LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Debiteuren administratie Eneco

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
pansa
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 jun 2010 11:27

Debiteuren administratie Eneco

Ongelezen bericht door pansa »

Ik ben al jaaren klant bij gas & electra Eneco. Ik voer jaaarlijks een herhalend gevecht met Eneco. Eneco stelt jaarlijks (rond maart) aan de hand van je vebruik een maandelijks (in mijn geval 126 euro)te betalen termijn bedrag vast. Dit termijnbedrag verhoog ik (gedurende 8 v10 mnd) vrijwillig met minimaal 30 euro. Dit omdat Eneco jaarlijks in februari een administratieve storing heeft, in die maand verstuurt Eneco geen termijnnota. In maart wordt de jaarnota verstuurt, dat betekend dat je in maart dus 2 maanden + evt. de extra verbruik moet ophoesten. Met de verwerking van de extra betaling weet Eneco geen raad, DIT EXTRA BETAALD BEDRAG is bij Eneco een HEEL JAAR zoek. 1. Want rond november begint Eneco mij boetes op te leggen vw te laat betalen (na de door hun gestelde termijndatum). Vele boze telefoontjes en correspondentie brengen mij (al Jaaren) geen stap verder, wel erkent Eneco dat zij al mijn betalingen hebben ontvangen. Want ik stel dat ik tot november dan een overschot van 8 x 30 euro heb opgebouwd en dat de boete dus niet terecht is. Een enkele Helpdesk medewerker geeft dat soms toe, maar het protocol laat niet toe om mijn opgebouwde overschot aan te wenden.
Uiteindelijk betaal ik de boete (dit jaar 48euro). 2. In maart begint het dan weer want Eneco wil dan die 2 maanden alsnog incasseren. Dus klim ik weer in pen om tijd te winnen om zodoende,,,. In april na verrekening van de extra verbruikkosten + 1e termijn van nieuwe jaar stort Eneco doodleuk het restant terug op mijn bankrekening. Niet de opgelegde boetes!!! en dat is diefstal!!! In deze had ik graag de laatste correspondentie bij willen voegen maar het bestand is te groot. Vandaag ik is Eneco bij aan de deur om mij een brief te overhandigen, dat zij een incasso opstarten voor 48euro en daarna mogelijk over gaan tot sluiting van de levering. Dit riekt dat naar gelegalisserde maffia. Wie helpt mij hiermee,,,zijn de boetes terecht? Ik wil dit graag uitvechten en al mijn eerder onterecht betaalde boetes terug vorderen.
help,,,ik ben boos

Tis weer bijzonder
Berichten: 737
Lid geworden op: 30 mei 2010 21:26

Re: Debiteuren administratie Eneco

Ongelezen bericht door Tis weer bijzonder »

pansa schreef: Wie helpt mij hiermee.
Wel eens gedacht aan overstappen naar een andere leverancier?
Dat lijkt mij voor jou een oase van rust en nog goed voor de portemonnee ook.

renegade66
Berichten: 1871
Lid geworden op: 24 mei 2008 15:27

Re: Debiteuren administratie Eneco

Ongelezen bericht door renegade66 »

ik zou eens naar het juridisch loket gaan en informatie inwinnen. als jij in het gelijk staat, je rechtsbijstand inschakelen en ze voor de rechter dagen. laat ze maar eens goed zweten die oplichters. en daarna natuurlijk overstappen.

pansa
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 jun 2010 11:27

Re: Debiteuren administratie Eneco

Ongelezen bericht door pansa »

aan overstappen denk ik vaak,,,maar ik ben bang voor de rompslomp.
Juridischloket heb ik aangeschreven,,,zij kennen dit probleem,,,ik moet een afspraak maken. dank

Tis weer bijzonder
Berichten: 737
Lid geworden op: 30 mei 2010 21:26

Re: Debiteuren administratie Eneco

Ongelezen bericht door Tis weer bijzonder »

pansa schreef:aan overstappen denk ik vaak,,,maar ik ben bang voor de rompslomp.
Daar wil ik je best wel belangeloos stap voor stap mee helpen.
Wedden dat alles dan goed gaat?
Er zijn o.a. een paar (vaak ongeschreven) spelregels en die ken ik bijzonder goed, al zeg ik het zelf.

