Pagina 1 van 1

Dure videocamera opnieuw kapot, nu buiten garantie

Geplaatst: 18 mar 2011 15:09
door euromedia
Kort samengevat voor mensen die geen zin hebben in het hele verhaal:
Mijn camera (JVC) is binnen de garantieperiode kapot gegaan, dit is toen gerepareerd. Nu buiten de garantieperiode is het defect teruggekomen en de leverancier stelt niet in staat te zijn het product te kunnen repareren; wat kan ik doen ?

Ik heb 13 maanden geleden een professionele videocamera aangeschaft van enkele duizenden euro's.

De camera kreeg een defect binnen de garantieperiode ( ruis in het geluid en stuck pixels ). De camera is teruggestuurd en gerepareerd.

Nu de garantieperiode verlopen is, is de camera wederom kapot ( weer ruis in het geluid ). Ik heb de camera ter reparatie opgestuurd en de winkel heeft vervolgens de camera naar de fabrikant gestuurd om hen het te laten repareren. Nu ik de camera weer terug heb blijkt het probleem nog steeds te bestaan ( de winkel heeft het niet gecontroleerd maar alleen als tussenpersoon gehandeld ). Ze sturen me nu een rekening van alleen de verzendkosten.

Na telefonisch contact zeggen ze dat de fabrikant het product zo gerepareerd heeft dat de ruis binnen hun norm valt ( wat onzin is, als ik het geluid moet nabewerken om de ruis eruit te halen zou dat nooit binnen een norm mogen vallen van hoeveelheid ruis ). Ze zeggen dus dat ze voor de rest niets voor me kunnen doen behalve de camera naar de locatie van de fabrikant in Duitsland zenden, geen mogelijkheid dan ben ik hem 4 weken kwijt.

Mijn vraag concreet: zijn zij verplicht om ervoor te zorgen dat mijn camera 100% functioneert omdat hetzelfde defect ook al tijdens de garantieperiode heeft plaatsgevonden en het product dus niet deugt ?

Op internet kwam ik wel Wetboek 7 artikel 17 tegen: Als het product niet voldoet aan de verwachtingen qua levensduur ( het gaat te vroeg kapot dan redelijk zou zijn ) dan zijn zij mij verplicht om een deel van het product te vergoeden. Ook niet echt een geweldige oplossing aangezien ik gewoon een goed functionerende camera wil.

Wat te doen ? Welke rechten heb ik ?

Re: Dure videocamera opnieuw kapot, nu buiten garantie

Geplaatst: 18 mar 2011 15:34
door mukkiefuk
Op internet kwam ik wel Wetboek 7 artikel 17 tegen: Als het product niet voldoet aan de verwachtingen qua levensduur ( het gaat te vroeg kapot dan redelijk zou zijn ) dan zijn zij mij verplicht om een deel van het product te vergoeden. Ook niet echt een geweldige oplossing aangezien ik gewoon een goed functionerende camera wil.
Dit klopt. Je mag er vanuit gaan dat je camera langer dan 13 maanden meegaat. in dit geval is de camera non-conform. Je hebt dus recht op een deugdelijk product. Echter heb je niets met JVC te maken. Je zult deze 'garantie' moeten claimen bij de leverancier van het product. Zij zijn verantwoordelijk voor de afhandeling.

Re: Dure videocamera opnieuw kapot, nu buiten garantie

Geplaatst: 18 mar 2011 16:26
door euromedia
Gelden de regels overigens hetzelfde als je het product als bedrijf koopt ? Ik heb de camera uit naam van mijn videoproductiebedrijf gekocht.

Overigens blijven zij stellen dat het enige dat ze kunnen doen is het opsturen van het product naar JVC. Als dat het probleem zou oplossen was dat voor mij prima geweest, echter; ze hebben het al eerder naar JVC gestuurd en die heeft het teruggestuurd met het mankement intact. Ook kunnen ze mij niet vertellen hoe lang de camera weg zal zijn, voor mij als ondernemer onwerkbaar.

Re: Dure videocamera opnieuw kapot, nu buiten garantie

Geplaatst: 18 mar 2011 16:34
door MAXIEM
euromedia

Bij een zakelijke overeenkomst gelden de consumentenartikelen van het BW7 niet.

Maxiem.

Re: Dure videocamera opnieuw kapot, nu buiten garantie

Geplaatst: 18 mar 2011 20:25
door euromedia
Welke wetten gelden zakelijk dan wel ? Qua garantie en verwachte levensduur..

Re: Dure videocamera opnieuw kapot, nu buiten garantie

Geplaatst: 22 mar 2011 09:34
door euromedia
Niemand die mij daar iets over kan vertellen ?