LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Turbo problemen bij Volvo V50 1.6D
Turbo problemen bij Volvo V50 1.6D
Mensen,
Onlangs een Volvo V50 gekocht met ca. 185,000 km op de teller, na ca. 500 km begaf de turbo het. Na onderzoek door de garage is gebleken dat de turbo onlangs al vervangen was (volgens de garage 3 maanden geleden) maar dus nu al weer kapot bleek te zijn. Auto op transport naar de garage waar de turbo toen is vervangen met het idee dat dit onder garantie gemaakt gaat worden.
Niets bleek echter minder waar, Volvo Nederland wil deze auto niet nogmaals repareren omdat er ergens in de historie van de auto is gebleken dat er 1 keer 13.500 km tussen 2 olieverversingen is geweest en dat is te lang volgens Volvo en klaar uit. Geen garantie dus!
Ik vind dit een hele bijzondere en klant onvriendelijke houding van Volvo en ik ben hierdoor eigenlijk gelijk genezen van dit merk.
Mijn vraag aan het forum is nu of er meer mensen, met dit naar op internet blijkt veel voorkomend probleem, door Volvo op deze wijze gedupeerd zijn.
Met vriendelijke groet,
René
Onlangs een Volvo V50 gekocht met ca. 185,000 km op de teller, na ca. 500 km begaf de turbo het. Na onderzoek door de garage is gebleken dat de turbo onlangs al vervangen was (volgens de garage 3 maanden geleden) maar dus nu al weer kapot bleek te zijn. Auto op transport naar de garage waar de turbo toen is vervangen met het idee dat dit onder garantie gemaakt gaat worden.
Niets bleek echter minder waar, Volvo Nederland wil deze auto niet nogmaals repareren omdat er ergens in de historie van de auto is gebleken dat er 1 keer 13.500 km tussen 2 olieverversingen is geweest en dat is te lang volgens Volvo en klaar uit. Geen garantie dus!
Ik vind dit een hele bijzondere en klant onvriendelijke houding van Volvo en ik ben hierdoor eigenlijk gelijk genezen van dit merk.
Mijn vraag aan het forum is nu of er meer mensen, met dit naar op internet blijkt veel voorkomend probleem, door Volvo op deze wijze gedupeerd zijn.
Met vriendelijke groet,
René
Re: Turbo problemen bij Volvo V50 1.6D
Kennelijk is de turbo onder garantie vervangen (en dat is gezien de km stand gewoon netjes van Volvo).
Echter een turbo gaan nooit zomaar kapot. In dit geval gok ik op een slecht ruilexemplaar of (aannemelijker) een slecht uitgevoerde reparatie. Degene die de reparatie doen moet heel goed controleren of de defecte turbo nog intact is of dat er deeltjes zijn losgekomen. In het laatste geval kunnen deze in de nieuw turbo terecht zijn gekomen met alle gevolgen vandien.
Mooiste is dat een reparatie nu extra duur wordt omdat niet alleen de turbo vervangen moet worden maar dat het carter ook los moet (controleren op losse deeltjes). In sommige gevallen zal geconstateerd kunnen worden dat een ruilblok voordeliger zal zijn.
Dit is de keerzijde van een 1.6 D, je turbo heeft een extreem zwaar leven. Gebeurd onderhoud of een reparatie niet correct dan worden de kosten meteen buitensporig. (overigens is die 13.500 een kul reden maar het heeft volvo wel een reden gegeven om onder de garantie uit te komen....)
Echter een turbo gaan nooit zomaar kapot. In dit geval gok ik op een slecht ruilexemplaar of (aannemelijker) een slecht uitgevoerde reparatie. Degene die de reparatie doen moet heel goed controleren of de defecte turbo nog intact is of dat er deeltjes zijn losgekomen. In het laatste geval kunnen deze in de nieuw turbo terecht zijn gekomen met alle gevolgen vandien.
