LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] KPN licht de boel behoorlijk op met belminuten

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
Sannekep

KPN licht de boel behoorlijk op met belminuten

Ongelezen bericht door Sannekep »

KPN licht de boel WEER behoorlijk op met belminuten.
Ik heb een bundel van 260 belminuten + SMS voor ca. 35 euro per maand,
aangezien ik vorige maand ookal in de 60 euro moest afrekenen.
Volgens de rekening heb ik nu 255 minuten gebeld, krijg ik een rekening van 86 euro.
KPN rondt elke minuut af naar boven waardoor ik ineens 140 minuten boven mijn bundel blijkt te zitten.
Ok, er zijn meerdere providers die dat doen MAAR DIE REKENEN GEEN 30 CENT PER MINUUT!!!!!
Ik wil van KPN af, maar als ik van mijn abonnement af wil dan betaal ik alle maanden die het contract nog loopt het abonnementsgeld + nog 25 euro extra kosten.

DIT ZIJN ECHT EEN STEL OPLICHTERS.

Ik had een dame aan de telefoon die zelf een andere provider heeft => zegt toch genoeg nietwaar?

Sannekep

Re: KPN licht de boel behoorlijk op met belminuten

En trouwens: nergens wordt verder aangegeven dat ik over mijn bundel heen ga en die 140 extra minuten kan ik ook nergens terugvinden.
Die brengen ze wel in rekening, maar die laten ze nergens zwart op wit zien.

edwinknight

Ongelezen bericht door edwinknight »

Sannekep schreef:Ik heb een bundel van 260 belminuten + SMS voor ca. 35 euro per maand.Volgens de rekening heb ik nu 255 minuten gebeld, krijg ik een rekening van 86 euro.
KPN rondt elke minuut af naar boven waardoor ik ineens 140 minuten boven mijn bundel blijkt te zitten.

Er staat 255 min op je rekening en geen 255 + 140 minuten.
Er zitten geen aparte kosten bij zoals, roaming, sms naar buitenland, dataverkeer etc etc welke buiten een bundel zouden kunnen vallen en het hogere bedrag zou kunnen verklaren?

ronald g

Ongelezen bericht door ronald g »

Niet om het één of ander maar waarschijnlijk worden de kosten zo bepaald, je hebt 260 belminuten waarvan 1 sms één belminuut is. Doe je 255 minuten bellen en je verstuurt ook nog een 255 sms'jes dan heb je de bundel overschreden en de teller loopt met 30 eurocent zo op. Verklaart ook de hoge kosten want dan ben je zo 78 euro verder.
Niet Kpn licht de boel op maar jij hebt de bundel niet begrepen.

Sannekep

ronald g schreef:Niet om het één of ander maar waarschijnlijk worden de kosten zo bepaald, je hebt 260 belminuten waarvan 1 sms één belminuut is. Doe je 255 minuten bellen en je verstuurt ook nog een 255 sms'jes dan heb je de bundel overschreden en de teller loopt met 30 eurocent zo op. Verklaart ook de hoge kosten want dan ben je zo 78 euro verder.
Niet Kpn licht de boel op maar jij hebt de bundel niet begrepen.
Ik denk dat ik de bundel wel degelijk goed heb begrepen.
Ik heb 255 belminuten + 21 sms berichten verbruikt. Dat is dan toch altijd nog maar 276 belminuten. Dat is 17 minuten boven mijn bundel à 30 ct per minuut.
Dat verklaart geen kosten van 40 euro extra dus.
Maar de 140 extra belminuten die ze dus wel in rekening gebracht hebben omdat ze alles naar boven afronden staan nergens vermeld.
Als ik op de site kijk bij verbruik dan constateer ik nergens dat ik mijn verbruik overschrijd tot de laatste 17 minuten.
Dus dat is gewoon pure oplichting van KPN
NERGENS staan de extra belminuten vermeld die KPN eventjes in rekening brengt.

Sannekep

edwinknight schreef:
Sannekep schreef:Ik heb een bundel van 260 belminuten + SMS voor ca. 35 euro per maand.Volgens de rekening heb ik nu 255 minuten gebeld, krijg ik een rekening van 86 euro.

