LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Afriqiyah Airlines

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
mhwa

Afriqiyah Airlines

Ongelezen bericht door mhwa »

Ik heb een beetje een dubbel gevoel om deze vraag te stellen op dit forum. Er is veel ellende in Libie en ik stel de vraag in eigen belang.

Maar hier mijn probleem:
Ik heb een tweetal tickets geboekt naar Johannesburg bij de maatschappij Afriqiyah airlines. We maken een tussenlanding in Tripoli. Nu gaan wij pas volgende week vrijdag weg dus er kan nog een hoop veranderen. En dat hoop ik ook. Vooral voor de bevolking van Libie.

Ik heb al gebeld met de maatschappij en de site waar ik de tickets geboekt heb. Omboeken is onmogelijk. Er is namelijk geen indicatie dat het vliegtuig niet mag landen of kan landen. Het klopt wat ze zeggen want deze maatschappij vliegt nu op dit moment ook. Op de vraag of ze de veiligheid kunnen garanderen geven ze geen antwoord.

Ik heb gebelt met het ministerie en die zegt absoluut niet gaan, ook al is het alleen overstappen. Daarna met consuwijzer contact gehad. Die verwezen mij naar een site van het calamiteitenfonds. Als daar een negatief advies op staat heb je grond om te annuleren.

Dit advies hoe gek ook is nog niet afgegeven. Ik kan dus niet annuleren.

Wederom contact gezocht met de site waar ik heb geboekt. Die geven aan af te wachten tot eind deze week. Dan kan het zijn dat de maatschappij met een voorstel komt. Dat kan je aanemen of weigeren. Als je weigert krijg je je geld terug. Maar als het politiek onrustig blijft kunnen ze het ook op politieke overmacht gooien, en kan je op die grond fluiten naar je geld.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Zante

Re: Afriqiyah Airlines

Ongelezen bericht door Zante »

Ik heb hier geen ervaring mee, maar wel weet ik dat het bij Egypte (voor mijn gevoel) best lang duurde voordat er een negatief reisadvies uitgegeven werd. Overigens geeft het Ministerie van Buitenlandse Zaken het negatieve reisadvies uit, niet het Calamiteitenfonds. Als het negatieve reisadvies eenmaal uitgegeven is kan je bij het Calamiteitenfonds je geld terug vragen (als de reisorganisatie er tenminste bij aangesloten was).

Als er geen negatief reisadvies geldt kan je wel annuleren maar ben je je geld kwijt. Ik zou in ieder geval niet graag onnodig daarheen gaan.

mhwa

De regering heeft al een negatief reisadvies afgegeven. Bij consuwijzer geven ze het volgende aan:

Afzender

[Naam]
[Adres]
[Postcode en woonplaats]
[E-mail]
Aan

[Naam]
[Adres]
[Postcode en plaats]
Betreft: opzeggen reis vanwege [aangeven waarom u de reis wilt opzeggen, bijvoorbeeld vanwege een oorlog of overstroming]

[Woonplaats, datum]

Geachte heer, mevrouw,

Op [datum] heb ik bij uw organisatie een reis geboekt naar [bestemming]. Vertrekdatum is [datum vertrek].

Ik moet de reis opzeggen omdat het volgens mij te gevaarlijk is om naar [bestemming] toe te gaan. De reis kan volgens mij daarom niet uitgevoerd worden volgens de verwachtingen die ik mag hebben. Dit heeft te maken met de volgende omstandigheden: [opsommen wat er precies gebeurd is waardoor u wilt opzeggen, stuur ook zo veel mogelijk bewijzen waarom het volgens u te gevaarlijk is].

