Pagina 1 van 2

Nieuwe scooter uitzoeken.

Geplaatst: 14 apr 2011 16:29
door ppllz
Hallo,

Ik ben net 16 geworden en wil dus een scooter kopen. Alleen weet ik nog niet precies wat.
Ik heb het liefste een retro scooters, maar ik hoorde iets over chinese scooters ofzo, dat daar iets mis mee was?

Ik weet ook nog niet wat voor een ik wil nemen een 25/45 km/h.
Ik ga hem voornamelijk gebruiken om mee naar school te gaan.
10km heen, 10 km terug.

Ik had zelf wel iets in gedachten, namelijk: De sym cello / fiddle 2 of een agm retro scooter.

Wat vinden jullie hiervan? welke is goed, en welke niet of zijn er nog betere?

Ik hoor het graag,
Alvast bedankt

Re: Nieuwe scooter uitzoeken.

Geplaatst: 17 apr 2011 19:09
door oo4load
Al je dan toch per se zo'n 13 in een dozijn omgekeerde badkuip retro geval op wielen moet hebben haal dan een sym Allo / sym cello. Dat is min of meer zo'n zelfde chineze roestbak/roestkuip maar dan in verbeterde kwaliteit en met een veel beter motorblok.

Een veel betere keus is een Sym Fiddle2 of Sym Mio of Kymco Sento / Kymco NewSento / Kymco Like. Die stammen niet af van zo'n goedkoop chinees ding en zitten dus beter in elkaar.


Wat je nooit moet doen is een AGM, ZNEN, Fosti, Bella, Bello, Bonzo, Fino, etcetc.. Die dus nooit kopen, want dan maak je zeer grote kans op technische problemen en is het ding na 1 jaar niet meer om aan te zien. Het prijsverschil met een SYM of Kymco is maar klein en de garantieperiode veel korter, dus bespaar je de ellende want het prijsverschil ben je later driedubbel kwijt aan extra kosten.

Re: Nieuwe scooter uitzoeken.

Geplaatst: 17 apr 2011 20:31
door ppllz
oke bedankt

Re: Nieuwe scooter uitzoeken.

Geplaatst: 17 apr 2011 21:58
door Jezebel
Lees gewoon eens wat rond op dit forum dan kom je er wel uit. Die chinese scooters zijn absoluut zo slecht nog niet....
Ik spreek uit ervaring :wink:

Re: Nieuwe scooter uitzoeken.

Geplaatst: 17 apr 2011 22:09
door Ulbe
Begin niet met die meuk!, :wink:

De meeste Chinese scooters zijn voorzien van motoren die gebaseerd zijn op de Honda motoren, ijzersterke motoren van origine,

De Chinese klonen zijn vaak motoren die van slecht materiaal gemaakt zijn, zodoende er snelle slijtage optreed in de motor,

Betaal liever een paar centen meer voor een goede scooter!, de chinese scooters zijn goedkoper, maar dat zie je terug in roest en ellende!,

Die scooter moet rijden!, daar koop je deze voor!, niet om iedere keer de boel kapot te hebben met te dun plaatwerk dat scheurt door de trillingen en andere ellende die voortvloeien uit inferieur materiaal,

De scooters worden vaak geïmporteerd door handelaren die deze scooters voor een prikje kopen en hier op de markt brengen met de nodige winst, vaak geven zij bij problemen niet thuis en veel scooterzaken willen deze scooters niet repareren vanwege de slechte kwaliteit!,

Veel succes met je keuze, hopelijk met een goede scooter zonder ellende.

Vriendelijke groeten,

Ulbe.

Re: Nieuwe scooter uitzoeken.

Geplaatst: 17 apr 2011 22:58
door ppllz
is goed.. bedankt..

Re: Nieuwe scooter uitzoeken.

Geplaatst: 18 apr 2011 22:26
door Jezebel
Wat een doorzichtige reacties...... :lol: :lol: :lol:

Re: Nieuwe scooter uitzoeken.

Geplaatst: 19 apr 2011 22:29
door LeoZ
Zo'n Chinese scooter wordt in kratten vanuit Cina geimporteerd en kosten inkoop hooguit €300,-, worden door handelaren verkocht voor rond de €1000 en daarna komt de service, zoals servicebeurten (onderhoud) en evt. reparatie.

