LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Afhandeling OpMaat verzekering Interpolis en Rabobank

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
jorisburchill
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 apr 2011 10:31

Afhandeling OpMaat verzekering Interpolis en Rabobank

Ongelezen bericht door jorisburchill »

Ik ben onlangs overgestapt van een OpMaathypotheek (sparen, beleggen, verzekeren) naar een OpBouw hypotheek (aflossingsvrij, sparen en een losse ORV) ook via de Rabobank en de ORV via Interpolis (ja, ja, weer via Interpolis, maar dan nu stransparant en ALLEEN een overlijdensrisico van een paar euro's p/m). Dit alles per datum 01-02-2011.
Wat gebeurt er nu? Interpolis int nog steeds zijn premie voor de OpMaat verzekering (ruim 100 euro p/m). Rabobank beweert dat ik minstens één overlappende premie verplicht ben te betalen(!?). Als ik een pak koffie bij de supermarkt koop, dan loop ik toch ook niet nog een keer langs de kassa om nog een keer af te rekenen?
Overigens staat dit niet in de overeenkomst en ze hebben het ook niet op papier durven hard te maken. Ondertussen heeft Interpolis al drie keer nog de oude premie geïnd. Rabobank wijt het aan een achterstallige administratie bij Rabo en Interpolis. Ze zijn er wel als de kippen bij om 'achterstallige' premiebetalingen te achterhalen. Ik laat immers de onterechte inningen storneren door mijn eigen betaalrekening bank. Ben het niet eens met deze zoveelste woekerpolis praktijk en vermoed dat Rabo en Interpolis onder één hoedje spelen om hun 'verliezen' op deze constructie (er waren zo'n 100,000 OpMaat klanten) ietwat
te compenseren.

Wie heeft een soortgelijke ervaring met zijn/haar overgang van OpMaat naar een nieuwe hypotheek?

jonis
Berichten: 2833
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Afhandeling OpMaat verzekering Interpolis en Rabobank

Ongelezen bericht door jonis »

Ze zullen het ongetwijfeld nog steeds druk hebben.

Het is niet zo dat een stukje overlap m.b.t. de ORV verplicht is maar dat een stuk ontbrekende dekking niet mag ivm eventueel NHG. Dan hou je het probleem alsnog dat ze het "druk hebben" en dat je dat gewoon geld kost (7% + 6,81), want anders kon je gewoon per volgende maand de overstap regelen.
De afspraak met "mijn adviseur" was: 1 maand overlap m.b.t de ORV, want je wil toch ook niet een stukje dekking mislopen. Dat dit door de drukte fout kan lopen kan zijn ( en dat gebeurde bij mij ook); maar dan kun je daar ook bezwaar tegen maken.
Teveel betaalde ORV langer dan 1 maand overlap heb ik teruggevorderd i.v.m. dubbele dekking en teruggekregen.
Het deel van de premie opmaat wat gespaard wordt krijg je sowieso terug (ex-kosten) maar ik weet niet in hoeverre kan dat er eventueel een stukje overlap zit met betrekking tot opbouwpremie/opmaatpremie, dat staat los van de losse ORV...

Interpolis
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 aug 2010 10:21

Re: Afhandeling OpMaat verzekering Interpolis en Rabobank

Ongelezen bericht door Interpolis »

Beste,

Kunt u ons het polisnummer van uw OpMaat Verzekering laten weten? Dan kan ik intern na laten gaan wat er precies aan de hand is. Ik koppel het antwoord desgewenst terug hier op het forum.

U kunt uw reactie sturen aan [email protected]. Mijn excuses voor het extra ongemak en alvast bedankt voor uw reactie.

Met vriendelijke groet,
Klachtenmanagement Interpolis

jonis
Berichten: 2833
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Afhandeling OpMaat verzekering Interpolis en Rabobank

Ongelezen bericht door jonis »

Beste,
Mijn excuses voor het extra ongemak en alvast bedankt voor uw reactie.

