LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Verplicht eigen risico gespreid betalen?
Verplicht eigen risico gespreid betalen?
Mijn vrouw heeft haar eigen risico al gelijk gebruikt vanwege gezondheidsproblemen.
We hadden helaas al een paar financiele tegenvallers en nu wordt er door de zorgverzekeraar ook nog eens 170,- ineens afgeschreven.
Ik heb geprobeerd de zorgverzekeraar zover te krijgen om gespreid te betalen maar onder de 300,- wil deze hier niets van weten. Ook heb ik aangegeven dat ze geen machtiging hebben voor de 170,- eigen risico. De machtiging gaat alleen op voor het maandelijkse bedrag.
Ik wil gewoon het bedrag van 170,- over 4 maanden verspreid betalen, zijn er geen regels of wetgevingen waar ik op terug kan vallen zodat ik niet straks aanmaningen, sommaties of zelfs de deurwaarder op m'n dak krijg?
We hadden helaas al een paar financiele tegenvallers en nu wordt er door de zorgverzekeraar ook nog eens 170,- ineens afgeschreven.
Ik heb geprobeerd de zorgverzekeraar zover te krijgen om gespreid te betalen maar onder de 300,- wil deze hier niets van weten. Ook heb ik aangegeven dat ze geen machtiging hebben voor de 170,- eigen risico. De machtiging gaat alleen op voor het maandelijkse bedrag.
Ik wil gewoon het bedrag van 170,- over 4 maanden verspreid betalen, zijn er geen regels of wetgevingen waar ik op terug kan vallen zodat ik niet straks aanmaningen, sommaties of zelfs de deurwaarder op m'n dak krijg?
-
- Berichten: 9778
- Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41
Re: Verplicht eigen risico gespreid betalen?
Je krijgt eerst nog een herinnering met een nieuwe uiterste betaaldatum. Bij sommige verzekeraars kan dat minstens een maand duren. In de tussentijd kun je de machtiging geheel intrekken.
Re: Verplicht eigen risico gespreid betalen?
Het is wel mogelijk een beperkte machtiging af te geven voor alleen en uitsluitend de premie. Dit moet er dan wel expliciet op/bij vermeld worden. Als je een algemeen briefje van de zorgverzekeraar invult gaan zij ervan uit dat je dan alles automatisch machtigt dus ook eigen risico of bijvoorbeeld eigen bijdragen voor bijvoorbeeld de tandarts, zo staat het ook in de voorwaarden van de meeste zorgverzekeraars. Er is wel een hele grote maar. Voor de zorgverzekeraar is dit technisch lastig en zij kunnen vervolgens de hele machtiging weigeren (zeer waarschijnlijk doen ze dat ook) en zeggen dat je dan maar alles met bijvoorbeeld acceptgiro moet betalen.
Wat je zou kunnen doen is machtiging intrekken en als er toch afgeschreven wordt het bedrag storneren en vervolgens proberen een betalingsregeling te treffen. Als zij het bedrag niet meer automatisch kunnen incasseren, zullen waarschijnlijk wel willen meewerken aan een betalingsregeling. Blijkt dit dan nog lastig of onmogelijk, kun je overwegen zelf al een deel te betalen om je goede wil te tonen en per 1 januari aanstaande overstappen van verzekeraar.
Wat je zou kunnen doen is machtiging intrekken en als er toch afgeschreven wordt het bedrag storneren en vervolgens proberen een betalingsregeling te treffen. Als zij het bedrag niet meer automatisch kunnen incasseren, zullen waarschijnlijk wel willen meewerken aan een betalingsregeling. Blijkt dit dan nog lastig of onmogelijk, kun je overwegen zelf al een deel te betalen om je goede wil te tonen en per 1 januari aanstaande overstappen van verzekeraar.
Re: Verplicht eigen risico gespreid betalen?
@TS pleeg eens een telefoontje of ga persoonlijk langs bij jouw verzekering dan kan er vaak wat. succes!
Re: Verplicht eigen risico gespreid betalen?
Bedankt allemaal voor jullie reacties.
Ik heb de zorgverzekeraar wel gebeld. Langsgaan wordt wat lastiger.. Dan moet ik bijna 2 uur rijden...
Telefonisch heb ik helemaal niets kunnen bereiken. Ik vind dit wel een kwalijke zaak dat ze niet mee willen werken maar goed.. ze zijn dat niet verplicht.
