LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Acer Aspire 7720 warmloop probleem

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
Ingmar92
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 feb 2011 12:04

Acer Aspire 7720 warmloop probleem

Ongelezen bericht door Ingmar92 »

beste mensen,

Ik heb op 28 september 2008 een Acer Aspire 7720G gekocht bij Scheer&Foppen. Standaard had de laptop maar 1 jaar garantie dit vond ik weinig en had toen ook een garantie contract afgesloten voor 2 jaar extra. En gelukkig maar!!!! want het bleek een drama laptop te zijn.

1e keer dat hij voor reparatie ging was op 30-05-09

Met de klacht dat de laptop erg warm liep en vervolgens uitviel in de thermische beveiliging. De laptop werd op gestuurd naar acer en "gerepareert" en deed het er na weer normaal.

2e Reparatie
Precies het zelfde probleem werd weer gerepareert en deed het weer een tijdje goed.

3e Reparatie op 23-04-2010

En weer het zelfde probleem als de 2 keer hiervoor en zelfde reparatie werd uit gevoerd.

4e Reparatie op 03-09-2010

en jahoor weer het zelfde probleem.
Dit keer wouden we geen reparatie meer maar een blijvende oplossing.
Filiaalmanger zou kijken wat hij kon doen.
En deze keer zou hij nog opgestuurd moeten worden voor reparatie en de volgende keer zou er een blijvende oplossing gezocht worden. Dit zijn de woorden van de filiaalmanger.

Nu heb ik dezelde klacht weer op 06-02-2011 dus terug naar de winkel.
En nu gevraagt naar een blijvende oplossing maar die was er niet.
Het excuus van de chef was dat het geen hardware matig probleem is en ook geen software matig probleem dus dat ze niks kunnen doen volgens de regels.

Ik heb in verschillende gesprekken met de chef mijn ongenoegen laten merken en gevraagt of de Firma Scheer&Foppen niet als service naar mij een nieuwe laptop kon aanbieden maar dit kon natuurlijk niet.

Ook had ik via internet verschillende revieuws gevonden van dezelfde laptop met dezelfde klachten en deze aan de chef laten zien maar daar kon hij niks mee natuurlijk.

Ook werd verteld dat ze er niks aan kunnen doen omdat het een gebruikers fout is dat er teveel stof in de ventilator komt waardoor deze niet goed kan koelen en warm loopt.
Toch eigennaardig als deze gewoon in een woonkamer staat en altijd op een verharde ondergrond.

Dus nu is mijn vraag hier Wat kan ik hier aan doen?
Ik heb de laptop ook nodig voor studie en school en ben ook bij elke reparatie de laptop 6 weken kwijt geweest dat is dus 4x6 weken!!!!

Alvast bedankt.

Gr Ingmar

trebelski
Berichten: 962
Lid geworden op: 27 aug 2010 20:32
Locatie: Amsterdam Centaal Station Perron1

Re: Acer Aspire 7720 warmloop probleem

Ongelezen bericht door trebelski »

Het is een bekend probleem met deze Acer Aspire 7720 serie. De koeling is krap aan als alles 100% goed is maar komt er bv wat stof in de ventilator heb je gelijk koelproblemen. Ook de videokaart van dit type word vaak behoorlijk heet.Dat hij keurig op tafel staat doet niets af aan het feit dat de laptop eigenlijk jaarlijks even een schoonmaakbeurt moet hebben en niet van een buurman met wat kennis maar van een goede reparateur die de laptop open maakt en inwendig de boel weer stofvrij maakt. Je weet niet wat je ziet hoeveel stof zich verzameld bij de fannetjes enz. Ook al is het huis nog zo netjes hoor.Als er nog extra garantie op zit zou ik toch aandringen om de laptop goed in orde te maken maar een nieuwe laptop zit er ( volgens mij dan ) echt niet in gezien de leeftijd.Heb zelf 3 jaar een Acer 7520 gehad en deze werd ook behoorlijk heet maar omdat ik hem ieder jaar even door Mycom ( koste iets van€25.- per keer)schoon liet maken heeft hij het bij mij 3 jaar volgehouden zonder noemenswaardige storingen en 1 van mij kleinkinderen gebruikt hem nog dagelijks.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Acer Aspire 7720 warmloop probleem

Ongelezen bericht door BBCS »

Dat niet alleen, maar ook de koelroosters aan de onderkant mogen nooit of te nimmer afgedekt worden.
Dus als de koelroosters aan de onderkant zitten: niet op schoot nemen (of zo'n speciale kussen met harde bovenkant gebruiken), niet op bed zetten, niet op de bank zetten, niet op een hoogpolige tafelkleed zetten.

