Voorbeeld klachtenbrief bij het instellen van een vordering
Geplaatst: 21 feb 2011 16:44
Dit is de mogelijk eerste stap in de zgn. KiFiD route (naar aanleiding van het Crommentuyn arrest), de brief aan het klachtenmanagement van uw verzekeraar (en tussenpersoon). 'Stuiting' wordt er in meegenomen.
Ik ben in mijn correspondentie met mede-gedupeerden op de perfecte stuitingsbrief uitgekomen, die tegelijkertijd dient voor het stellen van een concrete vordering.
Ik geef wel de volgende waarschuwing mee: in onderstaande voorbeeld brief wordt vrijwel uitputtend op alle mogelijke aspecten van 'woeker' ingegaan. Voordat u deze brief verstuurd, moet u wel eerst nagaan of alle aspecten ('risico's') ook in uw geval van toepassing zijn. Zo niet, dan de desbetreffende regel schrappen. Het blijft een voorbeeldbrief, die u niet zomaar blind kunt versturen. Als u vragen heeft, graag op dit subforum reageren, dan geef ik wel commentaar.
De voorbeeldbrief eindigt met termijnstelling van 14 dagen. Bedenk dat indien u ook na 6 weken nog geen antwoord heeft ontvangen, u over kunt gaan tot een klachtuiting bij KiFiD. Als u wel antwoord met het "finale standpunt" krijgt, dien t u daar bij uw klachtuiting uiteraard rekening mee te houden en uw opvatting over dat finale standpunt gespecificeerd in uw klachtuiting te verwerken, op basis van schriftelijke bewijsstukken van uw kant.
PER AANGETEKENDE POST
(via track & trace bewijs van ontvangst)
VERZEKERAAR
[ADRES 1]
TUSSENPERSOON
[ADRES 2]
Woonplaats polishouder, 15-02-11
Inzake: Beleggingsverzekering, Polisnummer [0000000000]
Geachte heer, mevrouw,
Op [historische datum] heb ik bij u een beleggingsverzekering afgesloten. De naam van het product is [Naam] Verzekering en het polisnummer is [00000000].
Recent heb ik via de media begrepen dat er veel kritiek is op beleggingsverzekeringen. Deze richt zich vooral op de relatief hoge kosten, de gebrekkige transparantie en (bijzondere) risico’s van deze producten. Vooral na de TrosRadar uitzending van 7 februari 2011 zijn mij eindelijk de schellen van de ogen gevallen en ben ik de eerdere uitzendingen opnieuw met andere ogen gaan bekijken. Maar pas deze maand, na het lezen van het boek 'Woekerpolis, hoe kom ik er van af', van Eric Smit | René Graafsma, kon ik alles op een rijtje zetten en wist ik eindelijk wat me te doen stond *). Ik heb begrepen dat deze kritiek al sinds begin jaren '90 wordt geuit. Ik neem aan dat U [Naam verzekeraar & Tussenpersoon] hiervan op de hoogte was en bent. Voor mij gold dat niet. U heeft die kennis dan ook bij het afsluiten van de polis niet met mij gedeeld.
Naar ik nu begrijp houdt [Naam verzekeraar] aanzienlijke bedragen in op de door mij betaalde bruto premies en/of de voor mij beheerde beleggingen. Hierover heeft u mij destijds niet geïnformeerd, althans niet hoe hoog deze inhoudingen zijn en wat daarvan de effecten konden zijn bij fluctuaties in de waarde van de beleggingseenheden. Ook begrijp ik nu dat deze inhoudingen in de toepasselijke polisvoorwaarden niet, of onvoldoende specifiek worden genoemd, zodat deze inhoudingen geen contractuele grondslag hebben. Gelet hierop ben ik van mening dat [Naam verzekeraar] ten onrechte de bewuste bedragen heeft ingehouden. Er is dus sprake van onverschuldigde betaling. Ik maak dan ook aanspraak op terugbetaling van alle ingehouden bedragen, te vermeerderen met wettelijke rente vanaf de dag van de inhouding tot aan de dag van terugstorting. Hierbij verzoek ik [Naam verzekeraar] om hiertoe over te gaan. Ook maak ik aanspraak op vergoeding van de schade die ik hierdoor lijd plus wettelijke rente.