Mooiste is dat een reparatie nu extra duur wordt omdat niet alleen de turbo vervangen moet worden maar dat het carter ook los moet (controleren op losse deeltjes). In sommige gevallen zal geconstateerd kunnen worden dat een ruilblok voordeliger zal zijn.
Dit is de keerzijde van een 1.6 D, je turbo heeft een extreem zwaar leven. Gebeurd onderhoud of een reparatie niet correct dan worden de kosten meteen buitensporig. (overigens is die 13.500 een kul reden maar het heeft volvo wel een reden gegeven om onder de garantie uit te komen....)
Re: Turbo problemen bij Volvo V50 1.6D
Dank voor je reactie. Ik heb op internet inderdaad al andere gevallen van dergelijke problemen gevonden mbt de 1.6D. Mijn garage is nu op zoek naar een vergelijkbare V50 met een 2.0D ipv de 1.6D. Volgens de garage zijn er bij de 2.0D minder problemen bekend.
Met vriendelijke groet,
René van den Berg
Met vriendelijke groet,
René van den Berg
Re: Turbo problemen bij Volvo V50 1.6D
Ik heb dezelfdeproblemen met de turbo van de V50
In november 2010 met de kilometerstand 179500 ging de turbo stuk.
Nu 5000 km. later wederom stuk.
Getracht bij Volvo Beesd iets van coulance te bereiken.
Geen succes uit de reacties moet ik helaas opmaken dat Volvo het heel normaal vindt envan coulance is dan ook geen sprake.
Gezien de km stand van deze auto die dealeronderhouden is tot 160.000 vind ik dit van Volvo, die pretendeert een goed produkt op de markt te brengen, een erg onsimpatieke reaktie.
In november 2010 met de kilometerstand 179500 ging de turbo stuk.
Nu 5000 km. later wederom stuk.
Getracht bij Volvo Beesd iets van coulance te bereiken.
Geen succes uit de reacties moet ik helaas opmaken dat Volvo het heel normaal vindt envan coulance is dan ook geen sprake.
Gezien de km stand van deze auto die dealeronderhouden is tot 160.000 vind ik dit van Volvo, die pretendeert een goed produkt op de markt te brengen, een erg onsimpatieke reaktie.
-
- Berichten: 36
- Lid geworden op: 22 apr 2010 20:21
Re: Turbo problemen bij Volvo V50 1.6D
Volvo staat bij mij bekend als een zeer klantvriendelijk merk. Ook wat coulance betreft (nee, ik werk zelf NIET bij Volvo).
De auto staat op 185000km. De turbo is al eens vervangen (door wie?).
Volvo (geen enkel merk trouwens) gaat echt geen turbo vervangen als de turbo door een handelaar o.i.d is vervangen.
Dus gaarne iets meer info over waar de auto is gekocht , met welke voorwaarden (geen garantie? ) e.d. voordat er zoals gewoonlijk weer een merk (welk merk dan ook) door het slijk wordt gehaald omdat bij 185000km er geen coulance wordt verleend.
De auto staat op 185000km. De turbo is al eens vervangen (door wie?).
Volvo (geen enkel merk trouwens) gaat echt geen turbo vervangen als de turbo door een handelaar o.i.d is vervangen.
Dus gaarne iets meer info over waar de auto is gekocht , met welke voorwaarden (geen garantie? ) e.d. voordat er zoals gewoonlijk weer een merk (welk merk dan ook) door het slijk wordt gehaald omdat bij 185000km er geen coulance wordt verleend.
Re: Turbo problemen bij Volvo V50 1.6D
Heb onlangs ook de turbo moeten vervangen van mijn V50 1.6D uit 2006 bij een km stand van 175000.
Probleem zit hem volgens mijn (niet Volvo) garage in de slechte smering van de turbo als gevolg van vervuiling in de olie aanvoerleiding naar de turbo. Is een kwaal bij deze motor, vandaar dat er een modificatie aan is verricht. Bij mijn reparatie heeft de garage deze mod. ook direct doorgevoerd. Hierdoor zou er minder snel vervuiling in de aanvoerleiding moeten optreden.