En minimaal 1 keer per jaar de stof uit de laptop laten verwijderen (onderhoud).

Rickyman
Berichten: 221
Lid geworden op: 22 dec 2009 23:38

Re: Acer Aspire 7720 warmloop probleem

Ongelezen bericht door Rickyman »

Misschien draai je wel te zware software en raakt je laptop daardoor oververhit bij het minste beetje stof.
Ben het met de voorgangers eens, onderhoud moet je zelf doen, net als olie controleren in je auto. Kun je ook de dealer op aanspreken dat je motor steeds vastloopt maar oorzaak ligt bij jou.

Ben bang dat de reacties niet zijn wat je had willen horen.
Rick

Ingmar92
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 feb 2011 12:04

Re: Acer Aspire 7720 warmloop probleem

Ongelezen bericht door Ingmar92 »

Oke dat van de jaarlijkse reiniging wil ik best geloven.
Maar als je kijkt naar de reparatie datums zit er geen jaar tussen ;)

in de 9e maan van 2010 is het voor het laast gereinigt nu is het 4-5 maanden verder en hij heeft het weer.

en de laptop staat altijd op een verharde ondergrond!
en de software die ik draai is alleen msn , internet en word en dat soort dingen dat is dus niet echt zwaar belastend in mijn ogen.

Daarom vind ik het juist allemaal zo raar en dit sluit niet aan bij jullie argumenten.

Dus hier is ook niks tegen te doen met rechtsbeistand ofzo?

gr

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Acer Aspire 7720 warmloop probleem

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Daarom vind ik het juist allemaal zo raar en dit sluit niet aan bij jullie argumenten.
Probleem sluit juist heel goed aan bij de argumenten.

De koelventilator, luchtinlaatsleuven en nog andere componenten verzamelen stof. Dit gebeurt omdat ze vaak statische opgeladen worden door de werkzaamheden en het stof uit de lucht aantrekken. Als het ontwerp van de computer redelijk kritisch is komt het probleem steeds terug.

Je zult ook gemerkt zult hebben gaat het thermisch uitvallen steeds vaker en sneller achter optreden , totdat er op een gegeven moment niet meer fatsoenlijk mee is te werken.

Zoals al door Trebelski is voorgesteld kun je het best je laptop dan laten reinigen bij een goede computerzaak, dit kan op 1 dag en je bent er weer een half jaar vanaf.
Laatst gewijzigd door Leo The Emperor op 12 feb 2011 12:34, 1 keer totaal gewijzigd.

alfatrion
Berichten: 22040
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Acer Aspire 7720 warmloop probleem

Ongelezen bericht door alfatrion »

trebelski schreef:Het is een bekend probleem met deze Acer Aspire 7720 serie. De koeling is krap aan als alles 100% goed is maar komt er bv wat stof in de ventilator heb je gelijk koelproblemen. Ook de videokaart van dit type word vaak behoorlijk heet.
Als je hier bewijs van kunt vinden, dan kun je de overeenkomst ontbinden.

trebelski
Berichten: 962
Lid geworden op: 27 aug 2010 20:32
Locatie: Amsterdam Centaal Station Perron1

Re: Acer Aspire 7720 warmloop probleem

Ongelezen bericht door trebelski »

alfatrion schreef: Als je hier bewijs van kunt vinden, dan kun je de overeenkomst ontbinden.
Google met de opdracht 7720 koelproblemen videokaart en er is genoeg over te vinden. Of je echter op die gronden de overeenkomst kan ontbinden zou ik niet weten. Zie hier bv..
http://www.topproduct.nl/hardware/lapto ... pire-7720/
http://www.mt.nl/vergelijken/technisch/ ... pire-7720/
Review Acer Aspire 7720 d.d. 29 juli 2010 van hans uit amsterdam (87.210.61.?) met ervaring met Acer Aspire 7720