[Is er een negatief reisadvies door het ministerie van Buitenlandse Zaken voor uw vakantie? Of heeft het Calamiteitenfonds een dekkingsbeperking uitgesproken? Kies dan wat van toepassing is:]

Het ministerie van Buitenlandse Zaken heeft een negatief reisadvies uigesproken. Zij adviseren om voorlopig niet te gaan. Ik heb een kopie van dit advies bijgevoegd. [kopie ook meesturen]

Het Calamiteitenfonds heeft een dekkingsbeperking uitgesproken voor het gebied waar ik naar toe ga. Ik heb een kopie van dit dekkingsbeperking bijgevoegd. [kopie meesturen]

Omdat de reis niet uitgevoerd kan worden volgens de verwachtingen die ik mag hebben, heb ik recht om mijn reeds betaalde reissom terug te krijgen.
Ik verzoek u vriendelijk het bedrag binnen twee weken op mijn rekening [rek.nr. op naam van, woonplaats] te storten.

[indien reisorganisatie aangesloten bij De Geschillencommissie]

Wanneer u mijn klacht niet tijdig door u wordt opgelost, dan zal ik mijn klacht voorleggen aan de Geschillencommissie Reizen.

Tevens verwacht ik binnen twee weken een schriftelijke reactie van uw kant.

Met vriendelijke groet,

[Naam en handtekening]

Je hebt dus dit calamiteitenfonds wel nodig op een of andere manier.

En er heen willen. Nee dat absoluut niet. Ik wil het liefst omboeken of mijn geld terug. Normaal vliegen we met een andere maatschappij naar Johannesburg. Maar die vloog op het moment van boeken niet. Ook al door politieke problemen.

Jas

Ongelezen bericht door Jas »

Op vliegtickets gelden helaas geen fondsen of iets dergelijks en dient men zich te houden aan de regels van de airline zelf, hoe vervelend ook! Het omboekingsbeleid bij Afriqiyah is lastig te doorgronden en ze hebben inderdaad voor volgende week nog geen beleid, mede doordat ze slecht bereikbaar zijn en geen nederlands service nummer hebben. de ticketvoorwaarden zijn van kracht. Je zou het volgende kunnen doen:

1. Vraag de annuleringskosten van het ticket op. Meestal zijn voordelige tickets non-refundable en krijg je niets terug. Een enkele keer heeft het ticket goede voorwaarden en kan je voor een X bedrag annuleren. Je kunt er dan zelf voor kiezen een nieuw ticket te boeken bij een andere airline.
2. Probeer ze te emailen en vraag om coulance. Je kunt een zogenaamde ''waiver'' vragen om de annuleringskosten te laten vervallen zodat je kostenloos kan annuleren. Als ze de waiver (toestemming) verlenen en je dit bevestigen dan kan je dit door zetten naar je ticketleverancier en kunnen zij kostenloos annuleren. het emailadres is: [email protected]

Voor de rest blijft het afwachten, dit is helaas bij andere airlines hetzelfde!

Succes ermee!

mhwa

Er is wel een nl kantoor. Je kan het nummer vinden via de site. Is een 020 nummer. Als je ze belt even ze bar weinig info.

Annuleren kost een bak geld. En geld voor andere tickets heb ik momenteel niet.

Ik moet het denk ik maar afwachten.

Wel jammer dat je als consument zo slecht beschermt bent als je losse vliegtickets koopt. Wij gaan op familiebezoek ivm een trouwerij. Ik denk niet dat we er bij kunnen zijn. Ik ga niet in zo'n onveilige situatie een overstap maken.

mhwa

Goed nieuws, ik heb kunnen annuleren. Krijg de betaalde belasting terug en de rest wordt gedekt door de verzekering.

Marion64

Ongelezen bericht door Marion64 »

Wat fijn dat het voor jou goedgekomen is mhwa!

Ik heb een paar maanden geleden 4 tickets geboekt voor onze 25-jarige huwelijksreis naar Zuid-Afrika. Ook al vliegen wij pas in Juli, ik maak mij best zorgen of we tegen die tijd wel met Afriqiyah kunnen vliegen. Niet alleen om de situatie daar, maar ook vanwege het feit dat zij tegen die tijd failliet zijn / niet meer bestaan. En zie op het laatste moment, in het hoogseizoen, nog maar 4 tickets te krijgen op de dag die wij gepland hebben. Ik heb onze hele reis zelfstandig geboekt en alle accomodaties staan al vast.