Deze schade bedraagt € [00.000,00], volgens bijgaande specificatie.
Voorts begrijp ik nu dat aan de polis bijzondere risico’s zijn verbonden waarvoor [Naam verzekeraar] mij niet heeft gewaarschuwd en waarover ik niet ben geïnformeerd. Deze risico’s houden verband met de hoogte van de inhoudingen en de wijze waarop deze inhoudingen worden verricht. Het betreft onder meer de volgende risico’s:
• dat het rendement van de beleggingen onvoldoende is om de aan de polis en fondsen verbonden kosten terug te verdienen;
• dat de uitkering op de polis lager kan zijn dan de som van de door mij betaalde bruto premies;
• dat een hoger bedrag wordt ingehouden indien het rendement van de beleggingen lager is dan waarvan in de offerte is uitgegaan, waardoor het negatieve effect van tegenvallende beleggingsrendementen extra wordt versterkt (‘hefboom effect’);
• dat bij een negatief beleggingsrendement veelal meer beleggingen moeten worden verkocht voor de inhoudingen dan waarvan in de offerte is uitgegaan, waardoor versneld wordt ingeteerd op het vermogen binnen de polis (‘kannibalisatie’, ook wel ‘leegloop’ genoemd);
• dat de kans op een positief rendement sterk afneemt wanneer ik de bruto premie verlaag, de polis opzeg of de opgebouwde waarde geheel of gedeeltelijk opneem of omzet in een direct ingaande lijfrente;
• de verzekering automatisch eindigt indien de koersen zodanig dalen dat de opgebouwde waarde onvoldoende wordt om de kosten te voldoen;
• de kans op een positief rendement (sterk) afneemt bij koersdalingen aan het begin van de looptijd, ook wanneer de koersen daarna weer stijgen;
Als [Naam verzekeraar] mij voor deze risico’s had gewaarschuwd, zou ik de polis niet, althans niet in de huidige vorm, zijn aangegaan. De huidige polis sloot niet aan bij mijn financiële situatie, wensen, doelstellingen en cliëntprofiel, zoals die op het moment van afsluiten van de polis bij u bekend waren. U had mij dan ook moeten ontraden om de polis aan te gaan. Ik ben daarom van mening dat zowel [Naam verzekeraar] als [Naam Tussenpersoon] de op haar rustende informatieplicht en zorgplicht heeft geschonden en dat sprake is van misleiding, respectievelijk waardoor ik als consument heb ‘gedwaald’, waardoor [Naam verzekeraar] en [Naam Tussenpersoon] aansprakelijk zijn voor de door mij geleden schade. Hierbij stel ik [Naam verzekeraar] hiervoor aansprakelijk en ik verzoek u deze schade aan mij te vergoeden, te vermeerderen met wettelijke rente en eventuele bijkomende kosten. Deze schade bedraagt € [00.000,00], volgens bijgaande specificatie. Ik laat het aan u zelf over deze kosten te verdelen tussen [Naam verzekeraar] en [Naam Tussenpersoon].
Ik verzoek u binnen 14 dagen na heden gevolg te geven aan mijn verzoek om terugstorting van inhoudingen en schadevergoeding. Bij gebreke daarvan acht ik mij vrij om eventueel verdere rechtsmaatregelen tegen [Naam verzekeraar] en [Naam Tussenpersoon] te nemen. De hieraan verbonden kosten zullen dan ook voor uw rekening komen. Ik behoud mij uitdrukkelijk alle rechten voor die ik in verband met de polis mocht hebben, ook rechten die niet al hierboven expliciet zijn genoemd, inclusief het recht om mij te beroepen op non-existentie van de polis, vernietiging en ontbinding. Deze brief strekt mede ter stuiting van een eventuele verjaringstermijn.
Hoogachtend,
handtekening van polishouder
(in geval van echtelieden, in gemeenschap: beide handtekeningen)
*) Zie verder http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 8#p1147488