LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] bemiddeling uitvaartverzekering Mentalia NorthWest

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
brucefan
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 mei 2010 20:34

bemiddeling uitvaartverzekering Mentalia NorthWest

Ongelezen bericht door brucefan »

Ik heb onlamgs contact gehad met Mentalia, een bemiddelingsbureau voor uitvaartverzekeringen, zij adviseren mij over te stappen naar NorthWest. Het ziet er allemaal goed en betrouwbaar uit, maar met beiden heb ik geen ervaring.
Kan iemand mij daar iets meer over vertellen?
[email protected]

MAXIEM

Re: bemiddeling uitvaartverzekering Mentalia NorthWest

Ongelezen bericht door MAXIEM »

brucefan

In de praktijk blijkt, dat het elke maand wegzetten van een vast bedrag veel slimmer is dan het vullen van de zakken van een tussenpersoon en een verzekeraar. Aan de hand van de leeftijd kan het bedrag worden vastgesteld. Momenteel is de prijs van een gemiddelde crematie/begrafenis ongeveer 7500 euro.

Maxiem.

pieterputers
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 feb 2011 12:31

Re: bemiddeling uitvaartverzekering Mentalia NorthWest

Ongelezen bericht door pieterputers »

Beste Brucefan,

Onlangs zijn wij benaderd door Mentalia. Zij geven volgens mij alleen advies over uitvaart. Wij als gezin hadden eigenlijk nog nooit nagedacht over zo’n verzekering want wij zijn gelukkig nog niet veel in aanraking geweest met dit soort vervelende ervaringen. De adviseur die ik gesproken heb was heel netjes en aardig en nam alle tijd voor uitleg zodat ik het zelf helemaal snapte. Na mijn wensen te hebben doorgenomen en alle uitleg gekregen gaf ik de adviseur aan dat ik dit soort zaken ook thuis wou overleggen. De adviseur gaf gelijk aan dat dit ook erg belangrijk was want zulke beslissingen neem je samen. De zelfde adviseur nam zoals afgesproken na een week weer contact op. Fijn dat dit ook eens op tijd kan, de meeste bedrijven bellen altijd te laat of niet. In die week heb ik ook wat gezocht op internet omdat mij de naam ook niet zo bekend in de oren klonk. Ik vond toen een stukje over North West:

http://www.eengerustgevoel.nl/files/24- ... tmarkt.pdf

Ik heb ook nog op independer gekeken (www.independer.nl) daar kan je ook vergelijken. Northwest komt hier ook het beste naar voren.

Toen ze mij dus weer terugbelden heb ik nog wat vragen gesteld die bij mij naar boven waren gekomen en daarna heb ik mijn gezin verzekerd via Mentalia bij Northwestverzekeringen. Polissen een paar dagen later al in huis! Zij hebben er zelfs nog wensenformulieren opgestuurd waarin ik en me vrouw de uitvaartwensen konden invullen zodat het voor de nabestaanden helemaal duidelijk is hoe wij het geregeld willen hebben.

Wij hebben ook nog gekozen voor een index op de polis, die zorgt er voor dat je polis op waarde blijft.
Wij zijn dus zeer tevreden over Mentalia en NorthWest. Wij hebben ook nog de polissen van mijn ouders en schoonouders laten nakijken en hier bleek geen goede dekking op te zitten, ze waren veel te laag verzekerd! Dit hebben we ook laten aanpassen, dit kon nog net in verband met hun leeftijd (en schijnbaar alleen bij North West omdat zij met premie tot 75 jaar gaan) Maar de premie op zo’n leeftijd is niet misselijk.

Beste brucefan, een hele lap tekst, maar ik hoop dat je hier wat mee kan!

Groetjes, Pieter Puters

pieterputers
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 feb 2011 12:31

Re: bemiddeling uitvaartverzekering Mentalia NorthWest

Ongelezen bericht door pieterputers »

MAXIEM schreef:brucefan

In de praktijk blijkt, dat het elke maand wegzetten van een vast bedrag veel slimmer is dan het vullen van de zakken van een tussenpersoon en een verzekeraar. Aan de hand van de leeftijd kan het bedrag worden vastgesteld. Momenteel is de prijs van een gemiddelde crematie/begrafenis ongeveer 7500 euro.