Ik heb net een mail gestuurd met de vraag of ik kan annuleren. Ik neem de kosten dan maar voor lief. Maar het waren goedkope tickets, dus ik vrees het ergste......

Anders kan ik alleen maar afwachten en hopen op het beste.....

Marion64

Heb net mijn mail teruggekregen omdat de mailbox vol zit en in Amsterdam wordt de telefoon niet opgenomen........

mhwa

Bij mij reageerde ze ook nergens meer op. Maar de site waar ik geboekt heb heeft dit zeer snel en goed opgepakt. Alles is bij mij al gecanceld en terug gestort.

Marion64

Dan heb jij de tickets waarschijnlijk niet bij Afriqiyah Airlines zelf geboekt?

Welk nummer heb jij gebeld?

mhwa

Ik had het nummer van de site af. Kan het je niet meer geven omdat de hele site uit de lucht is.

Het voordeel voor mij is, is dat ik beter verzekerd ben dan ik dacht. En de site waar wij hadden geboekt heeft ook geweldig service verleent.

Als ik jou was zou ik toch maar te rade gaan bij je reis verzekering. Lijkt me dat je ook een vrij uitgebreide verzekering hebt afgesloten. Vooral aangezien je naar ZA gaat.

Een andere betaalbare maatschappij is egypt air. Die zou je ook kunnen proberen. Die vliegen ook regelmatig. Wij hebben nu kunnen omboeken naar air france. Dat scheelde 100 euro per ticket. Egypt air zit op hetzelfde prijs niveau als afriqiyah. Ik kan me wel voorstellen dat je niet weer de zelfde gok wil nemen. Egypte is ook nog niet erg rustig.

ZA is makkelijk om zelf te regelen he. Ben er ook al geweest. Is een mooi land. Wij gaan nu naar een Afrikaanse boeren bruiloft. Lijkt me echt leuk.

Jammer dat ik je niet verder kan helpen. Bel anders is met consuwijzer.

Marion64

Ik heb gebeld met het kantoor in Amsterdam. Omdat ik via internet rechtstreeks heb geboekt bij Afriqiyah, moet ik bij hun zijn met mijn vragen. Helaas krijg ik iedere keer mijn mails terug (is ook wel te begrijpen natuurlijk, het is daar een gekkenhuis).

Ook heb ik gebeld naar de verzekeraar van mijn annuleringsverzekering. Dit is geen reden om te annuleren en anders valt deze situatie buiten de vergoedingen. Dan moet ik bij het calamiteitenfonds aankloppen.

Bij de KLM heb ik navraag gedaan welke optie ik heb als ik nu tickets koop en ze later ga annuleren (achterliggende gedachte is dat ik dan ieder geval tickets achter de hand heb...).
Ze kwamen met tickets die ik kosteloos kan annuleren, prijs €1990 p.p!!! Voor een ticket met €200 eigen risico betaal je €1395......
De "normale" tickets zijn niet te annuleren.

Er zit niets anders op dan blijven mailen naar Afriqiyah en afwachten.....

mhwa... een fijne tijd in het prachtige Zuid-Afrika (wij zijn er ook al eerder geweest)!

mhwa

Welke reden gaf jouw verzekeraar dan aan? De mijne (Aegon) vroeg nergens om en betaalde binnen een week uit. Ik heb daar een doorlopende reisverzekering met annulerings verzekering.

Of misschien is het nog te ver weg dat je darom niet kan annuleren.

Ik heb wel veel goedkopere tickets in het hoog seizoen gezien als jij nu aangeeft. Tussen de 400 en 600 euro is zeker nog wel te vinden.