Volgens de garagehouder heeft deze kleine diesel meer dan gemiddeld last van vervuiling door roet in de olie en is tijdig olie verversen (max 15000km) echt een must.
Probleem zit hem volgens mijn (niet Volvo) garage in de slechte smering van de turbo als gevolg van vervuiling in de olie aanvoerleiding naar de turbo. Is een kwaal bij deze motor, vandaar dat er een modificatie aan is verricht. Bij mijn reparatie heeft de garage deze mod. ook direct doorgevoerd. Hierdoor zou er minder snel vervuiling in de aanvoerleiding moeten optreden.
Volgens de garagehouder heeft deze kleine diesel meer dan gemiddeld last van vervuiling door roet in de olie en is tijdig olie verversen (max 15000km) echt een must.
Re: Turbo problemen bij Volvo V50 1.6D
de motor waar het hier over gaat is de 1.6 HDi van PSA (peugeot-citroen) deze motor heeft inderdaad snel last van teervorming in de olie.
Slecht onderhoud en korte stukjes rijden is funest voor deze motor. Ook moet na een rit met zware belasting de motor even stationair nadraaien, zodat de turbo rustig tot rust kan komen.
Als de motor direct wordt uitgezet dan wordt de olie niet meer rondgepompt, en draait de turbo nog na zonder smering.
Slecht onderhoud en korte stukjes rijden is funest voor deze motor. Ook moet na een rit met zware belasting de motor even stationair nadraaien, zodat de turbo rustig tot rust kan komen.
Als de motor direct wordt uitgezet dan wordt de olie niet meer rondgepompt, en draait de turbo nog na zonder smering.
Re: Turbo problemen bij Volvo V50 1.6D
Afgezien van het feit dat het blok niet het betrouwbaarste in de markt is en niet enkel de turbo klachten geef (keerringen en pakkingen zijn ook niet best) denk ik dat een (gebruikt) koper vooral bij zichzelf te rade moet gaan.
De volvo is niet de lichtste in de markt en zou veel beter bediend zijn met een d3 of 5 blok. Niet omdat die zo reuze snel zijn maar wel omdat deze zich niet (vooral bij een koude) motor letterlijk dood moeten werken. Onderhoud is uiteraard een factor maar olie verslechterd niet zo snel dat een motor acuut kapot gaat, een combinatie van (te) klein blok, minder goed onderhoud en een ongeduldige eiganaar hebben dit wel tot gevolg....
Een volvo met deze motor zou ik persoonlijk nooit gebruikt kopen. Deels vanwege het bovenstaande maar veel meer omdat het vaak lease auto's zijn en ik gewoon nooit kan inschatten hoe de vorige eigenaar met zijn auto omging.
De volvo is niet de lichtste in de markt en zou veel beter bediend zijn met een d3 of 5 blok. Niet omdat die zo reuze snel zijn maar wel omdat deze zich niet (vooral bij een koude) motor letterlijk dood moeten werken. Onderhoud is uiteraard een factor maar olie verslechterd niet zo snel dat een motor acuut kapot gaat, een combinatie van (te) klein blok, minder goed onderhoud en een ongeduldige eiganaar hebben dit wel tot gevolg....
Een volvo met deze motor zou ik persoonlijk nooit gebruikt kopen. Deels vanwege het bovenstaande maar veel meer omdat het vaak lease auto's zijn en ik gewoon nooit kan inschatten hoe de vorige eigenaar met zijn auto omging.
