Pagina 1 van 3

Voorbeeld klachtenbrief bij het instellen van een vordering

Geplaatst: 21 feb 2011 16:44
door M. van Rossum
Dit is de mogelijk eerste stap in de zgn. KiFiD route (naar aanleiding van het Crommentuyn arrest), de brief aan het klachtenmanagement van uw verzekeraar (en tussenpersoon). 'Stuiting' wordt er in meegenomen.
Ik ben in mijn correspondentie met mede-gedupeerden op de perfecte stuitingsbrief uitgekomen, die tegelijkertijd dient voor het stellen van een concrete vordering.

Ik geef wel de volgende waarschuwing mee: in onderstaande voorbeeld brief wordt vrijwel uitputtend op alle mogelijke aspecten van 'woeker' ingegaan. Voordat u deze brief verstuurd, moet u wel eerst nagaan of alle aspecten ('risico's') ook in uw geval van toepassing zijn. Zo niet, dan de desbetreffende regel schrappen. Het blijft een voorbeeldbrief, die u niet zomaar blind kunt versturen. Als u vragen heeft, graag op dit subforum reageren, dan geef ik wel commentaar.

De voorbeeldbrief eindigt met termijnstelling van 14 dagen. Bedenk dat indien u ook na 6 weken nog geen antwoord heeft ontvangen, u over kunt gaan tot een klachtuiting bij KiFiD. Als u wel antwoord met het "finale standpunt" krijgt, dien t u daar bij uw klachtuiting uiteraard rekening mee te houden en uw opvatting over dat finale standpunt gespecificeerd in uw klachtuiting te verwerken, op basis van schriftelijke bewijsstukken van uw kant.
PER AANGETEKENDE POST
(via track & trace bewijs van ontvangst)

VERZEKERAAR
[ADRES 1]
TUSSENPERSOON
[ADRES 2]

Woonplaats polishouder, 15-02-11


Inzake: Beleggingsverzekering, Polisnummer [0000000000]

Geachte heer, mevrouw,

Op [historische datum] heb ik bij u een beleggingsverzekering afgesloten. De naam van het product is [Naam] Verzekering en het polisnummer is [00000000].

Recent heb ik via de media begrepen dat er veel kritiek is op beleggingsverzekeringen. Deze richt zich vooral op de relatief hoge kosten, de gebrekkige transparantie en (bijzondere) risico’s van deze producten. Vooral na de TrosRadar uitzending van 7 februari 2011 zijn mij eindelijk de schellen van de ogen gevallen en ben ik de eerdere uitzendingen opnieuw met andere ogen gaan bekijken. Maar pas deze maand, na het lezen van het boek 'Woekerpolis, hoe kom ik er van af', van Eric Smit | René Graafsma, kon ik alles op een rijtje zetten en wist ik eindelijk wat me te doen stond *). Ik heb begrepen dat deze kritiek al sinds begin jaren '90 wordt geuit. Ik neem aan dat U [Naam verzekeraar & Tussenpersoon] hiervan op de hoogte was en bent. Voor mij gold dat niet. U heeft die kennis dan ook bij het afsluiten van de polis niet met mij gedeeld.

Naar ik nu begrijp houdt [Naam verzekeraar] aanzienlijke bedragen in op de door mij betaalde bruto premies en/of de voor mij beheerde beleggingen. Hierover heeft u mij destijds niet geïnformeerd, althans niet hoe hoog deze inhoudingen zijn en wat daarvan de effecten konden zijn bij fluctuaties in de waarde van de beleggingseenheden. Ook begrijp ik nu dat deze inhoudingen in de toepasselijke polisvoorwaarden niet, of onvoldoende specifiek worden genoemd, zodat deze inhoudingen geen contractuele grondslag hebben. Gelet hierop ben ik van mening dat [Naam verzekeraar] ten onrechte de bewuste bedragen heeft ingehouden. Er is dus sprake van onverschuldigde betaling. Ik maak dan ook aanspraak op terugbetaling van alle ingehouden bedragen, te vermeerderen met wettelijke rente vanaf de dag van de inhouding tot aan de dag van terugstorting. Hierbij verzoek ik [Naam verzekeraar] om hiertoe over te gaan. Ook maak ik aanspraak op vergoeding van de schade die ik hierdoor lijd plus wettelijke rente.
Deze schade bedraagt € [00.000,00], volgens bijgaande specificatie.

