Hallo, Het bedrijf waar ik 17 jaar werkzaam was, die bestaat uit 1 hoofd BV met daaronder 6 filialen, waarin ik in 1 van de filialen werkzaam was in de administratie, is failliet gegaan, doordat het hoofdbedrijf in de problemen kwam.
De filialen waren "gezond". De filialen zijn direct teruggekocht door dezelfde eigenaar en tussen het faillissement en de doorstart is niet eens gestopt met werken, zo snel is dit gegaan.Iedereen kreeg ontslag van de rechter en met de officiele doorstart is een lijst opgemaakt met personeel die niet of wel meemochten in de doorstart. Ik had een administratieve baan en door teveel taken is 1 jaar voor het faillissement iemand aangenomen voor een gedeelte van mijn taken en een half jaar voor het faillissement nog iemand voor 1 taak.
Deze personen zijn wel meegenomen met de doorstart en mij werd verteld dat ik niet meekon, reden: de invoer van 1 hoofdadministratie in een ander filiaal, waar al administratief personeel was, die meeging met de doorstart.
Het filiaal waar ik werkzaam was heeft nog steeds een actieve administratieve ruimte, waar dus 1 van de mensen die net 1 jaar in dienst was wel werkzaam was.Ik zit nu thuis met een ww uitkering.
Wat is mijn recht?
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] failliet en doorstart door zelfde eigenaar
Re: failliet en doorstart door zelfde eigenaar
Werken zij harder en beter of was U ouder en daarom duurder?
Het is in Nederland erg moeilijk van slecht personeel af te komen en door kunstmatig failliet te gaan en dan een doorstart met goede filialen en personeel kom je zo er goedkoper van af dan via moeilijke en kostbare officiële weg.
Ik verwacht dat op papier er wel een andere eigenaar is, maar de leiding van dagelijkse werk zal hetzelfde blijven.
Dus van man naar vrouw of omgekeerd en dit kun je regelmatig herhalen.
Als er nu minder mensen werken word het erg lastig, als hij echter nieuw personeel heeft aangenomen kun je wel protesteren.
Deze werkgever maakt dus gebruik van de gaten in de wet en dit is nu eenmaal stukken goedkoper en sneller, vooral leden van de vakbond zijn moeilijk weg te krijgen en kan meer dan 2 jaren duren.
Ook winkels doen het vaker, als je boven de 23 bent en dus volledige loon hebt en hij later weer pubers van 17 hetzelfde kan laten doen passen ze deze weg wel vaker toe.
Het probleem voor U is om te bewijzen dat hij het daarom zo gespeeld heeft en meestal verlies je en het kost erg veel geld om te procederen.
Verder heeft deze werkgever nog tijdens het proces als hij dreigde te verliezen nog de mogelijkheid dit nogmaals te doen, en dan mag U nogmaals opnieuw deze lange en dure procedure starten.
Dus als tijdens een rechtszaak tegen zowel de vorige als huidige rechtspersoon duidelijk dit een en zelfde persoon is, kan hij verdere familie inschakelen en op die naam verder gaan en U op erg hoge kosten laten uitkomen.
Meestal is dit vlak voor de zitting zodat U maximale kosten heeft en geen resultaat omdat het bedrijf waar U tegen procedeerde niet meer bestaat.
U heeft dus rechten, maar of je die ook ooit krijgt?
Daarom adviseer ik toch maar ander werk te zoeken en dit te laten zitten.
Het is in Nederland erg moeilijk van slecht personeel af te komen en door kunstmatig failliet te gaan en dan een doorstart met goede filialen en personeel kom je zo er goedkoper van af dan via moeilijke en kostbare officiële weg.
Ik verwacht dat op papier er wel een andere eigenaar is, maar de leiding van dagelijkse werk zal hetzelfde blijven.
Dus van man naar vrouw of omgekeerd en dit kun je regelmatig herhalen.
Als er nu minder mensen werken word het erg lastig, als hij echter nieuw personeel heeft aangenomen kun je wel protesteren.
Deze werkgever maakt dus gebruik van de gaten in de wet en dit is nu eenmaal stukken goedkoper en sneller, vooral leden van de vakbond zijn moeilijk weg te krijgen en kan meer dan 2 jaren duren.
Ook winkels doen het vaker, als je boven de 23 bent en dus volledige loon hebt en hij later weer pubers van 17 hetzelfde kan laten doen passen ze deze weg wel vaker toe.
Het probleem voor U is om te bewijzen dat hij het daarom zo gespeeld heeft en meestal verlies je en het kost erg veel geld om te procederen.
Verder heeft deze werkgever nog tijdens het proces als hij dreigde te verliezen nog de mogelijkheid dit nogmaals te doen, en dan mag U nogmaals opnieuw deze lange en dure procedure starten.
Dus als tijdens een rechtszaak tegen zowel de vorige als huidige rechtspersoon duidelijk dit een en zelfde persoon is, kan hij verdere familie inschakelen en op die naam verder gaan en U op erg hoge kosten laten uitkomen.
Meestal is dit vlak voor de zitting zodat U maximale kosten heeft en geen resultaat omdat het bedrijf waar U tegen procedeerde niet meer bestaat.
U heeft dus rechten, maar of je die ook ooit krijgt?
Daarom adviseer ik toch maar ander werk te zoeken en dit te laten zitten.
Re: failliet en doorstart door zelfde eigenaar
Moet je uberhaupt willen werken voor een werkgever met een dergelijke 'moraal'?