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 24 jan 2012 13:28
Re: Turbo problemen bij Volvo V50 1.6D
Beste mensen,
Afgelopen weekend heb ik een mooie C30 1.6 d van eind 2007 gezien met nog geen 100.000km op de teller. Ik zou deze graag willen kopen, maar nu ben ik aan het rondkijken op het internet en zie ik dat die motor vrij veel problemen heeft. Is dit probleem voornamelijk vastgesteld bij de grotere/zwaardere wagens van Volvo (V50 etc.) of heeft de C30 ivm lichter gewicht etc. minder problemen met de 1.6 d motor?
Zou iemand mij advies kunnen geven omtrent deze koop?
Ik hoop wat te horen.
Groetjes Marije
Afgelopen weekend heb ik een mooie C30 1.6 d van eind 2007 gezien met nog geen 100.000km op de teller. Ik zou deze graag willen kopen, maar nu ben ik aan het rondkijken op het internet en zie ik dat die motor vrij veel problemen heeft. Is dit probleem voornamelijk vastgesteld bij de grotere/zwaardere wagens van Volvo (V50 etc.) of heeft de C30 ivm lichter gewicht etc. minder problemen met de 1.6 d motor?
Zou iemand mij advies kunnen geven omtrent deze koop?
Ik hoop wat te horen.
Groetjes Marije
Re: Turbo problemen bij Volvo V50 1.6D
ervan uitgaande dat we het hier hebben over de 1.6 hdi van PSA, ook in een lichtere auto kun je problemen verwachten.
Bij deze motor ligt het helemaal aan hoe de vorige eigenaar ermee omgesprongen is.
Veel korte ritjes is funest voor deze motor, als de olie niet op tijd ververst is. Bij korte ritten is de interval van 20.000 km voor het verversen veel te lang.
Denk dan eerder aan 10.000 km.
De olie wordt dikker (zg. teervorming) en kan niet goed meer rondgepompt worden. Vaak gaat de aanvoerzeef van de oliepomp dicht zitten.
De turbo gaat dan vaak als eerste stuk omdat deze gevoelig is voor te weinig smering.
als je deze auto toch gaat kopen, vragen bij de afleverbeurt of ze het carter demonteren en de aanvoerzeef inspecteren.
Zo nodig het carter geheel schoonmaken van oude olieresten. En uiteraard nieuwe olie erin van een goeie kwaliteit.
Bij deze motor ligt het helemaal aan hoe de vorige eigenaar ermee omgesprongen is.
Veel korte ritjes is funest voor deze motor, als de olie niet op tijd ververst is. Bij korte ritten is de interval van 20.000 km voor het verversen veel te lang.
Denk dan eerder aan 10.000 km.
De olie wordt dikker (zg. teervorming) en kan niet goed meer rondgepompt worden. Vaak gaat de aanvoerzeef van de oliepomp dicht zitten.
De turbo gaat dan vaak als eerste stuk omdat deze gevoelig is voor te weinig smering.
als je deze auto toch gaat kopen, vragen bij de afleverbeurt of ze het carter demonteren en de aanvoerzeef inspecteren.
Zo nodig het carter geheel schoonmaken van oude olieresten. En uiteraard nieuwe olie erin van een goeie kwaliteit.
Re: Turbo problemen bij Volvo V50 1.6D
Dat is zeker gezien het ontwerpfoutje van het carter een hele goede tip (zelfs bij een oliewissel komt alle rommel niet mee, en bij het verwaarlozen van de beurten ontstaat daar ook het probleem).
Verder goed doorvragen en als blijkt dat de turbo al eens kapot is geweest met een hele grote boog om de auto heenlopen (de motor komt dan meestal vol met rommel en die krijg je er zonder extreme revisiebeurt nooit meer uit waardoor het einde van de huidige turbo ook al snel in zicht komt....)
Verder goed doorvragen en als blijkt dat de turbo al eens kapot is geweest met een hele grote boog om de auto heenlopen (de motor komt dan meestal vol met rommel en die krijg je er zonder extreme revisiebeurt nooit meer uit waardoor het einde van de huidige turbo ook al snel in zicht komt....)