En dan begint de ellende!... die zelfde handelaren hebben geen flauw benul hoe zo'n scooter in elkaar zit en doen maar wat, gevolg: een scooter die niet meer rijdt en uiteindelijk van zelf verroest en bijna uit elkaar valt.

Dát is het probleem.

Natuurlijk zijn er nog goede leveranciers die het wel kunnen, maar ga maar zoeken... succes!

Ik hou me bij de antwoorden van de anderen: koop een Sym of Kymco, heb je er jarenlang plezier van!

(Zelf heb ik precies vier jaar: een Kymco Granddink scooter, al is deze scooter wel een stuk duurder dan de eerder genoemde modellen).

Re: Nieuwe scooter uitzoeken.

Geplaatst: 20 apr 2011 14:26
door oo4load
Jezebel schreef:Lees gewoon eens wat rond op dit forum dan kom je er wel uit. Die chinese scooters zijn absoluut zo slecht nog niet....
Ik spreek uit ervaring :wink:

Die mensen met klachten spreken ook uit ervaring. Ga eens een paar weekjes bij een 4takt dealer meelopen in de werkplaats, en daarna hoor ik graag of je nog steeds zo blij bent met die apparaten. Ik ken zeer ervaren 4t monteurs die geen chinese roestbakken meer aannemen voor onderhoud omdat er simpelweg geen einde aan de ellende komt. Draai je het linksvoor vast dan valt het 1 week later rechtsachter uit elkaar.
Ook leuk: Trek na een jaar de kappen eens van het frame.

Als importeur zie ik dagelijks de onderdelen voorbij komen waar die dingen van zijn gemaakt. Die onderdelen verkoop ik namelijk aan 'gelukkige' klanten van chinese scooters. Het is altijd weer leuk om te zien waar die gekke chinezen dit keer op bespaard hebben. Ze verzinnen telkens wat nieuws om tijd of geld te besparen. Koppen na het draaiwerk niet schoonspoelen (metaaldeeltjes die overal zitten). Spruitstuk waar de aluminium kern uit is weggelaten (na enkele weken gescheurd). You name it they got it. Dat het stuk gaat is gewoon een logisch gevolg van de beschamend slechte kwaliteit van de onderdelen waar zo'n ding van is gemaakt. Van een afstand ziet het er goed uit, maar van dichtbij is het gewoon rommel.

Re: Nieuwe scooter uitzoeken.

Geplaatst: 20 apr 2011 23:26
door Jezebel
Ik ben superblij met mijn chinese scooter, dus bespaar je de moeite om mij ook negatief te beinvloeden. Ik heb 'm bij een dealer gekocht en hij doet ook het onderhoud en laat zich nergens door afschrikken. :P

Wat mij opvalt is dat telkens dezelfde namen negatief reageren over chinese scooters. Blijkbaar hebben veel verkopers toch last van deze chinese "invasie".

Re: Nieuwe scooter uitzoeken.

Geplaatst: 21 apr 2011 08:11
door oo4load
Hoezo last? Je hebt op zo'n chinees ding meer winstmarge, een super korte garantie periode en de klant komt veel vaker terug voor onderhoud wat weer werkplaatstarief oplevert. Als dealer of onderdelenhandelaar kan je je geluk niet op met zo'n chinees. Vooral niet als de scooter gekocht is bij een andere dealer zodat hij met de garantie last zit en de klant vervolgens bij jou aankomt voor betaalde onderhoud/reparaties.

De enige die er echt last van heeft is de consument want die betaalt.

Verder wil ik je voor de duidelijkheid nog wel even wijzen op de verkoopcijfers van de 2wielerbranche waarin kymco, piaggio, sym, peugeot en yamaha al jaren in de top5 staan. (en tomos voor de snorders).


Je kan het ook anders bekijken. Wat mij opvalt is het volgende:
De enige die het positief inzien zijn
-winkels die uitsluitend en alleen chinese scooters verkopen (voor hun is het hun enige bestaansrecht) en lopen verkondigen hoe geweldig hun product wel niet is, in tegenstelling tot dat van alle andere chinese concurrenten.
-klanten die er per ongeluk een hebben die nog niet stuk is.

Nogmaals ik ben zelf geen scooter verkoper, ik verkoop ONDERDELEN voor CHINESE scooters en Kymco scooters. Van mijn part kopen jullie allemaal een Chinees, word ik weer extra blij van want dan kom je straks naar mij als hij stuk is.

