Ford Airco kan niet tegen de winter !
Geplaatst: 24 nov 2010 19:14
De Airco van mijn vader's Ford Fiësta bleek afgelopen zomer niets meer te doen.
Hij heeft dit laten repareren en mocht toen bijna 900 euro aan de Ford dealer overhandigen.
Omdat ik dit nogal een pittig bedrag vond en de auto nog geen 4 jaar oud was en ook slechts 26.000 km had gereden heb ik Ford Nederland om coulance gevraagd. Een dergelijk duur onderdeel zou toch wel langer dan 4 jaar mee moeten gaan had ik het idee.
Helaas was men niet bereid om ook maar iets bij te dragen aan deze hoge rekening. De condensor was verroest en dat weet men aan de strenge winter van 2009/2010. Het verroest zijn was volgens hen "waarschijnlijk" veroorzaakt door steenslag en strooizout.
Dit zag men als "invloeden van buitenaf" en daarom kon er van coulance geen enkele sprake zijn.
Volgens mij moet een auto toch wel enigszins bestand zijn tegen "invloeden van buitenaf", je koopt hem toch om er buiten mee te kunnen rijden!
Het zou toch gek zijn als de verf er na een regenbuitje afgespoeld is en Ford dan zegt dat regen een "invloed van buitenaf" is.
Ford vergeleek het met steenslag op de ruiten wat ook niet onder de garantie valt. Ik vind dat een kromme vergelijking omdat je ramen nou eenmaal moeilijk van een bescherming tegen steenslag kunt voorzien, bij een condensor onder de motorkap is dat natuurlijk wel goed mogelijk.
Bij de meeste autoverzekeringen zijn daarom de ruiten dan ook verzekerd maar zul je de condensor toch echt niet in de polisvoorwaarden kunnen terug vinden.
Tot mijn verbazing werd mij ook nog verteld dat de condensor ook niet onder garantie zou zijn vervangen als de auto nog wel in de garantieperiode zou zitten!
Het viel dan het nog steeds onder "invloeden van buitenaf" en daar kan dit onderdeel volgens Ford dus blijkbaar niet zo goed tegen.
Zo'n onderdeel moet gebouwd zijn om ook de winter te kunnen overleven maar blijkbaar heeft Ford voor een goedkope kwaliteit gekozen en mogen de klanten later voor de kosten opdraaien. Mijn vader was behoorlijk teleurgesteld in de starre houding van Ford. Dit is zijn 4e of 5e nieuw gekochte Fiësta en dan verwacht je toch wel een iets nettere afhandeling van een klacht.
Het is hierdoor dus tevens zijn laatste Ford geworden en ik zelf zal bij de aanschaf van een volgende auto de Ford showroom ook maar overslaan.
We hebben allebei liever auto's die wel bestand zijn tegen al die "invloeden van buitenaf"!
Hij heeft dit laten repareren en mocht toen bijna 900 euro aan de Ford dealer overhandigen.
Omdat ik dit nogal een pittig bedrag vond en de auto nog geen 4 jaar oud was en ook slechts 26.000 km had gereden heb ik Ford Nederland om coulance gevraagd. Een dergelijk duur onderdeel zou toch wel langer dan 4 jaar mee moeten gaan had ik het idee.
Helaas was men niet bereid om ook maar iets bij te dragen aan deze hoge rekening. De condensor was verroest en dat weet men aan de strenge winter van 2009/2010. Het verroest zijn was volgens hen "waarschijnlijk" veroorzaakt door steenslag en strooizout.
Dit zag men als "invloeden van buitenaf" en daarom kon er van coulance geen enkele sprake zijn.
Volgens mij moet een auto toch wel enigszins bestand zijn tegen "invloeden van buitenaf", je koopt hem toch om er buiten mee te kunnen rijden!
Het zou toch gek zijn als de verf er na een regenbuitje afgespoeld is en Ford dan zegt dat regen een "invloed van buitenaf" is.
Ford vergeleek het met steenslag op de ruiten wat ook niet onder de garantie valt. Ik vind dat een kromme vergelijking omdat je ramen nou eenmaal moeilijk van een bescherming tegen steenslag kunt voorzien, bij een condensor onder de motorkap is dat natuurlijk wel goed mogelijk.
Bij de meeste autoverzekeringen zijn daarom de ruiten dan ook verzekerd maar zul je de condensor toch echt niet in de polisvoorwaarden kunnen terug vinden.
Tot mijn verbazing werd mij ook nog verteld dat de condensor ook niet onder garantie zou zijn vervangen als de auto nog wel in de garantieperiode zou zitten!
Het viel dan het nog steeds onder "invloeden van buitenaf" en daar kan dit onderdeel volgens Ford dus blijkbaar niet zo goed tegen.
Zo'n onderdeel moet gebouwd zijn om ook de winter te kunnen overleven maar blijkbaar heeft Ford voor een goedkope kwaliteit gekozen en mogen de klanten later voor de kosten opdraaien. Mijn vader was behoorlijk teleurgesteld in de starre houding van Ford. Dit is zijn 4e of 5e nieuw gekochte Fiësta en dan verwacht je toch wel een iets nettere afhandeling van een klacht.
Het is hierdoor dus tevens zijn laatste Ford geworden en ik zelf zal bij de aanschaf van een volgende auto de Ford showroom ook maar overslaan.
We hebben allebei liever auto's die wel bestand zijn tegen al die "invloeden van buitenaf"!