Re: Turbo problemen bij Volvo V50 1.6D
Ik bezit een Citroen Xsara Picasso met de 1.6 HDIF (110 PK) motor. Ik heb inmiddels ruim 200.000 KM gereden zonder problemen. Een aantal tips; Rijd de eerste 10 minuten rustig. Heeft u hard gereden, dan 10 seconden de motor stationair laten draaien. Gebruik goede 5W30 longlife olie. Regelmatig onderhoud volgens het boekje !
Veel van mijn collega's hebben deze motor in hun leaseauto, allemaal problemen omdat er koud mee gescheurd wordt, de motor direct uitgezet wordt, men over de onderhoudsinterval heengaat.
Houd er rekening mee dat 110 PK en een koppel van 240-260NM erg veel is voor een 1.6 motor dus neem de bovenstaande aanbevelingen in acht.
Is de motor goed warm dan kan je er alles mee uitspoken, zo rijd ik vaak lange stukken met een caravan van 1300 KG, lange hellingen van 6% in zijn 4 met 120 KM/uur. Als ik een rustpauze neem en de motor laat nadraaien kan het wel 1 minuut duren voordat je de intercooler hoort afslaan. De motor wordt dus aardig belast maar ik ga er verstandig mee om. Olieverbruik na 200.000 KM is ongeveer 0.2 liter per 20.000 KM !
Veel van mijn collega's hebben deze motor in hun leaseauto, allemaal problemen omdat er koud mee gescheurd wordt, de motor direct uitgezet wordt, men over de onderhoudsinterval heengaat.
Houd er rekening mee dat 110 PK en een koppel van 240-260NM erg veel is voor een 1.6 motor dus neem de bovenstaande aanbevelingen in acht.
Is de motor goed warm dan kan je er alles mee uitspoken, zo rijd ik vaak lange stukken met een caravan van 1300 KG, lange hellingen van 6% in zijn 4 met 120 KM/uur. Als ik een rustpauze neem en de motor laat nadraaien kan het wel 1 minuut duren voordat je de intercooler hoort afslaan. De motor wordt dus aardig belast maar ik ga er verstandig mee om. Olieverbruik na 200.000 KM is ongeveer 0.2 liter per 20.000 KM !
Re: Turbo problemen bij Volvo V50 1.6D
netjes, zo kan het dus ook.
zoals met zoveel dingen, het is maar net hoe je ermee omgaat.
een goede kwaliteit olie en regelmatig verversen is essentieel voor dit blok, om teervorming tegen te gaan.
Het omgaan met de turbo zoals u beschrijft geldt eigenlijk voor alle turbo motoren, maar wordt vaak vergeten.
zoals met zoveel dingen, het is maar net hoe je ermee omgaat.
een goede kwaliteit olie en regelmatig verversen is essentieel voor dit blok, om teervorming tegen te gaan.
Het omgaan met de turbo zoals u beschrijft geldt eigenlijk voor alle turbo motoren, maar wordt vaak vergeten.
Re: Turbo problemen bij Volvo V50 1.6D
Ik ben eigenaar van een Volvo V50 1.6D.
Deze Volvo heb ik bij Furness-car gekocht (bj 2006, toen 1jaar oud en 23.000km) en altijd volgens het Volvo onderhoudsschema onderhoud gehad bij Furness Car Zwolle.
Drie weken geleden kreeg ik problemen met mijn Volvo. De turbo was kapot gegaan (door Volvo assistent geconstateerd). Oorzaak blijkt te liggen aan, slechte koeling door verstopte toevoerleidingen. Het blijkt dat de Turbo gekoeld worden door karter olie. Dit is helaas onvoldoende gebeurd waardoor de Turbo oververhit is geraakt en kapot is gegaan. Dit blijkt een bekend probleem te zijn bij dit type motor. En juist onderhoud is dan ook van groot belang bij dit soort motors PSA motors.