waarschuwing door intern dichtslippen van de koeling waar je niet bij kan en mag, ivm garantie binnen twee jaar doorgebrande videokaart ati 2300 verder en totaal geexsplodeerde voeding die echt in brand vloog garantie tot aan de deur, acer heeft doelbewust een coputer op de markt die stuk moet gaan. dat is de conclusie er van. ook voedingpluggen niet uitwisselbaar, en gaan geheid stuk. gewoon een kl..t merk. kost 1199, 00 euro pff 1jaar en 4maanden plezier gehad. geen topproduct dus
Review Aspire 7720 G-1A2G24Mi d.d. 7 februari 2010 van Arsenic (94.213.100.?) met ervaring met Acer Aspire 7720

Ik heb een 7720G M In de 2 aar dat de laptop nu in mijn beit is ,heb ik hem a 4x moeten terugsturen voor reparatie!Eerste x ,na aankoop wilde de laptop niet eens starten,teruggestuurd,moederboard vervangen. Al na een paar maanden werd ie veel te heet,en sloeg ie telkens thermisch uit,opgestuurd,probleem verholpen.Maar de 3e en 4e x precies zo,na een paar maanden,te heet,uitval.E-recovery gebprobeerd,werkt in eerste instantie wel,maar tijdens formateren van schijf,vliegt ie weer gewoon thermisch uit.Ik kan er nix mee,deze laptop was een miskoop eerste klas!Inmiddels is ie weer aa reparatie toe,weer te heet,maar nu duurt het al een week om een label voor verzending te verkrijgen van het repair-centre!2 jaar oud,en nu al totaal 3 maanden kwijt geweest voor reparatie!
En zo is er zat te vinden om je stelling te onderbouwen en de weg te volgen van alfatrion.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Acer Aspire 7720 warmloop probleem

Ongelezen bericht door BBCS »

alfatrion schreef:
trebelski schreef:Het is een bekend probleem met deze Acer Aspire 7720 serie. De koeling is krap aan als alles 100% goed is maar komt er bv wat stof in de ventilator heb je gelijk koelproblemen. Ook de videokaart van dit type word vaak behoorlijk heet.
Als je hier bewijs van kunt vinden, dan kun je de overeenkomst ontbinden.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit is nooit of te nimmer reden voor ontbinding van de koopovereenkomst.
Bij schade is er zelfs geen spraken van garantie.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Acer Aspire 7720 warmloop probleem

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Als ik nu reageer is er het gevaar van een oneindige discussie over garantie met BBCS. Het echter ook belangrijk om de zaken in het juiste perspectief te zien.

Een apparaat dient zodanig gemaakt te zijn dat het normaal kan functioneren in een normale omgeving.

Toegespitst op het hier gemelde probleem betekent dit dat de koeling van een computer niet gelijk bij het eerste aangechte stofpartikeltje onvoldoende koelvermogen mag overhouden en dat de compyuter daarom gelijk begint te haperen. Een normale huiskamer is geen cleanroom tenslotte.
Anderzijds kan je als consument ook niet eisen dat een computer nooit behoeft te worden schoongemaakt in zijn levensduur.

De foto's zoals BBCS deze toont geven een dermate hoeveelheid stof aanhechting aan, dat de koeling inderdaad niet meer goed kan functioneren, en dit mag inderdaad geen reden tot een (garantie)claim zijn.

Aan de andere kant vind ik een computer die elke 5-6 maanden bij normaal gebruik, schoongemaakt dient te worden ook niet getuigen van een topproduct waar goed is over nagedacht. Wat mij betreft ligt dit ook wel op de grens van een non-conformiteit.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Acer Aspire 7720 warmloop probleem

Ongelezen bericht door BBCS »

Leo The Emperor schreef:Aan de andere kant vind ik een computer die elke 5-6 maanden bij normaal gebruik, schoongemaakt dient te worden ook niet getuigen van een topproduct waar goed is over nagedacht. Wat mij betreft ligt dit ook wel op de grens van een non-conformiteit.
Daar ben ik het zeker mee eens.
Het zou op te lossen zijn door voor de koelroosters stoffilters te plaatsen.
Het probleem bij notebooks is dat daarvoor aan de onderkant geen ruimte is.
Ook moeten dan die filters regelmatig schoongemaakt worden.

