LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] De levensduur van een spaarlamp

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
gebruiksbeer

De levensduur van een spaarlamp

Ongelezen bericht door gebruiksbeer »

Aangetrokken door een artikel in de krant heb ik zo'n 3 1/2 jaar geleden voor de proef bij http://www.lightfresh.nl enkele speciale spaarlampen gekocht omdat die niet alleen zuinig zijn qua electriciteitsverbruik maar tegelijk luchtzuiverend zouden werken. Vanwege mijn allergische aanleg voor (stof-) deeltjes in de lucht leek mij dit een ideale oplossing voor o.a. mijn thuiswerkplek. Nadat ik tevreden was over deze eerste zending heb ik een half jaar later een wat grotere bestelling geplaatst. Zoals de eerste keer bestelde ik ook nu een lampje van 5 W voor mijn bureauverlichting, zodat ik die een in reserve had. Volgens de verpakking zou elk van deze lampjes minimaal 10.000 uur moeten branden, dus bij een gemiddelde gebruiksduur van pakweg 4 uur per dag zou ik ongeveer 14 jaar vooruit kunnen. Helaas heb ik ze nu allebei al versleten, na circa 3 1/2 jaar (terwijl de andere producten overigens tot nu toe goed voldoen.) Lightfresh daarop geattendeerd (want deze lampjes hebben mij toch € 19,50 per stuk gekost) reageerde kort met de mededeling dat zij een garantie geven van 1 jaar op fabrieksfouten dus dat ze niets voor mij kunnen doen. Dit kan formeel juist zijn, maar ruimhartig is anders en bovendien blijft het feit dat zij met dit product in de verste verte niet waar hebben gemaakt wat ze mij op de verpakking hadden beloofd. Wat mij betreft een energiebesparende koude douche voor Lightfresh!

Remster

Re: De levensduur van een spaarlamp

Ongelezen bericht door Remster »

Het werkelijk aantal branduren is van veel factoren afhankelijk, maar ik denk dat je er serieus rekening mee moet houden dat de vermelde branduren van led- en spaarlampen niets meer zijn dan een keiharde leugen. Net als het opgegeven verbruik van nieuwe auto's en de noodzaak van mexicaanse griepvaccins.

Zolang er geld verdiend kan worden met het verkopen van leugens zal er weinig veranderen.

BBCS
Contacteer:

Ongelezen bericht door BBCS »

Die aangegeven levensduur van de lampen heeft niets te maken hoelang dat die lampen probleemloos mee moeten gaan.

Die levensduur heeft betrekking op de tijd waarin de lichtsterkte met 50% is afgenomen.

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Ik weet alleen dat merken als Philips en Osram erg lang mee gaan maar zwarte kontjes vertonen en minder licht gaan geven na 10.000 of meer uren.

De merkloze Made in China onder de diverse merken en andere aanbieders is het verschil tussen diverse lampen zeer groot.
Ik schrijf altijd een datum op lamp, dus weet hoe lang deze mee ging.

De beste spaarlamp is nog altijd een TL balk, als je die niet lelijk aan het plafond wilt hangen is gewoon plat op wandmeubel ook goed, reflectie via witte plafond en de muur.
Dan is 18 watt voldoende voor halve woonkamer mooi zacht warm licht als je geen kantoor witte buis kocht maar Warm Wit en dat is het goedkoopste.

Remster

Ongelezen bericht door Remster »

Die levensduur heeft betrekking op de tijd waarin de lichtsterkte met 50% is afgenomen.
Evengoed discutabel als in de praktijk blijkt dat de tijd waarin de lichtsterkte met 100% afneemt ruimschoots korter is. :idea:

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

gebruiksbeer schreef:Lightfresh daarop geattendeerd (want deze lampjes hebben mij toch € 19,50 per stuk gekost) reageerde kort met de mededeling dat zij een garantie geven van 1 jaar op fabrieksfouten dus dat ze niets voor mij kunnen doen.
Het is formeel onjuist. Wanneer achteraf blijkt dat de winkelier een ondeugdelijk is dan heeft de koper ten alle tijden recht op kosteloos herstel, vervanging of ontbinding. De winkelier kan zich hier niet onderuit maken.

BBCS
Contacteer:

Ongelezen bericht door BBCS »

alfatrion schreef:
gebruiksbeer schreef:Lightfresh daarop geattendeerd (want deze lampjes hebben mij toch € 19,50 per stuk gekost) reageerde kort met de mededeling dat zij een garantie geven van 1 jaar op fabrieksfouten dus dat ze niets voor mij kunnen doen.
Het is formeel onjuist. Wanneer achteraf blijkt dat de winkelier een ondeugdelijk is dan heeft de koper ten alle tijden recht op kosteloos herstel, vervanging of ontbinding. De winkelier kan zich hier niet onderuit maken.
De wetgeving kent de term ondeugdelijk product niet, dus gebruik aub die term dan ook niet. Schept alleen maar verwarring.