Re: Nieuwe scooter uitzoeken.

Geplaatst: 21 apr 2011 08:34
door oo4load
Hier een bericht van scooter-freaks forum van een 4t monteur, iemand die altijd in het 4t forum rondhangt, gaat over iemand die een AGM Retro wilt kopen.
Als je echt een monteur ben raad je dat ding aan niemand aan. Zoals je schijnbaar dan hebt gezien is niet alleen het chrome (verf) bagger van kwaliteit maar het frame en de rest ook.

Tuurlijk die bami dingen zijn ook wel rijdend te houden, geen enkel probleem zelfs. Kom maar langs.
Alleen zijn de kosten die daar mee gemoeid zijn het waard ?

Laatst ook. Lintex jet scooter. (Bami blok van Hodi on Wheels) scooter had 7000 km gelopen. Zag eruit of die nieuw was (eigenaar was er zuinig op) buddy bak eruit gehaald en het zag eruit of die uit een sloot gekomen was na een verblijf van een week. ALLES, maar dan ook echt alles verroest.
En laat dat nu net geen uitzondering zijn...

Sterker nog, ik ben gestopt met de chines zooi. Ik neem ze niet meer aan voor onderhoud, wat je er ook aan doet als ze meer dan 3000 hebben gelopen is het dweilen met de kraan open

Puur en alleen schade scooters neem ik aan. Om die dan ook gelijk total loss te verklaren. Wrak waarde. geen.
vloeistoffen eruit en in de oud ijzerbak. 11 cent de kg en weg ermee.

En eerlijk is eerlijk
Er zijn ook uitzonderingen. Alleen die zijn op 2 handen te tellen van die ik ken. Die 15.000 + hebben gelopen en het nog steeds uithouden. Slechts 7 scooters op alle scooters die ik heb gehad, dat is verwaarloosbaar.

En wat is hier nou zo DOM aan,... die Lintex Jet kost 999 en een Lintex Retro of AGM Retro kost 1249. Voor slechts 1099 euro heb je een Kymco Agility 10inch, die het wel 50000km volhoudt.

Re: Nieuwe scooter uitzoeken.

Geplaatst: 27 apr 2011 09:10
door dierenvriend1986
Ik heb ook een Kymco gehad, eerst een Agility daarna een Grand Dink. De Agility starte en reed altijd, vond wel de kwaliteit van de buddy erg slecht en de banden die er standaard op zitten zien er alleen uit als banden omdat deze toevallig ook zwart en rond zijn :lol: . Had wel wat kleine probleempjes gehad maar die heeft mijn dealer perfect opgelost!

Ik zou zelf echter geen Kymco meer kopen maar een Yamaha of Honda aangezien de afwerking daarvan gewoon veel beter is maar daar hangt wel een totaal ander prijs kaartje aan.

Je hebt net zo veel lol van een Kymco of SYM als van een ander merk.

Re: Nieuwe scooter uitzoeken.

Geplaatst: 21 jun 2013 06:39
door peerkeeigenst
ik heb ook een retro van agm ik heb hem al 5jaar staat altijd buiten start altijd loopt 65 km per uuren zuinig nog nooit onderhoud gedaan alleen tanken nu gaat mijn zadel scheuren van de zon en andere weersomstandigheden en mijn koplamp vertoont een beetje roest na vijfjaar buiten staan en bijna dagelijks gebruik en ik heb ruim overgewicht ik snap niet dat de mensen over dit produkt kunnen klagen als ik hem nu bij het oud ijzer zet koste het mijn nog geen 200 euro per jaar maar zo als het nu is rijd ik er nog wel een paar jaar op en ik rijd gemiddelt 45 km per dag en zit dus bijna aan de 70.000km

Re: Nieuwe scooter uitzoeken.