De foto's die ik heb laten zien is het resultaat van iets meer dan een jaar.
De laatste keer dat ik die notebook schoongemaakt had, was op 10 september 2009. De getoonde foto's zijn op 26 januari 2011.

Je zou verwachten dat een computer gedurende de eerst 3 jaar na aankoop niet schoongemaakt zo hoeven worden, maar de ervaring leert dat de computers gemiddeld 1 keer per jaar schoongemaakt dienen te worden. Wat ik trouwens ook aan de klanten altijd geadviseerd heb.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Acer Aspire 7720 warmloop probleem

Ongelezen bericht door BBCS »

Wat ikzelf ook regelmatig tegenkom is een ondeugdelijke aangebrachte warmtegeleidende pasta die tussen de electronica en de koelblokken zit.

Wat ikzelf dan altijd doe is die warmte geleidende pasta vervangen.

Soms lees ik dat de fabrikanten in de garantieperiode het moederbord en de videokaart vervangen. Vind ik persoonlijk belachelijk.
Het probleem is dat men tegenwoordig geen storing meer zoekt, maar dat men domweg als een kip zonder kop onderdelen gaat vervangen, in de hoop dat daarmee het probleem wordt opgelost.

Koelingsproblemen komen best vaak voor.
Maar om dan gelijk de schuld te geven aan defecte videokaarten, vind ik ook weer te ver gaan.

Natuurlijk kunnen door onvoldoende koeling die grafische processoren onherstelbaar beschadigd raken, en natuurlijk zijn er bepaalde series die problemen geven. Maar om daar nu alles op af te schuiven, vind ik weer veel te ver gaan.

Monteurs bij de winkelieren kunnen heel vaak zelf de koelingsproblemen zelf verhelpen, zonder dat de fabrieksgarantie verloren gaat.

angel1978
Berichten: 11250
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Acer Aspire 7720 warmloop probleem

Ongelezen bericht door angel1978 »

Dit bericht is verwijderd door de moderator i.v.m. het overtreden van de gedragsregels.

Gebruikers zullen elkaar en anderen respecteren door geen scheld- of vloekwoorden en nodeloos kwetsende tekst(en) te gebruiken.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Acer Aspire 7720 warmloop probleem

Ongelezen bericht door BBCS »

Leo The Emperor schreef: Een apparaat dient zodanig gemaakt te zijn dat het normaal kan functioneren in een normale omgeving.
Klopt, alleen de ervaring leert dat slaapkamers behoorlijk stoffig zijn, en computers die op de slaapkamers staan eerder vol stof komen te zitten.

Het probleem in de praktijk is dat de processor en de grafische processor steeds krachtiger worden met daarbij meer warmte productie. Waardoor er meer koeling nodig is om de opgewekte warmte af te voeren.
Vooral in notebooks kan de koeling een probleem worden.

De techniek achter die koeling is dat de warmte van die onderdelen door middel van heatpipes naar een koelblok wordt getransporteerd, waarbij een ventilator koele lucht door die koelblok blaast om op die manier de warmte af te voeren.

Het is niet mogelijk om ervoor te zorgen dat die ventilator niet nodig is. Die tijd ligt ondertussen ver achter ons.

Dus kijkend naar de techniek is het niet meer mogelijk om een koeling te realiseren die niet gevoelig is voor stof en ook dat een computer binnen 3 jaar van binnen niet schoongemaakt hoeft te worden.

De foto's die ik hier heb geplaatst laten zien het resultaat van 1½ jaar gebruik in een slaapkamer, waarbij de notebook op bed gelegd werd.
De klacht was dat een flinke game niet soepel meer liep en dat de ventilator behoorlijk bleef loeien.

Nu kunnen sommige wel zeggen: ik ben het er niet mee eens. Maar er moet ook gekeken worden naar de praktijk en hoe en wat voor technieken er gebruikt worden.

Een keiharde feit is dat de hedendaagse systeemprocessor en grafische processor behoorlijk heet worden, zo heet dat ze zonder koeling en zonder thermische beveiligingen letterlijk doorbranden!
Dat is geen onzin, dat is de keiharde realiteit.
De foto's die ik getoond heb, is van mijn kant geen gelieg, maar de foto's spreken wat in de praktijk gebeurd.

