LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wat verwachten jullie van de hypotheekrente?

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
wareman

Wat verwachten jullie van de hypotheekrente?

Ongelezen bericht door wareman »

Wat verwachten jullie wat de hypotheekrente gaat doen, gaat het de aankomende tijd stijging richting de 7%, of is dat een te voorbarige gedachte.

Fiesiekus

Re: Wat verwachten jullie van de hypotheekrente?

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Hangt er van af welke rente je bedoelt.......de geldmarktrente of de kapitaalmarktrente.

De eerste verwacht ik laag laag te zullen blijven gezien de economische problemen en de begrotingstekorten i.c. de overheidsschuldenproblematiek. De situatie van voor de tsunami in Japan is misschien de situatie die de EU-zone gaat krijgen: lage rentestand zodat de rente van de grote overheidsschulden niet zwaar drukt op de begrotingen.

Kapitaalmarktrente is een ander verhaal: daarin spelen factoren als handelsoverschot/-tekort, koers € t.o.v. $ etc. een grote rol.

Als je nu de kans hebt om je hypotheek vor 10 jaar vast te zetten tegen 5% rente: DOEN!!!!

wareman

@Fiesieklus

Mijn RBT gaat pas in juli van dit jaar in, en dan loopt deze RBT 2jaar lang. Ik kan een gok nemen om het in juli om te zetten maar kan natuurlijk ook nog 2jaar wachten, maar ik verwacht dat de rente over 2jaar nog hoger is. IVM het aantrekken van de economie.

Greetz

Fiesiekus

Fiesiekus schreef:Als je nu de kans hebt om je hypotheek vor 10 jaar vast te zetten tegen 5% rente: DOEN!!!!
Of in Juli. Probeer te onderhandelen met je huidige bank over een paar-tienden-% korting op de nieuwe rente. Tijdens de RBT kan je vaak boetevrij aflossen, dat biedt een onderhandelingskans op basis van overstappen, zonder dat je dat overstappen ook daadwerkelijk gaat doen.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Wat Fiesiekus ook aangeeft, de hypotheekrente bestaat niet.
Het is wel een streven van de Eurolanden om de inflatie en begrotingstekorten laag te houden, en dat impliceert dat ook de rente laag zou zijn. Maar dat is een streven. De huidige begrotingsproblemen in sommige EU landen leiden er daar toe dat zij meer rente moeten betalen over hun leningen. Dat heeft op dit moment nog weinig invloed op de rente in Nederland en Duitsland, maar daar kan verandering in komen. Ik denk (speculeer, speculeer) dat op termijn het economisch beleid veel meer vanuit de EU geregeld gaat worden, ook omdat één munt zonder één economisch beleid onmogelijk is.

Ook zal de ECB misschien zelf obligaties uit gaan geven of de Eurolanden verplichten een flinke buffer aan de ECB te gaan lenen, waarbij het best eens zou kunnen zijn dat dat ECB beleid erop gericht zal gaan worden om ook de kapitaalmarktrentes naar elkaar toe te laten convergeren. Dat zou wellicht kunstmatig kunnen als de ECB veel meer geld 'eist' van landen met een lage rente, zodat die meer moeten lenen, zodat daar de rente omhoog gaat. En andersom, weinig lenen van landen met hoge rente, of dat de ECB juist geld uitleent aan landen die een hoge rente hebben, tegen een lager tarief om zo de rente te drukken.

Met zulk beleid zal de kapitaalmarktrente binnen de EU landen naar elkaar toe gaan, wat er in eerste instantie toe leidt dat 'onze' rente omhoog zal gaan.

(Overigens hoeft zo'n beleid van de ECB waarin Nederland verplicht veel meer geld aan de ECB zou moeten uitlenen 'voor ons' op zich niet slecht te zijn, als de rente die Nederland van de ECB ontvangt iets hoger is dan de rente die Nederland op staatsleningen moet betalen.)

Maar nogmaals, dit is allemaal heel erg speculeren. Maar ik denk wel dat de rente op lange leningen niet zo gauw naar de 7% zal gaan, dat lijkt mij voor de lange termijn wat te veel van het goede. Maar voor korte leningen zou de rente best eens de 7% kunnen gaan raken. De vraag die je je dan ook moet stellen is, naar welke rentetermijn wil je je hypotheek omzetten? Wordt dat 5 jaar vast of wordt het 25 jaar vast (om maar twee extremen te noemen)? Volgens mij hoef je trouwens niet te beslissen om óf in juli, óf 2 jaar later de rente vast te zetten, maar kan het ook tussendoor. Dan zou je het nog even kunnen aankijken.

wareman

@kweenie @Friesieklus,

Het probleem is mijn hypotheek is hoger dan de verkoopwaarde van mijn huis, dus als ik ga switchen naar een andere bank dan ben ik mijn NHG kwijt en dat wil ik niet, ik heb nu wel NHG en dat wiol ik graag blijven houden. Heb in 2008 een grote verbouwing gedaan door een stukje bij mijn huis aan te bouwen en een nieuwe keuken, ik heb een hypotheek van 179830 en stuk van 159830 gaat in juli zijn RBT in, en de resterende 20000 gaat in 2013 in RBT.
Dus ik zou idd ook kunnen wachten tot over 2jaar en dan de hele hypotheek omgaan zetten, maar er is een kleine opkomst dus ik denkdat ik toch voor wat meer zekerheid ga..

