LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Nuon meterijking, is deze correctie berekening reëel?
Nuon meterijking, is deze correctie berekening reëel?
Opmerking!
Wij hebben nu een verbruik van ongeveer 12.000kwh per jaar, nou zijn wij best verbruikers dus ik zeur niet.
Maar ik denk laat ik nou toch eens een kwhmeter in serie zetten met de gewone meter, er zit dus een verschil in van 18%.
Nou doet Liander deze thuis metingen voor 351 euro die je terug krijgt als je meter niet klopt, als hij wel in orde is moet je die rekening wel betalen.
Nou kan ik me daar helemaal in vinden, alleen 351 euro voor een thuis ijking?
Is dit bedrag nou alleen maar zo hoog om een drempel te vormen, omdat er heel veel oude meters zijn die lineair fout kunnen zijn gaan meten.
Je zou zeggen dat deze ijking een service van liander nuon zou moeten zijn, die tegen kostprijs gedaan zou moeten worden.
Deze meter zit er 25 jaar in, je betaald bijna 400 euro transport kosten, dan mag je toch geen winst meer op deze ijking maken!?, de helft is volgens mij al heel dik betaald.
http://www.liander.nl/liander/producten ... rbruik.htm
Wij hebben nu een verbruik van ongeveer 12.000kwh per jaar, nou zijn wij best verbruikers dus ik zeur niet.
Maar ik denk laat ik nou toch eens een kwhmeter in serie zetten met de gewone meter, er zit dus een verschil in van 18%.
Nou doet Liander deze thuis metingen voor 351 euro die je terug krijgt als je meter niet klopt, als hij wel in orde is moet je die rekening wel betalen.
Nou kan ik me daar helemaal in vinden, alleen 351 euro voor een thuis ijking?
Is dit bedrag nou alleen maar zo hoog om een drempel te vormen, omdat er heel veel oude meters zijn die lineair fout kunnen zijn gaan meten.
Je zou zeggen dat deze ijking een service van liander nuon zou moeten zijn, die tegen kostprijs gedaan zou moeten worden.
Deze meter zit er 25 jaar in, je betaald bijna 400 euro transport kosten, dan mag je toch geen winst meer op deze ijking maken!?, de helft is volgens mij al heel dik betaald.
http://www.liander.nl/liander/producten ... rbruik.htm
Laatst gewijzigd door Johan3 op 26 nov 2011 13:34, 2 keer totaal gewijzigd.
-
Re: Nuon meterijking, is deze correctie berekening reëel?
Sinds de metermarkt ook vrijgegeven is, mag je zelf ook een (zelfs 2e hands) meter laten installeren.
Met de loterij met dergelijke fantasiebedragen welke energiebedrijven denken te mogen rekenen m.b.t. ijking, kom je al een heel eind.
Bel of mail anders eens met cijborculo.xx over de kosten van een ijking.
Als ik dan toch genaaid word voor een misschien 30-jaar oude meter, zou ik ook wat te zoenen willen hebben.
Zie ook: http://www.consuwijzer.nl/Ik_wil_advies ... j_plaatsen
Webcare kom er maar in...... er is weer een topic te kapen.
Met de loterij met dergelijke fantasiebedragen welke energiebedrijven denken te mogen rekenen m.b.t. ijking, kom je al een heel eind.
Bel of mail anders eens met cijborculo.xx over de kosten van een ijking.
Als ik dan toch genaaid word voor een misschien 30-jaar oude meter, zou ik ook wat te zoenen willen hebben.
Zie ook: http://www.consuwijzer.nl/Ik_wil_advies ... j_plaatsen
Webcare kom er maar in...... er is weer een topic te kapen.
Laatst gewijzigd door Tis weer bijzonder op 24 jan 2011 21:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Dan is 100 euro een mooi bedrag toch!Als ik dan toch genaaid word voor een misschien 30-jaar oude meter, zou ik ook wat te zoenen willen hebben.
