Hoi allemaal,
Ik heb dit jaar een brief gekregen van DUO dat ik in 2008 teveel bijverdiend zou hebben. En dat klopt ook als je kijkt naar wat ik dat gehele jaar heb verdiend.
Maar het probleem is dus, dat ik in Januari en Februari studiefinanciering heb gehad. Vervolgens heb ik het opgezegd omdat ik stopte met de opleiding. Later dat jaar in September ben ik weer met een andere opleiding begonnen. Nou heb ik dus vanaf eind Februari tot September meer kunnen werken en moeten werken om mezelf te onderhouden en al mijn rekeningen te kunnen betalen. Ik ging er eigenlijk van uit dat deze maanden niet meegeteld zouden worden. Aangezien ik maar 6 maanden dat jaar studiefinanciering heb gehad.
Nou heb ik al een bezwaar ingediend maar nog geen reactie gehad, en vroeg me af of ik enige kans maak dat ik het niet terug hoef te betalen.
Dus eigenlijk wordt ik nu gestraft omdat ik niet op m,n luie reet heb gezeten, maar hard gewerkt heb voor mijn geld.
Nou hopelijk kan iemand mij helpen en adviseren wat te doen.
Groeten Rene
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Te veel bijverdiend HELP.
Re: Te veel bijverdiend HELP.
Het bezwaar zal worden afgewezen. Als er in het begin en aan het eind van het jaar studiefinanciering was met een onderbreking zonder studiefinanciering, geldt toch het volledige jaarinkomen. Zie bijgaande link: voorbeeld 2 - bladzijde 5
http://www.ib-groep.nl/Images/8595-9_tcm7-13581.pdf
http://www.ib-groep.nl/Images/8595-9_tcm7-13581.pdf
Inderdaad, je zult weinig kans maken. Bij de studiefinanciering kijken ze altijd naar je inkomsten in een bepaald kalenderjaar. Het is sowieso onverstandig om ergens vanuit te gaan zonder dat je het even nazoekt.
Je bent er nu te laat mee, maar als je een volgende keer net over de grens gaat of dreigt te gaan, dan zou je wellicht je verzamelinkomen nog iets kunnen drukken door bijvoorbeeld te proberen extra aftrekposten te krijgen of door (meer) geld in een levensloopregeling te stoppen.
Je bent er nu te laat mee, maar als je een volgende keer net over de grens gaat of dreigt te gaan, dan zou je wellicht je verzamelinkomen nog iets kunnen drukken door bijvoorbeeld te proberen extra aftrekposten te krijgen of door (meer) geld in een levensloopregeling te stoppen.
Volgens mij is dit niet helemaal waar. Als je halverwege het jaar een opleiding, wordt volgens mij het inkomen na uitschrijving bij je onderwijsinstelling niet meegeteld. Zou een mooie bak zijn, vind je gelukkig een goede baan, netjes in vier jaar afgestudeerd, en mag je opeens gaan dokken.
Of is dit alleen zo als je met een diploma afzwaait?
Of is dit alleen zo als je met een diploma afzwaait?
gwen21: de situtatie die jij beschrijft is een andere dan de situatie van Rene 1308. Lees de voorbeelden op blz 3 en blz 4 van de link die ik hierboven meegaf op 21 april 2011. Als er per bijvoorbeeld per 1 juli wordt uitgeschreven (en daarna vindt geen nieuwe inschrijving plaats tijdens HETZELFDE kalenderjaar) telt inderdaad het verzamelinkomen opgegebouwd t/m juni van het desbetreffende jaar.