CaptainSlow
Berichten: 462
Lid geworden op: 01 mei 2010 12:59

Re: Debiteuren administratie Eneco

Ongelezen bericht door CaptainSlow »

Eneco is geen spaarpot waar je maandelijks 30 euro in stopt en waar geen factuur o.i.d. tegenover staat. Als je dat wilt moet je zo'n ouderwets metalen kistje aanschaffen met van die gleufjes waar gas, licht en boodschappen op staat.
Bedrijven kunnen nu eenmaal niets met extra betalingen, dit probleem veroorzaak je zelf en krijg je ook bij andere energieleveranciers.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Debiteuren administratie Eneco

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Waarom vraag je niet een verhoging van je voorschot?

renegade66
Berichten: 1871
Lid geworden op: 24 mei 2008 15:27

Re: Debiteuren administratie Eneco

Ongelezen bericht door renegade66 »

Eneco is geen spaarpot waar je maandelijks 30 euro in stopt en waar geen factuur o.i.d. tegenover staat. Als je dat wilt moet je zo'n ouderwets metalen kistje aanschaffen met van die gleufjes waar gas, licht en boodschappen op staat.
Bedrijven kunnen nu eenmaal niets met extra betalingen, dit probleem veroorzaak je zelf en krijg je ook bij andere energieleveranciers.
Eneco geeft toch zelf aan dat TS elke maand netjes betaald heeft?
waarom dan een boete opleggen?
tenslotte bij de eind afrekening het teveel betaalde terugstorten en die boete niet.
en dan daarna toch weer die boete laten betalen?

dit komt er dus op neer dat hij 2 keer boete moet betalen, dat is dus oplichting.
als je dit op deze manier bij een rechter neerlegt lijkt het mij onwaarschijnlijk dat een rechter eneco gelijk gaat geven.
het systeem werkt gewoon niet goed.

CaptainSlow
Berichten: 462
Lid geworden op: 01 mei 2010 12:59

Re: Debiteuren administratie Eneco

Ongelezen bericht door CaptainSlow »

renegade66 schreef: het systeem werkt gewoon niet goed.
Niet als je het naar je eigen idee om wilt buigen.
Het systeem is gewoon niet ingericht op eigenhandige extra betalingen, ik vraag me af of dit bij andere energiebedrijven wel zou werken.
De enige optie die werkt is het andere idee om het voorschotbedrag te laten verhogen.
Of neem een internet spaarrekening waar je elke maand minimaal 30 euro op stort.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Debiteuren administratie Eneco

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Ik vind dat TS zichzelf en Eneco het onnodig moeilijk maakt.

Als Eneco het goed zou doen zou ze elke maand TS euro 30 moeten terugstorten als onverschuldigde betaling. Het voorschot is namelijk bedoelt om de lopende kosten te dekken, en als je bang bent voor de eindafrekening verhoog je gewoon je voorschot. Bij Essent kan dit met een telefoontje.

Bij de constructie van TS kun je wachten op problemen, en zijn het dan ook krokodilletranen als die problemen werkelijk ontstaan. Waarom makkelijk doen als het ook heel moeilijk kan lijkt wel het devies van TS te zijn.

renegade66
Berichten: 1871
Lid geworden op: 24 mei 2008 15:27

Re: Debiteuren administratie Eneco

Ongelezen bericht door renegade66 »

De enige optie die werkt is het andere idee om het voorschotbedrag te laten verhogen.
dat is nu net het probleem bij TS.
voorschot verhogen heeft geen zin. hij moet in maart gewoon dubbel betalen omdat eneco in februari het administratief niet (goed) verwerkt.
op zijn manier is hij het voor zodat hij geen problemen krijgt.

bij mijn woningcorporatie doe ik het ook zo.
ik betaal elke maand ongeveer 20 euro teveel.
elke maand krijg ik weer een acceptgiro waar elke maand 20 euro minder op staat.
op een gegeven moment loop je voor op je huur.
zo kun je het eens een maandje opschuiven of vergeten.

