Interpolis maakt momenteel reclame met de slogan "Interpolis, glashelder !"
Mijn ervaring is inmiddels wel anders....
Op 21 januari 2011 ontving ik een brief van Interpolis betreffende "fondsassortimenten Robeco". Het betreft hier de fondsen van mijn Interpolis beleggingsverzekering die is gekoppeld aan de Rabobank Opmaathypotheek, zoals bekend een woekerpolis.
Een citaat:
"Beste meneer,
U belegt met uw verzekering in een of meer fondsen van Robeco. Begin 2011 past Robeco haar Fondsassortiment aan. Dit heeft gevolgen voor uw verzekering. Graag vertel ik u daar in deze brief meer over.
Wat wijzigt er ?
Op 15 januari 2011 wijzigt de naam van twee fondsen. In februari fuseert een aantal fondsen. In de bijlage ziet u om welke fondsen het gaat. Daarnaast verhoogt Robeco met ingang van 15 januari 2011 de servicevergoeding voor een aantal obligatiefondsen. De servicekostenvergoeding is onderdeel van de fondsbeheerskosten die Robeco maakt. Deze kosten worden in mindering gebracht op de koers. Meer uitleg en toelichting per fondswijziging vindt u op www.robeco.nl/fondswijzigingen.
U belegt in een of meer fondsen die wijzigen. Wij maken deze wijziging(en) voor u in orde. U hoeft daarvoor niets te doen en uiteraard gebeurt de omzetting naar de nieuwe fondsen kosteloos.
Wilt u in een ander fonds beleggen ?
U kunt uw tegoed in de fondsen die Robeco wijzigt voor de fusie gratis omzetten naar een van de andere Robecofondsen. Wilt u dit dan uiterlijk 4 februari 2011 via uw adviseur aan ons doorgeven ?
Tot slot
In raad u aan om deze brief bij uw polis te bewaren. Zo kunt u de informatie later makkelijk terugvinden. Heeft u vragen over de brief of wilt u uw beleggingsmix aanpassen ? Neemt u dan contact op met uw contact op met uw Rabobank beleggingsadviseur van Rabobank IJmond Noord. telefoonnummer....."
Onderdeel uit bijlage:
Robeco European Equities D. EUR naamswijziging per 15-1 .......
Robeco Euro Bounds B EUR fusie per 18-2 .......
De brief is verzonden vrijdag 21 januari en ontvangen maandag 24 januari. M.a.w. de brief informeert over een onderwerp dat inmiddels al is doorgevoerd.
De tijdspanne om te reageren laat nauwelijks ruimte om een afspraak te maken met de Rabo adviseur (zitten nog volop in de damage-control gesprekken rondom woekerverhaal).
Opmerkelijk is dat er sprake is van een verhoging van een servicevergoeding zonder te vermelden de hoogte hiervan.
Er wordt voor het gemak verwezen naar een internet pagina van Robeco. Een toelichting is te verkrijgen van de adviseur van de Rabobank.
Na de brief ontvangen te hebben heb ik contact opgenomen met de Rabo adviseur. Deze adviseur kende de brief niet en heeft mij gevraagd deze te mailen omdat dat sneller gaat opvragen bij Interpolis.....
Naar aanleiding van de brief heb ik een paar vragen gesteld. Ondermeer wat de reden en omvang van de servicekostenverhoging, het totaal aan beheerskosten van de fondsen en of de fondsbeheerskosten zijn opgenomen in de overzichten die Interpolis jaarlijks toestuurt. Verder heb ik aangegeven zonder dat ik antwoord heb gekregen niet kan instemmen met het onderbrengen van mijn geld in een ander fonds.
Het getuigt in mijn ogen van helderheid als een brief die wordt verstuurd alle informatie bevat die nodig is om actie te kunnen ondernemen.
Conclusie: Interpolis zo helder als matglas !
Interpolis en Rabo een lekker stel !
Naast bovenstaande vragen had ik in de stuitingsbrief (eind december 2010 verstuurd) nog een paar andere vragen (zie standaard Radar) gesteld. Verzocht is deze vragen schriftelijk te beantwoorden. De adviseur liet mij weten niet alle vragen schriftelijk te kunnen (willen ?) beantwoorden en eerst met de leidinggevenden te moeten overleggen omdat beantwoording van de vragen teveel tijd vraagt........
Zijn er nog meer Raboklanten die worden afgescheept als het lastig wordt ?
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Interpolis (en Rabo?) glashelder ?
Re: Interpolis (en Rabo?) glashelder ?
