LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] natura of restitutiepolis

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
Mirfrans
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 dec 2010 22:43

natura of restitutiepolis

Ongelezen bericht door Mirfrans »

uit de uitzending van maandag jl. heb ik toch echt het volgende begrepen (ook door voorbeelden in de studio) :
Bij restitutiepolis heb je vrije keuze (dus ook niet gecontracteerde zorgverleners van de betreffende zorgverzekeraar). De enige consequentie zou zijn dat je rechtstreeks de rekening krijgt en dus zelf moet declareren en niet, zoals in het andere geval, de rekening tussen zorgverlener en zorgverzekeraar wordt afgehandeld). Maar niet dat je een eigen bijdrage van 20 of 30% moet betalen als je een andere zorgverlener (niet gecontracteerd) neemt. Het verschil betaal je doordat de restitutiepolis enkele euro's per maand duurder is. Uit correspondentie met enkele zorgverleners geven ze aan dat je vrije keuze hebt maar ook dat je eventueel een eigen bijdrage (niet de 170 euro uiteraard)moet betalen. Dus is er nu echt vrije keuze zonder een eigen bijdrage of niet ?

mohammed-doser

Re: natura of restitutiepolis

Ongelezen bericht door mohammed-doser »

Neen zorg goed voor jezelf en neem alleen de basispolis.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: natura of restitutiepolis

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ik vond het nogal ongenuanceerd verhaal dat in de uitzending werd verteld. De ene naturapolis is de andere namelijk niet. Een die ik zekur niet zou nemen is de Zekur polis van Univé. De heeft namelijk slechts een klein aantal ziekenhuizen gecontracteerd voor zorg. Moet je voor een operatie naar een ziekenhuis, dan heb je denk ik weinig zin om een flink eind te reizen. Ga je toch naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis, dan moet je bij Zekur 500 euro bijbetalen. Daarnaast moet je je bij Zekur vervoegen bij een online pillenboer. Bij je plaatselijke apotheker zou je niet terecht kunnen.

Bij Anderzorg zijn ook de lokale ziekenhuizen in mijn regio gewoon gecontracteerd. Met mijn plaatselijke apotheek heb ik ook geen problemen. Toch is ook dit een naturapolis.

Als je in jouw persoonlijke situatie een antwoord zoekt, kun je het beste de zorgvinders raadplegen. Je kan dan de situatie in jouw regio checken.

Bijvoorbeeld:
http://anderzorgvinder.nl/
https://www.zekur.nl/verzekeringen-zorg ... zorgvinder onderaan

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: natura of restitutiepolis

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Bob Schurkjens schreef:Ik vond het nogal ongenuanceerd verhaal dat in de uitzending werd verteld. De ene naturapolis is de andere namelijk niet. Een die ik zekur niet zou nemen is de Zekur polis van Univé. De heeft namelijk slechts een klein aantal ziekenhuizen gecontracteerd voor zorg. Moet je voor een operatie naar een ziekenhuis, dan heb je denk ik weinig zin om een flink eind te reizen. Ga je toch naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis, dan moet je bij Zekur 500 euro bijbetalen. Daarnaast moet je je bij Zekur vervoegen bij een online pillenboer. Bij je plaatselijke apotheker zou je niet terecht kunnen.

Bij Anderzorg zijn ook de lokale ziekenhuizen in mijn regio gewoon gecontracteerd. Met mijn plaatselijke apotheek heb ik ook geen problemen. Toch is ook dit een naturapolis.

Als je in jouw persoonlijke situatie een antwoord zoekt, kun je het beste de zorgvinders raadplegen. Je kan dan de situatie in jouw regio checken.

Bijvoorbeeld:
http://anderzorgvinder.nl/
https://www.zekur.nl/verzekeringen-zorg ... zorgvinder onderaan
Of Zekur wat is hangt vooral af hoe flexibel je bent en waar je woont als je in (of vlakbij, zeg minder dan 40km) een grote stad woont is de kans erg groot dat je in de buurt naar een ziekenhuis kan. Dus om het nu bij voorbaat al af te serveren....

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: natura of restitutiepolis

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Op zich heb je daar gelijk in. Vraagt blijft dan wel hoe flexibel je bent op het moment dat je naar het ziekenhuis zal moeten. Een voorspelling waar ik me liever niet aan waag. Maar als je in een grote stad woont met universitair ziekenhuis (Utrecht, Groningen etc), dan kan Zekur een goede keuze zijn.

