KPN Internet Premium
Geplaatst: 26 jan 2011 19:07
Een kennis van mij had op de site van KPN gezien dat op zijn adres KPN Internet Premium (VDSL 40 MBit down, 3 MBit Up) beschikbaar is, en wilde van mij weten of dit een goede aanbieding is.
Door schade en schande wijs geworden beginnen bij verkooppraatjes van KPN bij mij eerst allerlei alarmbellen rinkelen, en jawel hoor, vandaag was het weer eens zo ver. Want als het even kan probeer ik zo veel mogelijk KPN te mijden (hoewel het uiteindelijk toch weer een KPN lijn is waarover geleverd wordt en KPN monteurs, maar goed laat dan in ieder geval een andere provider de contacten met KPN verzorgen). Dus ik ging allereerst eens op zoek naar alternatieven, en dan bleek dat XS4ALL weliswaar voor 5 euro meer ook hetzelfde pakket aanbied. Dat is niet zo vreemd, want het is gewoon een dochteronderneming van KPN.
Maar toen ik op de site van XS4ALL een postcode check deed, werd mij verteld dat dit abonnement NIET beschikbaar is. En ook de medewerker van XS4ALL die mij te woord stond bevestigde dit nogmaals. Dus toen maar eens de verkoopafdeling van KPN gebeld. En natuurlijk waren zijn heel vriendelijk, werd mij keer op keer verteld dat hun netwerk als beste getest was, en dat ze graag wilden leveren. Maar ondanks dat ik aangaf dat het volgens XS4ALL niet geleverd kon worden, wilde men daar niets van weten, in hun systeem stond dat het kon dus was het zo. Het netwerk van XS4ALL was dan kennelijk niet zo goed als dat van KPN werd mij verteld. Dat dit hetzelfde netwerk was als dat van KPN, dat ging er bij de uiterst vriendelijke dame van KPN niet in.
Dan maar eens even een techneut van XS4ALL raadplegen. Deze meneer nam alle tijd, heeft van alles uitgezocht en kwam met wat gegevens. Het adres was op 2,2 km van de wijkcentrale, daar waar VDSL maximaal 1,8 km moet zijn, tenzij er glasvezel ligt naar de verdeler, maar dat was niet het geval. En daarom kan (en wil) XS4ALL geen VDSL op dit adres leveren omdat ze de snelheid bij lange na niet kunnen realiseren.
Vervolgens naar de technische dient van KPN gebeld, waar ik geen hoge verwachtingen van had, maar dat viel reuze mee. Ik kreeg meteen iemand aan de lijn, en die was ook zeer behulpzaam. Ook hij ging van alles nakijken, en kwam tot precies dezelfde waardes en conclusie, namelijk dat VDSL niet geleverd zou mogen worden. Sterker nog, hij gaf zelfs aan dat VDSL, indien geleverd, waarschijnlijk een lagere snelheid zou opleveren als een (goedkopere) ADSL verbinding, die volgens hem (en XS4ALL) maximaal 18 Mbit down/1MBit Up zou zijn, precies datgene wat mijn kennis nu had.
Wat ik hier mee wil aangeven is dat je, voordat je met KPN in zee gaat, eerst goed moet onderzoeken wat ze je aanbieden en of het wel haalbaar is. Vertrouw daarbij niet op verkopers, maar zorg dat je technici aan de lijn krijgt die alles even doormeten. En als het even kan, probeer dat bij een andere provider bevesigd te krijgen voordat je beslissingen neemt waar je later spijt van krijgt.
Door schade en schande wijs geworden beginnen bij verkooppraatjes van KPN bij mij eerst allerlei alarmbellen rinkelen, en jawel hoor, vandaag was het weer eens zo ver. Want als het even kan probeer ik zo veel mogelijk KPN te mijden (hoewel het uiteindelijk toch weer een KPN lijn is waarover geleverd wordt en KPN monteurs, maar goed laat dan in ieder geval een andere provider de contacten met KPN verzorgen). Dus ik ging allereerst eens op zoek naar alternatieven, en dan bleek dat XS4ALL weliswaar voor 5 euro meer ook hetzelfde pakket aanbied. Dat is niet zo vreemd, want het is gewoon een dochteronderneming van KPN.
Maar toen ik op de site van XS4ALL een postcode check deed, werd mij verteld dat dit abonnement NIET beschikbaar is. En ook de medewerker van XS4ALL die mij te woord stond bevestigde dit nogmaals. Dus toen maar eens de verkoopafdeling van KPN gebeld. En natuurlijk waren zijn heel vriendelijk, werd mij keer op keer verteld dat hun netwerk als beste getest was, en dat ze graag wilden leveren. Maar ondanks dat ik aangaf dat het volgens XS4ALL niet geleverd kon worden, wilde men daar niets van weten, in hun systeem stond dat het kon dus was het zo. Het netwerk van XS4ALL was dan kennelijk niet zo goed als dat van KPN werd mij verteld. Dat dit hetzelfde netwerk was als dat van KPN, dat ging er bij de uiterst vriendelijke dame van KPN niet in.
Dan maar eens even een techneut van XS4ALL raadplegen. Deze meneer nam alle tijd, heeft van alles uitgezocht en kwam met wat gegevens. Het adres was op 2,2 km van de wijkcentrale, daar waar VDSL maximaal 1,8 km moet zijn, tenzij er glasvezel ligt naar de verdeler, maar dat was niet het geval. En daarom kan (en wil) XS4ALL geen VDSL op dit adres leveren omdat ze de snelheid bij lange na niet kunnen realiseren.
Vervolgens naar de technische dient van KPN gebeld, waar ik geen hoge verwachtingen van had, maar dat viel reuze mee. Ik kreeg meteen iemand aan de lijn, en die was ook zeer behulpzaam. Ook hij ging van alles nakijken, en kwam tot precies dezelfde waardes en conclusie, namelijk dat VDSL niet geleverd zou mogen worden. Sterker nog, hij gaf zelfs aan dat VDSL, indien geleverd, waarschijnlijk een lagere snelheid zou opleveren als een (goedkopere) ADSL verbinding, die volgens hem (en XS4ALL) maximaal 18 Mbit down/1MBit Up zou zijn, precies datgene wat mijn kennis nu had.
Wat ik hier mee wil aangeven is dat je, voordat je met KPN in zee gaat, eerst goed moet onderzoeken wat ze je aanbieden en of het wel haalbaar is. Vertrouw daarbij niet op verkopers, maar zorg dat je technici aan de lijn krijgt die alles even doormeten. En als het even kan, probeer dat bij een andere provider bevesigd te krijgen voordat je beslissingen neemt waar je later spijt van krijgt.