Veel succes met je strooptocht naar tickets.

mhse0400

Ongelezen bericht door mhse0400 »

Hallo,
Ik ben benieuwd of jullie al meer gehoord hebben over Afriqiyah Airways m.b.t. de recente ontwikkelingen in Libie?
Wij gaan in juli met een groep van 6 personen naar Burkina Faso met een tussenstop in Tripoli op familiebezoek.
Ik heb net een mail gestuurd maar vraag me af of ze zullen antwoorden want de site is uit de lucht en ook het telefoonnummer van het callcenter in Amsterdam is buiten gebruik. Heb nog een ander nummer gevonden met GSA erachter, maar begrijp niet goed wat dit betekent en wie ik dan aan de lijn krijg.
Ben benieuwd naar ervaringen van anderen.

mhse0400

Ik krijg net mijn mail terug. De mailbox is vol. Balen.

mhwa

Gezien de ontwikkelingen nu zou ik er maar van uit gaan dat je niet kan vliegen. Zeker niet nu het westen bezig is met het plat gooien van de infrastructuur daar. Ik zou de tickets proberen om te boeken naar een andere maatschappij.

mhse0400

Gisteren gebeld met een tussenpersoon van Afriqiyah Airways in A'dam (telnr. op internet gevonden).
Het schijnt dat alle tegoeden van de luchtvaartmaatschappij bevroren zijn als sanctie van Amerika tegen Libie aangezien het eigendom is van een minister van Kadafi. Dit geldt voor alle bedrijven van Kadafi en zijn familie en ministers e.d. Aangezien we de tickets rechtstreeks bij deze maatschappij hebben geboekt, moeten we dus ook bij hen zijn om ons geld terug te krijgen of evt. om te boeken. De tussenpersoon adviseerde dus om af te wachten tot er weer contact mogelijk is met Afriqiyah.
We hebben ook met de creditcard maatschappij gebeld en zeer waarschijnlijk krijgen we via hen ons geld terug, mocht de situatie zo onstabiel blijven.
Dan maar hopen dat er tegen die tijd nog tickets bij andere vliegtuigmaatschappijen zijn. Nu is Burkina Faso niet echt een toeristisch land dus hopen we dat dit dan nog gaat lukken. En anders wordt het de roeiboot.......
We willen zeker proberen om te gaan, we gaan op familiebezoek bij een neef en zijn gezin en kijken er echt naar uit. Dit bederft wel een beetje de voorpret. Maar ja je doet er niets aan.

Maar jullie hebben je geld terug gekregen via de reisverzekering (Aegon) toch. Dat was omdat er geen vliegverkeer mogelijk is naar Tripoli toch? Dat was geen probleem?

meniles

Ongelezen bericht door meniles »

Ga er in ieder geval vanuit dat zolang er een no fly zone actief is er geen tussenlanding in Tripoli gemaakt wordt... Daarnaast klopt het inderdaad dat Afriqiyah een staatsmaatschappij is volledig gefinancierd door Kaddafi... Wat dit voor een implicaties heeft nadat al deze ellende over is is natuurlijk lastig te zeggen.. Ik heb begrepen dat de maatschappij haar toestellen verspreid over de wereld heeft staan op het moment... Maar dat zegt helemaal niks wanneer alles uit de hand loopt...

Ik zou opzoek gaan naar een alternatieve route..

Marion64

mhse0400: Is een goede tip, van de creditcardmaatschappij. Ga ik ook eens informeren....

Zelf hebben wij nu voor de zekerheid tickets geboekt bij de KLM, die refundabel zijn tot 3 uur voor vertrektijd. Zijn wel dure tickets, met een annuleringsbedrag van €200 per ticket, maar als we toch met Afriqiyah kunnen vliegen, is dit wel een uitkomst.

Ik had inderdaad ook een mail terug gehad van Afriqiyah met de mededeling dat alle terugbetalingen bevroren zijn. Dus er zit niets anders op dan afwachten.....

Gesloten