Natuurlijk kan een notebook dermate worden geconstrueerd, dat die minder warmte opwekt en dat de onderdelen minder warm worden. Geen enkel probleem.
Maar dan gaat de koper wel in kracht behoorlijk terug.
Neem een laptop van 15 jaar geleden.

Maar men wilt gewoon de rekenkracht en grafische kracht van tegenwoordig, dan horen de koelingsproblemen van tegenwoordig daar ook bij.

Dus een onderhoudsvrije computer is met de hedendaagse technieken niet mogelijk.

alfatrion
Berichten: 22040
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Acer Aspire 7720 warmloop probleem

Ongelezen bericht door alfatrion »

BBCS schreef:
alfatrion schreef:
trebelski schreef:Het is een bekend probleem met deze Acer Aspire 7720 serie. De koeling is krap aan als alles 100% goed is maar komt er bv wat stof in de ventilator heb je gelijk koelproblemen. Ook de videokaart van dit type word vaak behoorlijk heet.
Als je hier bewijs van kunt vinden, dan kun je de overeenkomst ontbinden.
Dit is nooit of te nimmer reden voor ontbinding van de koopovereenkomst.
Bij schade is er zelfs geen spraken van garantie.
Naast zwart en wit zijn er nog diverse grijstinten. Ik lees "wat stof" als een klein beetje stof. Als de machine als uitslaat bij een klein dan is er onvoldoende koelcapaciteit.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Acer Aspire 7720 warmloop probleem

Ongelezen bericht door BBCS »

alfatrion schreef: Naast zwart en wit zijn er nog diverse grijstinten. Ik lees "wat stof" als een klein beetje stof. Als de machine als uitslaat bij een klein dan is er onvoldoende koelcapaciteit.
Tegen een klein beetje stof kunnen ze op zich best goed tegen.
Echter als de warmtegeleidende pasta niet goed is, kan de warmte van de processor niet naar de heatpipe worden overgebracht. Met alle gevolgen van dien.
Dat kom ik ook regelmatig tegen.

angel1978
Berichten: 11250
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Acer Aspire 7720 warmloop probleem

Ongelezen bericht door angel1978 »

Bericht verwijderd door de moderator i.v.m. het overtreden van de gedragsregels.

Gebruikers zullen zich in een discussie beperken tot het onderwerp.

Wingman1982
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 mei 2011 13:37

Re: Acer Aspire 7720 warmloop probleem

Ongelezen bericht door Wingman1982 »

Beste allemaal,

ook ik heb problemen met een Acer 7720, Grafische kaart kapot.
ook het warm loop probleem gehad.

na wat onderzoek op het internet omdat mijn garantie is verlopen.
Ben ik op een site terecht gekomen waar op staat dat nvidia heeft toe gegeven dat de chip 8400 en 8600 niet deugen en dat dit voor het probleem zorgt.

hier de link naar het artikel
http://www.zdnet.be/news/88001/gigantis ... a-kaarten/

zijn er meer mensen met dit probleem.
en wat zijn nu mijn rechten. probleem is dat het een onderdeel is van de laptop die acer heeft geleverd en mogelijk waren en anders zijn ze dat nu wel op de hoogt van de problemen met de chipsets van Nvidia 8400 en 8600

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Acer Aspire 7720 warmloop probleem

Ongelezen bericht door BBCS »

Wingman1982 schreef:probleem is dat het een onderdeel is van de laptop die acer heeft geleverd en mogelijk waren en anders zijn ze dat nu wel op de hoogt van de problemen met de chipsets van Nvidia 8400 en 8600
In dergelijke gevallen kunnen de fabrikanten zich bij Nvidia melden en worden de kosten vergoed. Mvidia heeft voor deze problemen een aparte potje voor vrijgemaakt waaruit die kosten betaald worden.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Acer Aspire 7720 warmloop probleem

Ongelezen bericht door ciske »

BBCS schreef:
Tegen een klein beetje stof kunnen ze op zich best goed tegen.
Echter als de warmtegeleidende pasta niet goed is, kan de warmte van de processor niet naar de heatpipe worden overgebracht. Met alle gevolgen van dien.
Dat kom ik ook regelmatig tegen.

lijkt me dat ze dan die pasta er niet in moeten doen.

Gesloten