LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Babyvoeding

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Radar
Site Admin
Berichten: 5518
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Babyvoeding

Ongelezen bericht door Radar »

De claims op de verpakking van babyvoeding wekken de suggestie dat ouders beter af zijn als ze potjes kopen in plaats van zelf een prakje voor hun kind te maken. Maar kloppen de claims wel? Hoeveel suikerklontjes geven ouders hun baby bijvoorbeeld ongemerkt per week als ze gebruik maken van kant-en-klare producten?

Maandag 14 maart in Radar, 20.30 uur, Nederland 1

autobaasje

Re: Babyvoeding

Ongelezen bericht door autobaasje »

Als je de reclame op TV ziet, dan eten die kindjes liever voedsel uit een potje
van Olvarit. Heb ik zelf ook altijd gehad en ben kerngezond.

bianca82
Berichten: 771
Lid geworden op: 24 nov 2010 15:36
Locatie: nederland

Re: Babyvoeding

Ongelezen bericht door bianca82 »

bij ons is het een mix van potjes en gewoon met de pot mee..
alleen als wij iets eten waar iets inzit wat onze dochter niet mag (lactose bijvoorbeeld) dan krijgt ze een potje..

VioletPrue
Berichten: 3573
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Babyvoeding

Ongelezen bericht door VioletPrue »

TROS Radar schreef:De claims op de verpakking van babyvoeding wekken de suggestie dat ouders beter af zijn als ze potjes kopen in plaats van zelf een prakje voor hun kind te maken. Maar kloppen de claims wel? Hoeveel suikerklontjes geven ouders hun baby bijvoorbeeld ongemerkt per week als ze gebruik maken van kant-en-klare producten?
Ongemerkt?
Alsof de inhoud van een potje niet op het etiket staat, evenals de voedingswaarde etc.!
Een kwestie van lezen vóór je iets koopt.

Robjee
Berichten: 884
Lid geworden op: 11 mar 2007 16:44
Contacteer:

Re: Babyvoeding

Ongelezen bericht door Robjee »

TROS Radar schreef:Hoeveel suikerklontjes geven ouders hun baby bijvoorbeeld ongemerkt per week als ze gebruik maken van kant-en-klare producten?
Door een vertaling naar 'suikerklontjes' kun je een voedingsmiddel eenvoudig negatief beoordelen. Geheel terecht is dat niet.
Suikerklontjes is geen synoniem voor koolhydraten. Op deze manier kan men een volkoren boterham ook vertalen naar drie suikerklontjes en een banaan naar vier suikerklontjes. Toch is de voedingswaarde verschillend.

Voor mij wordt het wel een probleem wanneer er bewust suiker aan wordt toegevoegd. Dat onderscheid moet wel gemaakt worden.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Babyvoeding

Ongelezen bericht door sephora30 »

Mijn peuter wordt eind deze maand 3 maar als wij iets eten wat zij echt niet lust eet ze nog steeds een Olvaritje. Lekker makkelijk en ze krijgt toch iets goeds binnen.

automonteurtje

Re: Babyvoeding

Ongelezen bericht door automonteurtje »

Weet iemand hoe laat deze uitzending gaat beginnen, want
ikke heb honger.

prinsese
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 mar 2011 20:53

Re: Babyvoeding

Ongelezen bericht door prinsese »

Zojuist het item over suiker en toevoegingen in babyvoeding gezien.
Dit riep een aantal vragen bij ons op, want de informatie leek me niet volledig.
- wat is het verschil in suiker tussen bijv. een banaan en een bananenhapje?
In fruithapjes zit blijkbaar veel suiker (natuurlijke suiker), maar is dit zoveel meer dan in normaal fruit van die hoeveelheid? We missen een vergelijking.
- Dixap zou ondanks de niet toegevoegde suiker, toch nog veel suikerklontjes bevatten. Ik heb altijd geleerd dat suiker uit fruit beter is dan toegevoegde suiker. klopt dat? Dan geef ik mijn kinderen nog altijd liever dixap dan limonade!
- Een kind heeft toch ook suiker nodig? Wat kan ik mijn kinderen nog te eten geven als er (bijna) geen (natuurlijke) suiker meer in producten mogen zitten? Dan mag fruit niet meer, melk niet meer, brood vast ook niet enz enz.

