LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hypotheekrente veel te hoog

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: Hypotheekrente veel te hoog

Ongelezen bericht door tennis »

Shine schreef: @ Tennis en consorten: Gelieve dit topic niet blijvend te vervuilen met onderlinge nickname discussies. Pak daarvoor dan het PB gedeelte.
Gaat niet, heb ik voor de trollen moeten sluiten!

shaggy5
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 jan 2008 21:32

Re: Hypotheekrente veel te hoog

Ongelezen bericht door shaggy5 »

Ik heb een hypotheek met variabele rente gehad. Toen ik de bank vroeg waarom het maandelijks vastgestelde rentetarief zo hoog was, kreeg ik het volgende antwoord: "de kosten zijn gestegen en in vergelijking met andere banken is ons tarief helemaal niet zo hoog."

Tis weer bijzonder
Berichten: 737
Lid geworden op: 30 mei 2010 21:26

Re: Hypotheekrente veel te hoog

Ongelezen bericht door Tis weer bijzonder »

Dat zou voor mij een uitdaging zijn om het tegendeel te bewijzen.
Voordeel van variabel is dat MEN op vrijwel ieder gewenst moment zonder boete op kan stappen.
MEN jammert soms op voorhand wel eens over de bijkomende kosten van zo'n overstap maar velen hebben het nog nooit goed (fiscaal) berekend, of laten voorrekenen.
Soms kan men beter een visje uitgooien om een snoek te vangen.


Om een beetje een beeld te krijgen van de hypotheektarieven:
http://www.hypotheekrente.nl/rente/1/va ... te.html#ov
Laatst gewijzigd door Tis weer bijzonder op 08 nov 2010 23:21, 1 keer totaal gewijzigd.

jonis
Berichten: 2764
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Hypotheekrente veel te hoog

Ongelezen bericht door jonis »

Tis weer bijzonder schreef:Dan weet je gelijk bij je NIET moet zijn.
Ik kan me trouwens helemaal geen producten herinneren waarbij dat bij 'grootbanken' het geval is.

Staat gewoon bij ING op de site zelf :
http://www.ing.nl/particulier/hypotheke ... index.aspx
Variabele rente is alleen mogelijk voor nieuwe hypotheken, dus niet bij renteherziening en tot maximaal 50% van de hoofdsom van de totale hypotheek. Voor de overige leningdelen moet een rentevaste periode gekozen worden van 5 jaar of langer.

Dat vind je natuurlijk niet terug in een "aktueel renteoverzicht" op internet; daar staan de beperkingen niet bij, voor wie en in welke mate deze tarieven gelden.


Ander voorbeeld Obion (Rabo/ABP):
***Let op: Vanaf 23 maart 2009 is het niet meer mogelijk een nieuwe hypotheek met Obvion Variabele Rente te sluiten. Tevens is het vanaf deze datum voor bestaande klanten niet meer mogelijk om de rentevastperiode te wijzigen naar Obvion Variabele Rente. Het genoemde tarief geldt voor klanten die eerder een hypotheek met Obvion Variabele Rente hebben gesloten.

shaggy5
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 jan 2008 21:32

Re: Hypotheekrente veel te hoog

Ongelezen bericht door shaggy5 »

Het is niet voor niks, dat banken de door hen verstrekte hypotheken grotendeels financieren tegen variabele dagrente. Dat is namelijk vrijwel altijd goedkoper dan hypotheekrente met een rentetermijn van 10 jaar of langer.

Het is niet voor niks dat de zogenaamde adviseurs altijd adviseren om een hypoheek met een zo lang mogelijke rentetermijn te nemen, vanwege het risico op hogere rente.

Hoeveel mensen hebben niet een hypotheek afgesloten met een tarief van circa 6% voor een rentevaste periode van 20 jaar ? en de banken maar incasseren......