Maxiem.
Maxiem,

Om nog even op jouw bericht terug te komen, wat doe je als je volgende maand komt te overlijden? Je hebt nooit in 1 maand als je elke maand hetzelfde bedrag opzij zet dit bij elkaar?
Daarom is een uitvaartverzekering zo handig, omdat je het risico bij de maatschappij legt en niet bij jezelf.

Groetjes Pieter Puters

WilWil
Berichten: 279
Lid geworden op: 26 dec 2009 14:08

Re: bemiddeling uitvaartverzekering Mentalia NorthWest

Ongelezen bericht door WilWil »

Afgelopen vrijdag was hierover een interessant programme op TV. Het heet "De rekenkamer" en is te zien op uitzending gemist. Interessante info over uitvaartverzekeringen en de rest van de uitvaartbranche.

MAXIEM

Re: bemiddeling uitvaartverzekering Mentalia NorthWest

Ongelezen bericht door MAXIEM »

pieterputers

Eerlijk gezegd vertrouw ik jouw lap tekst voor geen meter. Het verhaal is me veel te gladjes en mijn vermoeden is dan ook, dat je óf een belanghebbende tussenpersoon bent óf op de loonlijst van de verzekeraar staat, dit mede gezien de datum van registratie.

Met vriendelijke groet, Maxiem.

Martijn T
Berichten: 114
Lid geworden op: 24 nov 2008 21:24

Re: bemiddeling uitvaartverzekering Mentalia NorthWest

Ongelezen bericht door Martijn T »

Maxiem, onzin, geen ander woord voor.
Als je jong bent is een uitvaartpolis veel voordeliger dan zelf geld op de bank zetten...met als extra voordeel, mocht je eerder overlijden komt het geld direct (dus ook als je bijv. slechts 5 jaar premie betaalt hebt) beschikbaar.
Een gemiddelds begrafenis kost plm € 8.000, crematie plm € 6.000.
des te jonger je een uitvaartverzekering hebt des te voordeliger.
Bij een stel van plm, 30 jaar betaal je meestal slechts (30 jaar betaling) ongeveer 60% vd waarde vd uitvaartpolis aan premie. Uiteraard neem ik hierbij een geld polis als voorbeeld en geen natura. (vrijheid tegenover sturing)

eventuele winst of dergelijke heb ik niet meegenomen id berekening.

MAXIEM

Re: bemiddeling uitvaartverzekering Mentalia NorthWest

Ongelezen bericht door MAXIEM »

Martijn T

Je kan niet rekenen. Als je 72 maanden (dus 6 jaar) 100 euro per maand reserveert, dan kun je comfortabel onder de zoden liggen of uitgestrooid worden.

Maxiem.
Laatst gewijzigd door MAXIEM op 17 feb 2011 16:38, 1 keer totaal gewijzigd.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: bemiddeling uitvaartverzekering Mentalia NorthWest

Ongelezen bericht door kweenie »

Een goede en goedkope uitvaartverzekering voor een stel van 30 jaar kost je tijdens 30 jaar premiebetaling ongeveer evenveel premie als het verzekerde bedrag van maar één van de verzekerden. Dus als je 2 keer 8000 verzekert, dan kost je dat in totaal ongeveer 8000 euro.

Martijn heeft het dus wel bij het rechte eind over de verhouding tussen betaalde premie en verzekerd bedrag.

Maar als je het geld zou sparen of beleggen tegen bijvoorbeeld 3% rente (wat op lange termijn best reeël kan zijn), dan heb je na die 30 jaar wel 60% meer geld dan wat je betaald hebt. En dat groeit nog wel even door, zolang je blijft leven. Als je beiden 75 jaar zou worden, wat je als 30 jarige gemiddeld wel ongeveer zult worden, dan heb je met het geld van de spaarrekening ongeveer een halve uitvaart meer aan geld dan met de verzekering. Dus ongeveer 20.000 in plaats van 16.000. En als je 80 jaar wordt, dan heb je het geld voor 3 uitvaarten bij elkaar. Gemiddeld ben je dus voordeliger uit als je spaart in plaats van verzekert. Daar heeft Maxiem gelijk in. Maar het verschil is niet extreem groot.

Daar staat tegenover dat als je vroeg overlijdt, je bij de uitvaartverzekering meteen al het volledige bedrag krijgt.

