De reis-/ annuleringsverzekering wil niet uitkeren
Geplaatst: 22 jan 2011 21:25
Hallo,
Een gecompliceerd verhaal waarvan ik hoop dat ik het duidelijk uit kan leggen en iemand ons verder kan helpen.
Ik had met mijn vriend een reis van 7 maanden gepland naar Zuid Afrika, Australie en Nieuw Zeeland. Wij hebben voor deze reis gespaard tijdens onze studie en dit had de reis voor ons 'serieuze' leven moeten worden. Toen wij echter in Australie waren, kreeg ik last van enkele neurologische problemen. Om een lang verhaal kort te maken: 2 artsen hebben geadviseerd (hier hebben we brieven van) dat zij aanraden om naar huis te gaan voor verder onderzoek gezien de beperkte mogelijkheden in Australie. Wij zijn, op een coulanceregeling van de reisverzekering, naar huis gegaan waarbij zij hiervoor onze tickets hebben gebruikt.
Eenmaal thuis gekomen is contact opgenomen met de reis- en annuleringsverzekering (Reisverzekering: Lang op reisverzekering en Garantieannuleringsverzekering bij de Europeesche). Zij stelden dat zij bij afbreken van de reis ons een percentage van de verzekerde reissom zouden betalen (annuleringsverz.) dat overeenkomt met de gemiste dagen. Mochten we toch terug kunnen, zouden zij de retourtickets betalen (reisverz.) en alle dagen, weer berekend adhv de verzekerde reissom, dat wij in NL waren (annuleringsverz.). Dit is door een telefonisch medewerker gezegd.
Nu puntje bij paaltje komt, willen ze niks uitkeren (gesproken met 'hoofd' van de afdeling), zowel in het geval van afbreken als onderbreken van de reis. Ze beroepen zich erop dat wij met een coulanceregeling zijn teruggehaald door de reisverzekering en daarom nergens recht op hebben. Toen zij ons terughaalden hebben zij hier echter met geen woord over gerept.
Kan iemand ons vertellen wat onze positie in deze zaak is?
*Is het advies van twee onafhankelijke artsen genoeg om ons, ook al valt het buiten de strikte regels van de verzekering, te beroepen op de annuleringsverzekering?
*Staan zij in hun recht als zij stellen dat wij vanwege de coulanceregeling nergens recht op hebben?
*Hadden zij ons destijds moeten informeren over het vervallen van alle voorwaarden zodat wij een weloverwogen keuze hadden kunnen maken tussen blijven of terugkeren?
*Kunnen wij ons beroepen op datgene dat ons door de telefonisch medewerker is geschetst?
*Het feit dat het dezelfde maatschappij is die het wel noodzakelijk genoeg achtten om ons terug te halen, maar nu niet uit wilen keren, is dit een redelijk argument om de link tussen de verschillende verzekeringen te leggen (omdat het een deel reisverzekering en een deel annuleringsverzekering betreft)?
Alvast bedankt!
Een gecompliceerd verhaal waarvan ik hoop dat ik het duidelijk uit kan leggen en iemand ons verder kan helpen.
Ik had met mijn vriend een reis van 7 maanden gepland naar Zuid Afrika, Australie en Nieuw Zeeland. Wij hebben voor deze reis gespaard tijdens onze studie en dit had de reis voor ons 'serieuze' leven moeten worden. Toen wij echter in Australie waren, kreeg ik last van enkele neurologische problemen. Om een lang verhaal kort te maken: 2 artsen hebben geadviseerd (hier hebben we brieven van) dat zij aanraden om naar huis te gaan voor verder onderzoek gezien de beperkte mogelijkheden in Australie. Wij zijn, op een coulanceregeling van de reisverzekering, naar huis gegaan waarbij zij hiervoor onze tickets hebben gebruikt.
Eenmaal thuis gekomen is contact opgenomen met de reis- en annuleringsverzekering (Reisverzekering: Lang op reisverzekering en Garantieannuleringsverzekering bij de Europeesche). Zij stelden dat zij bij afbreken van de reis ons een percentage van de verzekerde reissom zouden betalen (annuleringsverz.) dat overeenkomt met de gemiste dagen. Mochten we toch terug kunnen, zouden zij de retourtickets betalen (reisverz.) en alle dagen, weer berekend adhv de verzekerde reissom, dat wij in NL waren (annuleringsverz.). Dit is door een telefonisch medewerker gezegd.
Nu puntje bij paaltje komt, willen ze niks uitkeren (gesproken met 'hoofd' van de afdeling), zowel in het geval van afbreken als onderbreken van de reis. Ze beroepen zich erop dat wij met een coulanceregeling zijn teruggehaald door de reisverzekering en daarom nergens recht op hebben. Toen zij ons terughaalden hebben zij hier echter met geen woord over gerept.
Kan iemand ons vertellen wat onze positie in deze zaak is?
*Is het advies van twee onafhankelijke artsen genoeg om ons, ook al valt het buiten de strikte regels van de verzekering, te beroepen op de annuleringsverzekering?
*Staan zij in hun recht als zij stellen dat wij vanwege de coulanceregeling nergens recht op hebben?
*Hadden zij ons destijds moeten informeren over het vervallen van alle voorwaarden zodat wij een weloverwogen keuze hadden kunnen maken tussen blijven of terugkeren?
*Kunnen wij ons beroepen op datgene dat ons door de telefonisch medewerker is geschetst?
*Het feit dat het dezelfde maatschappij is die het wel noodzakelijk genoeg achtten om ons terug te halen, maar nu niet uit wilen keren, is dit een redelijk argument om de link tussen de verschillende verzekeringen te leggen (omdat het een deel reisverzekering en een deel annuleringsverzekering betreft)?
Alvast bedankt!