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: Hypotheekrente veel te hoog

Ongelezen bericht door tennis »

shaggy5 schreef: Hoeveel mensen hebben niet een hypotheek afgesloten met een tarief van circa 6% voor een rentevaste periode van 20 jaar ? en de banken maar incasseren......
Ik denk, dit was vroeger zo.
Maar in deze tijd worden contracten van hooguit 10 jaar afgesloten, wat natuurlijk ook een hogere rente betekend.
Het is alles al gezegd, banken krijgen overheidssteun, dus dat zijn wij, en worden wij met ons alle gen...d.

shaggy5
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 jan 2008 21:32

Re: Hypotheekrente veel te hoog

Ongelezen bericht door shaggy5 »

In het algemeen is een maandelijks variabele rente altijd goedkoper dan een rentevaste periode van 5 jaar of meer. Dat is nu nog steeds zo, ook al zijn de variabele tarieven nu te hoog.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Hypotheekrente veel te hoog

Ongelezen bericht door Shine »

Variabele rente, vast rente,........ het blijft altijd gokken. NIet alleen tav hypotheken maar ook bijvoorbeeld tav sparen of wat te denken van vastzetten van een energieeenheidsprijs.
Als de variabele hyporente de pan uitrijst zou het mij niet verbazen dat er talloze topics hierover gaan ontstaan en dat veel huishoudens in de problemen gaan komen.
Kortom het mes snijdt ten aanzien van deze keuze altijd aan twee kanten. De consument moet dan op zijn gevoel en persoonlijke situatie afgaan en dat maar laten spreken. En van daaruit een beslissing nemen.

Zo heb ik enkele jaren geleden een termijndepositootje gedaan met en leuke rentestand. Daar pluk ik nu vrolijk de vruchtjes van als ik naar de rentestand van nu kijk.

Tis weer bijzonder
Berichten: 737
Lid geworden op: 30 mei 2010 21:26

Re: Hypotheekrente veel te hoog

Ongelezen bericht door Tis weer bijzonder »

Als hulp om de gedachte t.a.v. variabele hypotheekrente een beetje te kunnen bepalen, wil ik graag een ieder wijzen op o.a. het volgende artikel:
De variabele hypotheekrente.
Historisch gezien is de variabele rente lager dan de vaste langere termijn rente.
http://hypothekenlink.nl/hypotheekrente ... -hypotheek

jonis
Berichten: 2764
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Hypotheekrente veel te hoog

Ongelezen bericht door jonis »

Historisch gezien is de variabele rente lager dan de vaste langere termijn rente.
Dat is de 1-jaar vast ook, ...... als je dan nog bedenkt dat ING er voor kiest om max de helft nog maar variabel te verstrekken en het overig deel min. 5 jaar vast, dan is de opmerking "behaalde resultaten uit het verleden....." ook wel op zijn plaats.

Persoonlijk vind ik je instelling wat dat betreft naïef; wat is er mis met 1-jaar vast bijv. , de keuze variabele rente zal nl in principe maar door weinig starters gemaakt worden en door weinig adviseurs aangeraden worden, daar zal dit wel de reden voor zijn (uit jouw link);
Recentelijke fluctuaties binnen 1 jaar:

Variabele rente vlak voor start kredietcrisis: 3,5%
Variabele rente vlak na uitbreken kredietcrisis: 6,25%
Variabele rente kwartaal 4 2009: 2,5% (historisch laag)
M.n. de laatste zin en tussen haakjes is iets om te onthouden.....

gtp
Berichten: 596
Lid geworden op: 16 mar 2009 11:02

Re: Hypotheekrente veel te hoog

Ongelezen bericht door gtp »

Niet voor iedereen is variabele rente weggelegd er wordt een toets rente op toegepast van 4,9% om te bepalen of je daaraan kunt voldoen. Lukt dat niet dan mag je toetsen op rente van 10 jaar of langer bij velen is de rente (met NHG) van 10 jaar beduidend lager en dus wel te financieren.

ktje2
Berichten: 20
Lid geworden op: 23 nov 2010 09:42

Re: Hypotheekrente veel te hoog

Ongelezen bericht door ktje2 »

en ondertussen is er 0,25% bij. Straks laat elke bank met schaamrood op de kaken hun tarieven dalen. Dit onder druk van...