Voorts begrijp ik nu dat aan de polis bijzondere risico’s zijn verbonden waarvoor [Naam verzekeraar] mij niet heeft gewaarschuwd en waarover ik niet ben geïnformeerd. Deze risico’s houden verband met de hoogte van de inhoudingen en de wijze waarop deze inhoudingen worden verricht. Het betreft onder meer de volgende risico’s:
• dat het rendement van de beleggingen onvoldoende is om de aan de polis en fondsen verbonden kosten terug te verdienen;
• dat de uitkering op de polis lager kan zijn dan de som van de door mij betaalde bruto premies;
• dat een hoger bedrag wordt ingehouden indien het rendement van de beleggingen lager is dan waarvan in de offerte is uitgegaan, waardoor het negatieve effect van tegenvallende beleggingsrendementen extra wordt versterkt (‘hefboom effect’);
• dat bij een negatief beleggingsrendement veelal meer beleggingen moeten worden verkocht voor de inhoudingen dan waarvan in de offerte is uitgegaan, waardoor versneld wordt ingeteerd op het vermogen binnen de polis (‘kannibalisatie’, ook wel ‘leegloop’ genoemd);
• dat de kans op een positief rendement sterk afneemt wanneer ik de bruto premie verlaag, de polis opzeg of de opgebouwde waarde geheel of gedeeltelijk opneem of omzet in een direct ingaande lijfrente;
• de verzekering automatisch eindigt indien de koersen zodanig dalen dat de opgebouwde waarde onvoldoende wordt om de kosten te voldoen;
• de kans op een positief rendement (sterk) afneemt bij koersdalingen aan het begin van de looptijd, ook wanneer de koersen daarna weer stijgen;
Als [Naam verzekeraar] mij voor deze risico’s had gewaarschuwd, zou ik de polis niet, althans niet in de huidige vorm, zijn aangegaan. De huidige polis sloot niet aan bij mijn financiële situatie, wensen, doelstellingen en cliëntprofiel, zoals die op het moment van afsluiten van de polis bij u bekend waren. U had mij dan ook moeten ontraden om de polis aan te gaan. Ik ben daarom van mening dat zowel [Naam verzekeraar] als [Naam Tussenpersoon] de op haar rustende informatieplicht en zorgplicht heeft geschonden en dat sprake is van misleiding, respectievelijk waardoor ik als consument heb ‘gedwaald’, waardoor [Naam verzekeraar] en [Naam Tussenpersoon] aansprakelijk zijn voor de door mij geleden schade. Hierbij stel ik [Naam verzekeraar] hiervoor aansprakelijk en ik verzoek u deze schade aan mij te vergoeden, te vermeerderen met wettelijke rente en eventuele bijkomende kosten. Deze schade bedraagt € [00.000,00], volgens bijgaande specificatie. Ik laat het aan u zelf over deze kosten te verdelen tussen [Naam verzekeraar] en [Naam Tussenpersoon].

Ik verzoek u binnen 14 dagen na heden gevolg te geven aan mijn verzoek om terugstorting van inhoudingen en schadevergoeding. Bij gebreke daarvan acht ik mij vrij om eventueel verdere rechtsmaatregelen tegen [Naam verzekeraar] en [Naam Tussenpersoon] te nemen. De hieraan verbonden kosten zullen dan ook voor uw rekening komen. Ik behoud mij uitdrukkelijk alle rechten voor die ik in verband met de polis mocht hebben, ook rechten die niet al hierboven expliciet zijn genoemd, inclusief het recht om mij te beroepen op non-existentie van de polis, vernietiging en ontbinding. Deze brief strekt mede ter stuiting van een eventuele verjaringstermijn.

Hoogachtend,

handtekening van polishouder
(in geval van echtelieden, in gemeenschap: beide handtekeningen)

*) Zie verder http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 8#p1147488

Re: Voorbeeld klachtenbrief bij het instellen van een vordering

Geplaatst: 21 feb 2011 16:45
door M. van Rossum
Zie ook de gevoerde discussie op: http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 2#p1136402
juwita schreef:@Van Rossum,
Ook ik begrijp dat (veel) woekerpolisbezitters een soort ''one-stop-shopping'' wensen. Eén brief die de zaak in één klap oplost.
Ik beoogde slechts een voorbeeldtekst voor een stuitingsbrief aan te leveren die in elk geval voorkomt dan schadeclaims verjaren. Voor dat doel (stuiten van verjaring) is de brief van consumentenclaim.nl géén flutbrief. Aan de eisen die de Hoge Raad momenteel (sic) stelt aan een stuitingsbrief is voldaan.

Mijn initiele afhoudende reactie was ingegeven door de beperkte oogmerken die een stuitingsbrief heeft.

Ik vind de voorbeeldtekst (voor een claim annex stuitingsbrief) zeker geschikt om de piketpaaltjes voor de strijd aan te geven en om het noodzakelijke voortraject voor (ontvankelijkheid in) een Kifid procedure
te bewandelen. Er zijn in de tekst m.i. voldoende slagen om de arm gehouden om de piketpaaltjes naderhand wat te verzetten (het strijdperk te verbreden en/of te verdiepen) nadat de verzekeraar zijn ''Wehrmacht'' van juristen en/of advocaten laat opdraven in een Kifid procedure.
Kortom, toch maar gebruiken die voorbeeldbrief. Ik zou de suggestie willen doen om deze voorbeeldbrief in een apart item op ons subforum te zetten. Nu wordt ie enigszin ondergesneeuwd door het stuitingselement van mijn item.

Re: Voorbeeld klachtenbrief bij het instellen van een vordering

Geplaatst: 21 feb 2011 16:48
door M. van Rossum
Zie voor 'Crommentuyn arrest' ('geuzennaam' die ik gebruik voor voor hoger beroep dat ook zelf weer terugverwijst naar onderliggende uitspraken Geschillencommissie):
http://www.kifid.nl/overkifid/actueel/nieuwsberichten (Commissie van Beroep Kifid laakt gebrekkige informatievoorziening van levensverzekeraar, 18 oktober 2010)
http://www.kifid.nl/uploads/jurispruden ... 10-390.pdf

NB Mag ik alle gedupeerden aanraden alle recente subfora te raadplegen, zeker als daarin geschreven wordt door Crommentuyn, juwita, wevera en mijzelf!
(of over uw eigen polis gaat)

En dit subforum: http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 66&t=90822
En vele andere, waaraan Crommentuyn afgelopen weken heeft bijgedragen.

