LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Epson belazert je!

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
GGG
Berichten: 193
Lid geworden op: 08 jan 2007 18:11

Epson belazert je!

Ongelezen bericht door GGG »

Ik heb een Epson Stylus Photo PX700W. Op zich een prima printer. Er is één maar: Epson registreert kennelijk hoe lang geleden je cartridges hebt aangeschaft. Zo zag ik de status van mijn nog bijna volle Cyaan cartridge verspringen naar de stand 'binnenkort vervangen'.

Nu vraag ik me af: Hoe kan een cartridge in tien seconden tijd - terwijl ik niet aan het printen was - bijna helemaal op raken? Dat kan dus niet! Conclusie: Epson maakt kennelijk gebruik van software die registeert wanneer je een bepaalde cartridge hebt geplaatst. En als Epson vindt dat die cartridge te oud is (in mijn geval een half jaar), dan beslist dit fijne merk, dat je cartridge 'ineens' bijna op is en je maar een nieuwe moet kopen.
Je reinste oplichting!

Is er iemand die hier al eens werk van heeft gemaakt?

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Epson belazert je!

Ongelezen bericht door sephora30 »

Ik heb een Epson Stylus sx 105.
Print bijna nooit, en als ik print is het meestal zwart/wit maar toch presteren de kleurcartridges het om steeds leeg te zijn.

En als er 1 leeg is print ie dus niet, ook niet zwart :evil:

53o
Berichten: 710
Lid geworden op: 21 apr 2011 13:20

Re: Epson belazert je!

Ongelezen bericht door 53o »

Fabrikanten van cartridges geven praktisch allemaal aan dat de cartridges nadat deze geïnstalleerd worden ongeveer 6 maanden houdbaar zijn en de optimale kwaliteit houden. Hierna kan geen optimale printkwaliteit meer gegarandeerd worden.

Ik gooi gisteren varkensvleeskruiden over een karbonaadje, 2 jaar over de houdbaarheidsdatum, was al geopend en de Appie adviseert mij dus om deze weg te gooien en nieuwe te kopen. Leuk advies van de Appie maar het smaakt nog goed en ik maak mij geen zorgen over gezondheidsrisico's. Dus ik negeer hun advies.

Als de printer jouw adviseert om de cartridges te vervangen hoef je dit niet te doen (tenzij deze zodanig uitgedroogd is dat er bijna geen inkt meer in zit.
En als er 1 leeg is print ie dus niet, ook niet zwart
Inkjets printen niet zwart, maar printen grijstinten wanneer je een willekeurig document print. Hierdoor blijven de kleuren nodig voor het mengen van de grijstinten. Verder kan een printkop beschadigen wanneer deze toch probeert om inkt uit een lege cartridge te halen of kan het laatste restje inkt wat uit een bijna lege/opgedroogde cartridge komt gaan stollen in de printkop en deze beschadigen.

Je kan het advies van de printer natuurlijk negeren maar er zitten dus risico's aan vast.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Epson belazert je!

Ongelezen bericht door ciske »

Het is gewoon bij alle printers zo , dat je eigenlijk maar kort kan printen, die cartridges zijn zo leeg .

GGG
Berichten: 193
Lid geworden op: 08 jan 2007 18:11

Re: Epson belazert je!

Ongelezen bericht door GGG »

53o schreef: Als de printer jouw adviseert om de cartridges te vervangen hoef je dit niet te doen (tenzij deze zodanig uitgedroogd is dat er bijna geen inkt meer in zit.

Je kan het advies van de printer natuurlijk negeren maar er zitten dus risico's aan vast.
Nee, je kunt het niet negeren, want de printer drukt eenvoudigweg niks meer af...

Teunbosseman
Berichten: 4385
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Epson belazert je!

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

GGG schreef:
53o schreef: Als de printer jouw adviseert om de cartridges te vervangen hoef je dit niet te doen (tenzij deze zodanig uitgedroogd is dat er bijna geen inkt meer in zit.

Je kan het advies van de printer natuurlijk negeren maar er zitten dus risico's aan vast.
Nee, je kunt het niet negeren, want de printer drukt eenvoudigweg niks meer af...

Cartridge eruit halen, opnieuw erin steken en als gevraagd wordt - zijn er nieuwe cartridges geplaatst?- klik op ja.
Zo lukt me dat bij mijn Lexmark om van die melding af te komen.

GGG
Berichten: 193
Lid geworden op: 08 jan 2007 18:11

Re: Epson belazert je!

Ongelezen bericht door GGG »

Dank voor de tip Teun. Zal het eens proberen, maar ben bang dat de printer ergens op mijn PC softwarematig heeft vastgelegd dat de betreffende cartridge leeg is.

GGG
Berichten: 193
Lid geworden op: 08 jan 2007 18:11

Re: Epson belazert je!

Ongelezen bericht door GGG »

Ik heb het ondertussen geprobeerd. De Epson-printer is helaas wat slimmer dan die van Lexmark. De Epson-printer vraagt namelijk helemaal niet of er nieuwe cartridges zijn geplaatst, maar detecteert dat zelf! Gevolg: hij herkent de cartridge weer en 'weet' dat hij die leeg had verklaard.

