Halsstarrig keukenleed
Geplaatst: 26 feb 2011 16:38
Eind vorig jaar een nieuwe keuken gekocht (U-keuken Beda greeploos met composiet werkblad) bij een kleine zelfstandige keukenzaak. Keuken keurig geleverd, alles aanwezig: dus keuken volgens afspraak op de dag van levering betaald. Montage zou betaald worden bij oplevering van de keuken. Keuken is een U-keuken die geplaatst wordt tussen 2 muren. Eigenaar heeft de keuken zelf ingemeten en gemonteerd.
Tijdens montage van de keuken bleek 1 deel van het U-vormige composietblad ca. 1,5 cm te kort te zijn (tussen de muren). Het volgende deel van het blad was gewoon 1,5 cm verder gelegd (wel tegen de muur aan) en dit liep vervolgens niet parallel met de muur (van 0 cm tot op het uiteinde een gat van 1,5 cm). Volgens de keukenboer kon hij hier niets aan doen omdat de muren niet parallel liepen (die hij zelf had ingemeten en toen geen opmerkingen had:alles zou wel passen). Over het blad wat te kort was volgde de opmerking: dan plak je er toch een tegel boven, naad die over blijft afkitten en klaar.
We vonden dit niet acceptabel en zijn uiteindelijk zelf maar met het voorstel gekomen om dan maar een smetplint van hetzelfde materiaal rond het blad te zetten en de kosten hiervan te delen. We moesten die week daarop verhuizen en wilden graag de keuken klaar hebben en derhalve voor beide partijen een snelle acceptabele oplossing te bedenken. De keukenboer ging hiermee akkoord en zou ons de kosten van de smetplint z.s.m. doorgeven. De volgende dag werd de keuken afgemonteerd en vertrok de keukenboer (neem boer maar letterlijk) zonder te zeggen dat hij wegging, zonder de keuken officieel aan ons op te leveren en zelfs zonder de voordeur achter zich te sluiten. De week daarop werden we gebeld door een verkoopster en deze gaf door dat de keukenboer zich bedacht had, dat het niet zijn fout was en dat we als we de smetplint wilden hebben, deze maar geheel zelf moesten betalen. We hadden intussen zelf de keuken geinspecteerd en een groot aantal montagefouten aangetroffen ( schroeven die uitstaken in de binnenkant van de kasten, magnetron zat maar aan 1 kant vast, deuren niet goed gemonteerd: vielen niet met de aanslagnoppen op de greeplijst, fronten van lades zaten los, prullebak slijt aan bij openen deur enz enz.) In een persoonlijk gesprek met de eigenaresse hebben we een lijst overhandigd met alle afwerkpunten en geïnformeerd hoe het nu verder moest met het blad. Betreffende de afwerkpunten gaf ze ons helemaal gelijk en deze zouden opgelost worden. Haar man had haar doorgegeven dat hij helemaal geen afspraak met ons over het blad gemaakt had en dat de keuken goed gemonteerd was. Ze durfde hier ook niet met hem over beginnen, omdat hij anders geïrriteerd raakte! We hebben hierop aangegeven dat we een zeer redelijke oplossing aangedragen hadden maar dat men nu het probleem met het blad zelf maar moest oplossen en er desnoods maar een onafhankelijk expert bij moest halen. Totdat het probleem opgelost was de montagekosten niet gingen betalen (de keuken was immers nog niet opgeleverd).
Een aantal kleine afwerkpunten heeft men hierna met de nodige tegenzin gerepareerd, maar aan het blad werd niets gedaan. We hebben de keukenzaak hierna officieel in gebreke gesteld en 14 dagen te tijd gegeven om alle nog openstaande punten op te lossen. De eigenaar kwam hierna ook niet zelf meer maar stuurde een onervaren monteur om enkele problemen op te lossen. Deze had opmerkelijke manieren om probleem op te lossen. Het probleem met de deuren die niet met de aanslagnoppen op de greeplijst vielen, wilde hij oplossen door transparate kit op de RVS lijsten te smeren: als de deur dan dicht valt hoor je niets meer!. Van het blad nam hij enkele foto’s en vertrok vervolgens weer.
Hierna werd er door de keukenzaak geen enkele actie meer ondernomen behalve het sturen van aanmaningen en het dreigen met advocaten. We hebben nog steeds de montage niet betaald en willen dit bedrijf ook niet meer op het erf hebben.
