Consumentenclaim reageert op laatste ontwikkelingen
Geplaatst: 07 mar 2011 17:01
Onderstaand persbericht van Consumentenclaim kreeg ik vanmiddag in handen gespeeld. Kosteloos overstappen, mits tegen vrijwaring van de verzekeraar, is inderdaad een slechte deal. Het lijkt er op dat verzekeraars nu de bokken van de schapen aan het scheiden zijn.
ConsumentenClaim: Verzekeraars doen aan schijnvertoning in woekerpolisaffaire
Amsterdam, 7 maart 2011 – Het door verzekeraars aanbieden van een goedkoper product als compensatie voor woekerpolissen om daarmee klanten tegemoet te komen, is slechts schijn, stelt ConsumentenClaim. Als een klant overstapt naar een nieuw product doet hij namelijk automatisch afstand van zijn recht op schadevergoeding. ConsumentenClaim zet zich namens tienduizenden gedupeerden in voor een betere compensatieregeling dan de regeling die de verzekeraars hebben gesloten met de stichtingen Verliespolis en Woekerpolisclaim.
Verzekeraars hebben aan de vooravond van de hoorzitting van de vaste (Tweede) kamercommissie voor Financiën (woensdag 9 maart) aangekondigd bereid te zijn gedupeerden die een woekerpolis hebben tegemoet te komen. Hiertoe bieden zij hun klanten een goedkoper product aan uit het eigen verzekeringsportfolio.
‘Dit lijkt een mooie handreiking maar is in feite niet meer dan een schijnvertoning. Door over te stappen doet de verzekerde automatisch afstand van recht op schadevergoeding. Dat is pure winst voor de verzekeraar, want die hoeft dan alleen maar een vergoeding te betalen op basis van het akkoord met bovengenoemde stichtingen. In veel gevallen is dat maar een paar tientjes of enkele honderden euro’s, terwijl de werkelijke schade vaak in de duizenden of tienduizenden euro’s loopt,’ stelt mr Pieter Lijesen namens ConsumentenClaim. Uit recente uitspraken van rechters en van het KIFID blijkt dat die claims in de praktijk ook worden toegewezen. Zie ook het artikel van Mr Adri Kranenburg in het FD van 4 maart: http://www.fd.nl/artikel/21575963/dwaling-woekerpolis
Als een klant wil overstappen naar een nieuw product, dan moet hij zwart op wit laten vastleggen dat hij daarmee geen afstand doet van zijn recht op volledige schadevergoeding voor het bestaande product, adviseert ConsumentenClaim. De verzekerde kan dan vervolgens juridisch advies vragen bij een advocaat of bij een organisatie als ConsumentenClaim over de kansen op volledige schadevergoeding. ‘Als de verzekeraar daar niet mee akkoord gaat, dan klopt er iets niet en is het duidelijk dat het overstappen op een nieuw product vooral in het belang is van de verzekeraar zelf en niet in het belang van de verzekerde. Het is dan gewoon een truc om op een simpele manier onder duizenden schadeclaims uit te komen,’ aldus Lijesen.
Voor meer informatie zie ook het opinion-paper dat ConsumentenClaim indiende ten behoeve van de hoorzitting van de vaste kamercommissie voor Financiën van 9 maart aanstaande, in html-bijlage of downloaden/inzien via: http://pressdoc.com/p/000c59
ConsumentenClaim: Verzekeraars doen aan schijnvertoning in woekerpolisaffaire
Amsterdam, 7 maart 2011 – Het door verzekeraars aanbieden van een goedkoper product als compensatie voor woekerpolissen om daarmee klanten tegemoet te komen, is slechts schijn, stelt ConsumentenClaim. Als een klant overstapt naar een nieuw product doet hij namelijk automatisch afstand van zijn recht op schadevergoeding. ConsumentenClaim zet zich namens tienduizenden gedupeerden in voor een betere compensatieregeling dan de regeling die de verzekeraars hebben gesloten met de stichtingen Verliespolis en Woekerpolisclaim.
Verzekeraars hebben aan de vooravond van de hoorzitting van de vaste (Tweede) kamercommissie voor Financiën (woensdag 9 maart) aangekondigd bereid te zijn gedupeerden die een woekerpolis hebben tegemoet te komen. Hiertoe bieden zij hun klanten een goedkoper product aan uit het eigen verzekeringsportfolio.
‘Dit lijkt een mooie handreiking maar is in feite niet meer dan een schijnvertoning. Door over te stappen doet de verzekerde automatisch afstand van recht op schadevergoeding. Dat is pure winst voor de verzekeraar, want die hoeft dan alleen maar een vergoeding te betalen op basis van het akkoord met bovengenoemde stichtingen. In veel gevallen is dat maar een paar tientjes of enkele honderden euro’s, terwijl de werkelijke schade vaak in de duizenden of tienduizenden euro’s loopt,’ stelt mr Pieter Lijesen namens ConsumentenClaim. Uit recente uitspraken van rechters en van het KIFID blijkt dat die claims in de praktijk ook worden toegewezen. Zie ook het artikel van Mr Adri Kranenburg in het FD van 4 maart: http://www.fd.nl/artikel/21575963/dwaling-woekerpolis
Als een klant wil overstappen naar een nieuw product, dan moet hij zwart op wit laten vastleggen dat hij daarmee geen afstand doet van zijn recht op volledige schadevergoeding voor het bestaande product, adviseert ConsumentenClaim. De verzekerde kan dan vervolgens juridisch advies vragen bij een advocaat of bij een organisatie als ConsumentenClaim over de kansen op volledige schadevergoeding. ‘Als de verzekeraar daar niet mee akkoord gaat, dan klopt er iets niet en is het duidelijk dat het overstappen op een nieuw product vooral in het belang is van de verzekeraar zelf en niet in het belang van de verzekerde. Het is dan gewoon een truc om op een simpele manier onder duizenden schadeclaims uit te komen,’ aldus Lijesen.
Voor meer informatie zie ook het opinion-paper dat ConsumentenClaim indiende ten behoeve van de hoorzitting van de vaste kamercommissie voor Financiën van 9 maart aanstaande, in html-bijlage of downloaden/inzien via: http://pressdoc.com/p/000c59