LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Onterechte boete!

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
TRC
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 feb 2011 14:29

Onterechte boete!

Ongelezen bericht door TRC »

Hoi,
Ik had laatst 18-02-2011 een enkeltje naar Amersfoort-Hilversum gekocht. In snelheid heb ik hem in mijn tas gegooid om naar de trein te rennen.
Bij Baarn stapte de conducteur in en vroeg om vervoersbewijzen. Dus ik pak mijn tas en zoek naar mijn kaartje.. kon ik hem nergens meer vinden. Hij komt bij mij aan en vraagt of hij mijn vervoer bewijs mag zien dus ik vertel hem dat ik hem aan het zoeken ben. Ik kijk verder kon ik hem echt nergens meer vinden! Dus meneer vraagt waar ik uit moet stappen ik zeg Hilversum, zegt ie dat ie geen tijd meer heeft om de boete uit te schrijven dus dat hij mij in het computer systeem zet. Ondertussen heb ik hem echt een stapel van meer dan 50 kaartjes laten zien om aan te tonen dat ik echt elke dag een kaartje koop. Meneer zegt "Ik heb je in het systeem gezet en dan kijken we of we iets kunnen vinden" maar nou weet ik me god niet wat hij hiermee bedoeld. Sta ik even later op de bus te wachten pak ik mijn busabonnement uit mijn tas valt het kaartje tussen mijn abonnement vandaan. Dus ik loop terug naar het perron naar een conducteur en vertel hem het verhaal.. Zegt die kerel "JA WIJFIE NU MOET JE TOCH LEKKER EEN BOETE BETALEN VOOR NIKS HAHAHA" daar ben ik zooooo boos om want dit kunnen ze toch niet maken! kunnen jullie mij misschien iets hierover vertellen?

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Onterechte boete!

Ongelezen bericht door sephora30 »

Ja hallo jij kan je kaartje toch niet meer vinden.
Die conducteurs horen elke dag tig smoesjes.

Je kunt uiteraard contact opnemen met de NS en zeggen dat je alsnog je kaartje hebt gevonden, maar denk eerlijk gezegd niet dat dat veel zal uithalen.

Gevalletje pech :?

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Onterechte boete!

Ongelezen bericht door crazyme »

Wat een onzinverhaal.

Je kunt wel 50 oude kaartjes uit je tas tevoorschijn toveren, maar het geldige kaartje niet.

Ga elders spammen.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Onterechte boete!

Ongelezen bericht door Chocomelk »

crazyme schreef:Wat een onzinverhaal.

Je kunt wel 50 oude kaartjes uit je tas tevoorschijn toveren, maar het geldige kaartje niet.

Ga elders spammen.
Waarom is dat spam ?
Dat kan toch werkelijk zo zijn, men wil snel zoeken omdat de conducteur er staat, weleens in een willekeurige tas gekeken van een vrouw ? :wink:

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Onterechte boete!

Ongelezen bericht door crazyme »

Chocomelk schreef:
crazyme schreef:Wat een onzinverhaal.

Je kunt wel 50 oude kaartjes uit je tas tevoorschijn toveren, maar het geldige kaartje niet.

Ga elders spammen.
Waarom is dat spam ?
Dat kan toch werkelijk zo zijn, men wil snel zoeken omdat de conducteur er staat, weleens in een willekeurige tas gekeken van een vrouw ? :wink:
Aan de inhoud van tassen van vrouwspersonen waag ik mij niet.

En wanneer je in sprookjes gelooft kan dit waar zijn inderdaad.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Onterechte boete!

Ongelezen bericht door Chocomelk »

crazyme schreef:
Aan de inhoud van tassen van vrouwspersonen waag ik mij niet.

En wanneer je in sprookjes gelooft kan dit waar zijn inderdaad.
Kan vaak ook niet 1,2,3 iets uit mijn tas vinden zoals wel meer vrouwen, dus
wat TS schrijft is niet erg vreemd ofzo, natuurlijk hoort ze te zorgen dat ze een geldig kaartje moet tonen.
Maar kom niet gelijk aanzetten met spam.

renegade66
Berichten: 1871
Lid geworden op: 24 mei 2008 15:27

Re: Onterechte boete!

Ongelezen bericht door renegade66 »

er staat een datum en tijd op dat kaartje, er staat ook een tijd en datum bij de gemaakte melding van de conducteur, dit houd in dat TS in zijn/haar recht staat en kan bewijzen betaald te hebben.
helaas voor de conducteur en NS, TS hoeft geen boete te betalen.

ik walg een beetje van de gewoonlijke mensen hier die altijd hun mening al klaar hebben en niemand geloven. :evil:
toon eens wat respect voor mensen, en hou anders je klep dicht als je niets zinnigs hebt te melden.
alsof jullie nooit iets overkomt?

anita1971
Berichten: 265
Lid geworden op: 30 aug 2006 19:42

Re: Onterechte boete!