Mogen we de overige punten, met name het blad, laten oplossen door een derde en deze kosten bij het keukenbedrijf in rekening brengen? We willen graag de keuken afwerken, de zaak duurt nu al 8 weken en we komen niet verder. Wat voor stappen kunnen we nog verder ondernemen? Keukenbedrijf is nergens bij aangesloten.
Tijdens montage van de keuken bleek 1 deel van het U-vormige composietblad ca. 1,5 cm te kort te zijn (tussen de muren). Het volgende deel van het blad was gewoon 1,5 cm verder gelegd (wel tegen de muur aan) en dit liep vervolgens niet parallel met de muur (van 0 cm tot op het uiteinde een gat van 1,5 cm). Volgens de keukenboer kon hij hier niets aan doen omdat de muren niet parallel liepen (die hij zelf had ingemeten en toen geen opmerkingen had:alles zou wel passen). Over het blad wat te kort was volgde de opmerking: dan plak je er toch een tegel boven, naad die over blijft afkitten en klaar.
We vonden dit niet acceptabel en zijn uiteindelijk zelf maar met het voorstel gekomen om dan maar een smetplint van hetzelfde materiaal rond het blad te zetten en de kosten hiervan te delen. We moesten die week daarop verhuizen en wilden graag de keuken klaar hebben en derhalve voor beide partijen een snelle acceptabele oplossing te bedenken. De keukenboer ging hiermee akkoord en zou ons de kosten van de smetplint z.s.m. doorgeven. De volgende dag werd de keuken afgemonteerd en vertrok de keukenboer (neem boer maar letterlijk) zonder te zeggen dat hij wegging, zonder de keuken officieel aan ons op te leveren en zelfs zonder de voordeur achter zich te sluiten. De week daarop werden we gebeld door een verkoopster en deze gaf door dat de keukenboer zich bedacht had, dat het niet zijn fout was en dat we als we de smetplint wilden hebben, deze maar geheel zelf moesten betalen. We hadden intussen zelf de keuken geinspecteerd en een groot aantal montagefouten aangetroffen ( schroeven die uitstaken in de binnenkant van de kasten, magnetron zat maar aan 1 kant vast, deuren niet goed gemonteerd: vielen niet met de aanslagnoppen op de greeplijst, fronten van lades zaten los, prullebak slijt aan bij openen deur enz enz.) In een persoonlijk gesprek met de eigenaresse hebben we een lijst overhandigd met alle afwerkpunten en geïnformeerd hoe het nu verder moest met het blad. Betreffende de afwerkpunten gaf ze ons helemaal gelijk en deze zouden opgelost worden. Haar man had haar doorgegeven dat hij helemaal geen afspraak met ons over het blad gemaakt had en dat de keuken goed gemonteerd was. Ze durfde hier ook niet met hem over beginnen, omdat hij anders geïrriteerd raakte! We hebben hierop aangegeven dat we een zeer redelijke oplossing aangedragen hadden maar dat men nu het probleem met het blad zelf maar moest oplossen en er desnoods maar een onafhankelijk expert bij moest halen. Totdat het probleem opgelost was de montagekosten niet gingen betalen (de keuken was immers nog niet opgeleverd).
Een aantal kleine afwerkpunten heeft men hierna met de nodige tegenzin gerepareerd, maar aan het blad werd niets gedaan. We hebben de keukenzaak hierna officieel in gebreke gesteld en 14 dagen te tijd gegeven om alle nog openstaande punten op te lossen. De eigenaar kwam hierna ook niet zelf meer maar stuurde een onervaren monteur om enkele problemen op te lossen. Deze had opmerkelijke manieren om probleem op te lossen. Het probleem met de deuren die niet met de aanslagnoppen op de greeplijst vielen, wilde hij oplossen door transparate kit op de RVS lijsten te smeren: als de deur dan dicht valt hoor je niets meer!. Van het blad nam hij enkele foto’s en vertrok vervolgens weer.
Hierna werd er door de keukenzaak geen enkele actie meer ondernomen behalve het sturen van aanmaningen en het dreigen met advocaten. We hebben nog steeds de montage niet betaald en willen dit bedrijf ook niet meer op het erf hebben.
Mogen we de overige punten, met name het blad, laten oplossen door een derde en deze kosten bij het keukenbedrijf in rekening brengen? We willen graag de keuken afwerken, de zaak duurt nu al 8 weken en we komen niet verder. Wat voor stappen kunnen we nog verder ondernemen? Keukenbedrijf is nergens bij aangesloten.