Waarschijnlijk met 0,2%...

Tis weer bijzonder
Berichten: 737
Lid geworden op: 30 mei 2010 21:26

Re: Hypotheekrente veel te hoog

Ongelezen bericht door Tis weer bijzonder »

gtp schreef:Niet voor iedereen is variabele rente weggelegd
Inderdaad, men moet financieel een 'klap' op kunnen vangen, als de rente stijgt.
Een buffertje geld of een redelijk ruim inkomen is dan geen overbodige luxe.

Tis weer bijzonder
Berichten: 737
Lid geworden op: 30 mei 2010 21:26

Re: Hypotheekrente veel te hoog

Ongelezen bericht door Tis weer bijzonder »

ktje2 schreef:en ondertussen is er 0,25% bij. Straks laat elke bank met schaamrood op de kaken hun tarieven dalen. Dit onder druk van...

Waarschijnlijk met 0,2%...
Valt m.i. weer in de categorie apenstreken.
Waarom sta ik toch nergens meer van te kijken? :roll:

Mark68
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 jan 2011 22:43

Re: Hypotheekrente veel te hoog

Ongelezen bericht door Mark68 »

Banken blijven nog steeds zakkenvullers.( ook wat betreft de woekerpolissen b.v.)

De Euribor rente is op dit moment ongeveer 0.8 %. Extreem laag.

De flexibele rente is voor oude klanten nog op dit moment ongeveer 2.1%".
Zie onderstaand citaat van Jonis.
***Let op: Vanaf 23 maart 2009 is het niet meer mogelijk een nieuwe hypotheek met Obvion Variabele Rente te sluiten. Tevens is het vanaf deze datum voor bestaande klanten niet meer mogelijk om de rentevastperiode te wijzigen naar Obvion Variabele Rente. Het genoemde tarief geldt voor klanten die eerder een hypotheek met Obvion Variabele Rente hebben gesloten.


Als ik nu een flexibele rente wil afsluiten dan kom ik niet lager dan ongeveer 3.5%.
De banken die wij overeind hebben gehouden mogen geen oneerlijke concurrentie "gebruiken" tegen de andere banken ( b.v. Rabobank ).
Jullie begrijpen natuurlijk wel dat de Rabobank dat niet erg vind want die lift gewoon lekker mee op de hogere tarieven.
Van concurrentie is allang geen sprake want de ene instelling hoort weer bij de andere bank etc.
Er zijn nu ongeveer een vijftal partijen en ik kan me zo voorstellen dat dat nog wel eens minder zou kunnen worden in de toekomst.
De DSB zijn we al kwijt.
De hele financiële sector ( soms ook erbuiten ) is verziekt door geldelijk gewin en de overheid doet niets ( voor je ).

N.B.

Ik had me een paar weken geleden aangemeld en een bericht geplaatst in het woekerpolis topic.
Deze is verwijderd en ook mijn gehele account !? want ik heb me vandaag onder exact dezelfde gegevens weer aangemeld.


Groet,

Mark

DaPowerrr
Berichten: 67
Lid geworden op: 07 nov 2006 16:58

Re: Hypotheekrente veel te hoog

Ongelezen bericht door DaPowerrr »

Offtopic @Mark
Als gevolg van een technisch probleem is er content van de site verloren gegaan. Het gaat hierbij ook om forumberichten en forumgebruikers aangemaakt in de periode tussen 24 december 2010 en 13 januari 2011. Wij werken er hard aan om dit zo snel en zo goed mogelijk te herstellen. Wij hopen dat dit volledig lukt, maar kunnen dat op dit moment helaas niet garanderen. Onze excuses voor het ongemak.

TROS Radar Internet
Daar zou het mee te maken kunnen hebben.

Gesloten