Dus ik heb dit probleem met de werkplaats van Volvo Furness Zwolle besproken en gevraagd wat de kosten waren. Zij gaven aan dat de kosten minimaal 2600 euro bedroeg. Omdat de auto altijd in onderhoud geweest was bij Furness car had ik gevraagd om deels coulance, omdat de oorzaak in het onderhoud zit. Helaas kon ik dit niet voor elkaar krijgen, daarom besloot een second opinion te vragen bij een andere dealer. Omdat de motor ook in een Peugeot zit heb ik contact gezocht met een (voor mij) lokale Dealer Peugeot dealer (BOVAG). Deze kwam voor dezelfde reparatie op een totaal prijs uit van 1400 euro incl. btw (inclusief APK en beurt). Een verschil van 1200 euro + nog eens de APK en onderhoudsbeurt. En dit bij een officiële Peugeot Dealer + BOVAG garantie. Ik begrijp best dat er iets verschil in de prijs kan zitten maar 100% verschil vind ik veel.
Dus voor mij was de keuze erg makkelijk:
Conclusie ik ben naar de Peugeot dealer gegaan voor de reparatie.
Deze Volvo heb ik bij Furness-car gekocht (bj 2006, toen 1jaar oud en 23.000km) en altijd volgens het Volvo onderhoudsschema onderhoud gehad bij Furness Car Zwolle.
Drie weken geleden kreeg ik problemen met mijn Volvo. De turbo was kapot gegaan (door Volvo assistent geconstateerd). Oorzaak blijkt te liggen aan, slechte koeling door verstopte toevoerleidingen. Het blijkt dat de Turbo gekoeld worden door karter olie. Dit is helaas onvoldoende gebeurd waardoor de Turbo oververhit is geraakt en kapot is gegaan. Dit blijkt een bekend probleem te zijn bij dit type motor. En juist onderhoud is dan ook van groot belang bij dit soort motors PSA motors.
Dus ik heb dit probleem met de werkplaats van Volvo Furness Zwolle besproken en gevraagd wat de kosten waren. Zij gaven aan dat de kosten minimaal 2600 euro bedroeg. Omdat de auto altijd in onderhoud geweest was bij Furness car had ik gevraagd om deels coulance, omdat de oorzaak in het onderhoud zit. Helaas kon ik dit niet voor elkaar krijgen, daarom besloot een second opinion te vragen bij een andere dealer. Omdat de motor ook in een Peugeot zit heb ik contact gezocht met een (voor mij) lokale Dealer Peugeot dealer (BOVAG). Deze kwam voor dezelfde reparatie op een totaal prijs uit van 1400 euro incl. btw (inclusief APK en beurt). Een verschil van 1200 euro + nog eens de APK en onderhoudsbeurt. En dit bij een officiële Peugeot Dealer + BOVAG garantie. Ik begrijp best dat er iets verschil in de prijs kan zitten maar 100% verschil vind ik veel.
Dus voor mij was de keuze erg makkelijk:
Conclusie ik ben naar de Peugeot dealer gegaan voor de reparatie.
Re: Turbo problemen bij Volvo V50 1.6D
voor 2600 moet het lukken om een goed blok met weinig km op de kop te tikken en dit in te bouwen.
Voor 1400 zal het enkel turbo vervangen zijn en wellicht een flinke spoelbeurt. Niets ten nadele van peugeot dealers maar de ervaring met deze motoren is dat de problemen na het ploffen van de turbo zelden voorbij zijn en dus zul je moeten achterhalen wat beide garages voor het geoffreerde bedrag uitvoeren om een vergelijk te kunnen maken.
Voor 1400 zal het enkel turbo vervangen zijn en wellicht een flinke spoelbeurt. Niets ten nadele van peugeot dealers maar de ervaring met deze motoren is dat de problemen na het ploffen van de turbo zelden voorbij zijn en dus zul je moeten achterhalen wat beide garages voor het geoffreerde bedrag uitvoeren om een vergelijk te kunnen maken.