordering tot betaling van de koopsom na 2 jaren!

Wat heel veel mensen niet weten is dat afname van bijvoorbeeld Energie ook onder een consumentenkoop valt(particulieren afname dan), deze vordering verjaart ook na verloop van 2 jaren! Je moet eens boek 7 lezen van het BW. Tik maar in op de bekende zoekmachine, burgerlijk wetboek.

Let op de rechter kan in geen gevallen verjaring ambtshalve toepassen, je moet dit dus altijd zelf in een procedure naar voren brengen / als verweer gebruiken.

Incasso_deskundige
Berichten: 102
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:05

Re: Incasso EDR van Famed uit 1998

Ongelezen bericht door Incasso_deskundige »

Graag wil ik ieder er nogmaals op wijzen veelal veel te makkelijk wordt gesteld dat sprake is van verjaring!

De algemene verjaringstermijn is 20 jaar (artikel 3:306 Burgerlijk Wetboek).

De verjaringstermijn voor contractuele vordering is 5 jaar (artikel 3:307 Burgerlijk Wetboek).

De verjaringstermijn voor consumtenkoop is 2 jaar (artikel 7:28 Bugerlijk Wetboek).

De verjaring kan namelijk worden 'gestuit' door o.a. het versturen van een aanmaning, herinnering, onderhandelingen over de vordering, starten van een procedure. Er gaat dan een nieuwe verjaringstermijn lopen die gelijk is aan de oorspronkelijke verjaringstermijn, maar niet langer dan 5 jaar. Ook moet in dit kader worden opgemerkt dat als je bijvoorbeeld tussentijds verhuisd en dit niet aan de schuldeiser door geeft, je later niet kunt zeggen dat je nooit een brief of iets hebt ontvangen als de schuldeiser aan kan tonen die wel naar je (oude) adres heeft verzonden. Het is dan immers aan je zelf te verwijten dat je deze kennisgevingen niet hebt ontvangen en dat komt dan voor je eigen rekening en risico!

Ziekvanmalafide
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 okt 2012 16:36

Re: Incasso EDR van Famed uit 1998

Ongelezen bericht door Ziekvanmalafide »

Hallo,

Ik heb eveneens van Edr herhaaldelijk brieven gekregen met de bedoeling mij een bedrag van 8200 euro te laten betalen.

Het zou gaan om een rekening van 1999 waarvan ik niets vanaf weet. Echter heb ik de opdrachtgever waar ik de schuld zou hebben gebeld met de vraag of ze edr incasso als partner hebben. De bedrijf geeft aan dat ze Edr niet kennen en ook niet samen werken.

Toch blijven ze mij herhaaldelijk brieven sturen waar ik nu dus danig ziek van ben geworden, dat ik dan ook genoodzaakt ben om hier werk van te maken.

Echter is het zo dat ik nooit een lening af heb gesloten bij de opdrachtgever, en nu is het bedrijf failliet gegaan waar de contract is afgesloten wat eigenlijk niet kan.

Hoe dit allemaal kan is voor mij een groot raadsel.

Wat kan ik nu doen om hier vanaf te komen?

En hoe zit dat met een rekening van 14 jaar oud wat ze nu proberen te verhalen via EDR INCASSO

Tevens zeggen ze mij voor het gerecht te spannen, wat me alles behalve haalbaar lijkt.

Wat kunnen jullie me adviseren

Incasso_deskundige
Berichten: 102
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:05

Re: Incasso EDR van Famed uit 1998

Ongelezen bericht door Incasso_deskundige »

Het komt vaak voor dat zulke "oude" vorderingen door een bedrijf worden verkocht aan een (incasso)tussenpersoon. Deze kan de vordering vervolgens zelf incasseren of de vordering ook weer doorverkopen. Het het oorspronkelijke bedrijf zegt dat ze EDR niet kennen zou dan dus kunnen, maar wil niet zeggen dat EDR de vordering niet kan incasseren. De vraag zal zijn of de vordering is verjaard, maar verjaring kan worden gestuit, dus daarover valt niets zinnigs te zeggen. Jij moet in de eventuele procedure een beroep doen op verjaring en zij zullen dan aan moeten tonen dat de vordering niet verjaard is.

Ten overvloede merk ik ten aanzien van de oorspronkelijke post nog op dat het voor sommige vorderingen (o.a. medische behandelingen) niet nodig is dat je minimaal 18 bent, maar dan dat bij medische behandelingen al vanaf 16 jaar!

Gesloten