Ze zouden deze ijking gewoon tegen kostprijs moeten doen, en dan is een uurtje werk in de regio plus wat voorrij kosten knap betaald, ik durf me klanten niet meer te berekenen in ieder geval, en ik heb ooit ook mts E gedaan dus die monteur is net zo een simpele ziel als ik !
Administratie kosten zij er niet, want volgens hun is er met 99% van de meters niks loos, en als er wel wat loos is zijn de administratie toch voor hun rekening.
Volgens mij gokken ze dat mensen die 350 euro een te grote gok vinden( mensen twijfelen toch altijd) dus of ze betalen gewoon door of ze vragen een nieuwe meter, en zullen dus nooit weten of ze jaren te veel betaald hebben!
-
Exact.Johan3 schreef:Volgens mij gokken ze dat mensen die 350 euro een te grote gok vinden( mensen twijfelen toch altijd) dus of ze betalen gewoon door of ze vragen een nieuwe meter, en zullen dus nooit weten of ze jaren te veel betaald hebben!
Het blijft een rare zaak dat die gok genomen moet worden bij twijfel van de goede werking van zo'n (gehuurd) oud gebakje.
Veelal betreft het een mechanische wat aan slijtage onderhevig is.
Een verhuurder bijv. van een woning moet er ook voor zorgen dat het dak niet gaat lekken, en bijv. een auto heeft (zeker in 25 a 30 jaar tijd) ook onderhoud nodig.
Dat alle meters vanaf dag 1 geijkt geïnstalleerd worden, is volgens mij ook een groot misverstand.
Nieuw uit de doos is m.i. slechts een deel steekproefsgewijs gecontroleerd.
Kortom, grote idioterie dat een meterverhuurder een groot deel van z'n leven achterover leunend maar geld vangt en de verantwoording en controle- en/of onderhoudskosten m.b.t. een goede werking maar bij de huurder kan neerleggen.
Dáár moest de energiepolitie (Dte) eens naar kijken.
Want in het normale handelsverkeer was zo'n huurovereenkomst allang ongeldig verklaard of beboet.
Liander mag op hun site wel eens het btw tarief naar 6% aanpassen!
Ik heb er voor de zekerheid
nog een in serie bij gehangen!
Ik melde trouwens dat ik een verschil van 18% had, maar dat klopt niet!
Ik had 100kwh op de nuon meter en 82kwh op mijn eigen meter.
Ik had gerekend dat het werkelijk verbruik 18% lager ligt als die 100kwh,
maar het moet natuurlijk zijn, dat de nuon rekening 22% hoger ligt als die 82kwh.
Nu kijken of het klopt met die tweede extra meter, of 100euro in de prullenbak!
Ik heb er voor de zekerheid
( mensen twijfelen toch altijd )
nog een in serie bij gehangen!
Ik melde trouwens dat ik een verschil van 18% had, maar dat klopt niet!
Ik had 100kwh op de nuon meter en 82kwh op mijn eigen meter.
Ik had gerekend dat het werkelijk verbruik 18% lager ligt als die 100kwh,
maar het moet natuurlijk zijn, dat de nuon rekening 22% hoger ligt als die 82kwh.
Nu kijken of het klopt met die tweede extra meter, of 100euro in de prullenbak!
Bovenste (Van foto) meter 41,0kwh
Onderste (Van foto) meter 40,9kwh
Nuon meter 51,9kwh
Ik laat het nog een poosje lopen daar die bovenste 2 meters nieuw waren.
Maar een behoorlijk verschil, de moeite op 12.000kwh.
Overigens hoorde ik dat als je apparatuur zo als een kwh meter verhuurd, deze elke 5 jaar gecontroleerd dient te worden.
Klopt dit?
Onderste (Van foto) meter 40,9kwh
Nuon meter 51,9kwh
Ik laat het nog een poosje lopen daar die bovenste 2 meters nieuw waren.
Maar een behoorlijk verschil, de moeite op 12.000kwh.
Overigens hoorde ik dat als je apparatuur zo als een kwh meter verhuurd, deze elke 5 jaar gecontroleerd dient te worden.
Klopt dit?