Ik kreeg wel een tip van de telefoniste... Storneren, wachten op de factuur (dit duurt ca 2 weken), 4 weken later komt een herinnering. Dan zou ik zo'n 6 a 8 weken de tijd hebben om het geld bij elkaar te krijgen. Blijkbaar was ik niet de eerste met deze vraag...
Ik heb de zorgverzekeraar wel gebeld. Langsgaan wordt wat lastiger.. Dan moet ik bijna 2 uur rijden...
Telefonisch heb ik helemaal niets kunnen bereiken. Ik vind dit wel een kwalijke zaak dat ze niet mee willen werken maar goed.. ze zijn dat niet verplicht.
Ik kreeg wel een tip van de telefoniste... Storneren, wachten op de factuur (dit duurt ca 2 weken), 4 weken later komt een herinnering. Dan zou ik zo'n 6 a 8 weken de tijd hebben om het geld bij elkaar te krijgen. Blijkbaar was ik niet de eerste met deze vraag...
Re: Verplicht eigen risico gespreid betalen?
storneren lijkt me niet verstandig , dan krijg je een aanmaning.
hebben jullie geen bijkantoor van de verzekering uit dan?
hebben jullie geen bijkantoor van de verzekering uit dan?
Re: Verplicht eigen risico gespreid betalen?
Je zou ook eventueel een officiële klacht kunnen indienen bij de verzekeraar. Soms wordt dit door een andere afdeling behandeld en zijn er ineens wel mogelijkheden omdat zij meer beslissingsbevoegdheid hebben. De eerste beste klantenservice medewerk(st)er die je spreekt, heeft meestal maar weinig bevoegdheid op dit moment.
Tja tiptoo, wat moet je dan als je van de medewerker zelf het advies al krijgt om te storneren. Bovendien is de eerste aanmaning meestal zonder extra kosten (wel even controleren of dat zo is).
Als je dan storneert wel even een brief of e-mail (iig op schrift) erachteraan dat je dat hebt gedaan en waarom. Zelf je goede wil tonen dat je tot een oplossing wilt komen. Als verzekeraar het dan op het spits wil gaan drijven, hebben ze ook een lastige zaak omdat je immers aantoont dat je niet kwaadwillend bent en het graag wilt oplossen. Ze zullen uiteindelijk toch wat moeten want er zijn mensen genoeg die dat niet zomaar in een keer kunnen betalen. Als ze kunnen incasseren (lekker makkelijk voor ze) dan doen ze moeilijk en is niets mogelijk. Ga je storneren en trek je de machtiging in, is er ineens soms vanalles mogelijk want ze willen toch hun centen hebben. Dreigen ze het echt op het spits te drijven. Flink klagen op Radar en Kassa etc. fora met naam en toenaam van verzekeraar erbij, kopie naar verzekeraar. Zitten ze echt niet op te wachten.
Misschien toch even langs met de radartas
Tja tiptoo, wat moet je dan als je van de medewerker zelf het advies al krijgt om te storneren. Bovendien is de eerste aanmaning meestal zonder extra kosten (wel even controleren of dat zo is).
Als je dan storneert wel even een brief of e-mail (iig op schrift) erachteraan dat je dat hebt gedaan en waarom. Zelf je goede wil tonen dat je tot een oplossing wilt komen. Als verzekeraar het dan op het spits wil gaan drijven, hebben ze ook een lastige zaak omdat je immers aantoont dat je niet kwaadwillend bent en het graag wilt oplossen. Ze zullen uiteindelijk toch wat moeten want er zijn mensen genoeg die dat niet zomaar in een keer kunnen betalen. Als ze kunnen incasseren (lekker makkelijk voor ze) dan doen ze moeilijk en is niets mogelijk. Ga je storneren en trek je de machtiging in, is er ineens soms vanalles mogelijk want ze willen toch hun centen hebben. Dreigen ze het echt op het spits te drijven. Flink klagen op Radar en Kassa etc. fora met naam en toenaam van verzekeraar erbij, kopie naar verzekeraar. Zitten ze echt niet op te wachten.
Misschien toch even langs met de radartas
Re: Verplicht eigen risico gespreid betalen?
