Snelheidsverlaging KPN
Geplaatst: 24 mar 2011 15:45
Hallo iedereen,
Afgelopen week heb ik heel veel contact gehad met de KPN helpdesk de verlaging van onze internet snelheid. We hebben (bij hetnet) een 8mb/s internet + bellen abonnement afgesloten. Dat is al 5 jaar geleden. De laatste tijd merken we dat onze internetsnelheid stapsgewijs verlaagt wordt. We hebben een aantal keren contact genomen met de helpdesk.
In het begin was de internetsnelheid volgens de router (status - internet - maximum line rate). 8000 kbps. Ik merkte de verlaging doordat mijn download snelheid steeds niet hoger kwam als 250 kbps terwijl ik normaal altijd rond de 600-700 zat.
1. Twee dagen geleden.
Na geconstateerd te hebben dat de snelheid op de router lager ligt dan normaal gebeld met de helpdesk. Na 5 minuten in de wacht gestaan te hebben en nadat ze de verbinding getest hadden kwamen ze met de volgende verklaring: ''Doordat u verder als 3 km van de wijkcentrale afwoont kan er maximaal 2464 kbps aangeboden worden op u verbinding.'' Dat is raar want we hebben altijd hoger gehad. Daar kon de man van de helpdesk geen antwoord op geven. Een reset van de router kon helpen. Na de reset nog niks veranderd.
2. Gisteren.
De snelheid van de router lag nog steeds laag dus weer eens gebeld met de helpdesk. Na weer door het keuzemenu gekomen te zijn worden we na 3 minuten weer geholpen. Weer gegevens gegeven (we bellen toch met dat nummer) maar oke. Hij zij dat hij de verbinding zou testen. Na 3 minuten stilte maar opgehangen (zeker koffiedrinken). Teruggebeld. Weer keuzemenu weer nieuwe en weer die gegevens. Nummer 3 beviel ons aan om de splitter (splitst de lijn in modem + telefoon het gaat beide naar onze sx551 experiabox) ertussenuit te halen. Die zit al 5 jaar ertussen staat ook in de gebruiksaanwijzing dat dat moet. We moesten ook 24 uur wachten.
3. vandaag.
Opnieuw gecontroleerd of de snelheid al opgelopen was. Tot mijn verbazing bleek de snelheid zelfs lager te zijn
. we haalden nu maar 1760 kbps. Weer gebeld met de helpdesk nu wel meteen geholpen
. Ze zagen al in het systeem dat ik vaker gebeld had. Zijn advies was: ''Door het constant aan en uit schakelen van de router denkt het systeem dat je een instabiele verbinding hebt''. Dit is helemaal gek. Er wordt zelfs gezegd voordat je iemand aan de lijn krijgt dat je je router eerst moet resetten. We laten normaal altijd de router aanstaan alleen als we geen verbinding kunnen krijgen resetten we.
Er wordt nu dus geadviseerd om de router 30 DAGEN te laten rusten en dan gaat de snelheid wel weer omhoog. We betalen wel voor snel internet. ''We kunnen niet garanderen dat de beloofde snelheid binnenkomt''.
We hebben de kpn experiabox sx551. Volgens speedtest.net is te snelheid naar beneden gegaan van 6mb - 2mb - 1.5 mb.
Zelf heb ik de volgende verklaring dat de snelheid naar beneden is gegaan. Ze willen je gewoon een hoger abonnement verkopen. De snelheid is omlaag gegaan en juist vandaag krijgen we een brief in de bus dat we een eenmalig aanbod krijgen om de snelheid te verhogen naar 20 mbps.
Na deze problemen denken we eraan om over te stappen naar een andere provider.
Wat vinden jullie van dit verhaal? Kan het dat door het in en uitschakelen van de router je een lagere internetsnelheid krijgt?
Alvast bedankt,
Jelle Adema
Afgelopen week heb ik heel veel contact gehad met de KPN helpdesk de verlaging van onze internet snelheid. We hebben (bij hetnet) een 8mb/s internet + bellen abonnement afgesloten. Dat is al 5 jaar geleden. De laatste tijd merken we dat onze internetsnelheid stapsgewijs verlaagt wordt. We hebben een aantal keren contact genomen met de helpdesk.
In het begin was de internetsnelheid volgens de router (status - internet - maximum line rate). 8000 kbps. Ik merkte de verlaging doordat mijn download snelheid steeds niet hoger kwam als 250 kbps terwijl ik normaal altijd rond de 600-700 zat.
1. Twee dagen geleden.
Na geconstateerd te hebben dat de snelheid op de router lager ligt dan normaal gebeld met de helpdesk. Na 5 minuten in de wacht gestaan te hebben en nadat ze de verbinding getest hadden kwamen ze met de volgende verklaring: ''Doordat u verder als 3 km van de wijkcentrale afwoont kan er maximaal 2464 kbps aangeboden worden op u verbinding.'' Dat is raar want we hebben altijd hoger gehad. Daar kon de man van de helpdesk geen antwoord op geven. Een reset van de router kon helpen. Na de reset nog niks veranderd.
2. Gisteren.
De snelheid van de router lag nog steeds laag dus weer eens gebeld met de helpdesk. Na weer door het keuzemenu gekomen te zijn worden we na 3 minuten weer geholpen. Weer gegevens gegeven (we bellen toch met dat nummer) maar oke. Hij zij dat hij de verbinding zou testen. Na 3 minuten stilte maar opgehangen (zeker koffiedrinken). Teruggebeld. Weer keuzemenu weer nieuwe en weer die gegevens. Nummer 3 beviel ons aan om de splitter (splitst de lijn in modem + telefoon het gaat beide naar onze sx551 experiabox) ertussenuit te halen. Die zit al 5 jaar ertussen staat ook in de gebruiksaanwijzing dat dat moet. We moesten ook 24 uur wachten.
3. vandaag.
Opnieuw gecontroleerd of de snelheid al opgelopen was. Tot mijn verbazing bleek de snelheid zelfs lager te zijn
Er wordt nu dus geadviseerd om de router 30 DAGEN te laten rusten en dan gaat de snelheid wel weer omhoog. We betalen wel voor snel internet. ''We kunnen niet garanderen dat de beloofde snelheid binnenkomt''.
We hebben de kpn experiabox sx551. Volgens speedtest.net is te snelheid naar beneden gegaan van 6mb - 2mb - 1.5 mb.
Zelf heb ik de volgende verklaring dat de snelheid naar beneden is gegaan. Ze willen je gewoon een hoger abonnement verkopen. De snelheid is omlaag gegaan en juist vandaag krijgen we een brief in de bus dat we een eenmalig aanbod krijgen om de snelheid te verhogen naar 20 mbps.
Na deze problemen denken we eraan om over te stappen naar een andere provider.
Wat vinden jullie van dit verhaal? Kan het dat door het in en uitschakelen van de router je een lagere internetsnelheid krijgt?
Alvast bedankt,
Jelle Adema