Pagina 1 van 1

Mosselen sezeeland.nl

Geplaatst: 07 mar 2011 21:56
door erik86
Mosselen van se zeeland gekocht. Ruim 10% was kapot toen het uit de verpakking kwam. Terwijl alles klaar was om de mosselen te koken kwam er een walm vrij wat niet te harden was. Dus winkels dicht en eten besteld. Netjes een mail gestuurd naar de firma se zeeland maar geven gewoon geen enkele reactie , ook niet naar 3 mailtjes. Deze firma weet dus niet met klanten om te gaan. En denken alleen maar aan geld verdienen. Wat mij betreft zijn het gewoon een stelletje ............ lichters. :evil:

Re: Mosselen sezeeland.nl

Geplaatst: 09 mar 2011 18:15
-- Reactie SEzeeland --

Geachte heer, beste Erik,

Wij van SEzeeland betreuren het voorval ten zeerste en willen u via deze weg nogmaals onze welgemeende excuses aanbieden.

Op dinsdag 8 maart om 13:30 uur hebben wij u per mail een reactie gestuurd. In dit bericht hebben wij onze excuses aangeboden voor het ongemak dat wij u bezorgd hebben en dat wij niet sneller hebben gereageerd. Eveneens hebben wij u aangeboden de mosselen te vergoeden door middel van het aankoopbedrag terug te storten op uw bankrekening (u kunt per mail uw naam, rekeningnummer en het bedrag aan ons doorgeven en het wordt direct geregeld).

SEzeeland behandelt eventuele klachten altijd zeer zorgvuldig. Een tevreden consument is voor ons de allerhoogste prioriteit.

De antwoorden op uw opmerkingen waren als volgt:
De reden dat u 8 kapotte mosselen in 1 verpakking met 120 stuks mosselen heeft aangetroffen, zou kunnen komen doordat de mosselen in de winterperiode zich sterker met hun byssysdraden vasthechten. Deze zogenaamde byssusdraden zijn de zwart/donkere delen die aan de mosselen vastzitten.
Mosselen hechten zich met behulp van deze draden aan de ondergrond; bijvoorbeeld aan elkaar op de zeebodem, of aan voorwerpen zoals stenen en palen, om te voorkomen dat ze wegdrijven. Deze byssusdraden zijn gemaakt van eiwitten. In de winter hebben de mosselen de neiging zich sterker te hechten. Dit verschilt per regio en is afhankelijk van allerlei natuurlijke factoren, zoals stroomsnelheid, storm en ijsgang.
Deze draden proberen wij te verwijderen door middel van getande rollen, die tegen elkaar indraaien. Tijdens het “eruit trekken” van deze draden raakt een bepaald percentage van de mosselen beschadigd. In de winter is dit percentage hoger dan bijvoorbeeld tijdens de zomer, doordat de draden vaster aan de mosselen zitten.
Uiteraard is het de bedoeling dat u als consument hier geen hinder van ondervindt. Voordat de mosselen verpakt worden onder atmosfeer, worden alle mosselen door medewerkers gecontroleerd. Bijvoorbeeld mosselen met aangroei op de schelp, maar ook mosselen die open staan, en zeker ook mosselen die beschadigd zijn, dienen te worden verwijderd. Dit laatste zullen we meer zorgvuldig moeten doen, waarbij ik wil opmerken dat 8 kapotte mosselen/2 kg binnen de norm vallen.
Verder ga ik ervan uit dat u bekend bent met mosselen en dat u weet dat als u de mosselen uit de verpakking haalt, kort voordat u ze gaat bereiden, de meeste mosselen licht geopend zijn. Dit komt omdat de mossel zich in de lekvrije verpakking het meest “ontspannen” voelt. Ze sluiten na korte tijd vanzelf, bijvoorbeeld tijdens het spoelen. Als u er toch niet zeker van bent, dan moet de mossel zich sluiten als er tegen de schelp getikt wordt. Blijven de mosselen langere tijd openstaan, dan kunt u deze niet consumeren.

Ook kan het helaas voorkomen dat deze lekvrije verpakking niet goed (meer) gesloten was. Verse mosselen worden verpakt onder beschermde atmosfeer, zodat ze tenminste 7 dagen vers en goed gesloten blijven. Is een verpakking echter lek geraakt, doordat bijvoorbeeld een kapotte mossel door de folie prikt, is er geen sprake meer van een beschermde atmosfeer. Het gevolg hiervan kan zijn dat de mosselen dood gaan en ver open staan, in of nadat de verpakking geopend wordt. Deze mosselen verspreiden een slechte reuk en zijn niet meer geschikt voor consumptie. Hoezeer we het ook proberen, helemaal uitsluiten kunnen we dit verschijnsel niet. Verpakkingen raken bijvoorbeeld beschadigd tijdens het transport van de centrales naar de diverse winkels. Het gaat hier om een zeer klein percentage van de verpakkingen.

Ondanks onze verklaring nemen we uw klacht zeer serieus en vandaar ook onze tegemoetkoming.

Met zeer vriendelijke groet,
Erwin -- SEzeeland