Fiesiekus

kweenie schreef:Dan zou je het nog even kunnen aankijken.
Uit eigen ervaring :oops: weet ik dat "even aankijken" verkeerd kan uitpakken. In de jaren 80 - 90 zat ik met een variabele rente, die ging rap omhoog. Ik dacht, ik kijk het even aan, straks gaat ie naar beneden. Dat "straks" werd 2 jaar, in die 2 jaar zat ik tegen de 10% variabele rente. Advies tussenpersoon :evil: : middenin die periode zet nu lang vast (op de top van de hoge rente voor lange rentevasteperiodes).

Heb het toen uitgezongen en die variabele rente is weer fors gaan dalen. Maar dat nooit weer meemaken; heb nu 2 hypotheken resp. 10 en 5 jaar vaste periode gekozen.

Fiesiekus

wareman schreef:Het probleem is mijn hypotheek is hoger dan de verkoopwaarde van mijn huis, dus als ik ga switchen naar een andere bank dan ben ik mijn NHG kwijt en dat wil ik niet, ik heb nu wel NHG en dat wiol ik graag blijven houden. Heb in 2008 een grote verbouwing gedaan door een stukje bij mijn huis aan te bouwen en een nieuwe keuken, ik heb een hypotheek van 179830 en stuk van 159830 gaat in juli zijn RBT in, en de resterende 20000 gaat in 2013 in RBT.
Dus ik zou idd ook kunnen wachten tot over 2jaar en dan de hele hypotheek omgaan zetten, maar er is een kleine opkomst dus ik denkdat ik toch voor wat meer zekerheid ga..
Gefeliciteerd met de a.s. kleine!!!

Gezien je lage hypotheek en de komst van de kleine, zou ik voor een rentevastperiode van 5 á 10 jaar kiezen.

Is je huis niet al meer (hoger dan de hypotheek) waard geworden door die grote verbouwingen?

kweenie

Fiesiekus, ik was er vanuit gegaan dat de rente nu en gedurende de RBT vast staat, en dat er straks weer voor een vaste rente (bv 10 jaar) wordt gekozen. En dat er dus geen variabele rente is. Je kunt vaak (niet altijd) tijdens de RBT de rente nog vastzetten als een renteverhoging wordt aangekondigd. Daarom zou ik zeggen, kijk hoe de rente in juli staat (en hoe het in de tijd ervoor is gegaan) en of die nog gaat dalen of stijgen. Als de rente dreigt te gaan stijgen (bv. ook als de concurrenten gaan stijgen), dan kun je alsnog de rente vastzetten.

Fiesiekus

Volgens mij heb je juist in je RBT de variabele rente. Met het gevaar dat zowel de geldmarkt- als de kapitaalmarktrente met een opmars bezig gaan.

M.a.w.: er is niet veel van het renteverloop te zeggen; wie had de credietcrisis voorspeld, de tsunami, de begrotingsproblemen in Griekenland, de €-crisis? Allemaal factoren die meespelen en absoluut niet te voorspellen waren.

kweenie

Fiesiekus, volgens mij is de 'echte' rentebedenktijd, bij een echte aparte hypotheek met RBT, een periode van 2 jaar waarin je nog de zelfde rente betaalt als voor die tijd, maar dat je elk moment (en zonder boete) voor een nieuwe periode vast kunt zetten. Vaak gaat het dan over een hypotheek met bv. 12 jaar rentevast (10 jaar plus 2 rbt). Dat is dus ook een aparte soort hypotheek, waarbij je al van tevoren al afspreekt dat je aan het einde een rbt hebt.

Waar jij het over hebt is dat je bij een normale hypotheek na de normale rentevasteperiode niet meteen de rente voor een nieuwe lange periode vast hoeft te zetten. In dat geval betaal je inderdaad de variabele rente tijdens deze bedenktijd. (Die tijd is dan trouwens in principe ook niet begrensd tot 2 jaar.)

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Ik verwacht als de economie weer aantrekt een tekort aan geld en rond de 8% zoals eind 80er jaren.

Maar niemand kan het voorspellen maar nu het laag is altijd zo lang mogelijk vast zetten.
Verder is de trend stijgende dus liever 15 of 20 jaren dan kortere 5 of 10.
Sinds 2003 is de rente van dalende trend omgeslagen dus sinds die tijd van variabele naar 30 jaren vast gezet op toen ze vlak over de bodem waren.
4% voor 30 jaren vast, ik was te laat, 3.7% was ik net te laat voor.....