Er staat 255 min op je rekening en geen 255 + 140 minuten.
Er zitten geen aparte kosten bij zoals, roaming, sms naar buitenland, dataverkeer etc etc welke buiten een bundel zouden kunnen vallen en het hogere bedrag zou kunnen verklaren?
Er staat inderdaad 255 min verbruik op mijn rekening.
Geen aparte kosten, geen sms naar het buitenland, internet heb ik niet op mijn mobiel.
Ik heb de KPN gebeld en het zijn puur belminuten die naar boven zijn afgerond.
Ik kan ze alleen nergens terugvinden. Staan niet op de rekening, worden niet meegenomen in het overzicht van het verbruik dat je bij MijnKPN kunt bekijken.
Het is dus echt niet te controleren en pure oplichting van KPN om je geld uit je zak te kloppen.

tiptoo

Ongelezen bericht door tiptoo »

waarom neem je geen prepaid heb je altijd zelf de kosten in de hand ik moet er niet aan denken een mobiel via een provider te nemen, :wink:

ronald g

Maar je hebt wel sms'jes verstuurt of dat ook niet?.

Sannekep

Ik heb dus 21 sms berichten verstuurd. En die tellen voor 1 belminuut.

Ik zal het nog sterker vertellen:
Ik heb dus 140 extra belminuten volgens KPN.
255 belminuten verbruikt + 21 smsberichten.
Dat is dus 276 belminuten verbruikt, 16 boven mijn bundel.

140-16 is 124 belminuten extra.

Dat zou dus betekenen in het minst positieve afrondingsgeval dat ik zo'n 124 telefoontjes gepleegd zou moeten hebben, dan heb ik een minuut bijgeteld voor elk telefoontje. Is ruim genomen toch?

Laat ik nou maar 95 telefoongesprekken gevoerd hebben! Dus waar komen de extra belminuten dan vandaan?
Leg dat maar eens uit, vriendje of personeelslid van KPN

Sannekep

tiptoo schreef:waarom neem je geen prepaid heb je altijd zelf de kosten in de hand ik moet er niet aan denken een mobiel via een provider te nemen, :wink:
is dat niet nog veel duurder per minuut?

tiptoo

Ongelezen bericht door tiptoo »

Sannekep schreef:
is dat niet nog veel duurder per minuut?
zover ik weet niet , ik heb prepaid om niet aan een provider vast te zitten.

trouwens ronald g is geen vriendje van kpn en ook geen medewerker, hij probeert te helpen.

Sannekep

Ok, excuses Ronald G.
Door de 'aanval' dat ik mijn bundel niet goed begrepen heb leek het erop alsof jij en KPN wel op één lijn zaten zeg maar.

ronald g

Ik heb wel een idee waarom het fout gaat, stel je belt 2 minuten en 1 seconde dan wordt er 3 minuten in rekening gebracht, bij korte gesprekken loopt dat flink op, die zie je dan niet terug op de werkelijke gesprekstijd. Bij 255 bel minuten kan dat maar zo 25 minuten zijn, tel daar de sms'jes nog bij op ga je er zo overheen.

Off topic, abbo,s moet veel meer helder zijn en die gratis telefoon moet zowiezo afgeschaft worden want die jagen de kosten op.

Sannekep

ronald g schreef:Ik heb wel een idee waarom het fout gaat, stel je belt 2 minuten en 1 seconde dan wordt er 3 minuten in rekening gebracht, bij korte gesprekken loopt dat flink op, die zie je dan niet terug op de werkelijke gesprekstijd. Bij 255 bel minuten kan dat maar zo 25 minuten zijn, tel daar de sms'jes nog bij op ga je er zo overheen.

Off topic, abbo,s moet veel meer helder zijn en die gratis telefoon moet zowiezo afgeschaft worden want die jagen de kosten op.
Dat begrijp ik wel. Maar dat kan bij 95 telefoontjes dus maximaal 95 minuten zijn. Klopt toch? O.k. laten we dan ook nog zeggen dat de 21 sms'jes allemaal buiten de bundel vielen. Kom ik nog niet aan 140 extra belminuten.
Dus ergens klopt er toch iets niet in het rekensommetje van KPN.

Ze moeten op de factuur zetten wat ze berekenen. Nu zetten ze op de factuur wat ik verbruik en brengen ondoorzichtige extra kosten in rekening.
En als kosten ondoorzichtig zijn heb ik mijn twijfels over het waarheidsgehalte.

ronald g

We komen al wat dichterbij, 95 belminuten 21 sms'jes zitten we op 116 totaal aan verlies. Nu schiet me toch nog iets te binnen mijn vorige gsm ( samsung ) deelde de sms berichten op in twee delen en die werden apart verzonden dan kom je op 42 berichten. 95 + 42 = 137 minuten die verloren gaan. Waarschijnlijk wordt je genekt door je eigen telefoon die maar een aantal karakters per sms aankan.

Sannekep

Nou, denk het niet.
Veel van de sms-berichten zijn echt niet groter dan een paar regels.
Mag iets van 144 tekens zijn voor 1 bericht (weet ik niet precies, zag het op de site van KPN staan). Dat redden de meeste berichtjes niet.

