Mijn huurster van een kamer heeft geld, via de ING, overgemaakt naar een onjuist nummer. Ze heeft zich 1 cijfer vergist, wel de juiste naam ingevuld, maar nergens gaat een alarm af, en het geld is gewoon overgeboekt. Ten eerste ben ik nu bang dat die domme gans dit vaker gedaan heeft. Tja, ondanks alles hoop je toch dat iemand die je zo goed kent, niet door eigen stommiteit in de problemen komt. Maar verder verbaast het me dat nergens een alarm afgaat, een terug melding komt. Is dit bij alle banken zo? Was er vroeger niet een rekenregel waar banknummers aan moesten voldoen juist om dit te voorkomen? Iets van als je de cijfers optelde moest het deelbaar zijn door negen, zodat als je je 1 cijfer vergist de kans klein is dat je een bestaand rekeningnummer invult? Vroeger toen alles nog handmatig ging, werd dat toch wel gecontroleerd? In ieder geval, maak je geld over via telebankieren van de ING, klik altijd 'opslaan in adresboek' aan, vul je dan de verkeerde naam in, dan krijg je wel een mededeling terug. Volgens mij stond dat vinkje vroeger standaard aan, maar dat is waarschijnlijk
weggehaald omdat het te veel zoektijd kostte. Ik vind het dus niet erg klantvriendelijk om die controle uit te zetten. Volgens mij stond die vroeger standaard aan en kon je je daarom niet vergissen. Erg balen nu, en ik hoop maar dat dit het enige is wat ze verkeerd heeft overgeboekt. En ja, ik weet dat als de onterechte ontvanger niet wil meewerken, het terugkrijgen van het bedrag zeer zeer moeilijk is.
Laat dit een waarschuwing voor anderen zijn!