Het item op TV liet zien dat er teveel wordt toegevoegd aan producten, waaronder suiker. De hamvraag is dus wat een norm is en of er daarbinnen verschil is tussen natuurlijke(fruit-) en toegevoegde suikers?

Mijn kinderen (3 jaar en 1 jaar) hebben zo snel mogelijk met de pot meegegeten (zo min mogelijk kant en klare kruidenpakjes) en hebben een gezond voedingspatroon. Potjes en knijpfruitjes zijn bij ons handig voor onderweg of wanneer de dag eens niet loopt zoals je graag zou willen...

verschoorA
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 mar 2011 21:01

Re: Babyvoeding

Ongelezen bericht door verschoorA »

Wat ik me nu af vraag???
Als er in een potje fruit van Olvarit alleen natuurlijke suikers zit en geen suiker is toegevoegd en dat is vergelijkbaar met 4 of 6 klontjes suiker.
Hoeveel zitten er dan in mijn vers gepureerd fruit??? Daar zitten toch ook al natuurlijke suikers in?? Is dit dan wel of niet 'gezonder' qua suikers??

kimfriemel1982
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 mar 2011 21:20

Re: Babyvoeding

Ongelezen bericht door kimfriemel1982 »

Mijn dochter gaf ik altijd pap als ontbijt en als avondpap. Opvolgmelk met kindermeel..En regelmatig ivm werk avondpap k&k en ookwel die waar je enkel water aan toe moet voegen.

Nu ben ik bij mijn zoon al anders daarmee omgegaan.Hij krijgt nu smorgens granen ontbijt met opvolgmelk en s'avonds pyamapap met opvolgmelk die je zelf moet aanmaken. Het kindermeel bestaat geloof ik niet meer.. toch jammer want dat was en een stuk goedkoper en gemakkelijker te geven in een fles in een hectische ochtend..nu krijgt mijn zoon dus altijd lepeltjes pap s'morgens.

Ik vraag me nu af.. wanneer doe je het als ouder nu goed? Is er een alternatief goed ontbijt? Mijn kleine man.. is nu 7 mnd en krijgt brood nog niet weg. Geef hem regelmatig tussendoor een droge naturel cracker. Vind hij heerlijk en een volkorenbisquitje ook.. Ook Vers fruit is hier eigenmaak.. maar dat is gezond.. en wat er in potjes zit is naar mijn mening fruit met veel water en misschien wel suiker.. Maar valt niet echt goed te controlen op het eticet.

Mijn dochter loopt bij een dietiste omdat ze drijgde te dik te worden. Mijn zoontje is volgens het CB te licht. Wel ben ik nu veel alerter met voeding bezig. Roosvisee drinken de kinderen hier als water met een smaakje.. heel slap aangemaakt.. Of smaakjes thee vinden ze heerlijk en is niet slecht. Tussendoor vinden ze rijstewafels, soepstengels en crackers ook lekkere tussendoortjes..

Maar is er een ontbijtvariant voor kleintjes.. mijn dochter is 2,5 en mijn zoontje is 7 mnd zonder suiker toevoegingen? Misschien brinta? maar kan dat/ mag dat?
Ik hou het forum in de gaten.. Is het misschien beter om mijn zoontje als avondfles.. een fles te geven met opvolgmelk te geven voor hongerige baby's/ Geeft ook een verzadigt gevoel en is niet meer in calorien als een gewone fles opvolg melk.Mijn dochter geef ik Thee met een scheutje melk.. ipv warme melk... wat ze hiervoor kreeg..
Groetjes

jen-jen
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 mar 2011 21:34

Re: Babyvoeding

Ongelezen bericht door jen-jen »