Nou nou nou,
ik vind dit wel grote woorden. De verzekering heeft u dat bedrag voorgeschoten, en wil dat weer terug, en graag voordat zij er rente over moeten betalen. Dus dat u dat ' moeilijk doen' vindt, is naar mijn mening toch wel een beetje kort door de bocht. Als u iets voor iemand betaalt met de afspraak dat hij over een week terug betaalt en die persoon zegt: " tja kan niet, doe het wel over een tijdje' en u moet rente op dat bedrag betalen bent u ook boos. U kunt dan op heel veel fora gaan klagen dat u niet wilt betalen, maar nog steeds hebt u het geld zelf uitgegeven.
Nu begrijp ik natuurlijk dat een medische uitgave nooit een leuke uitgave is, want laten we eerlijk zijn, we zijn liever gezond. Daarnaast is het een flink bedrag dat niet iedereen onder het bed heeft liggen. Dat u een betalingsregeling zou willen vind ik heel logisch, maar de toon vind ik kort door de bocht.
Trudy
ik vind dit wel grote woorden. De verzekering heeft u dat bedrag voorgeschoten, en wil dat weer terug, en graag voordat zij er rente over moeten betalen. Dus dat u dat ' moeilijk doen' vindt, is naar mijn mening toch wel een beetje kort door de bocht. Als u iets voor iemand betaalt met de afspraak dat hij over een week terug betaalt en die persoon zegt: " tja kan niet, doe het wel over een tijdje' en u moet rente op dat bedrag betalen bent u ook boos. U kunt dan op heel veel fora gaan klagen dat u niet wilt betalen, maar nog steeds hebt u het geld zelf uitgegeven.
Nu begrijp ik natuurlijk dat een medische uitgave nooit een leuke uitgave is, want laten we eerlijk zijn, we zijn liever gezond. Daarnaast is het een flink bedrag dat niet iedereen onder het bed heeft liggen. Dat u een betalingsregeling zou willen vind ik heel logisch, maar de toon vind ik kort door de bocht.
Trudy
Re: Verplicht eigen risico gespreid betalen?
@ Trudy, Wat is er mis met de toon? Over kort door de bocht gesproken.
Het probleem zit hem nu in het feit dat zijn zorgverzekeraar dit bedrag rücksichtslos incasseert o.b.v. de afgegeven machtiging. Probeer je vervolgens een regeling te treffen omdat je dit niet in 1 keer kàn betalen (lees: de financiële tegenvallers van TS), laten ze je in de kou staan. Dus moet je andere wegen gaan bewandelen om het op te lossen.
In dit opzicht probeer ik TS alleen een aantal mogelijkheden aan te dragen waar hij eens over kan nadenken om zijn situatie op te lossen. Uit eigen ervaring (gewerkt bij een aantal grote bedrijven, waaronder een zorgverzekeraar) weet ik dat bij veel grote bedrijven de beslissingsbevoegdheid van de klantenservice medewerkers vaak beperkt is op dit gebied. Klantenservice werkzaamheden worden ook steeds meer uitbesteed aan externe call centra. Die krijgen duidelijke instructies en mogen soms (bijna) niets. Vandaar de tip over een officiële klacht, die worden vaak door andere afdelingen behandeld. Vandaar ook dat ik bepleit dat je wel je goede wil moet tonen. De zorgverzekeraar maakt het zelf moeilijk.
Stel je hebt als koppel in dezelfde maand medische kosten en je moet € 299,- betalen aan eigen risico. Dan ben je mooi in de aap gelogeerd. Niet iedereen heeft zomaar in iedere maand € 300 op de plank liggen om in 1 keer te betalen.
Dat vind ik nou kort door de bocht.
TS geeft gewoon netjes aan dat hij wel WIL betalen, alleen in bv 4 termijnen. Dat is nu hetgeen hij niet voor elkaar krijgt. Hij klaagt er dan ook niet over dat hij niet wil betalen, zoals u stelt.U kunt dan op heel veel fora gaan klagen dat u niet wilt betalen, maar nog steeds hebt u het geld zelf uitgegeven.
Het probleem zit hem nu in het feit dat zijn zorgverzekeraar dit bedrag rücksichtslos incasseert o.b.v. de afgegeven machtiging. Probeer je vervolgens een regeling te treffen omdat je dit niet in 1 keer kàn betalen (lees: de financiële tegenvallers van TS), laten ze je in de kou staan. Dus moet je andere wegen gaan bewandelen om het op te lossen.