Hoi Johan,
Een goed idee om die meters te plaatsen zeg, geeft in ieder geval veel duidelijkheid.
Of de meters iedere 5 jaar gecontroleerd moeten worden weet ik niet maar ik verwacht van niet, sinds 1996 is onze meter ook nooit meer gecontroleerd en bij ons vorige huis heb ik behalve de meteropnemer ook nooit iemand gezien die de meter kwam controleren.
Op zich zou het zeker moeten vind ik, ik lees hier dat de meter bij zoveel mensen afwijkt dat een 5-jaarlijkse controle niet overbodig lijkt.
Groeten.
Een goed idee om die meters te plaatsen zeg, geeft in ieder geval veel duidelijkheid.
Of de meters iedere 5 jaar gecontroleerd moeten worden weet ik niet maar ik verwacht van niet, sinds 1996 is onze meter ook nooit meer gecontroleerd en bij ons vorige huis heb ik behalve de meteropnemer ook nooit iemand gezien die de meter kwam controleren.
Op zich zou het zeker moeten vind ik, ik lees hier dat de meter bij zoveel mensen afwijkt dat een 5-jaarlijkse controle niet overbodig lijkt.
Groeten.
-
Zie ik het goed dat een het een enkel tariefsmeter betreft?
Wat is volgens jou het normale verbruik per jaar, en betreft het een huishouden of bedrijf o.i.d.?
Alhoewel energiebedrijven een tijd lang iedereen een enkel tarief aanpraatte, hoeft het in de praktijk helemaal niet voordeliger te zijn.
Gelukkig zijn ze inmiddels met die prietpraat zo goed als gestopt.
Wat is volgens jou het normale verbruik per jaar, en betreft het een huishouden of bedrijf o.i.d.?
Alhoewel energiebedrijven een tijd lang iedereen een enkel tarief aanpraatte, hoeft het in de praktijk helemaal niet voordeliger te zijn.
Gelukkig zijn ze inmiddels met die prietpraat zo goed als gestopt.
Ik hoop het!Een goed idee om die meters te plaatsen zeg, geeft in ieder geval veel duidelijkheid.
Het betreft hier een "normaal" 5 persoons huishouden!
4 computers
4 tv's
2 koelkasten
1 waterbed
En nog wel wat ander verbruikers.
En ook zitten helaas niet in de groenvoorziening anders had het verbruik nog wat opgebracht!
Gas zitten we niet hoog, 1000m3 voor verwarming, warm water en koken.
Het betreft hier een enkel tariefsmeter, en ons normaal verbruik zit best hoog, alleen, moesten we dit jaar weer 750 euro bij betalen vandaar dat ik het eens ben gaan controleren.
Info over de controle over de meters.
http://www.energiened.nl/_upload/bestel ... -03-08.pdf
Van de Kema
http://www.kema.com/nl/Images/Praktische%20wenken.pdf
Volgens mij komt het er nu op neer, dat ze de kosten van de verplicht steek proeven laten betalen door de mensen die hun meter niet vertrouwen.
Daar lijkt het in iedergeval wel op als ik zie wat zo een ijking kost.
Echt meewerken doen ze volgens mij niet!
Kijk eens op pagina 33 van af 5.1.2 van deze pdf
http://www.verispect.nl/files/IJkwet/Sa ... s2_def.pdf
Op pagina 24 van deze pdf lopen ze nog 36.000 meters achter.
http://www.verispect.nl/files/metrologi ... ie%202.pdf
En hier de lijst met afgekeurde kwh-meters!
http://www.verispect.nl/files/metrologi ... icatie.pdf
Die van mij staat er dus tussen!
1313 AEG A42H J 1986 2006
Zegel van 86 zit er gewoon nog op, volgens de norm zou hij dus in 2006 gereviseerd moeten zijn!!!!
Hier de uitleg.
http://www.verispect.nl/index.php?pageId=162&n=7
Hier nog een lijst.
http://www.kema.com/nl/Images/Poolbesluit%20E%2033.pdf
http://www.verispect.nl/files/metrologi ... icatie.pdf
Die van mij staat er dus tussen!