Geplaatst: 21 jun 2013 08:09
door Dirkie
peerkeeigenst schreef:ik heb ook een retro van agm ik heb hem al 5jaar staat altijd buiten start altijd loopt 65 km per uuren zuinig nog nooit onderhoud gedaan alleen tanken nu gaat mijn zadel scheuren van de zon en andere weersomstandigheden en mijn koplamp vertoont een beetje roest na vijfjaar buiten staan en bijna dagelijks gebruik en ik heb ruim overgewicht ik snap niet dat de mensen over dit produkt kunnen klagen als ik hem nu bij het oud ijzer zet koste het mijn nog geen 200 euro per jaar maar zo als het nu is rijd ik er nog wel een paar jaar op en ik rijd gemiddelt 45 km per dag en zit dus bijna aan de 70.000km
Leuk bericht, maar ik denk dat TS niet meer op zoek is naar een scooter. Met een beetje geluk is hij een auto aan het uitzoeken. Deze topic is gestart in 2011 en toen was hij/zij net 16 :mrgreen:

Re: Nieuwe scooter uitzoeken.

Geplaatst: 22 jun 2013 21:17
door bartsscooterservice
oo4load schreef:
Jezebel schreef:Lees gewoon eens wat rond op dit forum dan kom je er wel uit. Die chinese scooters zijn absoluut zo slecht nog niet....
Ik spreek uit ervaring :wink:

Die mensen met klachten spreken ook uit ervaring. Ga eens een paar weekjes bij een 4takt dealer meelopen in de werkplaats, en daarna hoor ik graag of je nog steeds zo blij bent met die apparaten. Ik ken zeer ervaren 4t monteurs die geen chinese roestbakken meer aannemen voor onderhoud omdat er simpelweg geen einde aan de ellende komt. Draai je het linksvoor vast dan valt het 1 week later rechtsachter uit elkaar.
Ook leuk: Trek na een jaar de kappen eens van het frame.

Als importeur zie ik dagelijks de onderdelen voorbij komen waar die dingen van zijn gemaakt. Die onderdelen verkoop ik namelijk aan 'gelukkige' klanten van chinese scooters. Het is altijd weer leuk om te zien waar die gekke chinezen dit keer op bespaard hebben. Ze verzinnen telkens wat nieuws om tijd of geld te besparen. Koppen na het draaiwerk niet schoonspoelen (metaaldeeltjes die overal zitten). Spruitstuk waar de aluminium kern uit is weggelaten (na enkele weken gescheurd). You name it they got it. Dat het stuk gaat is gewoon een logisch gevolg van de beschamend slechte kwaliteit van de onderdelen waar zo'n ding van is gemaakt. Van een afstand ziet het er goed uit, maar van dichtbij is het gewoon rommel.
Echte monteurs sleutelen ook aan Chinees.

Re: Nieuwe scooter uitzoeken.

Geplaatst: 22 jun 2013 23:01
door 1JanV
oo4load schreef:
Jezebel schreef:Lees gewoon eens wat rond op dit forum dan kom je er wel uit. Die chinese scooters zijn absoluut zo slecht nog niet....
Ik spreek uit ervaring :wink:

Die mensen met klachten spreken ook uit ervaring. Ga eens een paar weekjes bij een 4takt dealer meelopen in de werkplaats, en daarna hoor ik graag of je nog steeds zo blij bent met die apparaten. Ik ken zeer ervaren 4t monteurs die geen chinese roestbakken meer aannemen voor onderhoud omdat er simpelweg geen einde aan de ellende komt. Draai je het linksvoor vast dan valt het 1 week later rechtsachter uit elkaar.
Ook leuk: Trek na een jaar de kappen eens van het frame.

Als importeur zie ik dagelijks de onderdelen voorbij komen waar die dingen van zijn gemaakt. Die onderdelen verkoop ik namelijk aan 'gelukkige' klanten van chinese scooters. Het is altijd weer leuk om te zien waar die gekke chinezen dit keer op bespaard hebben. Ze verzinnen telkens wat nieuws om tijd of geld te besparen. Koppen na het draaiwerk niet schoonspoelen (metaaldeeltjes die overal zitten). Spruitstuk waar de aluminium kern uit is weggelaten (na enkele weken gescheurd). You name it they got it. Dat het stuk gaat is gewoon een logisch gevolg van de beschamend slechte kwaliteit van de onderdelen waar zo'n ding van is gemaakt. Van een afstand ziet het er goed uit, maar van dichtbij is het gewoon rommel.
Vraagje Patrick, waarom verkoop je het dan nog?
je streeft naar verkoop van 1kwalitijt producten, Je hebt de kennis ervan in huis. je onderhandeld met een wereldklasse product als Kymco, maar waarom dan nog die Naamse verkwanselde risico van verkopen van die rommel. voel jij je niet lullig tegen over je dealers die de klappen moeten ontvangen voor een niet goed deugdelijk product?

