Pagina 1 van 2

Geen garantie Sony

Geplaatst: 14 mar 2011 22:33
door elchevy
November 2010 kocht ik een Sony Vaio VPC-EE3M1E/WI 15,5" laptop voor 700 euro.

Twee weken geleden klapte ik het scherm van de laptop open, waarbij ik met mijn duim het scherm raakte. Hierdoor ontstond een rode vlek en even later witte strepen over het hele scherm.

Ik nam contact op met de helpdesk van Sony waar ik zeer behulpzaam te woord werd gestaan. De reparatie van het scherm viel binnen de garantie. Mijn laptop zou een paar dagen later bij mij thuis worden opgehaald en binnen vijf werkdagen werd hij weer bij mij thuis afgeleverd.

Twee dagen later word ik gebeld door Sony: de schade aan het scherm valt niet binnen de garantie. Of ik even 356 euro wil betalen. Als ik uitleg dat de schade niet is veroorzaakt door de laptop te laten vallen of ander fysiek geweld, maar door op een normale manier mijn scherm open te klappen, wordt gezegd dat schade aan het scherm niet onder de garantie valt.

Na het doorlezen van de garantievoorwaarden blijkt dat hier alleen staat dat onjuist gebruik niet onder de garantie valt. Ik heb dus gelijk, maar Sony wil dit niet toegeven. Ik mag kiezen: 356 euro betalen of mijn kapotte laptop wordt teruggestuurd.

Ik besloot eieren voor mijn geld te kiezen, ik had weinig keus. Ik kan mijn laptop eigenlijk geen dag missen.

Ook bij het betalen blunderde Sony: ze stuurden me een factuur voor inwoners van Engeland. Het telefoonnummer om creditcardgegevens door te geven werkte dan ook niet vanuit Nederland, en in het weekend is Sony Nederland niet bereikbaar.

Hierdoor moet ik het nu naar verwachting twee weken zonder laptop doen en ben ik door een snel verzonnen extra garantievoorwaarde 356 euro lichter. En dat allemaal door het openklappen van mijn scherm.

Sony: lage kwaliteit, schandalige behandeling.

Re: Geen garantie Sony

Geplaatst: 14 mar 2011 23:52
door edwinknight
elchevy schreef:November 2010 kocht ik een Sony Vaio VPC-EE3M1E/WI 15,5" laptop voor 700 euro.

Twee weken geleden klapte ik het scherm van de laptop open, waarbij ik met mijn duim het scherm raakte. Hierdoor ontstond een rode vlek en even later witte strepen over het hele scherm.

Ik nam contact op met de helpdesk van Sony waar ik zeer behulpzaam te woord werd gestaan. De reparatie van het scherm viel binnen de garantie. Mijn laptop zou een paar dagen later bij mij thuis worden opgehaald en binnen vijf werkdagen werd hij weer bij mij thuis afgeleverd.

Twee dagen later word ik gebeld door Sony: de schade aan het scherm valt niet binnen de garantie. Of ik even 356 euro wil betalen. Als ik uitleg dat de schade niet is veroorzaakt door de laptop te laten vallen of ander fysiek geweld, maar door op een normale manier mijn scherm open te klappen, wordt gezegd dat schade aan het scherm niet onder de garantie valt.

Na het doorlezen van de garantievoorwaarden blijkt dat hier alleen staat dat onjuist gebruik niet onder de garantie valt. Ik heb dus gelijk, maar Sony wil dit niet toegeven. Ik mag kiezen: 356 euro betalen of mijn kapotte laptop wordt teruggestuurd.

Ik besloot eieren voor mijn geld te kiezen, ik had weinig keus. Ik kan mijn laptop eigenlijk geen dag missen.

Ook bij het betalen blunderde Sony: ze stuurden me een factuur voor inwoners van Engeland. Het telefoonnummer om creditcardgegevens door te geven werkte dan ook niet vanuit Nederland, en in het weekend is Sony Nederland niet bereikbaar.

Hierdoor moet ik het nu naar verwachting twee weken zonder laptop doen en ben ik door een snel verzonnen extra garantievoorwaarde 356 euro lichter. En dat allemaal door het openklappen van mijn scherm.

Sony: lage kwaliteit, schandalige behandeling.

Betaal met creditcard en laat terugboeken. Niet netjes, wel effectief.
Discussie volgt daarna wel. Nu wordt je in een hoek gedrukt.

Re: Geen garantie Sony

Geplaatst: 17 mar 2011 20:35
door LeoZ
Lijkt me geen handig advies, Edwinknight... als je dat geld laat terugboeken... krijgt de TS geheid aanmaningen en uiteindelijk een deurwaarder aan de broek.

Een rechtzaak tegen Sony is de enige optie, al kan dat erg veel geld kosten, maar dat terzijde.

Re: Geen garantie Sony

Geplaatst: 17 mar 2011 22:39
door edwinknight
LeoZ schreef:Lijkt me geen handig advies, Edwinknight... als je dat geld laat terugboeken... krijgt de TS geheid aanmaningen en uiteindelijk een deurwaarder aan de broek.

