LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nieuwe zakelijke rekening openen is slopend

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
teckel

Nieuwe zakelijke rekening openen is slopend

Ongelezen bericht door teckel »

Nieuw bedrijf opgericht, nieuwe bankrekening nodig. Alle banken met elkaar vergeleken en voor mij kwam de ABN-AMRO er het beste uit.

Online staat dat ik een 0900-nummer moet bellen of langs moet gaan bij een vestiging. Ik ben maar even langsgegaan. De informatie die ik kreeg:
"U moet een uittreksel uit de KvK meenemen" (waarom staat dat soort praktische informatie niet op de site?).
"U moet nu even wachten op mijn collega, en daarna zal zij u helpen. Dat 'helpen' duurt ongeveer een kwartier. Zij zal dan een financieel adviseur bellen om een afspraak voor u te maken." (Dus ik werd via de site uitgenodigd naar de vestiging te komen zodat ze daar namens mij kunnen gaan bellen? En dat duurt een kwartier? Is dat de wachttijd aan de telefoon?)
"De afspraak met de financieel adviseur duurt ongeveer een uur." (Een UUUUUUR??? Is dit een teken van hun gebrek aan efficiency? Of moet ik een verkoopgesprek van 3 kwartier ondergaan?)
Toen ik vroeg om uitleg waarom het zo lang moest duren, was het commentaar: "Dat is altijd zo met zakelijke rekeningen". Nee schat, bij de ING loop je naar binnen en sta je na een kwartier buiten met je rekeningnummer en kun je gelijk gaan bankieren. Wanneer jullie dat werktempo niet kunnen evenaren, ben je mij kwijt als potentiele klant.
Waar hebben jullie die andere 3 kwartier voor nodig? Wat is de meerwaarde van zo'n lang gesprek boven dat kwartiertje aan de balie bij de ING? Geef eens goed uitleg zodat ik het kan begrijpen. Nu verwacht ik alleen een hoop geneuzel en prietpraat.
Ik: "Ik vind een uur veel te lang, ik heb wel wat anders te doen. Er zijn meer banken, ik ben niet meer geïnteresseerd in deze bank." Omgedraaid en het pand verlaten.

Toen maar de Rabobank. Gebeld. Ook daar moest ik een afspraak maken met een financieel adviseur. Gevraagd hoe lang het gesprek met hem zou duren: "Anderhalf uur". Ook hier gevraagd waarom dat zo lang moet duren: "Als u geen vragen hebt, kan het ook wel een kwartiertje korter duren."
Ik heb opgehangen.

Wat mij dwars zit: het openen van een rekening is administratief misschien een kwartiertje werk. Maar het salaris van al die adviseurs wordt ECHT wel doorberekend aan de klant.

Laat een bank eens 90% van zijn adviseurs eruit gooien, die 10% zijn er voor de complexe vraagstukken, moet je eens kijken hoe hun personeelskosten dalen. Daarvan kunnen ze de tarieven verlagen en daarmee meer klanten binnenhalen. Wanneer die dan direct aan de balie geholpen worden, ben je weer een bank van deze tijd, dan ben je klantgericht bezig, dan ben je efficient, dan val je de klant niet langer lastig dan strikt noodzakelijk is.

Wanneer financieel adviseurs een uur of langer nodig hebben om een klant binnen te halen, of nog meer financiele produkten aan te praten, zijn ze niet rendabel. Exit voor dat soort personeel.

O ja, ter volledigheid: de Triodosbank heeft 15 dagen nodig om aanvraagformulieren toe te sturen.

Dat zijn voor mij dus 3 banken die niet snappen dat ondernemers haast hebben, tempo tempo graag, tijd is geld.

Het wordt dus toch (weer) een ING-tje.

tennis

Re: Nieuwe zakelijke rekening openen is slopend

Ongelezen bericht door tennis »

teckel schreef: Het wordt dus toch (weer) een ING-tje.
Dan zien jou hier op het topic weer terug:

http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... g#p1066945

WilWil

Ongelezen bericht door WilWil »

Dat je een afspraak moet maken is al jaren de normaalste gang van zaken. Dat ze hier een uur tot 1.5 uur voor plannen ook. Maar dat betekent niet dat je ook zoveel tijd nodig hebt. Je kunt best met een halfuurtje klaar zijn. Uiteraard proberen zij van alles aan je te verkopen, maar als jij gewoon nee zegt zijn ze echt zo klaar. Het gesprek gebruiken ze natuurlijk om eenbeetje beeldvorming rond je bedrijf te krijgen en hun risico in te schatten.