Met vriendelijke groet,
Klachtenmanagement Interpolis
In hoeverre spreek je voor "Interpolis klachtenmanagement" , anders moet jullie alvast complimenteren voor jullie aller1ste reaktie m.b.t. de opmaatproblematiek, alvast bedankt daarvoor.

Ollie2003
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 apr 2011 12:44

Re: Afhandeling OpMaat verzekering Interpolis en Rabobank

Ongelezen bericht door Ollie2003 »

Prettig te lezen, dat Interpolis meeleest....

We hebben op dit moment een aanbod liggen van de Rabobank om van onze OpMaat Hypotheek over te gaan naar de Rabo Opbouwhypotheek. Eigenlijk is het aanbod niet te weigeren, want het enige alternatief is de huidige woekerpolis voorzetten. Overstappen naar een andere bank/hypotheek betekent kosten maken. Toch ben ik benieuwd naar reacties.

Hierbij ons rekenvoorbeeld:
Geldlening:
240.000,00
185.000,00 RaboOpbouwhypotheek (nieuw)
55.000,00 Aflossingsvrije Hypotheek (doorlopend)

(Eigenwoningforfait 1.089,00)

RaboOpbouwhypotheek 185.000,00
Hypotheekrente 20 jaar vast 5,1% (was al het geval bij de OpMaathypotheek) tot 30 maart 2027
Rentebedrag 786,25

RaboOpbouwSpaarrekening
per 1-4-2004
Eindspaarbedrag 61.773,76
Looptijd 30 jaar
Inleg p/m 78,00 per 1-4-2011
Gebaseerd op inbreng huidige waarde kapitaalverzekering uit de bestaande OpMaatpolis: 6.449,17
Rentevergoeding 5,1%

Aflossingsvrije Hypotheek (doorlopend) 55.000,00
Rente 5,1%

Verder wordt verwezen naar de fin.bijsluiter.
Daarnaast hebben we twee uitdraaien (onze persoonsgegevens) ontvangen van de maandelijks te betalen premie voor de overlijdensrisicoverzekering tot 2034. Verplicht af te sluiten bij Interpolis. En twee overzichten met de maandelijkse uitkering bij overlijden.

Wij weten niet of dit een goed of aantrekkelijk aanbod is, zoals gezegd er is ons inziens weinig en WAAR de eventuele adders zitten.

WIE O WIE WEET RAAD?

jorisburchill
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 apr 2011 10:31

Re: Afhandeling OpMaat verzekering Interpolis en Rabobank

Ongelezen bericht door jorisburchill »

@Jonis: bedankt voor je inbreng;

@Klachtenafhandeling Interpolis: Ik waardeer uw reactie en toezegging om uit te zoeken.
Ik heb u separaat via email mijn polisnummer gemaild. 'Joris Burchill' is een alias.
Als check kunt u verifiëren met mijn geboortedatum 14-07-1964 en dat ik een email
heb verstuurd vanaf een vaste internetaansluiting huisadres.

groet,
JB

jorisburchill
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 apr 2011 10:31

Re: Afhandeling OpMaat verzekering Interpolis en Rabobank

Ongelezen bericht door jorisburchill »

Ollie2003 schreef:voor de overlijdensrisicoverzekering tot 2034. Verplicht af te sluiten bij Interpolis.
Hallo Ollie2003,
Ik kan je alleen zeggen dat de bank je niet kan verplichten om de ORV weer bij Interpolis af te sluiten. Het kan lonen om hiervoor even te gaan 'shoppen'. Succes.

Ollie2003
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 apr 2011 12:44

Re: Afhandeling OpMaat verzekering Interpolis en Rabobank

Ongelezen bericht door Ollie2003 »

jorisburchill schreef: Ik kan je alleen zeggen dat de bank je niet kan verplichten om de ORV weer bij Interpolis af te sluiten. Het kan lonen om hiervoor even te gaan 'shoppen'. Succes.