Re: Nieuwe scooter uitzoeken.

Geplaatst: 22 jun 2013 23:14
door 1JanV
bartsscooterservice je raakt af en toe goed de waarheid, het product kan best wel goed zijn, kijk maar naar de auto-industrie het kan dus wel, Maaaaaar!!! die Chinese begrijpen niet dat die domme Hollanders onderdelen willen hebben om de stukkende producten te vervangen, hun gooien het namelijk gewoon op de schroot en halen voor die paar chinese munten gewoon weer een nieuwe scooter hun weten dat je goed moet smeren en wat je goed smeert heeft geen weerstand dus slijt niet. die Chinese hebben nog nooit zoveel aan onderdelen verhandeld aan Holland en België dan waar dan ook en lachen zich krom maar noemen ons dan ook die gierige Hollanders.
Wat wordt er vergeten denk ik dan bij onderhoud waarom doet de ene het wel goed en die andere dealer weer niet met het zelfde merk en type. wij zijn gewend en in de strot geduwd door de BOVAG dat de onderhoud om de 4000km moet maar het staat heel duidelijk in de instructieboekjes dat hun product om de 1500 km moet gebeuren dat moet toch duidelijk zijn dit dan ook moet naleven en hoe slecht dat merk dan moet zijn of hoe slecht de dealer met zijn informatie omgaat. :mrgreen:

Re: Nieuwe scooter uitzoeken.

Geplaatst: 23 jun 2013 12:52
door bartsscooterservice
1JanV schreef:bartsscooterservice je raakt af en toe goed de waarheid, het product kan best wel goed zijn, kijk maar naar de auto-industrie het kan dus wel, Maaaaaar!!! die Chinese begrijpen niet dat die domme Hollanders onderdelen willen hebben om de stukkende producten te vervangen, hun gooien het namelijk gewoon op de schroot en halen voor die paar chinese munten gewoon weer een nieuwe scooter hun weten dat je goed moet smeren en wat je goed smeert heeft geen weerstand dus slijt niet. die Chinese hebben nog nooit zoveel aan onderdelen verhandeld aan Holland en België dan waar dan ook en lachen zich krom maar noemen ons dan ook die gierige Hollanders.
Wat wordt er vergeten denk ik dan bij onderhoud waarom doet de ene het wel goed en die andere dealer weer niet met het zelfde merk en type. wij zijn gewend en in de strot geduwd door de BOVAG dat de onderhoud om de 4000km moet maar het staat heel duidelijk in de instructieboekjes dat hun product om de 1500 km moet gebeuren dat moet toch duidelijk zijn dit dan ook moet naleven en hoe slecht dat merk dan moet zijn of hoe slecht de dealer met zijn informatie omgaat. :mrgreen:
Kijk eens naar vroeger toen was er ook veel vaker en in kortere intervallen onderhoud. Dat is met de Chinese scooters ook nog zo, staat ook in die handleiding boekjes die er bijzitten, wel een tikje overdreven, maar het is zoals jij hierboven verwoord.

Re: Nieuwe scooter uitzoeken.

Geplaatst: 26 jun 2013 12:48
door oo4load
1JanV schreef:Vraagje Patrick, waarom verkoop je het dan nog?
je streeft naar verkoop van 1kwalitijt producten, Je hebt de kennis ervan in huis. je onderhandeld met een wereldklasse product als Kymco, maar waarom dan nog die Naamse verkwanselde risico van verkopen van die rommel. voel jij je niet lullig tegen over je dealers die de klappen moeten ontvangen voor een niet goed deugdelijk product?

Ik ben geen Patrick, maar dat even terzijde.

Waarom verkoop ik 5x zoveel chinese als taiwanese onderdelen, heel simpel omdat de consument niet bereid is meer geld te betalen voor het betere taiwanese onderdeel. Het moet zo goedkoop mogelijk, maar wel klagen als het niet goed is. En dat geldt net zo hard voor die dealers. Ik heb beide in de catalogus staan, maar toch kopen ze massaal het goedkope prut.
Dus nee ik voel me niet lullig. Het is heel simpel: U vraagt, wij draaien.