wini25 schreef:Met alle respect, maar we spreken hier niet over oplichting, maar over een geschil. Het product is geleverd en heeft een tijdje gewerkt tot tevredenheid van de klant. Hierna is het product helaas door nog onbekende reden defect geraakt (waarschijnlijk iets met software als ik dat lees). De discussie en het over en weer beschuldigen van elkaar heeft hier geen zin. Beide partijen moeten maar even met elkaar bellen om het probleem op te lossen, want er is dus blijkbaar wel een oplossing.
In ieder geval is het zo dat de kaart nu onder de garantie valt. Of het product gaat dus retour en wordt vervangen of gerepareerd. Aangezien de producten niet meer verkocht mogen worden kan dus geld teruggevraagd worden omdat er geen vervangend product is. De aanbieder moet dus de kans krijgen om het probleem te herstellen. Hierin moet de koper echter wel meewerkend zijn en het standpunt om direct geld retour te vragen is in deze dus niet van toepassing. De verkoper heeft namelijk het recht om tot 3 maal toe het product te herstellen binnen de garantietermijn.
Beste Wini,
Het probleem was vermoedelijk door de klant zelf op te lossen.
Dit kunnen wij uiteraard niet met zekerheid stellen.
Wij hebben daarom ook aangeboden om het product te controleren en eventueel te vervangen.
Echter wenste deze klant hier geen gehoor aan te geven en wilde met behulp van consumentenbond en andere instanties haar geld terug krijgen.
Het onderliggende probleem bij de meeste ontevreden klant komt omdat wij proberen onnodige retouren te voorkomen.
Van alle retouren die wij ontvangen is ongeveer 10% echt defect en betreft het bij 90% van de producten het niet correct volgen van de instructies.
Flashkaarten zijn en blijven een product waar enige know how voor nodig is.
Klanten mailen ons vaak niet met een vraag maar met de mededeling dat het kaartje defect is.
In veel gevallen kunnen wij oplossingen aanbieden om het probleem op te lossen maar de klant zal dit niet accepteren.. deze heeft vast gesteld dat het product defect is en alle oplossingen die wij aandragen worden dan gezien als het probleem afschuiven en niet willen verlenen van garantie.
Het enige wat wij willen doen is voorkomen van onterechte retourzendingen.
In plaats van de aangegeven mogelijk oplossingen uit te proberen gaan een aantal klanten over op dreigementen waarbij aangiftes bij de politie vanwege oplichting en negatieve recensies over het internet verspreiden de kroon spannen.
Bekijk het eens vanuit ons oogpunt:
Wij spendeerden enorm veel tijd en kosten aan retourzendingen die onterecht retour gezonden werden (3 a 4 uur per dag).
Alle retouren worden grondig gecontroleerd en nagekeken en getest.
Als dan blijkt dat in 90% van de zendingen de klant makkelijk het probleem zelf had kunnen verhelpen besteden wij enorm tijd en kosten aan retourzendingen die zelf makkelijk op te lossen waren.
Daarom zullen wij altijd eerste proberen uit te sluiten dat het probleem niet door verkeerd gebruik van het product is.
Wat alles vermoeilijkt is dat een aantal klanten niet duidelijk kunnen aan geven wat het probleem is omdat zij eigenlijk de technische vaardigheid niet bezitten om eigenlijk met dit product om te gaan.
Wij vragen regelmatig klanten om retour gezonden producten visueel te markeren.
Ervaring leert namelijk dat als wij het product waar niets mee aan de hand was terug zenden in werkende staat de meeste klanten nooit zullen geloven dat dit hetzelfde product is.
Door klanten het product te laten markeren wordt onomstotelijk bewijs geleverd dat hetzelfde product wat zij al in hun bezit hadden niet een defect product is.
Klanten willen vaak zelf bepalen wat mogelijk is en wat niet.
Wat bijvoorbeeld resulteert in een product na 6 maanden willen ruilen voor een andere product met 2x de prijs zonder bijbetaling.
Indien wij deze verzoeken niet honoren dan gebeurd het weleens dan klanten op dit soort fora een onterecht of gefabriceerd bericht.
Ik ben een groot voorstander van dit soort fora omdat het zeer belangrijk is om ervaringen te delen.
Helaas wordt het door heel veel klanten gebruikt als soort van chantagemiddel om de dingen die zij acceptabel vinden door te drukken.
Wij zijn op enorm rare verzoeken in gegaan om onze naam schoon te houden maar op een gegeven moment moet je als bedrijf een beslissing nemen om je niet meer te laten chanteren.