Incassokosten bij ongeoorloofde roodstand
Geplaatst: 16 nov 2010 19:08
Goede avond,
Ik hoop dat iemand mij op weg kan helpen met het volgende probleem:
Eind 2005 ben overgestapt van bank A naar bank B en heb gebruik gemaakt van de overstapservice. Ik stond op dat moment ongeveer 1000 euro rood op de betaalrekening bij bank A. Ik heb zelf verzuimd af te lossen in de daarop volgende maanden (en ben mij er volledig van bewust dat ik daar zelf de fout in ben gegaan). Doordat ik niet heb afgelost kwam de roodstand boven de afgesproken limiet van 1000 euro.
Naar aanleiding van een herinnering van de bank ben ik op kantoor geweest om een afspraak te maken om deze roodstand in termijnen af te lossen (wat helaas niet schriftelijk bevestigd is). Ik ben in april 2006 begonnen met aflossen en heb mij vervolgens aan deze regeling gehouden.
In juni 2006 heeft de bank alsnog besloten om mijn rekening voortijdig op te heffen en de vordering over te dragen aan een incassobureau. Ik heb nog geprobeerd bezwaar te maken tegen de vordering, maar ik heb mij op dat moment erg laten intimideren door de (stijgende) incassokosten en heb het volledige bedrag betaald.
Nu loop ik hier opnieuw tegenaan, omdat ik bezig ben met de aankoop van een huis en dus het afsluiten van een hypotheek. Ik ben het een en ander voor mezelf op een rijtje aan het zetten in de hoop dat in ieder geval de a2 codering kan worden omgezet naar een a1 codering.
Ik ben van mening dat de bank de vordering niet uit handen had mogen geven, omdat ik mij wel aan de betaalregeling heb gehouden die in april is afgesproken. Hierover ben ik al met de bank in gesprek.
Daarnaast blijkt dat de bank waarschijnlijk als onderdeel van de vordering incassokosten heeft berekend. Ik zou graag willen weten hoe ik erachter kan komen of deze kosten terecht zijn berekend. Ik heb de volgende informatie gevonden mbt. de Wet op het consumentenkrediet:
Wanneer aan een betaalrekening geen kredietfaciliteit gekoppeld is en er ontstaat een roodstand, dan is er op zichzelf geen sprake van een krediettransactie. Zo'n ongewilde roodstand gaat echter wel onder de bescherming van de Wet op het consumentenkrediet vallen indien de bank onvoldoende actie onderneemt. De bank mag dan geen incassokosten in rekening brengen. Om dit te voorkomen dient de bank:
1.de roodstand expliciet aan te merken als wanprestatie;
2.tot ingebrekestelling en directe opeising over te gaan, d.w.z. spoedig na drie maanden tot incasso van de vordering overgaan of een schriftelijk vastgelegde betalingsregeling overeenkomen;
3.en, bij bedragen boven de € 453,78, de roodstand bij het BKR te melden.
Het is voor mij echter niet geheel duidelijk of/hoe ik deze informatie op mijn situatie kan toepassen. Wie kan mij op weg helpen? Ik heb uiteindelijk 1431 euro betaald aan het incassobureau. Het bedrag dat de bank ter incasso heeft gesteld bedroeg 1078 euro, hierin zat waarschijnlijk al ruim 200 euro aan incassokosten verwerkt volgens de medewerker die ik vandaag heb gesproken.
Bedankt!
Ik hoop dat iemand mij op weg kan helpen met het volgende probleem:
Eind 2005 ben overgestapt van bank A naar bank B en heb gebruik gemaakt van de overstapservice. Ik stond op dat moment ongeveer 1000 euro rood op de betaalrekening bij bank A. Ik heb zelf verzuimd af te lossen in de daarop volgende maanden (en ben mij er volledig van bewust dat ik daar zelf de fout in ben gegaan). Doordat ik niet heb afgelost kwam de roodstand boven de afgesproken limiet van 1000 euro.
Naar aanleiding van een herinnering van de bank ben ik op kantoor geweest om een afspraak te maken om deze roodstand in termijnen af te lossen (wat helaas niet schriftelijk bevestigd is). Ik ben in april 2006 begonnen met aflossen en heb mij vervolgens aan deze regeling gehouden.
In juni 2006 heeft de bank alsnog besloten om mijn rekening voortijdig op te heffen en de vordering over te dragen aan een incassobureau. Ik heb nog geprobeerd bezwaar te maken tegen de vordering, maar ik heb mij op dat moment erg laten intimideren door de (stijgende) incassokosten en heb het volledige bedrag betaald.
Nu loop ik hier opnieuw tegenaan, omdat ik bezig ben met de aankoop van een huis en dus het afsluiten van een hypotheek. Ik ben het een en ander voor mezelf op een rijtje aan het zetten in de hoop dat in ieder geval de a2 codering kan worden omgezet naar een a1 codering.
Ik ben van mening dat de bank de vordering niet uit handen had mogen geven, omdat ik mij wel aan de betaalregeling heb gehouden die in april is afgesproken. Hierover ben ik al met de bank in gesprek.
Daarnaast blijkt dat de bank waarschijnlijk als onderdeel van de vordering incassokosten heeft berekend. Ik zou graag willen weten hoe ik erachter kan komen of deze kosten terecht zijn berekend. Ik heb de volgende informatie gevonden mbt. de Wet op het consumentenkrediet:
Wanneer aan een betaalrekening geen kredietfaciliteit gekoppeld is en er ontstaat een roodstand, dan is er op zichzelf geen sprake van een krediettransactie. Zo'n ongewilde roodstand gaat echter wel onder de bescherming van de Wet op het consumentenkrediet vallen indien de bank onvoldoende actie onderneemt. De bank mag dan geen incassokosten in rekening brengen. Om dit te voorkomen dient de bank:
1.de roodstand expliciet aan te merken als wanprestatie;
2.tot ingebrekestelling en directe opeising over te gaan, d.w.z. spoedig na drie maanden tot incasso van de vordering overgaan of een schriftelijk vastgelegde betalingsregeling overeenkomen;
3.en, bij bedragen boven de € 453,78, de roodstand bij het BKR te melden.
Het is voor mij echter niet geheel duidelijk of/hoe ik deze informatie op mijn situatie kan toepassen. Wie kan mij op weg helpen? Ik heb uiteindelijk 1431 euro betaald aan het incassobureau. Het bedrag dat de bank ter incasso heeft gesteld bedroeg 1078 euro, hierin zat waarschijnlijk al ruim 200 euro aan incassokosten verwerkt volgens de medewerker die ik vandaag heb gesproken.
Bedankt!