Gazelle Innergy; traponderst. zelf afstellen via display
Geplaatst: 20 dec 2010 10:48
In juni 2010 kocht ik ook een electrische fiets (Gazelle Innergy Orange). Hij deed het relatief goed (vlotjes 27,5 km = max. snelheid) maar na 25 km was de batterij reeds leeg. Heb 'm verscheidene keren terug binnen gedaan bij de dealer maar ze kregen het nooit voor elkaar. Dan deugde de software niet, dan was het de sensor etc etc...
Maximum autonomie was 35 km maar dan moest ik boven de 20km/u alles zelf doen, wat niet echt de bedoeling is, want dan kan je net zo goed met een gewone fiets rijden. Bij de kleine autonomie kan ik me wel neerleggen, ik hoef toch nooit ver te fietsen maar die beperkte snelheid dat vind ik niet kunnen voor zo'n bedrag, dus de laatste keer dat ik hem terug binnen deed heb ik de fietsmaker even in de gaten gehouden; "even kijken hoe dat moet". Toen ik wegreed van de fietswinkel, ging hij nog steeds niet harder dan 21km/u met volle batterij.
Eens thuis gekomen dacht ik;"Wat men zelf doet, doet men beter" dus ben ik zelf aan het prutsen gegaan.
Er zijn 4 toetsen op de display:
1 = eco/booster
2 = mode
3 = licht
4 = aan/uit
Voor zover ik heb kunnen uitzoeken werkt het als volgt;
STAP 1: Hoe in de afstelling geraken of "inloggen" (het display zit uiteraard vast op het stuur geklikt):
Simpel: druk knoppen 1, 2 en 3 tegelijkertijd in...je bent binnen.
Waar je op moet letten, is de waarde rechtsonder in de display, daar waar normaal gezien de km stand wordt weergegeven. (Op al de rest moet je niet letten. het licht gaat aan en af, het display licht op, er verschijnen nog andere getallen in de display etc maar dat is voorlopig allemaal van geen belang.)
Wanneer je binnen bent geraakt, kan je 4 functies instellen.
(1) de 'eco' stand, (waarden van 0,0 tot 1,0),
(2) de 'boost' stand (waarden van 0,0 tot 1,0),
(3) ? (keuze tussen 01 of 02)
(4) ? (keuze tussen 03 of 04)
Ik veronderstel dat deze functies te maken hebben met de duur dat de moter nog nawerkt nadat men stopt met trappen maar daar ben ik voorlopig afgebleven (fabrieksinstelling behouden).
STAP 2: Om van de ene functie naar de andere te gaan (scrollen);
knop 1 (eco/boost) om naar links te scrollen en
knop 2 (mode) om naar rechts te scrollen.
Van zodra je in het programma komt, wordt automatisch de 'eco' stand weergegeven (bv 3.5). druk je 1 maal op 'mode', krijg je de 'boost' stand (bv 6,0), de andere twee waarden ken ik dus niet, en om terug te keren gebruik je knop 1.
STAP 3: de waarden aanpassen:
knop 4 (aan/uit) herhaaldelijk indrukken om te verhogen,
knop 3 (licht) om de waarden te verlagen
De eerste waarde (eco) heb ik ingesteld op 7,5
De tweede (boost) op 9,5
De derde waarde staat op 01 en
De vierde op 03
STAP 4: de ingestelde waarden opslaan:
Om de waarden op te slaan (kalibreren of vastleggen) drukt men opnieuw knoppen 1,2 en 3 tegelijkertijd in tot het display uitvalt.
STAP 5: controleren
Om te controleren of de waarden goed zijn opgeslagen, herhaal stap 1 en scroll van links naar rechts om te kijken of de waarden nog steeds dezelfde zijn als ingesteld.
STAP 6: en fietsen maar!!
Ik heb het een aantal keer opnieuw moeten doen want soms valt het display gewoon uit wanneer je bezig bent etc maar uiteindelijk lukt het wel.
Nou, veel succes en euh...ik ben niet aansprakelijk voor eventueel vuurwerk hé.
Maximum autonomie was 35 km maar dan moest ik boven de 20km/u alles zelf doen, wat niet echt de bedoeling is, want dan kan je net zo goed met een gewone fiets rijden. Bij de kleine autonomie kan ik me wel neerleggen, ik hoef toch nooit ver te fietsen maar die beperkte snelheid dat vind ik niet kunnen voor zo'n bedrag, dus de laatste keer dat ik hem terug binnen deed heb ik de fietsmaker even in de gaten gehouden; "even kijken hoe dat moet". Toen ik wegreed van de fietswinkel, ging hij nog steeds niet harder dan 21km/u met volle batterij.
Eens thuis gekomen dacht ik;"Wat men zelf doet, doet men beter" dus ben ik zelf aan het prutsen gegaan.
Er zijn 4 toetsen op de display:
1 = eco/booster
2 = mode
3 = licht
4 = aan/uit
Voor zover ik heb kunnen uitzoeken werkt het als volgt;
STAP 1: Hoe in de afstelling geraken of "inloggen" (het display zit uiteraard vast op het stuur geklikt):
Simpel: druk knoppen 1, 2 en 3 tegelijkertijd in...je bent binnen.
Waar je op moet letten, is de waarde rechtsonder in de display, daar waar normaal gezien de km stand wordt weergegeven. (Op al de rest moet je niet letten. het licht gaat aan en af, het display licht op, er verschijnen nog andere getallen in de display etc maar dat is voorlopig allemaal van geen belang.)
Wanneer je binnen bent geraakt, kan je 4 functies instellen.
(1) de 'eco' stand, (waarden van 0,0 tot 1,0),
(2) de 'boost' stand (waarden van 0,0 tot 1,0),
(3) ? (keuze tussen 01 of 02)
(4) ? (keuze tussen 03 of 04)
Ik veronderstel dat deze functies te maken hebben met de duur dat de moter nog nawerkt nadat men stopt met trappen maar daar ben ik voorlopig afgebleven (fabrieksinstelling behouden).
STAP 2: Om van de ene functie naar de andere te gaan (scrollen);
knop 1 (eco/boost) om naar links te scrollen en
knop 2 (mode) om naar rechts te scrollen.
Van zodra je in het programma komt, wordt automatisch de 'eco' stand weergegeven (bv 3.5). druk je 1 maal op 'mode', krijg je de 'boost' stand (bv 6,0), de andere twee waarden ken ik dus niet, en om terug te keren gebruik je knop 1.
STAP 3: de waarden aanpassen:
knop 4 (aan/uit) herhaaldelijk indrukken om te verhogen,
knop 3 (licht) om de waarden te verlagen
De eerste waarde (eco) heb ik ingesteld op 7,5
De tweede (boost) op 9,5
De derde waarde staat op 01 en
De vierde op 03
STAP 4: de ingestelde waarden opslaan:
Om de waarden op te slaan (kalibreren of vastleggen) drukt men opnieuw knoppen 1,2 en 3 tegelijkertijd in tot het display uitvalt.
STAP 5: controleren
Om te controleren of de waarden goed zijn opgeslagen, herhaal stap 1 en scroll van links naar rechts om te kijken of de waarden nog steeds dezelfde zijn als ingesteld.
STAP 6: en fietsen maar!!
Ik heb het een aantal keer opnieuw moeten doen want soms valt het display gewoon uit wanneer je bezig bent etc maar uiteindelijk lukt het wel.
Nou, veel succes en euh...ik ben niet aansprakelijk voor eventueel vuurwerk hé.