Re: Voorbeeld klachtenbrief bij het instellen van een vordering

Geplaatst: 22 feb 2011 23:28
door stefan52a
Bedankt M. van Rossum voor alle moeite die je getroost om deze informatie met ons te delen.
Enkele vragen die ik heb bij deze voorbeeldbrief:
- Er wordt een harde vordering in euro's gesteld. Kan in plaats van een excpliciet geldbedrag, 100% compensatie geëist worden, zonder daarbij een bedrag te noemen. Ik hoop namelijk nog steeds om meer informatie van de verzekeraar om de vordering überhaupt te kunnen berekenen.
- Er wordt dan gesproken over misleiding, dan weer over dwaling; Ik ben niet zeker of ik er met beroep op dwaling kom. Mijn beroep op dwaling is verjaard. Enerzijds stuit je in je voorbeeldbrief de verjaring, anderzijds begrijp ik uit een andere post dat verjaring bij KIFID geen rol speelt.

Re: Voorbeeld klachtenbrief bij het instellen van een vordering

Geplaatst: 23 feb 2011 12:26
door M. van Rossum
@stefan52a

Harde vordering in euros is om meteen vanaf dag 1 duidelijk te maken dat je er voor gaat tot en met Geschillencommissie KiFiD. In Geschillenfase moet je toch ook een specificatie van materieel belang overleggen.
Dus dan maar meteen. Basis aan de klachtuiting zal dienen te zijn een 'reconstructie' van het waardeverloop van polis tot nu toe en vooruitberekend tot einddatum. Vandaar mijn aanbod daar een voorbeeld spreadsheet voor te leveren. Als je hier allemaal nog niet aan toe bent, kunt je uiteraard 'zachter' inzetten, maar dan ook dikke kans dat het allemaal (nog) langer gaat duren. Immers bij echte woeker zal verzekeraar niet over de brug komen en zal pas definitieve uitspraak Geschillencommissie recht doen.

Yep, bij KiFiD geen verjaring 'dwaling'. Wel formuleringen die een mix zijn van 'misleiding' en 'dwaling'. Woordkeuze hangt dan af van waar precies de 'malheur' zit. Zie ook onderscheid dat Crommentuyn aanbrengt:
Zij die niet klagen... zij zwijgen en woekeren voort!
http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 66&t=91688

Re: Voorbeeld klachtenbrief bij het instellen van een vordering

Geplaatst: 01 mar 2011 08:32
door juwita
@Stefan52a,
Je stelt dat je beroep op dwaling verjaard zou zijn. Is dit werkelijk het geval ?
Ik stel de vraag omdat dwaling verjaart 3 jaar na het ''ontdekken'' door de dwalende van zijn dwaling. In de dwalingrechtspraak wordt tot nu toe uitgegaan van een subjectief ''ontdekkingsbegrip''. Dat wil zeggen, een daadwerkelijke ontdekking door de dwalende. Dus niet zonder meer ''een had kunnen of had behoren'' ontdekken door de dwalende. Wel rust de bewijstlast met betrekking tot het moment van ontdekken, in beginsel, op de dwalende. En verder heeft de dwalende ook een eigen onderzoeksplicht. Via die laatste achterdeur is ''ontdekking'' ook weer niet volledig subjectief.

Re: Voorbeeld klachtenbrief bij het instellen van een vordering

Geplaatst: 01 mar 2011 09:55
door Chanmaster
Een vordering betreft geen klaagschrift [ juridische term]. De wet verlangt een legitieme volgorde in be/af-handeling. Men moet jurist zijn om de juiste vorm te definiëren daar de handelswijze juridisch sluitend moet zijn daar, zeker waar het gaat om uw rechten, uw gelijk onomstotelijk vast moet staan en derhalve als bewezen geacht diend te worden dan wel als zodanig diend te worden aangetoond. De wijze van aanpak hangt samen met hetgeen er ten aanzien van de aspecten welke tot ongenoegen leiden in de wetgeving zijn geregeld.
Derhalve is het niet mogelijk om een standaard vordering te stellen daar de details per belanghebbende verschillen. Een jurisiche sluitende vordering kan alleen door een jurist op dat zelfde vakgebied wordt gesteld onder vermelding van wetsartikelen daar elke andere vorm een dialoog oproept.
Een juridisch sluitend stuk begint behouden namen met een hoofdletter en eindigd met een punt. Het stuk bestaat uit vier alinea's en wel de volgende.
- Aanhef refererende aan het onderwerp en de verwijzing naar de vordering en/of volgende alinea waarop de aandacht wordt gevestigd. De volgende alinea omschrijft en motiveert in juridische termen de rechmatigheid der vordering eindigende met een punt met als laatse woorden "derhalve verwijzende naar de hierna vermelde elinea.
In deze voorlaatste alinea wordt de vordering gesteld onder de titel "Gezien het vorenstaande en gelet op de aangedragen feiten .....................(vul maar in)

De vierde en teven laatste alinea omschrijft het vervolg bij ontstentenis zoals: Onder voorbehoud van alle rechten .....

