LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zorgtoeslag en KGB met boven? modaal salaris

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Merel30

Zorgtoeslag en KGB met boven? modaal salaris

Ongelezen bericht door Merel30 »

Hallo,

Ik heb een vraag aan jullie.

Wij hebben vorig jaar een huis gekocht daarvoor woonden we in een huurappartement. Toen we huurden hadden we (bijna) nergens geen recht op qua zorgtoeslag en kindgebondenbudget. Nu in ons koophuis krijgen we een behoorlijk bedag terug wat mijns inziens komt doordat je de rente van je huis mag aftrekken van je salaris. volgens mijn vriendin die overigens huurt en niets teugkrijgt kan dit nooit kloppen en mag je niet je toetsinsinkomen gebruiken voor toeslagen. Ik heb even met de BD gebeld, blijkbaar vonden ze mijn vraag een hoge moeilijkheidsgraad hebben. Ze moesten er nog op terug komen.

Hier zitten veel experts dus dacht ik gooi hier mijn vraag even in de groep.

Volgens mijn berekeningen zit het zo, Bruto jaarslaris +- 45000E, toetsingsinkomen na afrek rente 34000. Recht op +- 900E zorgtoeslag en 1000E KGB jaarlijks.

MVG Merel

SJZ

Re: Zorgtoeslag en KGB met boven? modaal salaris

Ongelezen bericht door SJZ »

1. Met een bovenmodaal inkomen kun je heus nog wel toeslagen krijgen. Voor de zorgtoeslag is de grens bijvoorbeeld € 36.024 voor een alleenstaande en € 54.254 voor stellen.

2. Basis is je VERZAMELinkomen. Dat is ongeveer wat jij schrijft (dus alle aftrekposten moet je meetellen). Het gaat echter niet om je bruto-inkomen, maar om je fiscaal loon, dat kan wat afwijken (bv. door vergoeding ZVW werkgever, pensioenpremies, e.d.).

Bij € 45.000 (in een huurappartement) heb je nog steeds recht op toeslag(en) hoor, dus wellicht had je er toen ook al recht op. In 2010 was de grens voor zorgtoeslag voor stellen € 50.018 en in 2009 € 47.884.

fisbel

Re: Zorgtoeslag en KGB met boven? modaal salaris

Ongelezen bericht door fisbel »

Het is het verzamelinkomen dat telt. Dwz de verzamelinkomens van de 3 boxen samen. Voor de toeslagen heet dit inkomen toetsingsinkomen.
Voor de Belastingdienst kan uw vraag geen moeilijke zijn. Zoals SJZ terecht stelt is het toetsingsinkomen bepalend. Dat is het fiscaal inkomen van u samen (meestal bruto-inkomen) minus de aftrekposten zoals bij u het saldo inkomsten en aftrekposten eigen woning (hypotheekrenteaftrek).

Een kleine correctie tav de bedragen: € 50000 - 2010 en € 47880 - 2009.
Kindgebonden budget behoeft niet meer te worden aangevraagd. Dit wordt automatisch via de aangifte toegekend cq verrekend - sinds 2009.
Uw vriendin heeft dus ongelijk en heeft mogelijk geld laten zitten.

Gesloten