Dat je KVK mee moet nemen lijkt mij logisch net als je legitimatiebewijs.

Tis weer bijzonder

Ongelezen bericht door Tis weer bijzonder »

teckel schreef:Dat zijn voor mij dus 3 banken die niet snappen dat ondernemers haast hebben, tempo tempo graag, tijd is geld.
Als ik je uitgebreide verhaal zo zie, kennelijk toch niet. :lol:

verkeersleider

Ongelezen bericht door verkeersleider »

Helemaal mee eens
Standaard wordt er anderhalf uur voor ingepland.
Maar kan ook eerder klaar zijn, afhankelijk van de medewerker.

Maar de bank is verplicht (en vind ik ook netjes) om je te wijzen op bijv de risico's van ondernemen en bijv dat je geen pensioen opbouwt.

En wat is nou 1.5 uur in een mensenleven. Beter goed voorgelicht dan dat je er later achter komt.

Maar ja succes

Tis weer bijzonder

verkeersleider schreef:Maar de bank is verplicht (en vind ik ook netjes) om je te wijzen op bijv de risico's van ondernemen en bijv dat je geen pensioen opbouwt
Waar heb je die wijsheid vandaan?
Een bank is je moeder toch niet?
Pure onzin dus.
Indien men geen credit nodig heeft, is zo'n langdurig gesprek uitsluitend bedoeld om je allerlei nevenproducten aan te smeren.

P.S. Is verkeersleider soms een 2e account op dit forum?
Kunnen de moderatoren het IP-adres misschien even bekijken en vergelijken?

JtC

Ongelezen bericht door JtC »

@ Teckel: "...ondernemers haast hebben, tempo tempo graag, tijd is geld" Praat aub voor je zelf. Zoals jij het brengt gaat het nergens over. Jij hebt haast, ik niet.

VENCO dropje

Ongelezen bericht door VENCO dropje »

De waarheid ligt hier natuurlijk in het midden.

Uiteraard zullen banken proberen meer producten te verkopen aan een klant..dat probeert ieder bedrijf t/m in de kiosk bij het kopen van een snack vragen ze of je drinken erbij wilt.

Er zit echter bij het openen van een zakelijke rekening wel extra noodzakelijke toetsingen die een bank moet uitvoeren alvorens een klant volledig gebruik mag maken van deze rekening. Een bank wil bijv. geen Holleeder als uiteindelijke begunstigde in de boeken hebben staan. Dit moet een bank zowel doen vanuit wet- en regelgeving als vanuit eigen "reputatie" risico overwegingen. De ene bank zal veel geïnvesteerd hebben in geautomatiseerde toetsingen, bij een andere bank zal dit meer handmatig werk zijn. Het is maar net hoeveel geld een bank wil spenderen in geautomtiseerde ondersteuning of in handmatige procedures (mensen met kennis van zaken).

1,5 uur is op zich wel lang..dat kan korter..van 0,5 tot max 3 kwartier. Mits een bank over goede toetsing software beschikt of over duidelijk gekwalificeerd / geschoold personeel op een kantoor.

Dat het bij Triodos langer duurt is mij niet zo vreemd, deze bank heeft geen locale mensen/kantoren, zal dus op afstand allerlei toetsingen moeten uitvoeren (en zal ook wel geen dure software hebben hiervoor) en zal wellicht nog meer op haar hoede zijn om geen "vreemd" geld aan te trekken als duurzame bank.

Tis weer bijzonder

VENCO dropje schreef:Er zit echter bij het openen van een zakelijke rekening wel extra noodzakelijke toetsingen die een bank moet uitvoeren alvorens een klant volledig gebruik mag maken van deze rekening.
En dat is dus niet waar, als het geen credit betreft.
De bank heeft zich in de kern uitsluitend met de wettelijk verplichte identificatie bezig te houden.
Niets meer en niets minder.
Het duurt bijv. bij Triodos misschien wel iets langer, maar ik durf te wedden dat die niet komen met allerlei hocus-pokus-verhalen die de grootbanken opdissen.

Soms zou ik wel eens willen dat ik voor alle onzin wat sommigen uitkramen -niet alleen op dit forum- 1 eurocent kreeg.