Ik beleg al meer dan 50 jaren bij Robeco en weet uit ervaring dat zelf beleggen nauwelijks kosten heeft en via uw woeker polis is het vele malen duurder.
De producten kunnen aangepast worden, Robeco heeft rond de 70 producten en soms komen er nieuwe, maar soms verdwijnen of fuseren oudere die niet meer rendabel zijn of te klein zijn geworden.
Ook de markt en voorwaarden kunnen veranderen dus Robeco mag dit doen.
Na ruim 50 jaar Robeco klant weet ik dat zeer goed.
Jammer dat je niet zelf mag beleggen binnen Robeco met hun tarieven.
Een aflos vrije hypotheek met gekoppelde en geblokkeerde Robeco rekening waar je wel kunt/moet storten maar niet kan opnemen is nog altijd de goedkoopste manier om een waarde op te bouwen en indien gekoppeld en geblokkeerd ook belastingvrij.
De producten kunnen aangepast worden, Robeco heeft rond de 70 producten en soms komen er nieuwe, maar soms verdwijnen of fuseren oudere die niet meer rendabel zijn of te klein zijn geworden.
Ook de markt en voorwaarden kunnen veranderen dus Robeco mag dit doen.
Na ruim 50 jaar Robeco klant weet ik dat zeer goed.
Jammer dat je niet zelf mag beleggen binnen Robeco met hun tarieven.
Een aflos vrije hypotheek met gekoppelde en geblokkeerde Robeco rekening waar je wel kunt/moet storten maar niet kan opnemen is nog altijd de goedkoopste manier om een waarde op te bouwen en indien gekoppeld en geblokkeerd ook belastingvrij.
Kort door de bocht; nauwelijks is dus ook niet niks.Ik beleg al meer dan 50 jaren bij Robeco en weet uit ervaring dat zelf beleggen nauwelijks kosten heeft en via uw woeker polis is het vele malen duurder.
Maar als jij bijv. lekker wenst te slapen met 10-20-30 jaar rente vast.....ook dat zijn kosten....een woekerpolis betekent niet meteen dat je duurder uit bent als iemand die zo'n polis niet heeft, de kosten bij een lange rentevastperiode hebben alleen een andere naam....
Lihm:
gratis overstappen van fondsen mag met de opmaat 2x per jaar, dus dat is geen probleem.
Dat Robeco de keuze maakt om een fonds te fuseren staat hun vrij, hoef jij echter niet in mee te gaan, betekent echter niet dat je de oude fondsen houdt, je zult een keuze moeten maken wat je er mee gaat doen en daar heb je nog gewoon tijd genoeg voor om een afspraak te maken.
BTW fondsbeheerkosten vind je ook bij de Robecofondseninfo zelf:
http://www.robeco.nl/dut/particulieren/ ... oersen.jsp
Moet je alleen nog rekening houden dat er in je jaarlijkse opgaaf ook nog een korting staat in beheerskosten, die kan echter ook ieder jaar wijzigen.
BTW fondsbeheerskosten Robeco zijn buiten polis (maar de fondsen zitten er uiteraard in de polis), verrekening korting erop binnen polis; die wordt maandelijks in participaties aan het einde van de maand bijgeschreven.
Via de polis kun je in Robeco fondsen beleggen, die in principe los staan van Rabo en Interpolis. Als Robeco die fondsen wijzigt, dan kunnen zij daar dus weinig aan doen. Veel andere maatschappijen zouden dat waarschijnlijk niet eens persoonlijk melden, of alleen melden welke fondsen ervoor in de plaats komen. Dat ze jou uitgebreider hebben geïnformeerd is in elk geval 'helderder'.
De rentevaste periode heeft helemaal niets te maken met de manier waarop je de aflossing regelt. Je kunt ook een (grotendeels) aflossingsvrije hypotheek hebben met variabele rente en daarnaast zelf beleggen.jonis schreef:Maar als jij bijv. lekker wenst te slapen met 10-20-30 jaar rente vast.....ook dat zijn kosten....een woekerpolis betekent niet meteen dat je duurder uit bent als iemand die zo'n polis niet heeft, de kosten bij een lange rentevastperiode hebben alleen een andere naam....
Sterker nog, het zou raar zijn als je wel het risico van beleggen zou willen lopen, maar niet dat van de rente. Bovendien betekent lang rentevast een hoge rente en een hoog (risicoloos) rendement. Voor (dat deel van) die hypotheek zou ik daarom dan eerder voor een spaarhypotheek kiezen.