Pagina 1 van 1

Zorgverzekeraars houden hun eigen incasso bureau's overeind

Geplaatst: 07 feb 2011 12:02
door xxTonxx01
Het is mij opgevallen dat de meeste zorgverzekeraars hun eigen incasso bureau's in stand houden , en klanten door listige betalingswisselingen een strop om hun nek leggen zodat de klant belemmerd word door overstappen naar een andere zorgverzekeraar.
Wat doet de zorgverzekeraar.... je heb bv in Maart en April geen betaling gedaan, dat kan gebeuren jammer genoeg. En in Mei doe je een betaling van 1 maand, en in Juni een betaling van 1 maand . Het is dan niet zo dat de zorgverzekeraar zegt van dan heb je Maart en April betaald ... NEE de zorgverzekeraar zegt dan,dan heb je betaald voor Mei en Juni .... wat gebeurd er dan.... de zorgverzekeraar schakeld voor de maanden Maart en April hun eigen incasso bureau in.... want het word niet gezien dat je Maart en April betaald heb , die achterstand laten ze openstaan. Zo loopt op papier je achterstand niet 2 maanden op ,maar 4 maanden of meer, zelfs al betaal je iedere maand netjes je premie....
Nu in December 2010 besloten we omdat we samenwonen de verplichte ziekenfonds bij 1 zorgverzekeraar af te sluiten ,omdat we vonden dat het vaak verwarrend werd als je bij meerdere een zelfde verzekering had afgesloten waardoor er ook wel eens betalings verwarring ontstond.
Helaas kwamen we er toen pas achter dat er bij het opgezegde zorgverzekeraar een maand openstond ... deze verzekeraar blokkeerde direct de opzegging. Wat bleek .... na een telefoontje met zilverenkruis.... u heeft nog een maand openstaan van betalen, daarom blokkeren we u voor overschrijving naar andere verzekeraar , en we moeten u mee delen dat u nu nog een jaar verplicht bent bij ons te verzekeren. Opzeggen is dus onmogelijk ,en zilverenkruis gaat ons nu bestoken met hun eigen incasso bureau en verplicht ons nog een jaar langer bij de zilverenkruis te blijven.
Ik zie dit voorval dat de zorgverzekeraar waarbij je wil opzeggen ,nu allerlei manieren bedenkt om hun "verplichte" klanten een strop om hun nek te doen, zodat deze niet kan overstappen. Want laten we duidelijk zijn... zorgverzekering is een verplichte verzekering waarbij niemand onderuit kan komen.... dus of er nu een achterstand is of niet, deze moet toch betaald worden.
Ik snap dan ook niet dat een zorgverzekering gemachtigt is om hiervoor een overstap te belemmeren.
Ik merk ook op dat die incasso bureau's zeer onduidelijke brieven sturen ,waarin niet vermeld staat waar je eigenlijk voor betalen moet.
Er staat een openstaand bedrag op , vermeerderd met incasso kosten en bij de meeste informatie kosten. En meestal onder aan de brief komt er een dreigement van rechtzaken en andere ongein.... hoe gek wil je de mensen nog maken, en al helemaal in deze tijd ?
Jammer genoeg betalen de meeste mensen ook gewoon wat ze je schrijven, want mensen worden in twijfel gebracht.
Mensen ... betaal gewoon je rekeningen aan de gene waar je normaal ook aan betalen moet... negeer het incasso bureau , en betaal deze niet !!!
Daag ze maar eens uit voor de rechter, je zult zien dat het incasso bureau zich snel zal intrekken , omdat je aan je verplichte betalingen heb voldaan.
Incasso bureau's niet betalen dus....
En als jij netjes betaald heb aan de te betalen instantie waarbij de achterstand liep, mogen ze jou niet vastklemmen omdat jij het incasso bureau niet heb voldaan.
Incasso bureau zijn niet meer dan witte borden criminelen die de mensen door misselijke brieven de stuipen op het lijf willen jagen.

Re: Zorgverzekeraars houden hun eigen incasso bureau's overeind

Geplaatst: 07 feb 2011 12:13
door sephora30
Tja als je gewoon op tijd betaald is er niks aan de hand.

Re: Zorgverzekeraars houden hun eigen incasso bureau's overeind

Geplaatst: 07 feb 2011 12:22
door Dirkie
je heb bv in Maart en April geen betaling gedaan, dat kan gebeuren jammer genoeg. En in Mei doe je een betaling van 1 maand, en in Juni een betaling van 1 maand . Het is dan niet zo dat de zorgverzekeraar zegt van dan heb je Maart en April betaald ... NEE de zorgverzekeraar zegt dan,dan heb je betaald voor Mei en Juni
Dat is normaal. Je betaald 2 maanden niet en verwacht dat als je weer iets betaald, dat dan eerst de openstaande maanden betaald worden. Bij een verzekering betaal je vooraf, niet achteraf. Voor die 2 maanden die niet betaald zijn moet je contact opnemen met de verzekering hoe dit af te handelen. En daarbij maakt het niet of een incasso mislukt of dat je 'vergeten' bent om te betalen. Het is en blijft je eigen verantwoordelijkheid. En de verzekering wil nu eerst dat je aan je verplichting voldoet (betalen) voor dat zij meewerkt aan een eventuele overstap.

Re: Zorgverzekeraars houden hun eigen incasso bureau's overeind

Geplaatst: 10 feb 2011 15:35
door klacht anderzorg
Heb ik zojuist wat over geschreven;

http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 8#p1126738