JtC

Ongelezen bericht door JtC »

Wat zou je rijk zijn... :lol:

VENCO dropje

Lees het volgende maar eens door over Customer Due Diligence (CDD):

http://www.dnb.nl/openboek/extern/file/ ... 164756.pdf

Dit gaat niet over kredietwaardigheid toetsingen en gaat verder dan alléén identificatie op basis van een KvK en een kopie van je paspoort.

Tis weer bijzonder

Da's weer een eurocent wegens appel met peren vergelijken. :lol:

CB

Ongelezen bericht door CB »

Dan zien jou hier op het topic weer terug:
Die kans is erg groot. Zo te zien heeft hij daar tijd genoeg voor.

VENCO dropje

@ tis weer bijzonder: wat is in mijn reactie de appel en wat is de peer?

Mk

Ongelezen bericht door Mk »

Tis weer bijzonder schreef:.
De bank heeft zich in de kern uitsluitend met de wettelijk verplichte identificatie bezig te houden.
.
En toch kiezen banken er voor om met bepaalde ondernemers geen zaken te doen (prostitutie bijvoorbeeld).

verkeersleider

Ongelezen bericht door verkeersleider »

Tja en dat heet nou zorgplicht

Tis weer bijzonder

Mk schreef:
Tis weer bijzonder schreef:.
.
En toch kiezen banken er voor om met bepaalde ondernemers geen zaken te doen (prostitutie bijvoorbeeld).
En dat is weer een eurocent. :lol:
Daar is geen interview van anderhalf uur voor nodig en is ook niet wettelijk verplicht.
Meestal besluiten banken pas geen zaken te willen doen met bepaalde ondernemers (die overigens bij een andere bank wel weer welkom zijn) als ze in de kijker lopen, of als de potentiële klant te eerlijk is geweest bij de Kamer van Koophandel of praatje, of formulieren invullen bij de bank.

Ga nou a.u.b. niet allerlei zaken erbij halen die met het topic niets te maken hebben.
Anders wil ik echt geld zien. :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Tis weer bijzonder op 17 nov 2010 20:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Tis weer bijzonder

verkeersleider schreef:Tja en dat heet nou zorgplicht
En dat is weer een eurocent.
(Ik loop binnen vandaag. :lol: )
Zorgplicht geldt voor transacties waarbij men verplichtingen aan gaat die de consumenten (veel) geld (kunnen) kosten.
Denk aan o.a. beleggingen, (langlopende) verzekeringen, hypotheken en andere leningen.
(Kortom als men in alle snuisterijen van de bank trapt, die de bank zo graag in anderhalf uur aan wil praten als men de kans krijgt.)
Maar niet over het aanvragen van een simpele betaalrekening (ZONDER CREDIT!) of een spaarrekeningetje.
Bovendien hebben we het hier over een zakelijke rekening. :roll:

Trouwens, als die zorgplicht volgens jou zo zwaar (anderhalf uur) op de schouders van een bank drukt, waarom zorgen ze dan ook niet automatisch dat iedereen de hoogste spaarrente en het laagste percentage (ook tijdens de looptijd) op een lening krijgt? :lol:

Klaar?
Of komt er nog meer onzin?
Dan graag voor 24:00 uur, dan maak ik de kas op.
$$$$$$

VENCO dropje

Ook een product als een betaalrekening (zonder een kredietruimte) en betaaltransacties vallen onder CDD. Dan hebben we het oa over zaken als witwassen, terrorismefinanciering en handelssancties. Bij oa acceptatie van een klant en bij uitvoering van transacties dient een bank te toetsen op zaken als aard van dienstverlening, herkomst van middelen, wie is de uiteindelijke begunstigde in bepaalde ingewikkelde rechtsvorm constructies, etc..
Een bank dient te voorkomen dat er geld binnenkomt of meewerkt aan uitvoering van betalingen die een relatie hebben met criminele activiteiten, financiering van terroristische actviteiten of verboden handelsactviteiten. Hoe banken dit doen is per bank verschillend.

Tis weer bijzonder

Ik ga er geen commentaar meer op leveren, maar ik ken wel banken waar ik -ook zakelijk- niet zo lastig gevallen wordt als bij de 'grootbanken', en heb weer een eurocent verdiend.
Alvast welterusten en sluit af met het spreekwoord 'met boeven vangt men boeven', sabbel daar maar op, dropje. :lol:

Gesloten