Ongelezen bericht door anita1971 »

Volgens mij is het zo dat als je de boete thuis gestuurd krijgt er op staat wat je moet doen om in beroep te gaan.

Als er staat dat je sowieso de boete moet betalen, doe dat.
Je krijgt, als je in het gelijk word gesteld je geld weer terug.

Pindakaaspotje
Berichten: 1672
Lid geworden op: 02 jan 2009 19:01

Re: Onterechte boete!

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

** Verwijderd ivm censuur** Verwijderd ivm censuur** Verwijderd ivm censuur
Laatst gewijzigd door Pindakaaspotje op 08 jan 2012 14:16, 1 keer totaal gewijzigd.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Onterechte boete!

Ongelezen bericht door crazyme »

renegade66 schreef:er staat een datum en tijd op dat kaartje, er staat ook een tijd en datum bij de gemaakte melding van de conducteur, dit houd in dat TS in zijn/haar recht staat en kan bewijzen betaald te hebben.
helaas voor de conducteur en NS, TS hoeft geen boete te betalen.

ik walg een beetje van de gewoonlijke mensen hier die altijd hun mening al klaar hebben en niemand geloven. :evil:
toon eens wat respect voor mensen, en hou anders je klep dicht als je niets zinnigs hebt te melden.
alsof jullie nooit iets overkomt?
Volgens mij moet je het kaartje kunnen tonen bij controle. En dat is niet gelukt.

Wanneer je je rijbewijs niet bij je hebt krijg je ook een boete.

btw: Het nut van jouw bijdrage is ook arbitrair. Moet jij nu ook je klep houden?
je loopt al wat langer mee hier, je zou beter moeten weten hoe een forum werkt.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Onterechte boete!

Ongelezen bericht door Chocomelk »

crazyme schreef:
Volgens mij moet je het kaartje kunnen tonen bij controle. En dat is niet gelukt.

Wanneer je je rijbewijs niet bij je hebt krijg je ook een boete.

btw: Het nut van jouw bijdrage is ook arbitrair. Moet jij nu ook je klep houden?
je loopt al wat langer mee hier, je zou beter moeten weten hoe een forum werkt.
Ze heeft duidelijk aangegeven dat ze daadwerkelijk een kaartje had gekocht,
om dan nog extra uitgelachen te worden bij het verlaten van de trein door de conducteur, sorry.... :twisted:

Gebeurt wel vaker dat mensen hun rijbewijs niet bij hebben en dat je de mogelijkheid krijgt het binnen 24 uur moet laten zien op het politie bureau.

Jij weet dus hoe een forum werkt en kan zeggen dat dit spam is.
Leg me dat aub eens uit waarom dit spam zou zijn het bericht van TS.
Spam is een verzamelnaam voor ongewenste berichten. Spam is ook bekend als Unsolicited Commercial E-mail en Unsolicited Bulk E-mail. Meestal wordt met de term ongewenste e-mail bedoeld, maar ook ongewenste reclameboodschappen op websites (oa. fora) vallen onder spam. Spam is moeilijk te definiëren. Niet ieder initiatief van mensen of organisaties om contact te leggen is spam. Spam onderscheidt zich van andere vormen van commerciële communicatie doordat een bericht wordt gestuurd aan een groep die zeer veel groter is dan de potentiële doelgroep. Omdat deze afbakening te maken heeft met de proporties, zou je verwachten dat het moeilijk is om te bepalen of een bericht spam is of niet. Vanwege de enorme schaal waarop spammers opereren is het in de meeste gevallen echter zeer duidelijk.

renegade66
Berichten: 1871
Lid geworden op: 24 mei 2008 15:27

Re: Onterechte boete!

Ongelezen bericht door renegade66 »

btw: Het nut van jouw bijdrage is ook arbitrair. Moet jij nu ook je klep houden?
je loopt al wat langer mee hier, je zou beter moeten weten hoe een forum werkt.
ik weet heel goed hoe het forum werkt, maar ik ben wel iemand die durft te zeggen
dat er altijd dezelfde mensen zijn die dit soort commentaar leveren aan mensen die hulp en advies vragen.

het is altijd hun eigen schuld, ze moeten beter met geld omgaan dan komen ze niet in de schulden,
ze verzinnen een verhaaltje enz.enz.enz.

ja en daar walg ik van. en dan vind ik dat ik jullie op dezelfde manier de waarheid mag zeggen.

het is de bedoeling van dit forum anderen van advies te voorzien en hulp te bieden.
en geen forum om andere mensen af te zeuren.
blijf anders van dit forum weg.

jlthkoch
Berichten: 1215
Lid geworden op: 11 okt 2005 23:10

Re: Onterechte boete!