TS krijgt gewoon een boete omdat het administratief niet goed geregeld is bij eneco.
dit vind ik een zeer kwalijke zaak.
wie de macht heeft gebruike hem :twisted:

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Debiteuren administratie Eneco

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

dat is nu net het probleem bij TS.
voorschot verhogen heeft geen zin. hij moet in maart gewoon dubbel betalen omdat eneco in februari het administratief niet (goed) verwerkt.
Nee hoor,

Als je het voorschot laat vastzetten op 126 + 126/11 = 137 euro heb je hier geen last van

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Debiteuren administratie Eneco

Ongelezen bericht door Shine »

Als u het termijnbedrag verhoogt, moet u dat via de officiele weg doen. Dus via MijnEneco of telefonisch. U krijgt dan een factuur met uw nieuwe termijnbedrag. Het zelf ineens verhogen, dus meer overmaken dan staat aangegeven op de termijnfactuur levert inderdaad problemen op. Immers, u maakt meer over dan er gefactureerd (factuurnummer!) wordt. Eneco (beter gezegd het systeem!) weet logischerwijs niet wat met dit bedrag te doen.
Het betaalsysteem is zwart/wit. Als u in mei 20,- euro moet betalen, kijkt het systeem of u voor de gestelde datum met bijbehorend factuurnummer dit bedrag hebt betaald. Maakt u echter 50,- over raakt het systeem van slag. Immers, het bedrag correspondeert niet met de oorspronkelijke factuur+factuurnummer. Vanuit het systeem gezien hebt u dan de rekening niet betaald.
Dit is niet alleen bij Eneco het geval, maar zal bij alle leveranciers voor systeem matische verwarring zorgen. Logisch ook! Een leverancier heeft duizenden klanten. Stel je eens voor dat al die duizenden klanten zelf maar wat aan betalingen overmaken niet overeenkomstig de in rekening gebrachte factuur!

U zegt dat Eneco jaarlijks, rond februari een 'storing' heeft. Niets is minder waar.
U geeft al aan dat in deze periode uw jaarfactuur komt. Zou u zich goed hebben ingelezen mbt de jaarnota in de FAQ van Eneco dan had u geweten dat:
Wat moet ik deze maand betalen en wat wordt mijn termijnbedrag?
In de oranje horizontale balk ziet u het bedrag dat u op deze nota terugontvangt, of moet betalen. Daarboven ziet u bij ‘Uw nieuwe termijnbedrag’ het termijnbedrag dat vanaf volgende maand bij u in rekening gebracht zal worden. De eerste termijn is al verwerkt in het saldo van deze nota.

BRON: http://eneco.custhelp.com/cgi-bin/eneco ... 67&p_olh=0


U maakt er zelf een regelrecht rommeltje van. Dit omdat u een betaalsysteem naar uw eigen hand en eigen uw believen wilt zetten. Dit middels bewandeling van niet de officiele weg/protocol! Als Eneco u dit al menig jaartje aangeeft dat er protocollen zijn, waarom houdt u zich hier dan niet aan!
Ook bij een willekeurige andere leverancier zult u tegen hetzelfde aanlopen als u de handelswijze blijft hanteren zoals u nu doet.

Tis weer bijzonder
Berichten: 737
Lid geworden op: 30 mei 2010 21:26

Re: Debiteuren administratie Eneco

Ongelezen bericht door Tis weer bijzonder »

Shine schreef:Vanuit het systeem gezien hebt u dan de rekening niet betaald.
Kleine, maar niet onbelangrijke aanvulling:
En dan is er bij Eneco geen enkel mens van vlees en bloed die daar -zonder ze de arm uit te kom te moeten draaien- even naar wil kijken, corrigeren en een uitleg geeft hoe het in de toekomst te doen, of bijv. het maandbedrag op te hogen.
Trouwens, 9 van 10 bedrijven storten een bedrag of betalingskenmerk wat ze niet thuis kunnen brengen in korte tijd weer terug. :roll:

Maakt verder niet uit hoor Shine, maar er bestaan (energie)leveranciers die wat meer om een goede klantrelatie geven, i.p.v. maar domweg boetes uit te delen of blind een wanbetalerstraject in te gaan.
Niet elke klant heeft een diploma om tegenwoordig energie af te kunnen nemen, en ik heb het idee dat het hier om een iets ouder iemand gaat.
Meneer of mevrouw komt misschien wel uit een tijd dat het afrekenen van energie nog aan de deur gedaan werd!
Enfin, maandag zal webcare ook dit topic wel weer kapen, dan zijn we weer grotendeels uitgediscussieerd.