In mijn ogen kun je dus zeggen dat als je denkt dat je veel jong sterft dan gemiddeld, dat je beter een uitvaartverzekering kunt nemen. Als je geen spaargeld hebt, dan is een uitvaartverzekering ook een veilige manier om bij een vroeg overlijden problemen te voorkomen. Maar als je al wat spaargeld hebt, dan zou ik geen polis nemen maar het geld van die premie gebruiken om wat meer te sparen.

Wat ook een mogelijkheid is, is om een losse overlijdensrisicoverzekering af te sluiten en daarnaast te sparen. In mijn optiek is dat beter dan een uitvaartverzekering. Als je bv 10.000 30 jaar lang verzekert en de rest van het bedrag spaart, dan heb je na 30 jaar meer dan de kosten van één uitvaart bij elkaar gespaard. Laat je dat renderen, dan heb je met 75 de kosten van beide uitvaarten bij elkaar gespaard. Zou je in de eerste 30 jaar overlijden, dan krijg je 10.000 én je hebt nog steeds je spaargeld. Na je 75ste heb je ook 'winst' omdat het spaargeld dan hoger wordt dan die 2 keer 8000. Alleen tussen je 60ste en je 75ste loop je dan een risico. Je hebt met 60 ongeveer 1 1/3 uitvaart bij elkaar gespaard. Als je dan beiden overlijdt, dan kost dat meer dan je spaargeld.

Maar een groot voordeel van een losse overlijdensrisicoverzekering is dat je daarmee ook meer dan alleen de uitvaart kunt verzekeren. Zo kun je bijvoorbeeld het nabestaandenpensioen eenvoudig aanvullen of de hypotheek(lasten) verlagen.

pieterputers
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 feb 2011 12:31

Re: bemiddeling uitvaartverzekering Mentalia NorthWest

Ongelezen bericht door pieterputers »

Maxiem,

Ik ben maar een simpele burger, en heb mij sinds kort ingeschreven omdat ik mijn goede ervaringen met het plaatsen van mijn keuken wilde delen. Maar dit doet er niet toe, Mijn vader heeft een assurantie verleden, dus vandaar dat ik wel wat te melden heb qua verzekeringen.
Ik ben ervan overtuigd dat uitvaart verzekeren de beste optie is. En wil niks meer mijn ervaringen delen. Excuses dat dit anders heeft doen overkomen.

en voor de mensen die denken dat een uitvaartverzekering duurder is, je kunt de maandpremie omrekenen naar een jaarpremie, en dan vermenigvuldigen met de jaren die je moet betalen, zie je dat je altijd minder hebt betaald dan het verzekerde bedrag.

gr.

Emcede
Berichten: 303
Lid geworden op: 18 dec 2010 23:45

Re: bemiddeling uitvaartverzekering Mentalia NorthWest

Ongelezen bericht door Emcede »

pieterputers schreef:Mijn vader heeft een assurantie verleden, dus vandaar dat ik wel wat te melden heb qua verzekeringen.
Mijn vader is piloot bij KLM dus als ik op vakantie ga bestuur ik zelf het vliegtuig...

Je redenatie gaat mank, pieterputers. En dan nog: als je vader een assurantieverleden heeft is het toch vreemd dat je zelf nooit hebt nagedacht over een uitvaartverzekering?!

Maxiem heeft gelijk, deze postings zijn ongeloofwaardig.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: bemiddeling uitvaartverzekering Mentalia NorthWest

Ongelezen bericht door Chocomelk »

pieterputers schreef: Mijn vader heeft een assurantie verleden, dus vandaar dat ik wel wat te melden heb qua verzekeringen.
Ik ben ervan overtuigd dat uitvaart verzekeren de beste optie is. En wil niks meer mijn ervaringen delen. Excuses dat dit anders heeft doen overkomen.
gr.
pieterputers schreef: Wij als gezin hadden eigenlijk nog nooit nagedacht over zo’n verzekering want wij zijn gelukkig nog niet veel in aanraking geweest met dit soort vervelende ervaringen.
:shock: :shock: :shock:
Heb ook nog nooit mijn WA verzekering nodig gehad, toch heb ik hem, heb mijn auto verzekering ook nog nooit nodig gehad, toch heb ik heb ik hem.
Je vader is thuis in de assurantie en jij hebt er nog nooit eerder over
nagedacht over een uitvaartverzekering, heeft je vader je daar niet van op de hoogte gesteld dan ?