Datering en signering van het geschrift.

Voor en/of nadelen van een collectieve aanpak.
Een collectieve aanpak heeft als enige voordeel dat het gewicht van het belang verzwaard wordt en de kosten relatief betrekkelijk blijven.
De juridiche waarde ervan is echter laag daar details per belanghebbende verschillen en niet aan de orde komen.
Het is derhalve onmogelijk om als leek een jurisich sluitende juridisch zuivere onderbouwde vordering in te stellen.

Indien ik een geding aan ga met wie dan ook waarbij de reden alsook het onderwerp niet terzake doet dan moet het geding jurisch toetsbaar zijn, d.w.z. toetsing aan de wetgeving. Is het dat niet dan zal het geding falen en daarvan is geen jurist of advocaat gecharmeerd.

Re: Voorbeeld klachtenbrief bij het instellen van een vordering

Geplaatst: 01 mar 2011 12:04
door M. van Rossum
@Chanmaster,

Ik weet niet waar je naar toe wil maar:
- in KiFiD route zijn geen collectieve zaken mogelijk
- juwita heeft al eerder uitgelegd hoe dat zit bij gang naar rechter
- maar puur individuele gang naar rechter kost ca. 100.000 euro + 7 tot 10 jaar
- 'collectiviteit' is bij gang naar rechter mogelijk, zie hoe Kranenburg nu verder gaat met Falcon zaak en zie eerder al Koersplandewegkwijt
- ja bij elke keuze moet je voldoen aan de vormvereisten die daar bij horen
- in dit subforum wordt vooral ondersteuning gezocht en geboden voor KiFiD procedure
- 'vordering' heet bij KiFiD in de geschillenfase een omschrijving van het geschil in termen van materieel belang met eis tot specificatie
- vordering is in klachtenfase derhalve adequate terminologie: het concreet maken van 100% schadevergoeding, na specificatie van de geleden materiële schade

Re: Voorbeeld klachtenbrief bij het instellen van een vordering

Geplaatst: 01 mar 2011 17:04
door stefan52a
@juwita
Ik heb in april 1997 een standaard stuitingsbrief, zoals opgesteld door stichting verliespolis, gestuurd. Deze is niet binnen 3 jaar opgevolgd door een volgende. Daarom ging ik er vanuit dat mijn dwaling verjaard is/zou zijn. Eigenlijk wist ik toen dat er "iets" mis was, maar van dwaling had ik toen nog niet gehoord.

Re: Voorbeeld klachtenbrief bij het instellen van een vordering

Geplaatst: 02 mar 2011 15:54
door juwita
@stefan52a,

Ik ken de voorbeeld 'stuitingsbrief'van de Stichting Verliespolis niet. Ik ben ook geen donateur van die club. Mogelijk wordt er in die stuitingsbrief helemaal niet naar dwaling verwezen. Hoe dit ook zij, dwaling betreft altijd een specifiek element waarover men ''dwaalt''. De wetenschap dat er ''iets mis'' was laat onverlet dat iemand pas (veel)later ''ontdekt'' wat nu het specifieke element was waarover hij/zij dwaalde en pas dan begint de verjaringstermijn van 3 jaar te lopen. En is zo'n lopende termijn tussentijds te stuiten.

Succes ermee.

Re: Voorbeeld klachtenbrief bij het instellen van een vordering

Geplaatst: 02 mar 2011 16:01
door M. van Rossum
@stefan52a
(in verlengde van juwita)
De voorbeeldbrief begint ook niet voor niets met:
"Recent heb ik via de media begrepen dat er veel kritiek is op beleggingsverzekeringen. Deze richt zich vooral op de relatief hoge kosten, de gebrekkige transparantie en (bijzondere) risico’s van deze producten. Vooral na de TrosRadar uitzending van 7 februari 2011 zijn mij eindelijk de schellen van de ogen gevallen en ben ik de eerdere uitzendingen opnieuw met andere ogen gaan bekijken. Ik heb begrepen dat deze kritiek al sinds begin jaren '90 wordt geuit. Ik neem aan dat U [Naam verzekeraar & Tussenpersoon] hiervan op de hoogte was en bent. Voor mij gold dat niet. U heeft die kennis dan ook bij het afsluiten van de polis niet met mij gedeeld."