Maar wat me echt serieus furieus maakt is het feit dat je NERGENS terug kunt vinden dat je over je bundel gaat, hoeveel afronding er in zit, wat de kosten zijn die je boven je abonnement maakt etc.

En die kosten worden ook NERGENS gespecificeerd. Ik moet zelf naar de KPN bellen, dan gaan ze met een paar diepe zuchten eens kijken waarom je rekening zo hoog is en hoeveel minuten je boven je bundel zit. Maar dat het sommetje niet klopt is voor mij wel geheel duidelijk. En ik ga van het weekend een heel pietluttig werkje doen, ik ga precies uitrekenen hoeveel extra belminuten zij op basis van de factuur die ze mij sturen in rekening gebracht kunnen hebben.
Want 95 minuten is natuurlijk wel erg rooskleurig. De meeste gesprekken zullen niet net 1 seconde langer duren dan de vorige minuut (snap je). Dus twee keer xxxx minuten plus 30 seconden wordt samen afgerond op 1 minuut, toch?

En als mijn berekening niet klopt met die van hun dan mogen zij mij schriftelijk uitleggen hoe zij aan hun berekening komen.
En als die me niet tevreden stelt schakel ik de Geschillencommissie in. Want ik lees hier heel veel verhalen over providers. En ze zijn geen van alle te vertrouwen. En ik laat me niet oplichten, no way.

tufima

Ongelezen bericht door tufima »

Het schijnt zo te zijn dat bij het naar boven afronden en afrekenen per minuut dat je gemiddeld 10% extra minuten zou moeten hebben.

Dus dit houdt in dat als je 200 minuten per maand zou bellen dat je een bundel zou moeten nemen van minimaal 220 minuten. Dat is de gangbare uitleg van de providers zelf.

Uit jouw verhaal maak ik op dat dit veel meer is dan de gangbare 10%......

Ik weet dat er ook minuten worden gerekend als je iemand probeert te bellen waarbij de ander niet opneemt, maar dat je wordt doorgeschakeld naar de voicemail. Je ziet dan zelf geen minuten, want je heb niemand aan de lijn gehad, maar soms al na 4 of 5 keer overgaan schakelt de telefoon reeds naar voicemail.

Dat klinkt misschien raar, maar wellicht is dat bij jou het geval. Dus dat je vaak de telefoon lang laat overgaan als je mensen belt die niet opnemen. Bij sommige mensen is dit het "probleem". Je zou kunnen proberen om de telefoon maar 4 keer over te laten gaan en dan 2 keer achter elkaar proberen. (IPV de telefoon 1 keer 8 keer over te laten gaan).

Anders toch eisen bij KPN dat ze een complete specificatie geven.

tufima

Ongelezen bericht door tufima »

Sannekep schreef: De meeste gesprekken zullen niet net 1 seconde langer duren dan de vorige minuut (snap je). Dus twee keer xxxx minuten plus 30 seconden wordt samen afgerond op 1 minuut, toch?
Alles wordt naar boven afgerond...

ronald g

Elk gesprek dat je voert wordt afgerond naar boven en niet samen gekoppeld. Je belt 1 keer en de gespreksduur is 1 minuut 5, de 2e keer is de duur ook 1 minuut 5 dan is het totaal 4 minuten. Elke minuut wordt naar boven afgerond. Wat de sms betreft bij 144 karakters zijn spatie leestekens en zo meer inbegrepen met een eenvoudig sms'je gaat die al gauw in twee delen.
Ik hoop dat het een beetje helpt om inzicht te krijgen als je aan het rekenen slaat.

Sannekep

ronald g schreef:Elk gesprek dat je voert wordt afgerond naar boven en niet samen gekoppeld. Je belt 1 keer en de gespreksduur is 1 minuut 5, de 2e keer is de duur ook 1 minuut 5 dan is het totaal 4 minuten. Elke minuut wordt naar boven afgerond. Wat de sms betreft bij 144 karakters zijn spatie leestekens en zo meer inbegrepen met een eenvoudig sms'je gaat die al gauw in twee delen.
Ik hoop dat het een beetje helpt om inzicht te krijgen als je aan het rekenen slaat.
Dus het is niet zo dat als ik 1 minuut 5 bel er 55 seconden extra berekend wordt.
En als ik volgende keer 1 minuut 55 bel dat er dan 5 seconden extra berekend wordt. En dat dit dus samen 1 minuut extra wordt? Dat is wel belangrijk om te weten natuurlijk.

Gesloten