Arjan_1980
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 jun 2011 08:13

Re: bemiddeling uitvaartverzekering Mentalia NorthWest

Ongelezen bericht door Arjan_1980 »

In mijn beleving is Mentalia (in tegenstelling tot wat ze zelf beweren, namelijk slechts adviseren) een ordinair tussenpersoon die gewoon premies binnen wil halen. Ondanks dat wij ons bij het Bel-me-niet register hebben aangemeld en al hadden aangegeven geen interesse te hebben blijven ze maar bellen.

Wat mij overigens opvalt is dat iedereen geadviseerd wordt een NorthWest polis af te sluiten. (Hoezo onafhankelijk..?).

Naast het feit dat men, ondanks herhaalde verzoeken, toch blijft bellen stoort het bijzonder dat men blijft benadrukken niets te kunnen / willen verkopen, maar slechts een adviesbureau te zijn. Uiteindelijk kregen we polissen in de bus welke zonder tegenbericht / retournering binnen 5 dagen geactiveerd zouden worden.

Het roept bij mij sterk de associatie op met agressieve verkoopmethode op van de Nederlandse Energie Maatschappij, welke ook als bijzonder irritant en opdringerig wordt ervaren.

Ps. Gezien mijn ervaring en de dubieuze handelswijze deel ik de mening van de forumleden welke eerder reageerden op de bijzonder positieve beoordeling hierboven. Mijn gevoel is ook dat dit iemand is die belangen heeft in deze organisatie.

De adviseur
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 jun 2011 11:12

Re: bemiddeling uitvaartverzekering Mentalia NorthWest

Ongelezen bericht door De adviseur »

Normaal houd ik mij afzijdig van deze forums. Alleen ik moet bekennen dat Mentalia een "vriendelijke" tussenpersoon is die zonder slag of stoot u een dure NorthWest uitvaartverzekering aansmeert. Het advies die een van onze relaties heeft gekregen om hun lopende uitvaartverzekeringen te beëindigen en een nieuwe te nemen via Mentalia omdat dit goedkoper en veel beter is, blijkt toch niet zo te zijn. Uiteraard is het wel veel beter voor Mentalia dat u de overstap maakt. :twisted: Zie ook hun dienstverleningsdocument wat zij aan provisie ontvangen voor dit telefonisch advies!
Mijn advies, neem contact op met uw eigen tussenpersoon voordat u ingaat op deze telefonische verkopers.

bianca82
Berichten: 771
Lid geworden op: 24 nov 2010 15:36
Locatie: nederland

Re: bemiddeling uitvaartverzekering Mentalia NorthWest

Ongelezen bericht door bianca82 »

ik heb een northwest verzekering en betaal 16 euro voor mij (29) en voor mijn partner (35) in totaal..

moet wel bij zeggen dat we beide al afbetaalde polissen hadden 1 van 7000 en 1 van 4000.

wil kijken hoeveel het kost voor ons kind want ze hadden als ik het goed begrepen had 2 soorten.. 1 dat ik een euro per maand betaalde en dat ons kind op zijn/haar 18de geen polis heeft of meer betaal zodat ons kind wel een polis heeft, dat vond ik heel raar klinken toen ik dat te horen kreeg daarom heb ik voor de uk nog geen polis afgesloten.

De adviseur
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 jun 2011 11:12

Re: bemiddeling uitvaartverzekering Mentalia NorthWest

Ongelezen bericht door De adviseur »

Dag Bianca.
Gezien je nu al een 2 premievrije uitvaartverzekeringen hebt van 7000 en 4000 euro en nu door bij NW ook weer 2 verzekeringen hebt afgesloten, moet je afvragen wat zijn mijn wensen voor een uitvaart t.z.t.?
Je verteld "ik betaal nu 16 euro" , maar voor welke periode? ( voor 30 jaar of tot je 85e levensjaar?) Mede hieruit kun je opmaken of je een juiste keuze hebt gemaakt. Zit er in de premievrije polissen geen voorwaarde opgenomen dat eventuele kinderen ook gratis voor het verzekerd bedrag zijn meeverzekerd?