Re: Voorbeeld klachtenbrief bij het instellen van een vordering

Geplaatst: 06 mar 2011 09:34
door M. van Rossum
Ik publiceerde al eerder over 'ontwoekeren', naar aanleiding van het boek van Kees Kooman, dat ik presenteerde als het eerste 'zelfhulpboek'. Zie:
http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 0#p1050670
http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 66&t=81967
Deze week verschijnt een nieuw boek, van Eric Smit | René Graafsma.
http://www.ftm.nl/original/2e-kamer-wor ... orbij.aspx
Wacht niet op de politiek. Een rondetafelgesprek gaat meer over pappen en nat houden dan wat de situatie vereist: een harde confrontatie met De Jager om hem te dwingen de verzekeraars tot een fatsoenlijke compensatie te forceren. Weg dus met die woekerpolissen. Samen met woekerpolisexpert René Graafsma zal ik ook uitgebreid vertellen hoe. http://www.bertramendeleeuw.nl/titel/wo ... ntentid=80
Zij nemen de term 'ontwoekeren' over en leggen niet alleen de 'theorie' en 'geschiedenis' achter woekerpolissen uit, maar behandelen met behulp van 5 'panelleden' ook de mogelijkheden om er zelf wat aan te doen: Hélène, Antoin, Peter, Daphne en Paul. In welke laatste we onmiddellijk onze eigen Paul Crommentuyn herkennen.
http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 66&t=91688
Smit | Graafsma wijzen ook op de verjaringstermijn van 3 respectievelijk 5 jaar voor 'dwaling' en 'schadevergoeding' (blz. 137) en adviseren (blz. 150) 'het bonnetje van de aankoop van het boek te bewaren', om aan te tonen dat pas in maart 2011 het woekerkarakter van de polis is 'ontdekt', waarmee de klok van verjaring begon te tikken. Op blz. 105 wordt eerst nog alleen de termijn van 5 jaar genoemd.

Re: Voorbeeld klachtenbrief bij het instellen van een vordering

Geplaatst: 06 mar 2011 10:31
door M. van Rossum
In het boek van Smit | Graafsma komen een hoop zaken langs, die een geïnteresseerde lezer ook allemaal al in deze subfora heeft kunnen lezen. Zij verwijzen overigens ook zelf naar deze subfora, om kennis te nemen van de ervaringen en tips van mede-gedupeerden.

Dit wordt geen complete boekrecensie, iedereen schaft zelf het boek maar aan, de 176 pagina's lezen snel genoeg weg.

Slechts een paar opmerkingen & kanttekeningen.

Een van de belangrijkste meerwaarden van dit boek is de uitgebreide aandacht voor 'financiële planning', welke aan elke actie ter schadebeperking ten grondslag zou moeten liggen ( schadebeperking binnen de lopende polis, bij premievrijmaken, afkopen, oversluiten en het aanschaffen van nieuwe financiële producten met het karakter van 'uitgestelde consumptie'). Keuzes voor 'doelkapitaal' en te lopen risico's zouden idealiter gebaseerd dienen te zijn op een grondige overdenking van nut & noodzaak. De auteurs nemen daarbij vaak het 'pensioen' als voorbeeld. Daarbij speelt ongetwijfeld een rol dat de maatschappelijke trend om pensioenrisico's deels naar de consument te verschuiven het boek nog wel enige tijd actueel zal houden. Los van de vraag of de burger allemaal wel zit te wachten op deze ongebreidelde groei van marktgedreven 'zelfstandige keuzes', zal er vermoedelijk niet aan zijn te ontkomen en zou een pleidooi om de basics van 'financiële planning' in alle vormen van middelbaar onderwijs op te nemen niet misplaatst zijn.

Helder wordt in het boek uitgelegd dat ook in de meest simpele vorm rendementsprognoses al misgaan, vanwege het verschil tussen rekenkundig en meetkundig gemiddelde. In andere woorden: alle offertes - ook in de meest moderne vorm - gaan uit van 'gemiddelde' (lees: vaste, in alle jaren van de looptijd gelijke) rendementen, terwijl in werkelijkheid een beursfluctuatie van achtereenvolgens resp. -50% en +60% (dus rekenkundig gemiddeld +5%) tot 100 minus 50% >> 50 plus 60% >> 80 poliswaarde leidt, dus een verlies van 20%. Alle berekeningen van voorbeeldkapitalen die op deze wijze tot stand komen zijn per definitie al misleidend, als niet op dit verschil wordt gewezen.

Uiteraard krijgen ook de 'compensatieregelingen' er van langs, erger nog dan een sigaar uit eigen doos, ik verwees hier al naar op http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 4#p1143764

Smit | Graafsma wijzen op de 'Magische Zwarte Doos' van levensverzekeringen, waarbij volgens geldende richtlijnen slechts sprake behoeft te zijn van 'indirecte transparantie'. Naar mijn stellige overtuiging is hier in de voortschrijdende jurisprudentie meer helderheid over gekomen: ja, indien sprake is van een gegarandeerd kapitaal bij leven op einddatum, hoeft de verzekeraar nog steeds niet de kosten in de offerte te specificeren (zie o.a. uitspraak KiFiD 2010-60), maar indien het kapitaal bij leven op einddatum niet bekend is, is de verzekeraar tegenwoordig verplicht directe transparantie te verschaffen. Meest pregnant verwoord in Uitspraak GCHB 390-L70021 (het bekende 'Crommentuyn arrest') http://www.kifid.nl/overkifid/nieuws/ni ... keraar-/37
Staat het bedrag van de uitkering niet op voorhand vast, dan moet de (aspirant) verzekeringnemer zo nauwkeurig mogelijk worden geïnformeerd omtrent de factoren die bepalend zullen zijn voor de hoogte van de uitkering (en daarmee het rendement van zijn betalingen). Voorts dient een zo precies mogelijke benadering van de te verwachten uitkering te worden verstrekt. Hierbij worden bijzondere eisen gesteld aan de daarbij gebruikte voorbeeldpercentages en voorbeeldkapitalen. De vereiste informatie dient op een zodanig tijdstip te worden verstrekt dat de verzekeringnemer zich nog aan de overeenkomst kan onttrekken.
De auteurs besteden ten onrechte geen aandacht aan dit onderscheid tussen kapitaalverzekeringen met een garantie en zonder een garantie. Gegarandeerd rendement heeft maar weinig te betekenen, maar gegarandeerd (doel) kapitaal bij leven op einddatum zou naar mijn oordeel in elke verbetering van een levensverzekeringspolis met een lijfrenteclausule standaard moeten worden overwogen.

