Pagina 1 van 1

Bijbetalen omdat Sigapore Airlines zijn contract veranderd ?

Geplaatst: 10 nov 2010 11:30
door emk
Enkele maanden geleden heb ik een reis bij Pacific Island Travel (Lid ANVR) geboekt naar de Nieuw Zeeland. Hiervoor heb ik een offerte ontvangen en ook aanvaard. Vervolgens direct de aanbetaling overgemaakt.

Afgelopen weekend kreeg ik een mail met daarin de mededeling dat Singapore Airlines heeft besloten om haar contracten te wijzigen. In het kort komt het erop neer dat onze vlucht in een bepaalde klasse is geboekt die bij het nieuwe contract een stuk duurder is.

We kunnen de oude prijs behouden als de tickets vóór 25 Nov geprint worden. Ook moeten we een veel grotere aanbetaling doen.

Heeft iemand anders hier ook ervaringen mee en kan dat eigenlijk eenzijdig worden afgekondigd?

Re: Bijbetalen omdat Sigapore Airlines zijn contract veranderd ?

Geplaatst: 10 nov 2010 12:48
door Roosje1957
Dit is inderdaad de gebruikelijke gang van zaken.
Je krijgt de keus: of voor de wijzigingsdatum het oude bedrag voldoen, of later betalen, maar dan inclusief de verhoging.

Vaak zijn vliegtarieven geldig met vertrek tussen bijv. januari en oktober, maar ook reserveren (en dus ook betalen) voor een bepaalde datum.
En ja, dit is altijd onder voorbehoud van wijzigingen.

Kortom: Pacific Island Travel en Singapore Airlines staan in hun recht dit te doen.

De grotere aanbetaling zal waarschijnlijk komen omdat je nu de tickets volledig moet betalen ipv een gedeelte.

Re: Bijbetalen omdat Sigapore Airlines zijn contract veranderd ?

Geplaatst: 10 nov 2010 12:51
door Juist ja
Ik heb ook ooit eens iets soortgelijks gehad. Bij mij was er nog als extra nadeel dat wanneer ik de tickets liet printen er 100% annuleringskosten zou worden berekend bij eventuele annulering van mijn kant. Check dit nog even bij die organisatie.

Re: Bijbetalen omdat Sigapore Airlines zijn contract veranderd ?

Geplaatst: 10 nov 2010 20:48
door Henk020
Zoals je specifiek hebt aangegeven in je posting is het reisbureau aangesloten bij de ANVR, en in artikel 3.3 van de ANVR voorwaarden staat:

3. Zolang niet de gehele reissom is voldaan, heeft de
reisorganisator het recht om tot 20 dagen voor de
dag van vertrek (bij eigen-vervoerreizen voor de
aankomstdatum van het eerst geboekte verblijf) de
reissom te verhogen in verband met wijzigingen in
de vervoerskosten (met inbegrip van brandstofkosten),
de verschuldigde belastingen, heffingen en de
toepasselijke wisselkoersen. De reisorganisator zal
daarbij aangeven op welke wijze de verhoging is berekend.
Bedoelde wijzigingen zullen ook aanleiding
geven tot verlaging van de reissom, tenzij dit, gelet
op de daaraan verbonden kosten, in redelijkheid
niet van de reisorganisator kan worden gevergd.
De reisorganisator zal de reiziger aangeven op
welke wijze de verlaging is berekend.

Je hebt wel een aanbetaling gedaan,maar niet de gehele reissom betaald, waardoor het mogelijk is om de prijzen aan te passen. Hoewel ik je frustratie begrijp, en in een zelfde geval me ook belazerd voelen, is het niet anders.