Pagina 1 van 1

Kantoorkosten en andere onzin

Geplaatst: 15 feb 2011 10:49
door Springtime777
We hadden ons huis zelf te koop gezet op Marktplaats. De prijs was veel te hoog gesteld. Deels omdat we niet direct wilden verkopen maar gewoon eens wilden zien wat er zou gebeuren met een advertentie op Marktplaats, of er interesse zou zijn voor onze woning, en of mensen een bod zouden doen. En zo ja welk bod.

Na enige tijd nam een enthousiaste makelaar contact op, die ons huis wel wilde verkopen. Hij maakte een actieve indruk en we hebben hem uitgenodigd. Dom dom dom dat we geen anderen hebben uitgenodigd ter vergelijking. We gingen ervoor.

Na ondertekening van het contract kregen we een mailtje van Prestige Makelaardij als factuur voor kantoorkosten. Die bedragen 53,55 per drie maanden. Het gekke is dat Prestige de tweede termijn, (dus voor april, mei en juni) al op 1 februari wil ontvangen. Uiteindelijk zou in oktober al voor het hele jaar zijn betaald! Ik vind dat een vreemde gang van zaken.

Verder was toegezegd dat mooie foto's gemaakt zouden worden, dit hoort bij het pakket. Toen bleek dat de makelaar dat zelf zou doen. Dat kan. Tot mijn verbazing trok hij een heel klein zakcameraatje. Geweldige voorbereiding, zijn batterijen bleken leeg. Hij zou de volgende dag terug komen. De volgende dag, ik had al uren gewacht, belde hij af. Nu gebruikt hij de foto's die ik zelf heb aangeleverd.
Verder gaf de makelaar van Prestige aan liever niet zelf de nodige kopieën van documenten (paspoorten, eigendomsbewijzen etc) te maken dus die heb ik zelf met een avond werken ingescand en gemaild naar zijn kantoor.

Andere belofte was plaatsing op Funda, maar dat blijkt niet te kloppen. Er is alleen spraken van een melding op funda via xml met link naar buiten. Dat is stukken minder mooi voor de verkoop, en voor de Prestige gratis!

Aan foto's, kopieën/secretaresse en plaatsing Funda gaan de kantoorkosten in ieder geval niet op.

Er was wel extreem snel een bezichtiging. De makelaar wilde niet zeggen om wat voor soort belangstellenden het ging, een gezin, mensen van buiten of binnen de stad, niks. Over de bezichtiging zelf kregen we pas terugkoppeling na twee telefoontjes van onze kant. In mijn omgeving zeggen mensen dat het waarschijnlijk een fake bezichtiging was, maar dat weet ik niet zeker. Zou wel heel gek zijn.

Toen ik over de vreemde termijnen van kantoorkosten, de foto's en Funda, per mail contact zocht met Prestige kwam er een nietszeggend antwoord, ik moest maar gewoon betalen. Ik vond dit zo'n teleurstellende reactie dat ik direct heb aangegeven niet langer van de diensten van Prestige gebruik te willen maken, dat ik de sleutels terug wilde en dat Prestige alle bestanden die ik had gemaild moest vernietigen. Hierop volgde geen enkele reactie. Ook de twee berichten erna leverden geen enkele reactie op.

Nu, anderhalve week later, staat ons huis nog steeds bij Prestige op de website.
Prestige reageert nog steeds niet op mijn mails.

Verder blijkt nu dat Prestige een veel te hoge vraagprijs heeft gerekend. Hij adviseerde een bepaalde vraagprijs en prijs tot waar we konden zakken. Ik vond dat advies op zich mooi klinken aangezien we dan bij verkoop net onze kosten eruit zouden hebben. Ik ben geen makelaar en vertrouwde op zijn deskundigheid. Hij onderbouwde zijn schatting ook. Hij beweerde onderzoek te hebben gedaan naar vraagprijzen van andere vergelijkbare panden in de buurt en ook waarvoor vergelijkbare panden waren verkocht. Hij zou ook rekening hebben gehouden met de moeilijke huizenmarkt van dit moment. Dus ik geloofde hem op zijn woord als deskundige. Nu blijkt (navraag bij kadaster.nl en andere makelaars) dat hij qua vraagprijs zeker 17.000 te hoog zat, maw ons huis zou onverkoopbaar zijn geweest terwijl Prestige fijn kantoorkosten had kunnen trekken voor lange tijd.

Inmiddels ben ik in overleg met een makelaar die is aangesloten bij NVM. Had ik dat maar eerder gedaan.

Moraal van het verhaal, nodig meer makelaars uit voor je gaat verkopen. Vergelijken is belangrijk!

Re: Kantoorkosten en andere onzin

Geplaatst: 22 feb 2011 10:41
door Springtime777
Prestige Makelaars heeft eindelijk de sleutels terug gegeven, maar
laat ons huis, met de foto's die ik zelf heb gemaakt, met de foutieve
veel te hoge prijs, gewoon op de website staan.

Ga nooit in zee met Rob den Ouden van Prestige Makelaars! Hij is een knoeier, en onbetrouwbaar!

Re: Kantoorkosten en andere onzin

Geplaatst: 27 feb 2011 20:38
door Springtime777
Het heeft lang geduurd, maar gelukkig zijn we nu ook van de website af.
Zucht.

Re: Kantoorkosten en andere onzin

Geplaatst: 27 feb 2011 21:59
door CarlaFrissen-52
Een tip is om tevens te kijken of het makelaarskantoor aangesloten is bij een branchvereniging, dan kan je altijd een klacht neer leggen.

Re: Kantoorkosten en andere onzin

Geplaatst: 02 mar 2011 14:45
door Ronbee
Tja... Hij kan overigens geen kosten in rekening brengen die niet in het contract staan.

Daarom is het belangrijk dat de makelaar open en eerlijk is. Misschien had jij met een cowboy te maken? Die zitten ook overigens bij de NVM.