In dit opzicht probeer ik TS alleen een aantal mogelijkheden aan te dragen waar hij eens over kan nadenken om zijn situatie op te lossen. Uit eigen ervaring (gewerkt bij een aantal grote bedrijven, waaronder een zorgverzekeraar) weet ik dat bij veel grote bedrijven de beslissingsbevoegdheid van de klantenservice medewerkers vaak beperkt is op dit gebied. Klantenservice werkzaamheden worden ook steeds meer uitbesteed aan externe call centra. Die krijgen duidelijke instructies en mogen soms (bijna) niets. Vandaar de tip over een officiële klacht, die worden vaak door andere afdelingen behandeld. Vandaar ook dat ik bepleit dat je wel je goede wil moet tonen. De zorgverzekeraar maakt het zelf moeilijk.
Stel je hebt als koppel in dezelfde maand medische kosten en je moet € 299,- betalen aan eigen risico. Dan ben je mooi in de aap gelogeerd. Niet iedereen heeft zomaar in iedere maand € 300 op de plank liggen om in 1 keer te betalen.
Dat vind ik nou kort door de bocht.
-
- Berichten: 1672
- Lid geworden op: 02 jan 2009 19:01
Re: Verplicht eigen risico gespreid betalen?
** Verwijderd ivm censuur** Verwijderd ivm censuur** Verwijderd ivm censuur
Laatst gewijzigd door Pindakaaspotje op 08 jan 2012 14:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Verplicht eigen risico gespreid betalen?
@ pindakaaspotje,
Wat dat betreft mogen wij ons gelukkig prijzen, we hoeven onze buffer niet eens aan te spreken in zo'n geval
Ik kom alleen op voor de mensen en de minima die dit niet hebben.
Wat dat betreft mogen wij ons gelukkig prijzen, we hoeven onze buffer niet eens aan te spreken in zo'n geval
Ik kom alleen op voor de mensen en de minima die dit niet hebben.
Re: Verplicht eigen risico gespreid betalen?
Dat is vreemd, wij moesten in januari ruim 80,00 euro eigen risico terugbetalen, mijn man heeft gebeld met Menzis dat we in termijnen wilden betalen, en kregen bericht dat we in 3 termijnen mogen betalen.
Wij betalen onze maandelijkse premie overigens per acceptgiro, daar ik liever geen machtigingen afgeef, ik blijf graag baas over eigen rekening.
Wij betalen onze maandelijkse premie overigens per acceptgiro, daar ik liever geen machtigingen afgeef, ik blijf graag baas over eigen rekening.
Re: Verplicht eigen risico gespreid betalen?
@ Rema,
Dat is per verzekeraar verschillend en helaas is het vaak zo dat als je een machtiging hebt afgegeven dat ze dan moeilijk doen bij zo'n regeling en betaal je per acceptgiro kan het ineens wel.
Dat is per verzekeraar verschillend en helaas is het vaak zo dat als je een machtiging hebt afgegeven dat ze dan moeilijk doen bij zo'n regeling en betaal je per acceptgiro kan het ineens wel.
Re: Verplicht eigen risico gespreid betalen?
@emmy,
Ik begrijp je punt wel, zoals ik in mijn eerdere post al aangaf. Dat je oplossingen aandraagt is natuurlijk prima.
De toon die ik bedoelde is het volgende:
De toon lijkt erop dat verzekering oncooperatief zou zijn, terwijl ze gewoon hun geld terug willen. Dat het in sommige gevallen grote bedragen zijn is natuurlijk problematisch voor degene die het moet betalen, maar dat betekent niet dat de verzekering perse de boosdoener is, zij moeten ook rente betalen als het geld er niet komt.
trudy
Ik begrijp je punt wel, zoals ik in mijn eerdere post al aangaf. Dat je oplossingen aandraagt is natuurlijk prima.
De toon die ik bedoelde is het volgende:
Als ze kunnen incasseren (lekker makkelijk voor ze) dan doen ze moeilijk en is niets mogelijk
Je klaagt dan over iets wat hun goed recht is. Dat je het niet eens bent met dat recht is een tweede, maar dan moet je niet bij de verzekering zijn maar bij de wetgever.Flink klagen op Radar en Kassa etc. fora met naam en toenaam van verzekeraar erbij, kopie naar verzekeraar. Zitten ze echt niet op te wachten.