AGGB
Berichten: 371
Lid geworden op: 20 jan 2008 13:23

Re: Debiteuren administratie Eneco

Ongelezen bericht door AGGB »

Trouwens, 9 van 10 bedrijven storten een bedrag of betalingskenmerk wat ze niet thuis kunnen brengen in korte tijd weer terug
Bron???

Tis weer bijzonder
Berichten: 737
Lid geworden op: 30 mei 2010 21:26

Re: Debiteuren administratie Eneco

Ongelezen bericht door Tis weer bijzonder »

AGGB schreef:Bron???
Ervaring en proefondervindelijk.
Ben je aan het zoeken ofzo, om dit kennelijk in twijfel te trekken?
Kan ik je plezieren door er 8 van de 10 bedrijven van te maken? :lol:

Tis weer bijzonder
Berichten: 737
Lid geworden op: 30 mei 2010 21:26

Re: Debiteuren administratie Eneco

Ongelezen bericht door Tis weer bijzonder »

Als men de boodschap van mijn inzending niet kan of wil begrijpen, sorry aan punten en komma n**ken daar ga ik in dit geval niet in mee.
Andere keer misschien.

renegade66
Berichten: 1871
Lid geworden op: 24 mei 2008 15:27

Re: Debiteuren administratie Eneco

Ongelezen bericht door renegade66 »

Eneco is geen spaarbank! Als je het voorschot wilt verhogen, hoor je dat gewoon op de juiste manier te doen.
sommige mensen kunnen nog steeds niet lezen of geven er hun eigen draai aan.
Ts hoeft het voorschot helemaal niet te verhogen omdat hij meestal een overschot terug krijgt.
het gaat er om dat hij in maart niet 2 maandelijkse termijnen in 1 keer hoeft te betalen omdat eneco in feb. adminstratief niet het voorschot berekend.
er wordt ook heel duidelijk aangegeven (ook door werknemers) dat TS nooit een achterstand heeft.

de vraag is nu of de boete nu terecht is? NEE !!!!
hij loopt namelijk niet achter, maar voor op de betalingen.
het is een administratieve bende bij eneco, dit is al jaren bekend.

maar ja, er zijn altijd mensen die het beter denken te weten.
dit zijn de mensen die altijd volgens de regeltjes van bedrijven leven.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Debiteuren administratie Eneco

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

sommige mensen kunnen nog steeds niet lezen of geven er hun eigen draai aan.
Okee, dat mag je zeggen .....
Ts hoeft het voorschot helemaal niet te verhogen omdat hij meestal een overschot terug krijgt.
Maar waar staat dit dan ?

AGGB
Berichten: 371
Lid geworden op: 20 jan 2008 13:23

Re: Debiteuren administratie Eneco

Ongelezen bericht door AGGB »

Naar ik hoop verschijnt hier maandag een hulpvaardig persoon van Eneco's webteam om TS Pansa te helpen. Immers van boze opzet bij TS is geen sprake.

Integendeel, hij probeert het juist goed te doen.

Echter, het is geen makkelijke materie. Shine heeft het hier naar alle waarschijnlijkheid al helder gebracht, maar wellicht is er toch iets anders aan de hand.
Het zou Eneco sieren als een en ander aan TS duidelijk wordt uitgelegd door Eneco zelf, waarom het steeds fout gaat, hetzij door een misverstand bij TS, hetzij door een fout bij Eneco.
Het zou Eneco tevens sieren de boete in te trekken.
Het webteam van Oxxio werkt voortreffelijk, bij Eneco zou dat dan toch ook mogelijk moeten zijn?
Maw Eneco, leg uw systeem duidelijk uit aan een overduidelijk goedwillende TS of herstel een mogelijke Enecofout, maar scheld svp TS in beide gevallen de boete, opgelegd door een onpersoonlijk systeem, kwijt.

Gesloten