1313 AEG A42H J 1986 2006
Zegel van 86 zit er gewoon nog op, volgens de norm zou hij dus in 2006 gereviseerd moeten zijn!!!!
Hier de uitleg.
http://www.verispect.nl/index.php?pageId=162&n=7
Hier nog een lijst.
http://www.kema.com/nl/Images/Poolbesluit%20E%2033.pdf
Laatst gewijzigd door Johan3 op 29 jan 2011 03:37, 2 keer totaal gewijzigd.
Hoi Johan,
Ze hanteren dus een norm van 20 jaar hoewel,.........?
Grappig dat je die lijst hebt kunnen bemachtigen, volgens mij is de ijking zeker voor de kosten van Liander na het aantonen van deze lijst.
Succes.
Groeten.
Ze hanteren dus een norm van 20 jaar hoewel,.........?
Grappig dat je die lijst hebt kunnen bemachtigen, volgens mij is de ijking zeker voor de kosten van Liander na het aantonen van deze lijst.
Succes.
Groeten.
Wat ik nu wil uitzoeken, normaal hanteren ze dus een verrekening van 2 jaar bij een afwijkende meter, maar je zou toch zeggen dat je nu recht heb op verrekening vanaf 2006.volgens mij is de ijking zeker voor de kosten van Liander na het aantonen van deze lijst.
Men was dus vanaf dat moment op de hoogte dat deze meters niet meer geschikt waren voor correcte verbruiks meting!
Hier hanteren ze 5 jaar.
http://www.energeia.nl/preview.php?Preview=663Liander ontdekt na 7 jaar miljoenenfout in gasrekening
--------------------------------------------------------------------------------
20 augustus 2009
ARNHEM (Energeia) - Liander moet tot EUR 2,9 mln terugbetalen aan huishoudelijke klanten in Amsterdam en omgeving. Dit voorjaar is gebleken dat zij al zeven jaar lang teveel geld betalen voor de huur van hun gasmeter. Die omissie is in 2002 veroorzaakt, maar pas dit jaar ontdekt.
Het blijkt dat een flink deel van de huishoudelijke afnemers van Liander (voorheen Continuon) die in Amsterdam en omgeving wonen maandelijks teveel huur betalen voor hun gasmeter. Het betreft huishoudens die een zogenaamde G4-meter hebben hangen, maar zijn aangeslagen voor een type G6, die meer capaciteit heeft en daardoor ook duurder uitvalt. Het verschil bedraagt zo'n 20 cent per maand. Zo'n 250.000 huishoudens hebben jarenlang een verkeerd bedrag op hun rekening gehad, zakelijke afnemers zijn niet getroffen.
De fout is in 2002 ontstaan toen een programmeur in de computers het verkeerde model invoerde voor deze huishoudelijke gasmeters, zo erkent netbeheerder Liander. Volgens Liander-woordvoerder Joost Dekkers is de omissie pas november 2008 tijdens een periodieke controle aan het licht gekomen. Hoe het zolang heeft kunnen duren voordat de fout werd opgemerkt, kan hij niet verklaren. "We hebben een fout gemaakt. Soms vallen je dingen pas op een gegeven moment op. Het heeft gewoon een tijd geduurd voordat we dit opmerkten."
Na de ontdekking is vervolgens per januari van dit jaar het foutieve bedrag op de facturen hersteld. Klanten die teveel hebben betaald, krijgen dit geld nu terug, naar rato over de periode dat zij Nuon/Liander-klant waren. Klanten kunnen maximaal EUR 11,45 terugverwachten. Liander betaalt niet over de volle 7 jaar terug, maar over maximaal vijf jaar. Volgens Dekkers is dat in overeenstemming met de wet, iets wat wordt bevestigd door een medewerker van die Energiekamer, die zegt dat er een verjaringstermijn bestaat voor betalingsfouten die bepaalt dat alleen de laatste vijf jaar vergoed hoeven te worden. Dekkers: "Het is ons beleid om tot vijf jaar terug te betalen als wij de klant iets verschuldigd zijn. Klanten moeten tot twee jaar terugbetalen als zij ons iets verschuldigd zijn."