De Rabobank biedt geen alternatieven aan. Wellicht prijsafspraken tussen de Rabobank en Interpolis?

jonis
Berichten: 2833
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Afhandeling OpMaat verzekering Interpolis en Rabobank

Ongelezen bericht door jonis »

Ollie2003 schreef:jorisburchill schreef: Ik kan je alleen zeggen dat de bank je niet kan verplichten om de ORV weer bij Interpolis af te sluiten. Het kan lonen om hiervoor even te gaan 'shoppen'. Succes.

De Rabobank biedt geen alternatieven aan. Wellicht prijsafspraken tussen de Rabobank en Interpolis?
jorisburchill gaat uit van andere aanbieders, maar vergeet niet dat bij het eruit halen van de ORV uit de opmaat en overgaan van Interpolis op een losse ORV ze uit kunnen gaan van aanvangdatum opmaatpolis/hypotheek. Dit betekent dat als je naar tarieven gaat kijken van een losse ORV van andere aanbieders, deze mogelijk al snel duurder zullen zijn omdat die gewoon uitgaan van de huidige situatie/verzekerd bedrag/leeftijd (en dus niet van een "oerdatum"). Alleen als je de dekking wilt wijzigen ( verhogen ) krijg je bij Interpolis met "nieuwe" tarieven te maken.

Als je de losse ORV van Interpolis vergelijkt met losse ORV's op independer moet je bijv er ook nog rekening mee houden dat deze (die op Independer) premievast zijn en bijv op 20 jaar looptijd slechts 15 jaar premie wordt betaald. (dus je moet naar de totaalpremie kijken) Relatief bekeken is premievast goedkoper dan premievariabel; maar zelfs in deze "wat duurdere" variant van Interpolis ben je al snel goedkoper uit omdat ze met aanvangsdatum opmaatpolis rekening houden.

M.n mensen voor wie al richting 10 jaar (of meer) een polis hadden zullen hiermee te maken krijgen, dan lijkt Interpolis ineens "goedkoop".

Ollie2003
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 apr 2011 12:44

Re: Afhandeling OpMaat verzekering Interpolis en Rabobank

Ongelezen bericht door Ollie2003 »

Ik heb ook nog een ORV lopen bij de AMRO Bank, vanuit een eerdere hypotheek. De adviseuse van de Rabobank heeft aangegeven, dat ik deze niet mag gebruiken bij de hypotheek van de Rabobank. Hoe zit dat?

jonis
Berichten: 2833
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Afhandeling OpMaat verzekering Interpolis en Rabobank

Ongelezen bericht door jonis »

T.a.v. Hjarts:

https://www.woekerpolisclaim.nl/tipsvoorverbetering.php


M.b.t. de kosten had je in het informatiegesprek naar alternatieven (spaarhypotheek? o.i.d.) kunnen vragen i.v.m het schikkingsvoorstel rekening houdend met je huidige tegoed (en eventueel deel beleggen)
Dat was eigenlijk ook wel het werk geweest van de adviseur, of ben je alleen op de koffie geweest? In elk geval moet je eerst eens kijken wat je zelf hebt (beleggen/sparen) en in hoeverre wijkt je huidige stand van zaken af van je doel m.b.t je eindkapitaal en in hoeverre je uit de voeten komt met het schikkingsvoorstel.

Dat een bank provisie vangt is toch hopelijk niet nieuw voor je?

jakobj
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 apr 2011 14:16

Re: Afhandeling OpMaat verzekering Interpolis en Rabobank

Ongelezen bericht door jakobj »

Bij ons het zelfde verhaal. Heb direct de automatische incasso van Interpolis laten storneren. Maar de Rabobank heeft ook ineens mijn Hyp.rente met 90 euro p/m verhoogd. En dat stond niet op de offerte.
Inmiddels 4x gebeld. De laatste keer zelfs gevraagd om het onjuiste bedrag van de hyp.rente te storneren. Maar dat 'was niet mogelijk' volgens de medewerker. Elke keer 1000 excuses en "u word zo spoedig mogelijk teruggebeld". Maar dat blijkt toch niet mogelijk in 3 weken.
Ik had veel meer verwacht van de Rabobank. Vroeger stonden ze bekend als betrouwbaar... En even leek het goed te gaan. Maar helaas...

Gesloten