Aansprakelijkheid VVE?
Geplaatst: 14 mar 2011 13:18
Na een aantal jaar prettig wonen in ons appartement, is hier een einde aan gekomen.
Begin dit jaar constateerde ik een vochtplek op het plafond. Hierboven zit een plat dak. Dit direct gaan melden bij 1 van de contactpersonen van de VVE. Deze begon zonder een blik op het dak of het plafond te werpen over geld. Maar hij zou wel even op het dak kijken. Zelf maar contact gezocht met de bestuurder. (extern). Deze wilde de contactpersonen eerst zelf het lek laten opsporen. Ik vroeg of de schade gedekt werd door verzekering van vve. Het antwoord hier op was negatief. Ook mocht ik niet de voorwaarden hiervan inzien.
Nadat de contactpersoon het lek niet kon vinden, werd er een dakdekker ingeschakeld. Vanaf toen werd de situatie pas echt vreemd. Een aantal dagen later hoorden wij dat de conclusie van de dakdekker was, dat wij te weinig ventileerden. (Wat absoluut hier het geval is) De bewuste contactpersoon voegde eraan toe dat wij 24 uur per dag ramen open moesten laten staan en deuren niet mochten sluiten. Lijkt mij geen normaal gebruik. Maar na enkele dagen werd het erger. In 3 ruimtes begon spacklaag te scheuren en naar beneden te komen!
Enkele dagen later zijn we zelf op het dak gaan kijken (wat tegen de regels is). Vrijwel direct vonden we een gat. Dit direct naar bestuurder geworpen. Enkele dagen later kwam de dakdekker terug. Dit keer ving ik hem zelf op i.p.v. contactpersoon. Hij vertelde me dat hij van de contactpersoon niet verder had mogen kijken dat de 2 vierkante meter die hij schoongeveegd had van grind. Ook waren er tegels op de afvoerputten geplaatst met daar direct grind langs. Dat gaf met name door de sneeuwval afgelopen winter enorm risico met zich mee. Ook kon door het stoken de warmte niet weg en is er door condensvorming bij de tegels de druppeltjes in de muren gelopen. Een zogenaamde koudebrug noemde de dakdekker het. Bij zijn eerste bezoek heeft hij er een soort rekjes op geplaatst. Vandaar dat de muren eindelijk konden drogen en het spack begon te scheuren. Ramen waren vaak wel nat, maar aangezien ik zeer regelmatig de ramen open had staan, begreep ik hiervoor nooit wat hiervan de oorzaak kon zijn. Ik heb de dakdekker gevraagd of de dakdekker zijn bevindingen voor mij kon rapporteren.
Na enkele weken nog niets gehoord te hebben, zelf weer contact opgenomen met de dakdekker. Deze wilde niets meer te maken hebben met onze VVE. Hij vertelde me dat hij de afgelopen 15 jaar nog nooit zo respectloos was behandeld. Bestuurder weer gebeld. We moesten het allemaal maar even aanzien.
2 Weken geleden verscheen er opnieuw een vochtvlek op hetzelfde punt als de 1ste keer. Weer bestuurder gebeld. We moesten maar geduld hebben. En de schade was voor onze inboedelverzekering.
Intussen offertes binnen. Schade herstellen gaat 4500 kosten. Maar niet door onze inboedel. Zij zeggen dat dit opstal- of aansprakelijkheidsverzekering is. (dat betalen we door vve).
En nog steeds is het lek niet gerepareerd, niet het dak goed onderworpen aan inspectie, en geen medewerking door bestuurder wat betreft schade van onze muren en plafonds.
Wat nu? Ten einde raad.
Begin dit jaar constateerde ik een vochtplek op het plafond. Hierboven zit een plat dak. Dit direct gaan melden bij 1 van de contactpersonen van de VVE. Deze begon zonder een blik op het dak of het plafond te werpen over geld. Maar hij zou wel even op het dak kijken. Zelf maar contact gezocht met de bestuurder. (extern). Deze wilde de contactpersonen eerst zelf het lek laten opsporen. Ik vroeg of de schade gedekt werd door verzekering van vve. Het antwoord hier op was negatief. Ook mocht ik niet de voorwaarden hiervan inzien.
Nadat de contactpersoon het lek niet kon vinden, werd er een dakdekker ingeschakeld. Vanaf toen werd de situatie pas echt vreemd. Een aantal dagen later hoorden wij dat de conclusie van de dakdekker was, dat wij te weinig ventileerden. (Wat absoluut hier het geval is) De bewuste contactpersoon voegde eraan toe dat wij 24 uur per dag ramen open moesten laten staan en deuren niet mochten sluiten. Lijkt mij geen normaal gebruik. Maar na enkele dagen werd het erger. In 3 ruimtes begon spacklaag te scheuren en naar beneden te komen!
Enkele dagen later zijn we zelf op het dak gaan kijken (wat tegen de regels is). Vrijwel direct vonden we een gat. Dit direct naar bestuurder geworpen. Enkele dagen later kwam de dakdekker terug. Dit keer ving ik hem zelf op i.p.v. contactpersoon. Hij vertelde me dat hij van de contactpersoon niet verder had mogen kijken dat de 2 vierkante meter die hij schoongeveegd had van grind. Ook waren er tegels op de afvoerputten geplaatst met daar direct grind langs. Dat gaf met name door de sneeuwval afgelopen winter enorm risico met zich mee. Ook kon door het stoken de warmte niet weg en is er door condensvorming bij de tegels de druppeltjes in de muren gelopen. Een zogenaamde koudebrug noemde de dakdekker het. Bij zijn eerste bezoek heeft hij er een soort rekjes op geplaatst. Vandaar dat de muren eindelijk konden drogen en het spack begon te scheuren. Ramen waren vaak wel nat, maar aangezien ik zeer regelmatig de ramen open had staan, begreep ik hiervoor nooit wat hiervan de oorzaak kon zijn. Ik heb de dakdekker gevraagd of de dakdekker zijn bevindingen voor mij kon rapporteren.
Na enkele weken nog niets gehoord te hebben, zelf weer contact opgenomen met de dakdekker. Deze wilde niets meer te maken hebben met onze VVE. Hij vertelde me dat hij de afgelopen 15 jaar nog nooit zo respectloos was behandeld. Bestuurder weer gebeld. We moesten het allemaal maar even aanzien.
2 Weken geleden verscheen er opnieuw een vochtvlek op hetzelfde punt als de 1ste keer. Weer bestuurder gebeld. We moesten maar geduld hebben. En de schade was voor onze inboedelverzekering.
Intussen offertes binnen. Schade herstellen gaat 4500 kosten. Maar niet door onze inboedel. Zij zeggen dat dit opstal- of aansprakelijkheidsverzekering is. (dat betalen we door vve).
En nog steeds is het lek niet gerepareerd, niet het dak goed onderworpen aan inspectie, en geen medewerking door bestuurder wat betreft schade van onze muren en plafonds.
Wat nu? Ten einde raad.