bianca82
Berichten: 771
Lid geworden op: 24 nov 2010 15:36
Locatie: nederland

Re: bemiddeling uitvaartverzekering Mentalia NorthWest

Ongelezen bericht door bianca82 »

weet alleen dat het tot 10.000 euro p.p en die 16 euro is voor ons beiden in totaal

Jesss
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 aug 2011 03:21

Re: bemiddeling uitvaartverzekering Mentalia NorthWest

Ongelezen bericht door Jesss »

Ik ben zelf ook al drie maal gebeld door mentalia en ook ik moest maar overstappen naar Northwest. Ik denk dus inderdaad dat ze zo onafhankelijk niet zijn.
Daarnaast leert een beetje zoeken op internet dat zowel mentalia als een Northwest verzekeringen een postbus nummer hebben in Zeewolde. Dat zou natuurlijk toeval kunnen zijn, maar het geeft je te denken.
Het heeft me wel nog even alert gemaakt op mijn huidige polis. Ik ben goed verzekerd en mijn nabestaanden kunnen zelfs nog koffie krijgen, dus dat zit wel goed.

Ik denk dat heel dat Mentalia inderdaad een agressieve verkoop truc is van een verzekeringsmaatschappij, want ze verkopen inderdaad niks, ze geven slecht advies. Wel een zeer dwingend advies, maar toch... Ik ben er niet voor gegaan. Ik wil niet zeggen dat de verzekering niets is, maar ik laat me niet te snel om praten.

Matth & Deboor
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 aug 2011 15:33

Re: bemiddeling uitvaartverzekering Mentalia NorthWest

Ongelezen bericht door Matth & Deboor »

De reactie van Pieter Puters is natuurlijk ronduit verdachtig.
Mijn vrouw is 2 keer gebeld en toen vroegen ze of er een brochure binnen was gekomen. Dit was 2 keer niet het geval. Geen probleem mevrouw, dan stuur ik het nog een keer op maar dan heb ik even uw geboortedatum nodig. Die gaf ze helaas van ons. En of we nog thuiswonende kinderen hadden. Die zijn al 11 jaar het huis uit.

Daarna hebben we iets binnen gekregen, en 2 weken daarna zijn we benaderd door een 'adviseur' aan de telefoon. Volgens hem hadden we alleen maar een zorgverzekering bij de ons huidig lopende uitvaartmaatschapij met een lage waarde. Een uur aan de telefoon gezeten en aan het eind kwam er op neer dat we ook bij Norhtwest beter kunnen zitten dan bij ons huidige.

Het is dus steeds Norhtwest wat ze adviseren. Ik ken dat hele Norhtwest niet. Niet een onafhankelijk adviesbureau. Daarbij is het vreemd dat wij 2 keer gebeld zijn om te vragen of wij een brochure van Mentalia binnen hebben gekregen, want die was daar verspreid. Raar verhaal, vooral omdat we het de derde keer wel binnenkregen. Wij zijn niet akkoord gegaan met het zogenaamde advies.

Ik heb op google gezocht en al snel kwam ik op Vitenz uit. Ook een 'onafhankelijke dienstverlener'. Ook uit Zeewolde! Het is vreemd..

Jesss
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 aug 2011 03:21

Re: bemiddeling uitvaartverzekering Mentalia NorthWest

Ongelezen bericht door Jesss »

Ik ben verder gaan zoeken op internet. Op de site van de kamer van koophandel kwam ik nog iets tegen. Mentalia is ook bekend als CAS advies. Als je die North West gaat bekijken zie je ineens CAS Assurantiën. Niet onafhankelijk dus.
Ik heb voor de derde keer een folder gekregen en kan niet wachten tot ze me weer gaan lastig vallen.
Ik heb een opname functie op mijn telefoon en ik zal het gesprek eens opnemen. Ik vraag ze of ze echt onafhankelijk zijn. Als ze dat bevestigen, zal ik deze informatie eens naar ze toe gooien en dan eens kijken hoe ze reageren.

op de site van de kvk gewoon even de kvk nummers intoetsen en dan heb je het.

Trap er niet in, maar verzeker je wel. Pas nog een vreselijke begrafenis meegemaakt.Helaas, we worden niet allemaal 80. Soms gaan kinderen al op zeer jonge leeftijd. Sparen heeft geen zin, tenzij je zeker weet dat je oud genoeg word. Ga zelf op zoek en laat je niets aanpraten.

Gesloten