Inkasso Unie rekent te hoge kosten, de oplossing !
Geplaatst: 16 apr 2011 22:17
Inkasso Unie = hierna te noemen IU
Hoofdsom = dat wat je verschuldigt bent aan diegene waarbij de schuld ontstaan
is.
Debiteur = diegene die een schuld heeft ........... jij dus.
Crediteur = Het bedrijf dat het Inkasso bedrijf heeft ingeschakeld.
NVI = Nederlandse Vereniging van Inkasso bedrijven
Mijn ervaring :
Ik ontving een eerste kennisgeving van IU.
Inkassokosten waren in de orde van grootte van de hoofdsom.
Er bestaat echter een richtlijn/staffel die kantonrechters hanteren om bij geschillen
tussen Inkasso en debiteuren de kosten te matigen in het voordeel van de debiteur :
http://www.rechtspraak.nl/Procedures/La ... anton.aspx.
Van belang is wel dat er in de algemene voorwaarden van het bedrijf waar je een overeenkomst mee hebt geen Inkassobeding is opgenomen waarin de minimale Inkassokosten worden genoemd ( b.v. minimaal 15% van de Hoofdsom. ) Want dan sta je minder sterk !
In mijn geval, stond er in mijn AV geen inkasso beding, was de Hoofdsom 75,- en de Inkassokosten waren ook rond 75,-
Recept :
1. Kijk in de tabel wat je maximaal moet betalen aan inkassokosten, in mijn geval Eur 44,03
2. Betaal eerst de hoofdsom + inkassokosten direct en zonder te dralen.
3. Schrijf daarna een brief aan IU waarin je meldt dat je Hoofdsom + < jouw max staffel Inkasso bedrag > hebt betaald, e.e.a. in overeenstemming met de richtlijnen volgens Voorwerk II. Meldt dat je de zaak hiermee als afgedaan beschouwt.
Dreig in dezezelfde brief met het volgende indien ze toch overgaan tot het vorderen van de restsom ( dat is dus het verschil tussen wat je hebt betaald en
wat IU in eerste instantie van je vorderde ).
Bij vordering van de restsom onderneem ik volgende stappen :
1. Ik dien een klacht in bij uw opdrachtgever dat u zich voor de berekening van de inkassokosten niet houdt aan de richtlijnen Volgens Rapport Voorwerk II
2. Ik dien een klacht in bij uw branche vereniging NVI, dat u zich voor de
vasstelling van de inkassokosten niet houdt aan de voor haar leden geldende gedragscode.
Resultaat :
Na een week kreeg ik een briefje van IU met volgende tekst :
Geachte mevrouw,mijnheer,
Wij kunnen u melden dat wij voor de berekening van de incassokosten gebruik maken van voorwerk II. Conform de normen van de NVI berekenen we tevens
een opslag van ad Eur 25,00 aan registratie kosten.
Gezien bovenstaande is de berekening correct conform de normen van de NVI
Echter gezien uw snelle betaling zullen wij uit coulance we l tot sluiting overgaan.
Hopende u hiermee van dienst te zijn.
Coulance .................. pffffffffffff laat me niet lachen.
Hoofdsom = dat wat je verschuldigt bent aan diegene waarbij de schuld ontstaan
is.
Debiteur = diegene die een schuld heeft ........... jij dus.
Crediteur = Het bedrijf dat het Inkasso bedrijf heeft ingeschakeld.
NVI = Nederlandse Vereniging van Inkasso bedrijven
Mijn ervaring :
Ik ontving een eerste kennisgeving van IU.
Inkassokosten waren in de orde van grootte van de hoofdsom.
Er bestaat echter een richtlijn/staffel die kantonrechters hanteren om bij geschillen
tussen Inkasso en debiteuren de kosten te matigen in het voordeel van de debiteur :
http://www.rechtspraak.nl/Procedures/La ... anton.aspx.
Van belang is wel dat er in de algemene voorwaarden van het bedrijf waar je een overeenkomst mee hebt geen Inkassobeding is opgenomen waarin de minimale Inkassokosten worden genoemd ( b.v. minimaal 15% van de Hoofdsom. ) Want dan sta je minder sterk !
In mijn geval, stond er in mijn AV geen inkasso beding, was de Hoofdsom 75,- en de Inkassokosten waren ook rond 75,-
Recept :
1. Kijk in de tabel wat je maximaal moet betalen aan inkassokosten, in mijn geval Eur 44,03
2. Betaal eerst de hoofdsom + inkassokosten direct en zonder te dralen.
3. Schrijf daarna een brief aan IU waarin je meldt dat je Hoofdsom + < jouw max staffel Inkasso bedrag > hebt betaald, e.e.a. in overeenstemming met de richtlijnen volgens Voorwerk II. Meldt dat je de zaak hiermee als afgedaan beschouwt.
Dreig in dezezelfde brief met het volgende indien ze toch overgaan tot het vorderen van de restsom ( dat is dus het verschil tussen wat je hebt betaald en
wat IU in eerste instantie van je vorderde ).
Bij vordering van de restsom onderneem ik volgende stappen :
1. Ik dien een klacht in bij uw opdrachtgever dat u zich voor de berekening van de inkassokosten niet houdt aan de richtlijnen Volgens Rapport Voorwerk II
2. Ik dien een klacht in bij uw branche vereniging NVI, dat u zich voor de
vasstelling van de inkassokosten niet houdt aan de voor haar leden geldende gedragscode.
Resultaat :
Na een week kreeg ik een briefje van IU met volgende tekst :
Geachte mevrouw,mijnheer,
Wij kunnen u melden dat wij voor de berekening van de incassokosten gebruik maken van voorwerk II. Conform de normen van de NVI berekenen we tevens
een opslag van ad Eur 25,00 aan registratie kosten.
Gezien bovenstaande is de berekening correct conform de normen van de NVI
Echter gezien uw snelle betaling zullen wij uit coulance we l tot sluiting overgaan.
Hopende u hiermee van dienst te zijn.
Coulance .................. pffffffffffff laat me niet lachen.