Liander blijkt half juli begonnen te zijn met het per brief informeren van getroffen klanten, iets wat groepsgewijs tot medio september nog doorgaat. Het geld waar de huishoudens recht op hebben, wordt binnen een maand na deze brief los teruggestort op de rekening, dus niet verrekend met de maandfactuur. Volgens woordvoerder Dekkers had Liander het eerste half jaar van dit jaar nodig om de grote betalingscorrectie voor te bereiden, en worden klanten daarom nu pas geïnformeerd en uitbetaald. "Het voorschotbedrag is dus al per januari aangepast", benadrukt Dekkers.
In totaal bedraagt de schadepost voor Liander tot EUR 2,9 mln. Ook al heeft de fout zich grotendeels voorgedaan in de jaren dat Nuons leverings- en netbeheertak nog één geheel vormden, toch neemt Liander de financiële strop volledig op zich. "Liander is nu de netbeheerder en moet de verantwoordelijkheid voor dit soort zaken op zich nemen, ook al was de situatie in het verleden anders", verklaart Dekkers die afweging.
Liander betaalt het bedrag wel terug zonder rente. "Dat is omdat we in omgekeerde gevallen [dus als een klant Liander nog geld verschuildigd is, red.]ook geen rente rekenen", aldus Dekkers.
Laatst gewijzigd door Johan3 op 29 jan 2011 01:29, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Heb je een Rechtsbijstandsverzekering?
Om een energiebedrijf te overtuigen of op de knieën te krijgen is best wat energie en uithoudingsvermogen voor nodig.
Overigens, klacht al schriftelijk bij je leverancier of netbeheerder ingediend?
Da's namelijk stap 1, wil je het goed doen.
Om een energiebedrijf te overtuigen of op de knieën te krijgen is best wat energie en uithoudingsvermogen voor nodig.
Overigens, klacht al schriftelijk bij je leverancier of netbeheerder ingediend?
Da's namelijk stap 1, wil je het goed doen.
Jep!Heb je een Rechtsbijstandsverzekering
Half.Overigens, klacht al schriftelijk bij je leverancier of netbeheerder ingediend
Wel gebeld met Liander en nuon, maar het bekende youp van het hek verhaal.
Ik ga niet lopen bedelen aan de telefoon!
Ik wil het nu meteen goed doen, dus eerst hier in de omgeving gaan kijken hoe het zit met de meters, zijn +/_ 1200 meters uit dezelfde periode.
We hebben een buurtkrantje waar ik een vast stukje in heb, mooie blad vulling dit!
Ik heb het ook aangemeld als een suggestie voor een Radar-item
Ik ben benieuwd!
Johan van het Hek
-
Johan van 't Hek er staat jou nog het één en ander te wachten.
O.a. een beschuldiging dat jij of de vorige bewoners zgn. magneetfraude gepleegd zouden hebben enz.
Het antwoord 'half' is niet het juiste antwoord.
Ik vroeg of je er schriftelijk al iets aan gedaan hebt.
Telefonisch lekker gezellig een beetje leuteren met een (meestal ingehuurd) callcenter in bijv. India is niet schriftelijk.
Als je vraag of probleem niet in het script staat vang je bot.
Zelfs je telefonisch contact is niet te bewijzen.
Vergeet niet, Johan gaat straks een heel ander traject in.
Je gaat dus met je antwoord niet door voor de energiezuinige koelkast!
Formuleer je klacht, verzamel bewijzen en vraag je RB een pittige en niet mis te verstane juridisch onderbouwde brief voor je te willen schrijven.
Of RB verzend 'm, of jij zelf.
Doe je dat zelf, dan ga je naar het postkantoor om 'm met 'handtekening retour' te verzenden.
Mocht je nog behoefte hebben aan technische kennis en ondersteuning neem dan even contact op met Polderboy, of wijs 'm even via een PB (links onder) op dit topic (kunnen wij ook nog even meegenieten).
