LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Onterecht geld gestort gekregen

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
IngridBakker

Onterecht geld gestort gekregen

Ongelezen bericht door IngridBakker »

Goedemorgen,

Mijn vraag is de volgende.

Gisteren keek ik op mijn bankrekening en tot mijn verbazing had ik een groot bedrag van mijn nieuwe zorgverzekeraar terug gekregen. (waar ik geen recht op heb).
Ik heb toen gelijk met de zorgverzekeraar gebeld en die snapte er niets van. De medewerker ging het voor mij nakijken, maar dat duurde zo onwijs lang (langer dan 15 minuten) dat ik opgehangen heb.
Ik vraag mij nu af, hoe lang heeft de zorgverzekeraar de tijd (dagen) om dat geld aan mij terug te vragen?
En zit er überhaupt een verloop tijd aan vast?

Ik hoor graag of iemand hier een sluitend antwoord op heeft.

Groeten Ingrid Bakker.

bodejosm43

Re: Onterecht geld gestort gekregen

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

ik begrijp dat je het uit jezelf niet gaat terug betalen? Of zo lang mogelijk vast wil houden?

Als je weet dat je er geen recht op hebt, zou ik het toch echt zelf terug storten. Draai de zaak eens om. Je nieuwe zorgverzekeraar int in 1 keer de maandpremie voor een jaar vooruit. Daar hebben ze volgens het contract geen recht op.

Wacht jij dan ook net zolang totdat ze je dat geld vanzelf terugbetalen?

Typisch gevalletje van dubbele moraal.

IngridBakker

Ik snap wel wat je bedoelt, maar ik weet niet naar welk rekeningnummer en onder vermelding van wat ik het terug moet storten.
Het vreemde is namelijk dat er bij de overschrijving geen rekeningnummer vermeld staat.

En dadelijk stort ik het geld terug, kunnen ze het bij de zorgverzekeraar niet meer terug vinden en kloppen ze later alsnog bij mij aan. Dan heb ik het geld niet meer en zij zeggen het ook niet te hebben.
Dan heb ik een nog groter probleem.

Muskusrat

Ongelezen bericht door Muskusrat »

Ik zou het op een aparte rekening zetten en wachten tot zij laten weten wat u kunt doen. Dit om idd het probleem wat u net beschrijft voor te blijven en later evt andere problemen te krijgen. Als het idd een foute storting is, zullen zij zij snel met een antwoord komen.

henk51

Ongelezen bericht door henk51 »

Het vreemde is namelijk dat er bij de overschrijving geen rekeningnummer vermeld staat.
Lijkt me onwaarschijnlijk er hoort altijd bij te staan van wie afkomstig met een tegenrekening.
Alleen bij contante stortingen staat vaak geen rekening nummer vermeld.
Misschien heeft iemand het contant gestort en per ongeluk uw rekeningnummer gebruikt. Uw bank kan de bron van de boekling nazien

gr Henk

Pindakaaspotje

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

[** Verwijderd ivm censuur** Verwijderd ivm censuur** Verwijderd ivm censuur
Laatst gewijzigd door Pindakaaspotje op 08 jan 2012 14:36, 1 keer totaal gewijzigd.

courier

Ongelezen bericht door courier »

Je bent wettelijk verplicht het bedrag op eerste SCHRIFTELIJK verzoek van de storter direct terug te betalen op dezelfde rekening waarvan het werd overgemaakt. In de tussentijd dien je als een "goed huisvader" te passen op de centjes van een ander. Geen sprake van wettelijke rente overigens.
Willen ze het geld terug op een andere rekening vraag dan om een vrijwaringsverklaring.

IngridBakker

Het is ook helemaal niet dat ik het niet wil terug storten. Dat heb ik nergens geschreven.
Het is mij al eens eerder gebeurd dat een bedrijf na een 3 tal maanden erachter kwam dat zij onterecht geld naar mij overgemaakt hadden. (Waar ik bij hun al wel telefonisch melding van had gemaakt).
Ik vroeg mij daarom af hoelang een bedrijf de tyd heeft om zijn geld terug te vragen.

De naam staat bij de boeking en mijn relatienummer. Vandaar dat ik weet waar het vandaan komt.

tennis

Ongelezen bericht door tennis »

Sorry, maar het schrijven van een topic vergt even veel tijd, als een brief of mailtje te schrijven.
Als het telefonisch niet lukt, een mailtje, of een brief schrijven.
Want ik denk, dat je zeker antwoordt krijgt!

bodejosm43

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

IngridBakker schreef:Ik snap wel wat je bedoelt, maar ik weet niet naar welk rekeningnummer en onder vermelding van wat ik het terug moet storten.

En dadelijk stort ik het geld terug, kunnen ze het bij de zorgverzekeraar niet meer terug vinden en kloppen ze later alsnog bij mij aan. Dan heb ik het geld niet meer en zij zeggen het ook niet te hebben.
Dan heb ik een nog groter probleem.
In dat laatste geval kun jij aantonen dat jij het geld dat je onterecht kreeg, niet zelf hebt gehouden, en vanaf dat moment is het jouw probleem niet meer.

Je zegt dat je wel weet dat het geld van je nieuwe zorgverzekeraar af komt. Simpel: er moet dan ook een tegenrekening staan vermeld op het dagafschrift. Anders staat dat nummer ook op correspondentie die je van die verzekeraar ongetwijfeld hebt gehad. Stort het daarop, dan is jou verder niets te verwijten.

In het ergste geval zou het geld zoek raken, en dan zou men alsnog bij jou aankloppen. Hoef je niet bang voor te zijn, wanneer jij kan aantonen dat je het teruggestort. Het is dan het probleem van je nieuwe zorgverzekeraar.

tufima

Ongelezen bericht door tufima »

Verjaringstermijn is 20 jaar na het plaatsvinden van de onverschuldigde betaling.

OF 5 jaar nadat de onverschuldigde betaler erachter is gekomen dat er onverschuldigd is betaald en aan wie er onverschuldigd is betaald.

Uiteraard duurt eerlijkheid het langst en zou ik toch wat meer inspanning verrichten om achter de eigenaar te komen.

tennis

Ongelezen bericht door tennis »

tufima schreef: Uiteraard duurt eerlijkheid het langst en zou ik toch wat meer inspanning verrichten om achter de eigenaar te komen.
TS weet toch waar het geld vandaan is! :roll:

Gesloten