Een rechtzaak tegen Sony is de enige optie, al kan dat erg veel geld kosten, maar dat terzijde.

Waarop baseer je dat er aanmaningen komen en deurwaarders?? Beetje boel voorbarig.
Ik spreek uit eigen ervaring, ind daarna discussies geweest maar uiteindelijk heb ik wel gewonnen.

Re: Geen garantie Sony

Geplaatst: 20 mar 2011 16:08
door stefano
Ik heb zelf ook een Sony. Toevallig was die ook stuk (binnen 4 maanden).
Nieuwe harddisk erin, ngo wat dingen opgeschoont en was nog iets vervangen (weet even niet meer wat).
Alles viel onder garantie;) Laptop werkt nu ineens wel goed. Zo goed heeft die het nog nooit gedaan.
Zelf zou ik ook niemand meer een Sony laptop adviseren. Service vindt ik echter wel goed hoor.

Maargoed. Dat overmaken en terugstorten lijkt me ook geen goed idee. Krijg je zeker gezeur mee. Eventueel een rechtzaak tegen Sony lijkt effectiever. Ik denk dat ze je al gelijk geven als ze überhaupt het woord rechtzaak horen. Hebben die grote bedrijven vaak geen zin in.

Re: Geen garantie Sony

Geplaatst: 22 mar 2011 12:33
door queenfan
Volgens mij is het in de wet geregeld dat schade aan een apparaat binnen een half jaar bewezen moet worden door de gebruiker dat het een fabricage fout is en niet een gebruiksfout.

Maar hoe dan het is natuurlijk wel slecht om een laptop van nog geen half jaar te repareren en even ruim €300,- te vragen. Vaak kan je zien aan hoe de laptop er uit zien of het een gebruikersfout is of niet.

Re: Geen garantie Sony

Geplaatst: 22 mar 2011 20:24
door elchevy
Bedankt voor de tips.

Sinds gisteren heb ik mijn laptop terug. Met een nieuw scherm, maar ik ben wel 350 euro lichter.

Ik heb een klacht per mail naar Sony gestuurd en kreeg een bericht dat ze binnen 48 uur proberen te antwoorden. Het ziet er naar uit dat ze helemaal niet antwoorden, want ik heb in 2 weken nog geen reactie ontvangen.
Ik probeer mijn klacht ook op het forum van Sony te plaatsen, maar bij het registreren krijg ik al 2 weken 'onbekende fout'.

@queenfan: het is geen fabricagefout, de kwaliteit van het scherm is gewoon zo slecht dat er bij normaal gebruik schade kan ontstaan.

Re: Geen garantie Sony

Geplaatst: 22 mar 2011 21:19
door LeoZ
Sony... móet voortaan maar Phony heten (phony=nep)!

Te gek voor woorden: een laptop van een half jaar oud... defect scherm... en dan, ondanks garantie, 350 euro laten betalen. Schande! Een douche met ijswater voor Sony!!

Re: Geen garantie Sony

Geplaatst: 22 mar 2011 22:39
door queenfan
elchevy schreef:@queenfan: het is geen fabricagefout, de kwaliteit van het scherm is gewoon zo slecht dat er bij normaal gebruik schade kan ontstaan.
Zal ik het anders formuleren volgens mij is het in de wet geregeld dat de fabrikant in de eerste half jaar moet bewijzen of de schade door de gebruikers is veroorzaakt.

Tenminste als ik het goed heb, kijk eens op consuwijzer.nl

Re: Geen garantie Sony

Geplaatst: 22 mar 2011 22:57
door elchevy
@queenfan: ok, dat is precies het tegenovergestelde van wat ik uit je eerdere bericht begreep. Zeer interessant om eens te onderzoeken. Bedankt.

Re: Geen garantie Sony

Geplaatst: 24 mar 2011 15:05
door elchevy
Ik kreeg vandaag een mail van Sony met het verzoek mee te werken aan een klanttevredenheidsonderzoek. Ik had de hoop eindelijk mijn klacht kwijt te kunnen (op mail antwoorden ze niet en bij de helpdesk zeggen ze dat ik een mail moet sturen). Daarvoor moest ik naar een nummer bellen dat 50 cent per minuut kost. :?
Deze mensen konden ook niet veel anders melden dan: wij gaan niet over garantievoorwaarden. Iemand spreken die er wel over gaat kon niet. Ze wilden wel doorgeven aan de juiste persoon dat er al 2 weken een mail van me op antwoord wacht.

Kortom: klagen heeft geen enkele zin. Alleen een rechtzaak zal helpen.

Re: Geen garantie Sony

Geplaatst: 08 apr 2011 16:30
door Kishkumen
U geeft zelf al aan dat de schade ontstaan is doordat U met uw duim op het scherm heeft gedrukt. Hierbij geeft U al aan dat het zelf-toegedane schade is en daarbij dus Uw garantie vervalt. Door te klagen over een "slecht kwaliteit" scherm haalt U niets. U heeft hem zelf gesloopt ook al was dat niet uw intentie. Vervelend maar waar.