Terecht wijzen de auteurs op de factoren die het 'uitzitten' van de woekerpolis, na ampele afwegingen, toch de beste optie maken. Fiscale 'gunsten' (uit het verleden) kunnen daarbij een belangrijke rol spelen. Toch is er ook voor polissen met een lijfrenteclausule nog de nodige speelruimte. Ik wees eerder al op tips van fiscalert e.a.
http://www.fiscalert.nl/2010/10/lijfren ... sparen.php

Eindelijk hebben we nu te maken met een 'zelfhulpboek' dat zowel aandacht besteedt aan 'schadebeperking' als aan 'schadecompensatie'. Zeker met behulp van ook op deze subfora te vinden tips komt de gedupeerde op eigen kracht een heel eind (en zoals de auteurs terecht opmerken, 'niemand anders doet het voor je').

Maar naar het oordeel van de auteurs kan je toch eigenlijk niet zonder een goede onafhankelijke adviseur of tussenpersoon. Het probleem is echter dat die niet zo maar te vinden zijn. De via Independer.nl te vinden adviseurs blijken in de praktijk de ballen verstand te hebben van het woekerpolisdossier en Independer neemt geen enkele verantwoordelijkheid meer: de 'rating' wordt aan de consument overgelaten. En wat we moeten denken van instanties als Consumentenclaim.nl is hier op diverse subfora al genoegzaam aan de orde geweest.
http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 66&t=91964

Een onopgeloste kwestie dus. De gedupeerde moet toch maar proberen het heft in eigen hand te nemen. Het boek 'Woekerpolis, hoe kom ik er vanaf', is daarvoor een goed uitgangspunt, zeker voor alle acties ter schadebeperking, in afwachting van het binnenhalen van 100% schadevergoeding.

Voor het vorderen van 100% schadevergoeding via de KiFiD-route is het boek iets minder uitgebreid, maar dat is geen probleem: die route wordt op deze subfora meer dan voldoende gedocumenteerd. Gemeenschappelijke noemer: de gedupeerde zal zijn eigen dossier op orde moeten hebben en ook flink aan het rekenen moeten slaan met alle factoren die zijn of haar schade hebben veroorzaakt (kostenstructuur, hefboom-/inteereffecten premies overlijdensrisicodekking, etc.)

Re: Voorbeeld klachtenbrief bij het instellen van een vordering

Geplaatst: 06 mar 2011 12:41
door M. van Rossum
Nog een kleine voetnoot bij het fenomeen 'met garantie'. Voor deze garantie moet een premie betaald worden, die niet tot de in te houden kosten wordt gerekend (net zo min als de ORV-premie of andere risicodekkingen). In dat licht is het vreemd dat in de gewraakte 'compensatieregelingen' een hogere bandbreedte wordt genoemd voor polissen met garantiebepaling. Waarom zouden daarvoor hogere kosten mogen worden ingehouden, indien daarvoor al een buiten deze kostenstructuur vallende risicopremie wordt betaald (die dan ook niet opgeteld mag worden bij de in rekening gebrachte kosten)?

Re: Voorbeeld klachtenbrief bij het instellen van een vordering

Geplaatst: 06 mar 2011 20:36
door felixbeijer
Nee Van Rossum,
Het kan gewoon niet zo Van Rossum!

Ik kan niet naar de Geschillencommissie om de simpele reden dat mijn vrouw geen toestemming geeft.
Het kan ook gewoon niet omdat Koersplandewegkwijt zaak nog loopt en in het reglement van de Geschillencommissie dezelfde bepaling staat als in het reglement van de Ombudsman, en de Ombudsman hem om die reden niet in behandeling heeft genomen.
En het kan ook al niet omdat de procedure door de Ombudsman niet is nageleefd zodat er nu geen extra data zijn om de zaak te kunnen winnen.
En het kan ook al niet omwille van uitspraak http://www.kifid.nl/fileupload/jurispru ... 202010.pdf en het Gelijkheidsbeginsel. Je kunt iemand niet dwingen een handeling te doen waarvan je kunt voorzien dat belanghebbende hierdoor wordt benadeeld.
“stelt de Commissie vast dat geen sprake is van een beleggingspolis, maar van een levensverzekering met een gegarandeerd kapitaal en een – deels gegarandeerde - winstdeling. Consument wist dus wat hem was gegarandeerd, eventueel te verhogen met een door Aangeslotene bindend vast te stellen winstaandeel (artikel 13 lid e punt 1 van de Algemene Voorwaarden van de polis), terwijl hij ook precies wist welke premies daar tegenover stonden. Dat is uiteindelijk ook wat Consument heeft gekregen. Gesteld noch gebleken is immers dat de winstberekening bij uitkering niet zou zijn uitgevoerd op de manier zoals die bij het aangaan van de verzekering is afgesproken. Dat daarmee een lager rendement is behaald dan gehoopt is het gevolg van marktomstandigheden en kan niet aan Aangeslotene worden verweten.
Tot slot merkt de Commissie op dat Consument niet concreet heeft onderbouwd waarom hij van mening is dat de voor deze specifieke verzekering met een gegarandeerd eindkapitaal in rekening gebrachte kosten, in verhouding tot het daarvoor geleverde product, onevenredig hoog zijn geweest. De daarop gericht klacht kan alleen daarom al niet slagen.”
Het kan ook al niet omdat niet bekend is of er nog een procedure in hoger beroep loopt bij de beroepscommissie en ook al niet indien deze niet gestart zou zijn omdat dit geen enkele rechtsgrond levert dat deze uitspraak van de Geschillencommissie juist is. Wellicht kon deze niet gestart worden wegens een belang van minder dan 25000 danwel kon belanghebbende niet zonder het geld (het was einddatum) en zag belanghebbende af van hoger beroep. Echter dat is geen rechtsgrond dat de uitspraak juist was.

