DSI-bericht d.d. 23 07 2003
Voorlopig oordeel over het in behandeling nemen van klachten ter zake van Legio Lease door de Klachtencommissie DSI
Er bestaat enige onduidelijkheid over de vraag welke klachten met betrekking tot Legio Lease de Klachtencommissie DSI in behandeling kan nemen. Daarom wordt een voorlopig oordeel over deze vraag hierna vermeld. De Klachtencommissie kan in haar uitspraken nog tot een andere beslissing komen.
Algemene regels
1. De Klachtencommissie kan klachten alleen behandelen voorzover zij zijn gericht tegen een Deelnemende instelling van DSI (art. 2 Reglement KCD). Deelnemer is bijvoorbeeld Dexia Bank Nederland N.V. (Legio Lease, Labouchere). Geen deelnemer is bijvoorbeeld SpaarSelect. Op
www.dsi.nl kan worden opgezocht of een instelling Deelnemer is (met de cursur op ‘Zoek uw Effectenspecialist‘ gaan staan en dan klikken op ‘zoekmachine voor deelnemer‘, vervolgens de bedrijfsnaam invullen en enter geven).
2. In het algemeen geldt, dat indien een klager is aangesloten bij een organisatie die voor de gewone rechter een collectieve actie voert, diens klacht niet voor behandeling door de Klachtencommissie in aanmerking komt voorzover diens klacht hetzelfde onderwerp heeft als de collectieve actie. Voorzover een klager die is aangesloten bij een organisatie die zulk een collectieve actie voert over andere onderwerpen klaagt dan die waarop de collectieve actie betrekking heeft, kan de klacht voor behandeling in aanmerking komen. De klacht moet dan wel betrekking hebben op effectendienstverlening en aan de overige bepalingen van het Reglement KCD voldoen. Zo dient met de klacht een financieel belang gemoeid te zijn van ten minste € 250,- en kan een klacht niet meer in behandeling genomen worden wanneer meer dan drie maanden zijn verstreken tussen het moment waarop is gebleken dat geen overeenstemming tussen de klager en de Deelnemer werd bereikt en het moment waarop de klacht aan de Klachtencommissie is voorgelegd.
3. Als een klager over meer onderwerpen klaagt, beziet de Klachtencommissie per onderwerp of de klacht voor behandeling door haar in aanmerking komt. Voor onderwerpen die de Klachtencommissie niet in behandeling neemt, staat de weg naar de gewone rechter open.
Toepassing op enkele specifieke onderwerpen
• De klacht heeft betrekking op het niet meetekenen van de leaseovereenkomst door de echtgenoot
Deze klacht komt in beginsel niet in aanmerking voor behandeling omdat zij onvoldoende direct verband houdt met de effectendienstverlening als zodanig (art. 5.1 Reglement KCD).
• De klacht heeft betrekking op misleiding door reclame, advertenties, folders etc.
Deze klacht heeft de Stichting Leaseverlies als collectieve actie aan de gewone rechter voorgelegd. Indien een klager die bij deze stichting is aangesloten, over dit onderwerp wil klagen, komt dit niet in aanmerking voor behandeling door de Klachtencommissie. Indien een klager die niet bij deze stichting is aangesloten, hierover wil klagen, komt dit onderwerp wel in aanmerking voor behandeling door de Klachtencommissie, als aan de overige vereisten voor het in behandeling nemen van een klacht is voldaan.
• De klacht heeft betrekking op misleiding door individuele voorlichting
Klachten over misleiding door individuele voorlichting (dus niet uitsluitend op grond van reclame, advertenties, folders etc) komen in aanmerking voor behandeling door de Klachtencommissie, als aan de overige vereisten voor het in behandeling nemen van een klacht is voldaan. Of de klager is aangesloten bij de Stichting Leaseverlies is daarbij niet van belang.
• De klacht houdt in dat de Deelnemer (aanbieder van het effectenleasecontract) zich onvoldoende heeft vergewist van de persoon en de financiële omstandigheden van de klager
Deze klacht komt in aanmerking voor behandeling door de Klachtencommissie, als aan de overige vereisten voor het in behandeling nemen van een klacht is voldaan. Of de klager is aangesloten bij de Stichting Leaseverlies is daarbij niet van belang.
Slotopmerkingen
Deze mededeling wordt bekend gemaakt om eventuele onzekerheid over het voorshands in behandeling nemen van klachten door de Klachtencommissie DSI weg te nemen.
Dat een klacht in behandeling wordt genomen, betekent niet dat deze ook gegrond is. Daarover oordeelt de Klachtencommissie pas later in de procedure. Het omgekeerde geldt ook. Het feit dat de Klachtencommissie een klacht niet in behandeling kan nemen, betekent niet zij ongegrond is. De Klachtencommissie kan zich daarover alleen niet uitspreken, maar de gewone rechter zou kunnen oordelen dat zulk een klacht gegrond is.
Over de inhoud van deze mededeling kunnen het Secretariaat van de Klachtencommissie en DSI geen nadere inlichtingen verstrekken. Het heeft dus geen zin daarover contact met hen op te nemen.