Mathilde D.
Berichten: 2158
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: natura of restitutiepolis

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Mirfrans schreef:uit de uitzending van maandag jl. heb ik toch echt het volgende begrepen (ook door voorbeelden in de studio) :
Bij restitutiepolis heb je vrije keuze (dus ook niet gecontracteerde zorgverleners van de betreffende zorgverzekeraar). De enige consequentie zou zijn dat je rechtstreeks de rekening krijgt en dus zelf moet declareren en niet, zoals in het andere geval, de rekening tussen zorgverlener en zorgverzekeraar wordt afgehandeld). Maar niet dat je een eigen bijdrage van 20 of 30% moet betalen als je een andere zorgverlener (niet gecontracteerd) neemt. Het verschil betaal je doordat de restitutiepolis enkele euro's per maand duurder is. Uit correspondentie met enkele zorgverleners geven ze aan dat je vrije keuze hebt maar ook dat je eventueel een eigen bijdrage (niet de 170 euro uiteraard)moet betalen. Dus is er nu echt vrije keuze zonder een eigen bijdrage of niet ?
Het verhaal in de studio klopt niet. Het verschil uitleggen tussen een restitutiepolis en een naturapolis is moeilijk en daarom deden ze het maar zo. Het verschil tussen een natura- en een restitutiepolis wordt steeds kleiner. De meeste polissen zijn een soort combinatiepolissen die een beetje van het een en een beetje van het ander hebben. In ieder geval is het niet zo dat je bij een restitutiepolis de rekening thuis krijgt, omdat de zorgverzekeraar namelijk rechtstreekse betaling van zorgverzekeraar naar zorgverlener hebben ingesteld, ook voor restitutiepolissen. Bijvoorbeeld de rekening van een ziekenhuis krijg je nooit.
Voor de echtste restitutiepolis schijn je bij de ONVZ te moeten zijn. Als er in de polisvoorwaarden (te dwonloaden via zorgplanet.nl) staat dat je bij een niet gecontracteerde zorgverlener het marktconforme tarief vergoed krijgt, of het officiele tarief, dan is het een restitutieverzekering (voor dat type zorg althans). Zodra je bij een niet-gecontracteerde zorgverlener minder ontvangt. soms maar 75% van de rekening, dan is het duidelijk een natura-verzekering. Bij het kiezen van een zorgverzekeraar is het ook belangrijk om het farmaceutische reglement te bekijken. Want sommige zorgverzekeraars (achmeagroep) vergoeden alleen de allergoedkoopste pillen en anderen ( in ieder geval de univegroep) hebben een hele grote preferente lijst: dwz als je een ander geneesmiddel wil, krijg je niet 80% vergoed maar helemaal niets, dus 0%.
Tandartsen hebben gezamenlijk geweigerd zich te laten contracteren, waardoor dit bijna altijd restitutiezorg betreft, ook in natura polissen. Bijvoorbeeld de mondzorg voor kinderen die vanuit de basisverzekering vergoed wordt, wordt eigenlijk altijd op resttutiebasis vergoed. Toch kunnen tandartsen hun rekening soms wel rechtstreeks naar de zorgverzekeraar sturen, maar dit betekent nog niet dat ze een contract hebben.

ils
Berichten: 39
Lid geworden op: 23 nov 2006 15:26

Re: natura of restitutiepolis

Ongelezen bericht door ils »

Kijk eens goed op het forum www.zorgwet.info en daar zal je door
deskundigen ontdekken dat de enige restitutiepolis van de ONVZ is, je bent echt vrij naar ieder ziekenhuis van jouw keuze te gaan zonder ook maar 1 cent bij te betalen. Hier heb je niets met ketenzorg of contracten te maken.
Je mag vanuit Nederland zonder toestemming tot 60 km over de grens zorg halen zonder hun goedkeuring.
Daar betaal je nooit iets bij, het is niet de goedkoopste zorgverzekeraar, maar dat de hele med.stand erbij verzekerd is, zegt denk ik wel iets.
Je kan via google intypen "collectief ONVZ" en dan zie je tussenpersonen/ass.kantoren waar je je kan aanmelden; bij velen krijg je op de basis verz. 3% korting en op de aanv. 7%, je wordt er tm de benfit aanvullende verz. zonder med.vragen geaccepteerd.

Gesloten