Pagina 1 van 1

Onterecht rekening Eneco (Stedin)

Geplaatst: 25 mar 2011 20:23
door Moulay
Beste mensen,

Sinds 11 maart 2011 ben ik verhuisd naar een woning in Rotterdam. Nog geen week later kreeg ik controle van stadstoezicht die tevens allerlei info geeft over de wijk andere zaken. Eén van de medewerkers keek na mijn toestemming in de meterkast en wees mij er op dat de zegels waren verwijderd en verbroken. Hij raadde mij aan direct Eneco/Stedin te bellen om dit aan te geven, anders kreeg ik een dikke claim aan mijn broek.

De dag erop heb ik meteen Stedin gebeld. Nadat de medewerker een notitie had gemaakt van mijn verhaal, deelde hij mij mee dat er een monteur gestuurd zou worden en dat IK de rekening mag betalen voor het plaatsen van nieuwe zegels. Dit terwijl ik meerdere malen nadrukkelijk heb aangegeven de nieuwe bewoner te zijn en dat de schuld ook niet bij mij ligt.

Direct na het gesprek heb ik ook een protestbrief opgestuurd naar Stedin. Als reactie kreeg ik het volgende:

"Geachte heer,

Graag reageren wij op uw e-mail van 24-03-2011 11:45 waarin u bezwaar aantekent tegen de in rekening gebrachte kosten.

Wij kunnen niet ingaan op uw verzoek om de in rekening gebrachte kosten bij u restitueren. Per 1 juli 2008 brengt Stedin kosten in rekening voor het plaatsen van een zegel op de meter, op verzoek van de contractant. De kosten bedragen € 45,00 inclusief BTW per product. Deze kosten worden in rekening gebracht bij de contractant op het moment van de afspraak.

Als u bezwaar maakt tegen de in rekening gebrachte kosten, dan kunt u dit geschil voorleggen aan de Geschillencommissie Energie en Water. De regels hiervoor kunt u vinden op www.sgc.nl.

Wilt u meer weten? Op onze website vindt u de antwoorden op de meest gestelde vragen: www.stedin.net

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

C.T."


Wie heeft ook zoiets meegemaakt en heeft iemand misschien tips over hoe ik dit op een normale manier kan oplossen (alvorens naar een geschillencommissie te stappen)? Het lijkt mij nl sterk dat een nieuwe huurder totaal geen rechten heeft wanneer het op dit soort onzin komt.

Grts Moulay

Re: Onterecht rekening Eneco (Stedin)

Geplaatst: 25 mar 2011 22:53
door jolanda77
stuur ook gelijk een brief met uw klacht naar de dte

Re: Onterecht rekening Eneco (Stedin)

Geplaatst: 26 mar 2011 15:59
door Bob Schurkjens
Hoe het precies zit weet ik niet. Echter kun je hier alle uitspraken lezen m.b.t. verbreking zegels:

http://www.google.com/search?q=site%3Ad ... lr=lang_nl

Laat in elk geval de meterstanden noteren door degene die de verzegeling gaat herstellen en schrijf zelf ook alle meterstanden op. Hoe zit het trouwens met de gasmeter? Is die verzegeling ook verbroken?

Je verhuurder had volgens mij bij de eindinspectie (vorige bewoner) van de woning deze verbreking van verzegeling moeten constateren. Alleen: bewijs het allemaal maar. Ik denk dat je gewoon zal moeten betalen. Als je overstapt naar een andere leverancier met actiekorting heb je die 45 euro zo weer terug. Zie o.a. www.energieleveranciers.nl

Re: Onterecht rekening Eneco (Stedin)

Geplaatst: 27 mar 2011 01:05
door Moulay
Dank voor de reacties en tips.

De zegels zijn alleen bij stroommeter verbroken. De verhuurder zelf had het ook over het hoofd gezien. Het is echter omdat ik er pas woon, de verhuurder ook mij daar niet voor aansprakelijk stelt. Nu Stedin nog! Het is gewoon vrij onrechtvaardig dat ik voor iets moet betalen waar ik niets over weet. Mocht ik hen niet hebben ingelicht zou het nog erger worden. Ik word hoe dan ook gestraft voor iets waar ik niets aan kan doen!

Ik zal ook verder kijken op de site van de geschillencommissie. Thnx

Re: Onterecht rekening Eneco (Stedin)

Geplaatst: 30 mar 2011 15:31
door bootje77
Toen ik mijn zaak van Eneco bij de geschillencommissie had aangemeld kreeg ik ineens een brief van Eneco of ik van de geschillencommissie af wilde zien. Ik kreeg spontaan mijn geld terug. Misschien toch de moeite waard?

Re: Onterecht rekening Eneco (Stedin)

Geplaatst: 31 mar 2011 00:39
door Shine
Als de verhuurder u hiervoor niet aansprakelijk stelt (ondat zijzelf erkennen in gebreke te zijn gedurende de eindcontrole!), waarom betaald de verhuurder dan deze kosten dan niet?

Re: Onterecht rekening Eneco (Stedin)

Geplaatst: 01 apr 2011 00:04
door h@rm@n
Volgens mij kan de verhuurder Moulay niet de aansprakelijkheid ontzeggen omdat deze betrekking heeft op een zaak van het Netwerkbedrijf. Moulay kan wel de constatering c.q. opmerking door Stadstoezicht gebruiken om aan te geven dat de zegelverbreking met aan zeer grote zekerheid grenzende waarschijnlijkheid (er bestaat een redelijk vermoeden) inderdaad al was voordat hij de woning huurde en hij meldt het direct. In dit geval kan het Netwerkbedrijf ook de vorige bewoner niet aansprakelijk stellen, want ze hebben de aansluiting (de verzegelingen) niet gecontroleerd. Mijns inziens heeft het Netwerkbedrijf pech tenzij zij erop staan dat de huidige klant direct bij aanmelding al had moeten zeggen dat eea niet in orde was en hem toch aansprakelijk stellen. Verder is het ook nog van belang welke verzegeling aan de kWh-meter ontbreekt, de fabrieksverzegeling (dan moet er een nieuwe meter geplaatst worden) of de zegel van het aansluitklemmendeksel.