SAMENVATTEND: Het gaat dus niet omdat de KiFiD-Geschil procedure intrinsiek onbehoorlijk is en de uitspraken daarin niet als rechtspraak gezien kan en mag worden.

Re: Voorbeeld klachtenbrief bij het instellen van een vordering

Geplaatst: 06 mar 2011 20:40
door felixbeijer
Nee Van Rossum,

Het is niet zo dat bij producten met garantie de uitkering vast staat. het zijn gewoon beleggingsverzekeringen met een minimum gegarandeerde uitkering.

De Wabeke nrom is van toepassing verklaard, dus woekerpolissen. Dat bevestigt de nieuwe (oude) Ombudsman zelf in de brief aan mij, en de redenatie dat dus de woekerpolisakkoorden van toepassing zijn.

Overigens doen (sommige) verzekeraars en KiFiD wel hun best om er producten van te maken waarbij de uitkering al vast staat.

Re: Voorbeeld klachtenbrief bij het instellen van een vordering

Geplaatst: 06 mar 2011 20:42
door felixbeijer
Bijgaand nogmaals de brief:

Betreft: uw klacht tegen Aegon levensverzekering NV respectievelijk XXX Verzekeringsgroep BV

Geachte heer Beijer,

Hiermee geef ik een vervolg aan mijn brief van 24 november jongstleden.

Uit uw klachtformulier en het uitgebreide dossier dat u mij in verband met uw klacht toezond maak ik op dat uw klacht in hoofdzaak betrekking heeft op de niet of onvoldoende met u gecommuniceer-de kosten van de verschilende door u aangeschafte levensverzekeringproducten.

Het betreft een drietal bij Aegon Spaarkas NV respectievelijk bij Aegon Levensverzekering NV (AEGON) gesloten (levens)verzekeringen.

De bij Aegon Spaarkas NV onder nummer 1970294469 gesloten spaarkasovereenkomst (Koersplan) is onderwerp van een juridische procedure. Op grond van bepaalde in artikel 4 sub c van mijn reglement ben ik niet bevoegd een dergelijke klacht in behandeling te nemen.

Uw bij Aegon gesloten levensverzekering met polisnummer L264503494 (Safe-pensioen) betreft een lijfrenteverzekering die verzekeringtechnisch valt aan te merken als een traditionele levensverzekering met winstdeling. Wanneer ik de thans tot mijn beschikking staande documentatie en correspondentie bezie, bestaat bij mij de indruk dat uw onvrede mogelijk is ingegeven door de onrust en publiciteit over de kostenlading van beleggingsverzekeringen Zoals u waarschijnlijk weet heeft mijn voorganger uiteindelijk in die kwestie aan geschilpartijen een Aanbeveling gedaan die neerkomt op kostenmaximisering en die resulteert in premiebegrenzing en restitutie.

De aanbeveling van 4 maart 2008 kunt u overigens vinden op www.kifid.nl, waarin ondermeer wordt uiteengezet dat de voorgesteld compensatie alleen van toepassing is op zogeheten beleggingspolissen.

Uw klacht betreft echter een geheel ander financieel product. U hebt een gegarandeerde eindsom “gekocht”: het eindkapitaal van de door u gesloten lijfrenteverzekering staat vast en daarbij behoort. In die gevallen hebt u als klant zicht op een minimaal gegarandeerde uitkomst en is het derhalve in mijn optiek niet zo van belang wat de producent bijvoorbeeld bereid is voor de distributie van zijn product te betalen.

Omdat de uiteindelijke uitkering van uw lijfrenteverzekering volgens de van toepassing zijnde clausule Aegon Safe Systeem nr 5900 op grond van beleggingen in het Aegon aandelen Fund hoger kan zijn dan het verzekerede kapitaal heeft Aegon echter gemeend dat uw verzekering in aanmerking komt voor compensatie volgens het met de Stichtingen Woekerpolis en Verliespolis bereikte onderhandelingsresultaat. Uitgangspunt voor dit onderhandelingsresultaat vormde de aanbeveling van 4 maart 2008.
Derhalve moet ik tot oordeel komen dat reeds een aanbeveling is gedaan conform het bepaalde in artikel 7a ten 5e van mijn reglement. Nu Aegon heeft aangegeven dat zij de aanbeveling van toepassing verklaart op uw verzekering en deze volgt, kan ik met betrekking tot deze klacht niet verder bemiddelen.

