Pagina 1 van 1

Autoband slijt scheef links voor

Geplaatst: 03 nov 2010 11:46
door Noach
Hoi Allen,

Mijn hyundai excel se uit 1999 heeft het volgende probleem.

Nadat de autobanden een jaar geleden waren vervangen door 4 nieuwe Bridgestone banden is het volgende probleem naar voren gekomen. De linker voorband slijt scheef af aan de buitenkant en heeft hooguit 7000km meegereden. Kan me herinneren toen de weg vol met sneeuw lag, was de auto met een snelheid van 20km/u met de linker voorwiel over de stoep gereden. Auto rijdt gewoon recht alleen bij hard remmen trekt de auto ietsje naar links. Dus was met de auto teruggegaan naar de bandengarage. Fusiekogel heeft minimale speling. Bij het uitlijnen staat de wielen recht dus hebben ze de wielen opnieuw gebalanceerd en linker en rechter wiel omgewisseld. De rechter voorband nu slijt even hard door.
Ben daarna naar een ander bandenspecialist gegaan en opnieuw laten uitlijnen zonder resultaat (zal dit bedrijf aan niemand aanraden).

Kunnen jullie me hier helpen wat het probleem is?

Re: Autoband slijt scheef links voor

Geplaatst: 03 nov 2010 12:29
door tennis
Omdat je met de band de stoep hebt geraakt, is er iets met de velg of de spoorstang!
Trouwens het wisselen van band, van links naar recht is uit den boze.
De band draait er dan de andere richting op, dus niet goed!
Misschien nog een optie: De reserveband eens testen, of de auto bij het remmen ook naar rechts/links trekt!

Re: Autoband slijt scheef links voor

Geplaatst: 06 nov 2010 19:42
door vroem
komt mij eerder voor dat die versleten fusee de boosdoener is. Eerst vervangen dat ding. Bij uitlijnen lijkt ie misschien goed (wat betekent dat er niets krom is, een kromme spoorstang of draagarm zou ook gezien zijn door de uitlijner , dat 1 hem mist kan, 2 geloof ik niet, zeker niet met kennis van het probleem). Door de speling op de fusee neemt het wiel een andere stand aan bij belasting, wat zeer waarschijnlijk oorzaak van de scheve slijtage en het trekken met remmen is.

Band wisselen li naar re en andersom kan prima als de banden geen voorgeschreven draairichting hebben, dat heeft namelijk niet iedere band. Geeft ietwat problemen bij ingesleten sporing, maar dat slijt weer gewoon terug in. Voor -achter wisselen is veel logischer trouwens, kan je nu, mits de oorzaak duidelijk is, nog even levensduur mee rekken.