Ongelezen bericht door jlthkoch »

TRC schreef:Zegt die kerel "JA WIJFIE NU MOET JE TOCH LEKKER EEN BOETE BETALEN VOOR NIKS HAHAHA"
Nog even afgezien van het feit of de boete al dan niet terecht is had de controleur in ieder geval een veel te grote muil.

Verder denk ik dat (een medewerker) van de NS het fatsoen (had) moet hebben om in dit geval de boete te laten vervallen.

Zandink
Berichten: 43
Lid geworden op: 30 aug 2010 19:44

Re: Onterechte boete!

Ongelezen bericht door Zandink »

Gekscherend bedoelt van die man zorg er gewoon voor dat je kaartje
bewaard wordt van die dag op een plaats die aantoonbaar is ter plekke.

Bij dit soort zaken past nauwkeurigheid.

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: Onterechte boete!

Ongelezen bericht door tennis »

Gebeurt wel vaker dat mensen hun rijbewijs niet bij hebben en dat je de mogelijkheid krijgt het binnen 24 uur moet laten zien op het politie bureau.
Klopt, maar alleen om an te tonen, dat je ook een hebt.
Dit sluit niet uit, dat je toch een boete moet betalen, als je bij de controle dit niet kunt laten zien!

Als mij de conducteur zo een grote mond had gegeven,had ik om zijn naam gevraagd, en ik denk, dat hij dat niet zo leuk had gevonden!

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Onterechte boete!

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

zo als hij tegen mij alleen al het woord WIJFFIE had gezegd dan weet ik niet wat ik had gedaan,ik vind dat zo denigrerend! de gene die dat mag zeggen is mijn man...en iemand voor de grap,maar een conducteur ,ik zou zeker een klacht indienen...zo en zo over de conducteur...
ik heb ook altijd mijn ov bij me en ik ben 100x aan het kijken of ik hem dan nog heb als ik eens wegga,hoe bedoel je nuts?maar goed,je kon hem op dat moment mischien in de haast niet vinden,nerveus wordt je dan,en je gaat gelijk terug nadat je hem gevonden hebt,staat idd een tijd op en de tijd wanneer die vent want zo noem ik hem maar :evil: een melding heeft gemaakt...
ik zou zeker in beroep gaan,onthouden welke trein het was,van hoe laat enz...
dan weten ze welke conducteur erop heeft gezeten!

als je echt geen kaartje hebt ,verdien je een boete klaar.

maar ff off topic...vroeger was het toch zo..als je met de trein ging en je had geen kaartje kon je hem toch bij de conducteur kopen??
ik weet het niet hoor gaat nooit verders met de trein?

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Onterechte boete!

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

1 van de voorwaarden bij onder meer de NS is, dat je je (geldige) kaartje op verzoek van het personeel moet kunnen tonen. Of dat nou voor het afstempelen is, of om alleen maar om te checken of je een geldig vervoersbewijs hebt, doet volstrekt niet ter zake.


TS kon niet voldoen aan het verzoek van het personeel. En dus is een boete terecht. Wanneer je een vervoermiddel betreedt, verklaar je je daarmee stilzwijgend akkoord met de vervoersvoorwaarden. Of je die daadwerkelijk gelezen hebt, maakt helemaal niet uit.

Al heb je 100 of 500 kaartjes van een andere datum dan die waarop jij op dat moment aan het reizen bent, het maakt helemaal niet uit. Dit is al door meerdere mensen hier opgemerkt. Wat de conducteur of controleur wil weten, is of je een geldig kaartje hebt voor de reis die je op het moment van de controle aan het maken bent. Verder niets.

Conclusie: de topic-titel klopt niet: de boete was gewoon terecht.

seconds-out
Berichten: 1779
Lid geworden op: 09 feb 2010 14:54

Re: Onterechte boete!