En terzijde. Het gaat er bij de laptop gebruiker met een hoger IQ als 20 echt niet in dat U door "normaal" de klep te openen een rode vlek op het beeldscherm krijgt en later strepen. Dit wil ik niet geloven. Je moet behoorlijk wat druk uitoefenen op een beeldscherm om dit te veroorzaken.

Re: Geen garantie Sony

Geplaatst: 09 apr 2011 14:49
door ciske
Kishkumen schreef:
En terzijde. Het gaat er bij de laptop gebruiker met een hoger IQ als 20 echt niet in dat U door "normaal" de klep te openen een rode vlek op het beeldscherm krijgt en later strepen. Dit wil ik niet geloven. Je moet behoorlijk wat druk uitoefenen op een beeldscherm om dit te veroorzaken.

wat is jouw IQ?

je bent off topic!

Re: Geen garantie Sony

Geplaatst: 10 apr 2011 15:52
door LeoZ
En daarbij komt dat dit forum voor consumenten is die mogelijk een conflict in hun nadeel met een winkelier en/of fabrikant hebben.... dus NIET voor de winkelier c.q. verkoper!

Daar zijn ander forums voor...!

Re: Geen garantie Sony

Geplaatst: 10 apr 2011 17:34
door sephora30
Sony heeft gelijk, deze schade is door jouzelf ontstaan en valt idd niet onder de garantie.

Heb jij ze zelf verteld dat je met je duim tegen het scherm kwam?

Het is nl inderdaad zo dat de eerste 6 maanden na aankoop de winkelier/fabrikant moet bewijzen dat het jouw schuld is. Kunnen ze dat niet dan valt het gewoon onder de garantie.

Re: Geen garantie Sony

Geplaatst: 14 apr 2011 13:52
door BBCS
LeoZ schreef:En daarbij komt dat dit forum voor consumenten is die mogelijk een conflict in hun nadeel met een winkelier en/of fabrikant hebben.... dus NIET voor de winkelier c.q. verkoper!

Daar zijn ander forums voor...!
Dat wilt niet automatisch zeggen dat ten aller tijden voor de TS op een gunstige manier moet worden opgekomen.

Re: Geen garantie Sony

Geplaatst: 14 apr 2011 13:55
door tiptoo
BBCS schreef:
Dat wilt niet automatisch zeggen dat ten aller tijden voor de TS op een gunstige manier moet worden opgekomen.

ben ik met je eens ,maar dan nog ga je niet over het IQ van iemand beginnen.

Re: Geen garantie Sony

Geplaatst: 14 apr 2011 14:27
door BBCS
tiptoo schreef:
BBCS schreef:
Dat wilt niet automatisch zeggen dat ten aller tijden voor de TS op een gunstige manier moet worden opgekomen.

ben ik met je eens ,maar dan nog ga je niet over het IQ van iemand beginnen.
Klopt.
Alleen van sommige zou ik het wel zeggen.

Ik bedoel: de winkelier moet de consument als hersenloze zombie beschouwen die niet in staat is om zelf na te denken.

Re: Geen garantie Sony

Geplaatst: 14 apr 2011 14:29
door tiptoo
BBCS schreef:


Ik bedoel: de winkelier moet de consument als hersenloze zombie beschouwen die niet in staat is om zelf na te denken.

dat denk ik toch niet alleen niet ieder weet alles , dan nog heb je niet over een IQ van iemand te hebben.

Re: Geen garantie Sony

Geplaatst: 24 mei 2011 10:24
door cjvdz
Ook wij hebben hetzelfde probleem met onze Sony Vaio, gekocht in november 2010. Alleen wij weten echt niet waar het probleem weg komt. Ik zette de laptop aan zoals ik altijd doe, en ineens zwarte vlekken aan de zijkant :S Balen natuurlijk, we hebben niet voor niets voor een sony vaio gekozen!
Ik heb de laptop terug gebracht naar de winkel (expert) waar mij werd verteld dat het beeldscherm 'lek' is en de laptop dus opgestuurd moest worden. De verkoper vertelde dat het zeer waarschijnlijk wel onder de garantie zou vallen.
Na 1,5 week maar eens gebeld, en ja er was een mailtje binnen gekomen. Sony geeft GEEN garantie op schade die van buitenaf is aangericht! @#$%%##$@
Onze laptop heeft geen krasje, zo zuinig zijn wij op dat ding. En dan beweren hun dat wij zelf de schade hebben aangericht! Echt walgelijk, bah. Kosten : €434,-
Dus de verkoper mocht van mij weer bellen met sony, wat hij ook deed, voor het verhaal hierachter. Sony zegt dat er meerder monteurs naar gekeken hebben, onafhankelijk van elkaar, en allen zeggen dat het externe schade is.
Tja, wat nu? Ik vind dat veel geld voor iets wat wij niet gedaan hebben en wil natuurlijk dat Sony het vergoed! Op advies verkoper de inboedelverzekering gebeld. Daar ons verhaal gedaan, maar nee geen enkele vergoeding...

Nu kan ik alleen nog via Radar of Kassa het proberen denk ik... Iemand nog tips?