De toon lijkt erop dat verzekering oncooperatief zou zijn, terwijl ze gewoon hun geld terug willen. Dat het in sommige gevallen grote bedragen zijn is natuurlijk problematisch voor degene die het moet betalen, maar dat betekent niet dat de verzekering perse de boosdoener is, zij moeten ook rente betalen als het geld er niet komt.
trudy
Re: Verplicht eigen risico gespreid betalen?
@ Trudy,
Klopt, de toon van die zin is niet zo netjes , maar helaas wel realiteit.
Heb ooit bij een zorgverzekeraar gewerkt, en als ze het kunnen incasseren doen sommigen minder moeite om een betalingsregeling te treffen dan als je bv per acceptgiro betaald. Zou niet moeten zijn..
Dit was ook meer onder het motto van ze hebben al aangetood goedschiks niet tot een oplossing te willen komen...
Ze mogen dan misschien het recht wel hebben, maar ze moeten toch enigszins rekening houden met de grote groepen mensen die dit om een of andere reden niet kunnen opbrengen in een keer.
Ze kunnen het ook zo brengen: nou meneer of mevrouw x normaal kan dat niet voor bedragen onder de 300,- euro maar uit coulance zullen we een regeling treffen. Verzekerde blij en blijft waarschijnlijk nog lang bij die verzmij zitten.
Sinds het eigen risico, is het ten dele ook het risico van de verzekeraar dat deze dit bedrag niet tijdig terugkrijgt, of soms helemaal niet. Of we keren weer terug naar het stenen tijdperk dat verzekerden maar zelf alle nota's moeten indienen.
Toch vervelend als dit aan het einde van het jaar gebeurt.. zo kindertjes, sinterklaas kan niet komen dit jaar want papa en mama moeten de verzekering betalen.
Het grote gevaar van het afdwingen van dit recht is dat mensen straks maar niet naar een arts of ziekenhuis gaan, omdat ze het eigen risico niet ineens kunnen betalen de volgende maand. Met alle risico's vandien voor zowel patiënt als zorgverzekeraar. Verzmij loopt financieel risico omdat uitstel van kleinere behandeling kan leiden tot hoge kosten later...
Klopt, de toon van die zin is niet zo netjes , maar helaas wel realiteit.
Heb ooit bij een zorgverzekeraar gewerkt, en als ze het kunnen incasseren doen sommigen minder moeite om een betalingsregeling te treffen dan als je bv per acceptgiro betaald. Zou niet moeten zijn..
Dit was ook meer onder het motto van ze hebben al aangetood goedschiks niet tot een oplossing te willen komen...
In dit statement wil ik een kleine nuance aanbrengen. Zorgverzekeraars hebben doorgaans genoeg kapitaal. Ze hoeven over dit bedrag geen rente te betalen (tegen leentarief...) Ze lopen iets rente mis omdat ze het geld later ontvangen. Gaat om andere percentages.zij moeten ook rente betalen als het geld er niet komt.
Ze mogen dan misschien het recht wel hebben, maar ze moeten toch enigszins rekening houden met de grote groepen mensen die dit om een of andere reden niet kunnen opbrengen in een keer.
Ze kunnen het ook zo brengen: nou meneer of mevrouw x normaal kan dat niet voor bedragen onder de 300,- euro maar uit coulance zullen we een regeling treffen. Verzekerde blij en blijft waarschijnlijk nog lang bij die verzmij zitten.
Sinds het eigen risico, is het ten dele ook het risico van de verzekeraar dat deze dit bedrag niet tijdig terugkrijgt, of soms helemaal niet. Of we keren weer terug naar het stenen tijdperk dat verzekerden maar zelf alle nota's moeten indienen.
Toch vervelend als dit aan het einde van het jaar gebeurt.. zo kindertjes, sinterklaas kan niet komen dit jaar want papa en mama moeten de verzekering betalen.
Het grote gevaar van het afdwingen van dit recht is dat mensen straks maar niet naar een arts of ziekenhuis gaan, omdat ze het eigen risico niet ineens kunnen betalen de volgende maand. Met alle risico's vandien voor zowel patiënt als zorgverzekeraar. Verzmij loopt financieel risico omdat uitstel van kleinere behandeling kan leiden tot hoge kosten later...