Ik geef mijn zoontje van 4,5 maand ook sinds kort eten uit potjes!
Wat ik wel doe is zelf zijn fruit klaar maken omdat ik dan ook weet wat hij binnen krijgt want je weet natuurlijk niet altijd wat je kind binnen krijgt met kant en klare maaltijden!
Ik ben wel van plan om een stoom pan te gaan kopen zodat ik ook zijn groenten zelf kan klaar maken. Het kost wel wat extra tijd maar denk zelf dat niets beter is voor je kind als wat je zelf klaar maakt ( vers ).
Ik ben er zelf niet zo kapot van die potjes want het smaakt ook anders dan de groenten die je zelf klaar maakt!

inekevanvliet
Berichten: 295
Lid geworden op: 14 sep 2008 23:29

Re: Babyvoeding

Ongelezen bericht door inekevanvliet »

zou nooit geen stoompan kopen
veel werk voor zo`n klein beetje
ik doe altijd wat ik eet in een kleine blender even malen en het is klaar
altijd goed fijn en vers en kost niets meer

kimfriemel1982
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 mar 2011 21:20

Re: Babyvoeding

Ongelezen bericht door kimfriemel1982 »

Ik ben wel van plan om een stoom pan te gaan kopen zodat ik ook zijn groenten zelf kan klaar maken. Het kost wel wat extra tijd maar denk zelf dat niets beter is voor je kind als wat je zelf klaar maakt ( vers ).
Ik ben er zelf niet zo kapot van die potjes want het smaakt ook anders dan de groenten die je zelf klaar maakt!
inderdaad gewoon onzin :shock: ..Gewoon zelf lekker hollandsepot maken en zoutloos koken.. en dit lekker pureren met staafmixer.. werkt prima en kinders vinden het echt veel lekkerder als potjes.. Geef evt appelmoes zonder toegevoegde suikers erbij :lol: .. vinden ze heerlijk.. Fruit maak ik ook zelf en eventueel een beetje opkoken en dan in lege potjes doen en dan tuimelen.. gaat prima.. maar invriezen kan natuurlijk ook. :wink: Ik gebruikte in het begin het boek opperdepop.. staan leuke recepten in hoe je lekker kunt koken voor jezelf en de kindjes verkrijgbaar bij de bekende supermarkt met dat blauwe logo.

Robjee
Berichten: 884
Lid geworden op: 11 mar 2007 16:44
Contacteer:

Re: Babyvoeding

Ongelezen bericht door Robjee »

Wanneer je een banaan (50gram) fijnmaakt en aanlengt met water (50 ml) krijg je een bananensapje van 100ml:

Energie: 50 kcal
Koolhydraten: 11 gram = 44 kcal
Suikerklontjes: 9


Een willekeurig commercieel sapje (100 ml) vanaf 4 maanden van een bekend merk:

Energie: 40 kcal
Koolhydraten: 10 gram = 40 kcal
Suikerklontjes: 8


En geconcentreerd diksap van 15 ml, aangelengd met 85 ml water:

Energie: 42 kcal
Koolhydraten:10 gram = 40 kcal
Suikerklontjes: 8


Zolang er geen suiker is toegevoegd en de koolhydraten afkomstig zijn van fruit zijn de verschillen met vers fruit minimaal.

mimsy
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 mar 2011 09:43

Re: Babyvoeding

Ongelezen bericht door mimsy »

natuurlijk willen ze dat je potjes laat eten enzo,alles draait uiteindelijk om geld.
ik heb het de eerste 3 maanden gedaan,maar ben er mee gestopt.
hij eet gewoon met de pot mee,en hebben geen problemen.
de voeding zelf, aah op cb wordt aangeraden om nutrilon te laten eten,maar wij hebben gewoon jumbo merk ,6 euro, en zit precies hetzelfde in.
hoezo reclame maken.
ik heb zo n hekel aan deze maatschappij bah

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Babyvoeding

Ongelezen bericht door kweenie »

Het is wel zo dat er tussen de diverse merken verschillen kunnen zijn. Daarom is het altijd handig om even op de ingrediëntenlijst te kijken voordat je voor het eerst een bepaald soort potje koopt.

