alfatrion schreef:De verkoper heeft jouw een ondeugdelijk product verkocht. Wanneer de schade onder de vijf honderd euro blijf kun je deze verhalen op de verkoper. Wanneer het meer is kun je de producten hiervoor aansprakelijk stellen.
Dat is veel te kort door de bocht!
De fabrikant laat steken vallen en jij gaat zoals gewoonlijk de verkopende partij aansprakelijk stellen.
De verkopende partij is hier niet fout, de fabrikant is fout.
Ik wil je er aan herinneren dat de fabrikant wel degelijk aansprakelijk en verantwoordelijk blijft voor het product die hij op de markt brengt.
De consument heeft als aanspreekpunt de verkopende partij, maar de verkopende partij heeft niet bewust een defect product geleverd (ik haat de term ondeugdelijk.)
Zoals jij het zegt, veroordeel jij de verkopende partij wegens wangedrag en dat is hier totaal niet op zijn plaats. Want de verkopende partij levert geen wangedrag.
Het probleem is dat de fabrikant een defect in de doofpot heeft willen stoppen en stilletjes een patch uitgebracht.
Daarmee heeft de verkopende partij nooit of te nimmer kunnen weten dat er een probleem was met de harde schijven, dus kun je de verkopende partij hierop niet veroordelen.
Nu dat het naar buiten is gekomen en de verkopende partij dit nu weet, dient de verkopende partij bij nu te leveren harde schijven de kopers daarvan op de hoogte te brengen.
Als de firmware update wordt uitgevoerd, is er bij mij weten niets meer aan de hand en is er geen schade omtrent hardwareproblemen.
Dus schades omtrent gegevensverlies kan zowiezo niet bij de verkopende partij geclaimd worden.
Om de azijnzeikers voor te zijn:
De verkopende partij is en blijft wel het aanspreekpunt van de consument en dient ook een eventueel probleem op te lossen, maar in dit geval is de verkopende partij niet in gebreken gebleven en kan ook niet verweten worden dat hij bewust een defect product geleverd heeft.
Het enige wat de verkopende partij kan doen is een firmware update uit te voeren op de harde schijf. Vervanging of geld terug is in dit geval niet van toepassing.
Schadevergoeding omtrent verlies van gegevens is ook niet van toepassing, omdat de verkopende partij de gegevens zelf niet heeft verwijderd en de koper is altijd zelf verantwoordelijk voor het maken van backups. Dit omdat de koper ten aller tijden rekening mee moet houden dat de harde schijf ieder moment kan bezwijken.