Fiesiekus

kweenie schreef:Fiesiekus, volgens mij is de 'echte' rentebedenktijd, bij een echte aparte hypotheek met RBT, een periode van 2 jaar waarin je nog de zelfde rente betaalt als voor die tijd, maar dat je elk moment (en zonder boete) voor een nieuwe periode vast kunt zetten. Vaak gaat het dan over een hypotheek met bv. 12 jaar rentevast (10 jaar plus 2 rbt). Dat is dus ook een aparte soort hypotheek, waarbij je al van tevoren al afspreekt dat je aan het einde een rbt hebt.

Waar jij het over hebt is dat je bij een normale hypotheek na de normale rentevasteperiode niet meteen de rente voor een nieuwe lange periode vast hoeft te zetten. In dat geval betaal je inderdaad de variabele rente tijdens deze bedenktijd. (Die tijd is dan trouwens in principe ook niet begrensd tot 2 jaar.)
Oké, duidelijk. Dan hadden we het over 2 verschillende dingen; ik ken alleen die laatste variant uit m'n eigen hypotheeksituatie met 'n variabele rente in de tussenperiode

wareman

Allen dank voor de antwoorden, ik denk dat idd gaat switchen in juli. en ik wil hem voor 12jaar en dan weer met 2RBT vastzetten, en dan voor een bankspaarhypotheek gaan van 150.0000 en de 9830 voor 2jaar vastzetten, en dan komt in 2013 de andere hypotheek van 20000 ook in de RBT, dan kan ik die 2 in 1 keer omzetten naar een mooie rent zo had ik het in het hoofd.!

Fiesiekus

Onnodig op te merken dat die hyptheek van €150.000 veel zwaarder telt dan die van €20.000 Met die laatste zou je wat risico kunnen lopen door een variabele rente te kiezen.

Vraag: wat is je rente in je RTB-periode??

kweenie

Als je de hypotheekvorm wil veranderen (naar banksparen toe), dan zal de hypotheek moeten veranderen en zal dat waarschijnlijk extra kosten met zich mee brengen. Aan een nieuwe rentevaste periode kiezen zitten geen kosten verbonden. Ook zal een nieuwe hypotheekvorm waarschijnljik betekenen dat je ook opnieuw moet worden getoetst, en aan alle huidige voorwaarden moet voldoen. Ook kan het zijn dat als je NHG hebt, dit vervalt bij een andere hypotheekvorm, maar dat weet ik niet zeker.

En let er ook op dat voor de hoge vrijstelling van het banksparen (dus 151.000 ipv 34.300 per persoon) je de bankspaarhypotheek tenminste 20 jaar moet laten lopen. Aangezien je er straks waarschijnlijk al meer dan 10 jaar op hebt zitten, wordt dit erg krap en zul je waarschijnlijk aan het eind van de looptijd een paar maanden zonder renteaftrek zitten. Je mag de rente immers maximaal 30 jaar aftrekken. Laat dit ook even bekijken door de adviseur.

Fiesiekus

kweenie schreef:En let er ook op dat voor de hoge vrijstelling van het banksparen (dus 151.000 ipv 34.300 per persoon) je de bankspaarhypotheek tenminste 20 jaar moet laten lopen.
Waarom niet korter?

kweenie

Dat is één van de eisen van de fiscus om de hypotheek in box 1 te kunnen hebben. In het kort zijn de eisen dat gedurende de hele looptijd de hoogste jaarstorting niet groter is dan 10 keer de laagste jaarstorting en dat voor de hoge vrijstelling van 151.000 in box 1 een looptijd van 20 jaar of langer moet, en voor de lage vrijstelling van 34.300 per persoon de looptijd minstens 15 jaar moet zijn.

Wil je hier niet aan voldoen, dan moet je de waarde van het spaarsaldo opgeven in box 3 en moet je jaarlijks 1,2% vrh betalen (als je boven de vrijstelling zit). Maar nog belangrijker is dat bij de bankspaarhypotheken de banken het vaak niet accepteren dat je een box-3 variant neemt. (Dit in tegenstelling tot spaarverzekeringshypotheken.)

Laat je de bankspaarrekening wel in box 1 vallen en laat je hem minder dan 15 jaar lopen, of gebruik je het saldo tussen 15 en 20 jaar waarbij het saldo meer is dan de lage vrijstelling, dan moet je over de winst (dus de totale renteopbrengst) van je bankspaarrekening inkomstenbelasting betalen.

Fiesiekus

Heel, heel erg bedankt voor deze uitleg!!!!

wareman

Mijn rente in RBT is toch gewoon mijn rente die ik nu ook betaal, dan mag ik toch kiezen welke rente ik straks wil hebben.
De switch naar banksparen toe, zou mij eenmalig 125 euro kosten, ivm het switchen, ik wil hem denk ik 10 tot 15 jaar vastzetten, en hoe bedoel je dan paarmaanden geen rente aftrek?? Ik heb er straks 5jaar opzitten, dan heb ik nog recht op 25jaar renteaftrek, en misschien zet ik hem ook wel naar 120.000 ipv 150.000 tis maar net wat het dan gaat kosten.Ik weet niet hoe ze die spaarpremie berekenen.

Gesloten