Uw bij AEGON gesloten levensverzekering onder polisnummer L60772849 (Levensloop Vermogen) betreft tenslotte een beleggingsverzekering, zij het met een garantiekapitaal, waarvoor eveneens het hiervoor gestelde geldt. Op grond daarvan kan ik ook inzake uw klacht met betrekking tot deze polis niet verder bemiddelen.

Het spijt me niet anders te kunnen berichten. Ik merk overigens op dat, als u tezijnertijd van Aegon bericht ontvangt of u voor kostencompensatie in aanmerking komt en zo ja, voor hoeveel, daarover met Aegon een geschil ontstaat dat na doorlopen van de interne klachtenprocedure bij de maatschappij niet is weggenomen, u zich opnieuw tot mij kunt wenden.

Gelet mijn bovenstaande oordeel heb ik evenmin grond om XXXX Verzekeringsgroep te benaderen met het verzoek u tegemoet te komen.

Het staat u vrij thans andere wegen te bewandelen om te trachten een beter resultaat te bereiken.

Het verdient aanbeveling alvorens daarover te beslissen een gedegen juridisch advies in te winnen en zich te laten informeren over de goede en kwade kansen en andere aspecten van een gerechtelijke procedure.

Ook bestaat de mogelijkheid om u –binnen drie maanden na dagtekening van deze brief- te wenden tot de Geschillencommissie Financiele Dienstverlening. Voor meer informatie verwijs ik u naar www.kifid.nl

Ik sluit thans mijn dossier,

Met vriendelijke groet,

Ombudsman Financiele Dienstverlening

Mr XXXXX

Re: Voorbeeld klachtenbrief bij het instellen van een vordering

Geplaatst: 06 mar 2011 20:42
door felixbeijer
Het staat u vrij thans andere wegen te bewandelen om te trachten een beter resultaat te bereiken.
Dank de Ombudsman toch van harte hiervoor. :D

addendum: de secretaris van de Ombudsman.

Re: Voorbeeld klachtenbrief bij het instellen van een vordering

Geplaatst: 06 mar 2011 20:45
door felixbeijer
Op grond van de Wet Bestuursrecht omvat een behoorlijke Klachtregeling van een instantie bepalingen met de volgende strekking:

Voordat een Geschil een Klacht wordt dient deze in principe eerst te worden voorgelegd aan de direct leidinggevende. Deze dient in gelegenheid te worden gesteld de oorzaak van de klacht weg te nemen danwel een oplossing voor het conflict te realiseren.
De partijen in het conflict hebben hun eigen verantwoordelijkheid om positief en constructief mee te werken aan de oplossing van het conflict.
Iedere medewerker heeft het recht om over de wijze waarop KiFiD zich in een bepaalde gelegenheid jegens hem/haar heeft gedragen of heeft nagelaten zich te gedragen een klacht in te dienen.
KiFiD stelt klager en degene op wiens gedrag de klacht betrekking heeft in de gelegenheid te worden gehoord.
KiFiD draagt zorg voor een behoorlijke afhandeling van klachten.
KiFiD stuurt een klacht waarvan kennelijk een andere instantie bevoegd is om deze in behandeling te nemen, onverwijld door naar die instantie.
KiFiD stelt de klager en schriftelijk en gemotiveerd in kennis van de bevindingen van het onderzoek naar de klacht alsmede de eventuele conclusies die KiFiD daaraan verbindt.
Bij kennisgeving wordt vermeld bij welke Ombudsman en binnen welke termijn de klager vervolgens een verzoekschrift kan indienen.

Voor toelichting op behoorlijk handelen, zie de heldere uitleg op http://www.nationaleombudsman-nieuws.nl ... eidsnormen. In de volgende folder staat het allemaal nog eens goed en helder uitgelegd hoe het procedureel werkt. http://www.nationaleombudsman.nl/sites/ ... jzer_2.pdf

Re: Voorbeeld klachtenbrief bij het instellen van een vordering

Geplaatst: 06 mar 2011 20:55
door jammer
Ik ben ook bereid, om naar de Kifid te stappen. Ben steeds informatie aan het inwinnen. Heb wel andere producten nl. 2 met geen garantie kapitaal. Ben benieuwd wat de Kifid daar over gaat zeggen. En ook nog een Koersplan, maar die loopt via de stichting Koersplandewegkwijt. Heb afgelopen zaterdag een brief op de bus gedaan naar Van Rossum, m.b.t. de voorgestelde prognose kapitalen. Alleen Van Rossum zegt dat die wel kloppen, maar ik kom op andere getallen uit. Eerst maar eens kijken of ik een rekenfout gemaakt heb, of "iets" over het hoofd gezien heb. "Iets" over het hoofdgezien dat komt vaker bij mij voor....Maar eigenlijk alleen bij Aegon producten, hoe kan dat nou????