Ongelezen bericht door seconds-out »

crazyme schreef:
renegade66 schreef:er staat een datum en tijd op dat kaartje, er staat ook een tijd en datum bij de gemaakte melding van de conducteur, dit houd in dat TS in zijn/haar recht staat en kan bewijzen betaald te hebben.
helaas voor de conducteur en NS, TS hoeft geen boete te betalen.

ik walg een beetje van de gewoonlijke mensen hier die altijd hun mening al klaar hebben en niemand geloven. :evil:
toon eens wat respect voor mensen, en hou anders je klep dicht als je niets zinnigs hebt te melden.
alsof jullie nooit iets overkomt?
Volgens mij moet je het kaartje kunnen tonen bij controle. En dat is niet gelukt.

Wanneer je je rijbewijs niet bij je hebt krijg je ook een boete.

btw: Het nut van jouw bijdrage is ook arbitrair. Moet jij nu ook je klep houden?
je loopt al wat langer mee hier, je zou beter moeten weten hoe een forum werkt.
Dan zou jij ZEKER beter moeten weten door iemand te beschuldigen van spam als een treinkaartje spoorloos is :lol:

roko72
Berichten: 178
Lid geworden op: 11 mar 2008 01:22

Re: Onterechte boete!

Ongelezen bericht door roko72 »

renegade66 schreef:er staat een datum en tijd op dat kaartje, er staat ook een tijd en datum bij de gemaakte melding van de conducteur, dit houd in dat TS in zijn/haar recht staat en kan bewijzen betaald te hebben.
helaas voor de conducteur en NS, TS hoeft geen boete te betalen.

ik walg een beetje van de gewoonlijke mensen hier die altijd hun mening al klaar hebben en niemand geloven. :evil:
toon eens wat respect voor mensen, en hou anders je klep dicht als je niets zinnigs hebt te melden.
alsof jullie nooit iets overkomt?
Zó werkt het dus niet.
Op moment van controle moet de reiziger een geldig vervoersbewijs in bezit hebben en kunnen tonen.
Dat u inderdaad dat kaartje gekocht heb op genoemde datum en tijdstip, is niet relevant.
U moet het (geldige)vervoersbewijs kunnen tonen.
Dat TS dat niet kan, is heel vervelend, maar wel een gevalletje..........helaas.

De boete is terecht gegeven, al voelt dat voor TS niet zo.
De huisregels zijn hier echter duidelijk in.

Uit de huisregels:
Geldig vervoerbewijs.

In de trein en op het perron moet u een geldig vervoerbewijs hebben.Kunt u dit niet tonen, dan betaalt u de ritprijs plus de wettelijke boete van € 35.

En uit de Algemene Voorwaarde
8.8
De Reiziger die geen geldig Vervoerbewijs
heeft, het Vervoerbewijs
waarvan hij moet zijn voorzien,
desgevraagd ter controle op eerste
vordering niet toont of overhandigt
of een onbevoegd of anderszins
bewerkt Vervoerbewijs gebruikt, een
Vervoerbewijs misbruikt of de controle
van Vervoerbewijzen belemmert
of verhindert, is op vordering
van NS een Wettelijke verhoging
verschuldigd, naast de verschuldigde
(aanvullende) vervoerprijs. Een
aanvullende vervoerprijs is (naast eerder
genoemde Wettelijke verhoging)
verschuldigd indien een Reiziger met
een Vervoerbewijs tweede klasse in
de eerste klasse reist of indien wordt
afgeweken van de Reisroute waarvoor
de Reiziger over een Vervoerbewijs
beschikt.

Duidelijk gevalletje jammer maar helaas.

Voor de overige opmerking m.b.t. het rijbewijs.

Volgens mij is die regel niet meer van toepassing.
Je moet op eerste vordering het rijbewijs kunnen tonen.
Kun je dat niet..................bon!!

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Onterechte boete!

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

@Roko72: de voorwaarden mogen duidelijk zijn. Daar verwees ik dus ook naar.

Het is op een forum als dit kennelijk in de mode dat iemand het eens moet zjn met de starter van het topic, en als er dan een antwoord komt van mensen die weten hoe het zit, een antwoord dat niet overeenkomt met wat ze graag willen horen, begint er een welles-nietes spelletje.

Gevoelsmatig kan TS wel gelijk hebben, maar door het niet kunnen voldoen aan een voorwaarde zoals die op diverse plaatsen in de trein te lezen is, blijft TS in gebreke.

Eerder werd gesteld dat: wanneer TS op een later tijdstip een geldig kaartje zou kunnen tonen, dat daarmee alsnog aan betreffende voorwaarde zou zijn voldaan. Maar dat is niet waar. Dat kaartje kan van iemand geleend zijn, of op een later tijdstip alsnog door TS zijn gekocht. Die vlieger gaat dus niet op.

Gewoon je geldige kaartje niet meer tussen de zooi in je tas gooien.

Voorkomt een hoop ellende.

Gesloten