Bovendien, als ik zie wat sommige mensen als avondeten eten... Ik zou baby's liever een olvaritje geven dan een gemalen portie patat met frikandel of pizza. Dus gewoon een beetje afwisselen en normaal nadenken. Maar dat past waarschijnlijk niet in het straatje van Radar, willen liever een nieuw schandaaltje opkloppen terwijl er weinig aan de hand is.

bianca82
Berichten: 771
Lid geworden op: 24 nov 2010 15:36
Locatie: nederland

Re: Babyvoeding

Ongelezen bericht door bianca82 »

kimfriemel1982 schreef:Maar is er een ontbijtvariant voor kleintjes.. mijn dochter is 2,5 en mijn zoontje is 7 mnd zonder suiker toevoegingen? Misschien brinta? maar kan dat/ mag dat?
in principe bepaal jij wat er mag (behalve bij een aantal producten zoals honing die mogen baby's niet hebben)

moet wel zeggen brinta zit wel vol suiker (is niet alleen volkoren pap)
die bambix is volgends mij wel gewoon volkoren zemelen.. en of anders koop je toch zemelen bij de gezondheidswinkel/reform of het merk zonnatura (te koop in elke supermarkt) doe er zelf nog fruit bij en klaar :)

monique_M
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 mar 2011 10:33

Re: Babyvoeding

Ongelezen bericht door monique_M »

Mijn dochter van 8 maanden eet "met de pot mee" Het kost even tijd om de vertaling naar haar hapje te maken (iets langer koken, fijnmaken en zoutloos), maar ik denk dat die investering zich terugbetaald als ze straks niet moeilijk doet met eten.

De discussie over de suikerklontjes daar loop ik ook over te tobben en daar kom ik ook niet uit. De diksap lijkt me oke, maar ik twijfel daar ook over, omdat er zo over gezeurd wordt door het consultatiebureau.
Wat ik me wel afvraag: als ik haar fruit maak, gaat dat in kleine potjes in de vriezer ivm houdbaarheid. Wat je in de winkel koopt is in de voorraadkast maanden goed houdbaar, Lijkt me dat er dan meer in zit dan puur fruit....

bianca82
Berichten: 771
Lid geworden op: 24 nov 2010 15:36
Locatie: nederland

Re: Babyvoeding

Ongelezen bericht door bianca82 »

potjes worden met heet water gepastureerd (hoop dat ik het goed schrijf)
dat hoeft niet persee met toevoegingen gedaan worden..

mijn oma deed vroeger ook alles in potten en dan sloot ze de boel af als alles in de pot gekookt was (geloof dat t kweekpotten heet maar zeker weet ik t niet)

prinsese
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 mar 2011 20:53

Re: Babyvoeding

Ongelezen bericht door prinsese »

jen-jen schreef:Ik geef mijn zoontje van 4,5 maand ook sinds kort eten uit potjes!
Wat ik wel doe is zelf zijn fruit klaar maken omdat ik dan ook weet wat hij binnen krijgt want je weet natuurlijk niet altijd wat je kind binnen krijgt met kant en klare maaltijden!
Ik ben wel van plan om een stoom pan te gaan kopen zodat ik ook zijn groenten zelf kan klaar maken. Het kost wel wat extra tijd maar denk zelf dat niets beter is voor je kind als wat je zelf klaar maakt ( vers ).
Ik ben er zelf niet zo kapot van die potjes want het smaakt ook anders dan de groenten die je zelf klaar maakt!
KOST VEEL TE VEEL WERK.
MAAK HET JEZELF GEMAKKELIJK EN PUREER WAT VAN DE GROENTE DIE JE ZELF OOK EET. KAN DAT EEN KEER NIET (BIJV. BIJ NASI), GEEF DAN EEN POTJE...
ZO HOU JE HET HET LANGSTE VOL EN LEERT JE KINDJE TOCH MEE ETEN MET DE POT.

Gesloten