Toolboy

Ongelezen bericht door Toolboy »

Op al die verpakingen staat een maximale levensduur.
In vele gevallen vergeet de verpakker te vermelden wat de uitzonderingen zijn.
Maak dan daar gebruik van meld ik.
Aankoopbon/verpakking kan veel oplossen in deze

MAXIEM

Ongelezen bericht door MAXIEM »

BBCS

Het is ook helemaal niet nodig dat de term "ondeugdelijk produkt" in de wet vastligt. Ook een algemeen gangbare betekenis zoals in de van Dale omschreven, is ruim voldoende om bij een geschil richtinggevend te zijn.

Maxiem.

Greyhound59

Ongelezen bericht door Greyhound59 »

Ik had dezelfde indruk als vele anderen in dit forum: spaarlampen is 'the scam of the century'; stukken duurder dan de aloude gloeilamp, maar met een zelfs kortere levensduur. Mijn wantrouwen vandaag weer bevestigd; Philips Softtone in gebruik genomen op 26 november 2011, vandaag weer kapot. Dat is een levensduur van 4 maanden ipv de beloofde 8 jaar. Kan ik de rekeining naar mevrouw Cramer sturen?

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Het kan ook aan je armatuur liggen. Ik heb diverse spaarlampen die het al een jaar of 10 zonder problemen doen.

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

kweenie schreef:Het kan ook aan je armatuur liggen. Ik heb diverse spaarlampen die het al een jaar of 10 zonder problemen doen.
Was de spaarlamp er toen al ? :wink:

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Het kan ook aan je armatuur liggen.
Of aan je netspanning, die kan soms wat hoger liggen.

bprosman

@Chocomelk,

Spaarlamp is er al sinds eind jaren 80.

MAXIEM

Ongelezen bericht door MAXIEM »

@@@

Het gekke is, dat ook ik geen enkel probleem heb met de lampen. Alleen de buitenlamp moet ik om de 5 jaar vervangen, maar die heeft dan ook pakweg 10.000 branduren achter zich.

Maxiem.

bprosman

Het gekke is, dat ook ik geen enkel probleem heb met de lampen.
vandaar dat ik in dit soort topics wel eens begin over de netspanning. Een verlaging van een paar % gaf in het gloeilampen tijdperk al een verdubbeling van de levensduur.
Dus of je in buitengebied , of vlak langs een transformatorgebouw woont kan van veel invloed zijn.

SJZ

Ongelezen bericht door SJZ »

een jaar of 10 zonder problemen doen.

Was de spaarlamp er toen al ?
Nou, ik heb veel gloeilampen vervangen door spaarlampen in 1988, dus ze zijn er zeker al 24 jaar.

ruud_a

Ongelezen bericht door ruud_a »

ik weet niet hoe u aan 14 jaar komt
als ik er van uit ga dat u gemiddeld 4 uur per dag, 365 dagen per jaar bedoelt kom ik per jaar aan 4 X 365 = 1.460 uur
voor 10.000 uur wordt dat dus iets minder dan 7 jaar
als er op de verpakking minimaal 10.000 uur staat is dat misleiding en moet u een klacht bij de reclamecode commissie indienen
die 10.000 uur kan namelijk niemand u garanderen.
dat hangt als in een eerdere reactie gemeld o.a. van omgevingsfactoren af
die claim over luchtzuivering zou ik overigens met een pak zout nemen
volgens mij is daar al eens een televisieprogramma aan gewijd
ik zou in het vervolg gewoon een spaarlamp in een winkel halen
dan hebt u voor 19,50 euro heel lang licht op uw bureau

rozemarijntje

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

nou ik heb er hier ook twee hangen(wel meer maar boven de eethoek)
van die phillips spaarlampen,14.95 pst....2.5 jaar,terwijl er idd op het doosje nou ik geloof wel jaren meer staat...
heb nu de bon bewaard... :D als ze volgend jaar weer de geest geven...
maar ja dan zeggen ze u heeft zeker de hele dag 24/7 u verlichting laten branden...

ik moet wel zeggen,ze gaan elke dag aan....maar geen uren!??
zeg dat er eens 3 dg pw van 5 uur tussen zitten,als ik aan de eethoek in de avond zit?nou daar moeten ze toch tegen kunnen?
maar goed,we moeten wel ,andere lampen kunnen we niet meer kopen :D

Jannes22

Ongelezen bericht door Jannes22 »

Voor mijn werk heb ik veel met lampen en spaarlampen te maken. Een lange levensduur heb ik nog met geen één lamp meegemaakt, de beloofde uren worden bij de lampen lang niet gehaald.

Gesloten