tol gaan betalen voor auto rijden door belgie
Geplaatst: 24 jan 2011 23:21
geen leuk bericht krijg iedereen mee te maken op reis naar spanje en frankrijk:
Datum:maandag 24 januari 2011
Chauffeurs van buitenlandse personenauto's moeten vanaf 2013 betalen voor het rijden over Belgische wegen. Voor vrachtwagens boven de 3,5 ton komt er een kilometerheffing zoals in Duitsland.
De Vlaamse regering zette vrijdag het licht op groen, nadat eerder deze week de andere gewesten Walloniƫ en Brussel al akkoord waren gegaan. Het Vlaamse kabinet weerspreekt de kritiek dat de invoering van een wegenvignet voor Belgische en buitenlandse personenauto's een belastingverhoging betekent.
Hervorming
Voor Belgische particulieren maakt het nieuwe wegenvignet deel uit van de hervormde verkeersbelasting. Die zal dan bestaan uit het vaste bedrag voor het vignet en uit een variabel bedrag dat samenhangt met de milieuvriendelijkheid van het voertuig. De gewesten sluiten uiteindelijk een kilometerheffing voor personenwagens niet uit, meldden Vlaamse media.
De tolheffing voor het zware wegverkeer gaat het eurovignet vervangen. De opbrengst van de kilometerheffing wordt verdeeld op basis van het grondgebied waarop de kilometers zijn afgelegd. De inkomsten van het wegenvignet gaan naar het gewest waar de weggebruiker woont. Voor de inkomsten van buitenlandse personenwagens is er een verdeelsleutel: Vlaanderen (52 procent), Brussel (10 procent) en Walloniƫ (38 procent).
Vlaanderen wilde eerder samen met Nederland een kilometerheffing introduceren, maar moest dat plan laten varen door de komst van het kabinet-Rutte. Anders dan haar voorganger ziet de huidige regering niets in een kilometerheffing.
ANP
Datum:maandag 24 januari 2011
Chauffeurs van buitenlandse personenauto's moeten vanaf 2013 betalen voor het rijden over Belgische wegen. Voor vrachtwagens boven de 3,5 ton komt er een kilometerheffing zoals in Duitsland.
De Vlaamse regering zette vrijdag het licht op groen, nadat eerder deze week de andere gewesten Walloniƫ en Brussel al akkoord waren gegaan. Het Vlaamse kabinet weerspreekt de kritiek dat de invoering van een wegenvignet voor Belgische en buitenlandse personenauto's een belastingverhoging betekent.
Hervorming
Voor Belgische particulieren maakt het nieuwe wegenvignet deel uit van de hervormde verkeersbelasting. Die zal dan bestaan uit het vaste bedrag voor het vignet en uit een variabel bedrag dat samenhangt met de milieuvriendelijkheid van het voertuig. De gewesten sluiten uiteindelijk een kilometerheffing voor personenwagens niet uit, meldden Vlaamse media.
De tolheffing voor het zware wegverkeer gaat het eurovignet vervangen. De opbrengst van de kilometerheffing wordt verdeeld op basis van het grondgebied waarop de kilometers zijn afgelegd. De inkomsten van het wegenvignet gaan naar het gewest waar de weggebruiker woont. Voor de inkomsten van buitenlandse personenwagens is er een verdeelsleutel: Vlaanderen (52 procent), Brussel (10 procent) en Walloniƫ (38 procent).
Vlaanderen wilde eerder samen met Nederland een kilometerheffing introduceren, maar moest dat plan laten varen door de komst van het kabinet-Rutte. Anders dan haar voorganger ziet de huidige regering niets in een kilometerheffing.
ANP