Polderboy is op dit forum dacht ik ook regelmatig of met vlagen aanwezig.
O.a. een beschuldiging dat jij of de vorige bewoners zgn. magneetfraude gepleegd zouden hebben enz.
Het antwoord 'half' is niet het juiste antwoord.
Ik vroeg of je er schriftelijk al iets aan gedaan hebt.
Telefonisch lekker gezellig een beetje leuteren met een (meestal ingehuurd) callcenter in bijv. India is niet schriftelijk.
Als je vraag of probleem niet in het script staat vang je bot.
Zelfs je telefonisch contact is niet te bewijzen.
Vergeet niet, Johan gaat straks een heel ander traject in.
Je gaat dus met je antwoord niet door voor de energiezuinige koelkast!
Formuleer je klacht, verzamel bewijzen en vraag je RB een pittige en niet mis te verstane juridisch onderbouwde brief voor je te willen schrijven.
Of RB verzend 'm, of jij zelf.
Doe je dat zelf, dan ga je naar het postkantoor om 'm met 'handtekening retour' te verzenden.
Mocht je nog behoefte hebben aan technische kennis en ondersteuning neem dan even contact op met Polderboy, of wijs 'm even via een PB (links onder) op dit topic (kunnen wij ook nog even meegenieten).
@ TS:
U hebt zelf al het nodige goede onderzoekswerk gedaan. U hebt een rechtsbijstandverzekering.......... Ik zou zeggen schakel die in.
Problemen met de meter is niet een leveranciers aangelegenheid, maar een netbeheerder/meetbedrijf 'pakkie an'.
Succes en koppelt u het eindverslag ook nog terug?
U hebt zelf al het nodige goede onderzoekswerk gedaan. U hebt een rechtsbijstandverzekering.......... Ik zou zeggen schakel die in.
Problemen met de meter is niet een leveranciers aangelegenheid, maar een netbeheerder/meetbedrijf 'pakkie an'.
Succes en koppelt u het eindverslag ook nog terug?
Dit bericht is voor diegene die mij een Pb gestuurd heb, ik kan hem je niet terugsturen, je Pb staat uit.
Er zit dus wel wat verschil in de lijsten merk ik!
Dit is een lijst op merk!
Hoop dat je er wat aan heb!
http://www.verispect.nl/files/IJkwet/En ... %20Gyr.pdf
Succes!
Groet Johan
Er zit dus wel wat verschil in de lijsten merk ik!
Dit is een lijst op merk!
Hoop dat je er wat aan heb!
http://www.verispect.nl/files/IJkwet/En ... %20Gyr.pdf
Succes!
Groet Johan
Laatst gewijzigd door Johan3 op 30 jan 2011 13:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Maar 1 dag hoor!U hebt zelf al het nodige goede onderzoekswerk gedaan.
Iedereen die ze rechtsbijstandverzekering een keer gebruikt heb, weet dat dat ook niet opschiet!U hebt een rechtsbijstandverzekering.......... Ik zou zeggen schakel die in.
Dat is gedeeltelijk waar, maar nuon heeft wel degelijk invloed op ze!Problemen met de meter is niet een leveranciers aangelegenheid, maar een netbeheerder/meetbedrijf 'pakkie an'.
Tuurlijk!Succes en koppelt u het eindverslag ook nog terug?
Zal ik doen!Mocht je nog behoefte hebben aan technische kennis en ondersteuning neem dan even contact op met Polderboy, of wijs 'm even via een PB (links onder) op dit topic (kunnen wij ook nog even meegenieten).
Bedank!
Ter info!
Dit zijn de afgekeurde gasmeters.
http://www.verispect.nl/files/metrologi ... 20G25).pdf
En dit zijn de warmtemeters.
http://www.kema.com/nl/Images/Poolbeslu ... %20add.pdf
Dit zijn de afgekeurde gasmeters.
http://www.verispect.nl/files/metrologi ... 20G25).pdf
En dit zijn de warmtemeters.
http://www.kema.com/nl/Images/Poolbeslu ... %20add.pdf