Ik blijf dus 100% bij mijn mening dat Epson je belazert en je dwingt om nieuwe cartridges te kopen, ook als hier nog flink wat inkt in zit. In theorie kan het je gebeuren dat je vandaag een nieuwe cartridge plaatst, deze maar een of twee keer gebruikt en dat hij over een half jaar door de printer leeg wordt verklaard.
Ik voel me belazerd. Als ik dit geweten had, had ik wel een printer van een ander merk gekocht.

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Epson belazert je!

Ongelezen bericht door Guardian72 »

53o schreef: Inkjets printen niet zwart, maar printen grijstinten wanneer je een willekeurig document print. Hierdoor blijven de kleuren nodig voor het mengen van de grijstinten. Verder kan een printkop beschadigen wanneer deze toch probeert om inkt uit een lege cartridge te halen of kan het laatste restje inkt wat uit een bijna lege/opgedroogde cartridge komt gaan stollen in de printkop en deze beschadigen.

Je kan het advies van de printer natuurlijk negeren maar er zitten dus risico's aan vast.
Maar - waarom dan een 'aparte' zwarte cartridge?
Ik mag toch hopen dat moderne inkt printers niet 'zwart' uit de kleuren samenstelt... Printerinkt is duurder dan goud tegenwoordig.. worden dure briefjes dan.

GGG
Berichten: 193
Lid geworden op: 08 jan 2007 18:11

Re: Epson belazert je!

Ongelezen bericht door GGG »

Die zwarte cartridge heb je alleen al nodig voor het geval je ergens een vlak hebt dat 100% zwart is. Dan heeft het natuurlijk geen zin om dat met grijstinten proberen te benaderen.

Maar goed, daar gaat het hier niet om. Waar het omgaat is mensen te waarschuwen tegen de praktijken van Epson. Niet alleen dwingen ze je dus om cartridges die nog lang niet leeg zijn te vervangen. Ook is het juist bij hun cartridges onmogelijk om ze na te vullen. Epson draait je dus een poot uit zodra ze je hun (overigens kwalitatief wel goede printer) hebben verkocht!

julier
Berichten: 45
Lid geworden op: 18 feb 2008 21:45

Re: Epson belazert je!

Ongelezen bericht door julier »

Daarom koop ik geen Epson, maar een Canon en vul de Catridges zelf bij.
De tankjes reset ik met een speciale resetter van een paar Euro. en printen maar

GGG
Berichten: 193
Lid geworden op: 08 jan 2007 18:11

Re: Epson belazert je!

Ongelezen bericht door GGG »

Handig, zo'n resetter! Bestaat zo'n apparaat toevallig niet ook voor Epson?

Teunbosseman
Berichten: 4385
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Epson belazert je!

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

GGG schreef:Ik heb het ondertussen geprobeerd. De Epson-printer is helaas wat slimmer dan die van Lexmark. De Epson-printer vraagt namelijk helemaal niet of er nieuwe cartridges zijn geplaatst, maar detecteert dat zelf! Gevolg: hij herkent de cartridge weer en 'weet' dat hij die leeg had verklaard.

Ik blijf dus 100% bij mijn mening dat Epson je belazert en je dwingt om nieuwe cartridges te kopen, ook als hier nog flink wat inkt in zit. In theorie kan het je gebeuren dat je vandaag een nieuwe cartridge plaatst, deze maar een of twee keer gebruikt en dat hij over een half jaar door de printer leeg wordt verklaard.
Ik voel me belazerd. Als ik dit geweten had, had ik wel een printer van een ander merk gekocht.

Tsja, das dan wel een ****** streek van Epson, zou me ook besodemieterd voelen. Die cartridges zijn al duur zat.

Dekseldopje
Berichten: 221
Lid geworden op: 05 mei 2010 14:25

Re: Epson belazert je!

Ongelezen bericht door Dekseldopje »

En toch is dit al jaren bekend, dat de printers zelf detecteren wanneer er een cartridge in de printer is gedaan en wanneer ie vervangen moet worden. Op die manier voorkomen ze dat je zelf je cartridge gaat vullen of een andere cartridge koopt die van Epson komt. Waarom, nou als je een cartridge koopt van merk X en er gaat iets daarna mis met de printer, stelt een bedrijf je de vraag, waarom heb je geen cartridge gekocht van ons merk? Goed excuus om er van af te komen misschien???

Canon heeft dat trouwens ook, ook Lexmark heeft een aantal printers die zelf detecteren middels de cartridges van het merk zelf. Lastig blijft TS zijn probleem wel. Ik heb zo'n ervaring ook gehad met mijn Lexmark X1170, en de oplossing voor mijn probleem was, driver van printer verwijderen, spool service stop zetten, rebooten, driver van printer installeren plus de software, spool service weer handmatig inschakelen, software opstarten voor eerste gebruik, printer initialiseren, cartridge detecteren en weg melding! It's worth the try zou ik zeggen....

Mocht je het al gedaan hebben, kan je nog overwegen om iemand in je omgeving te vragen of diegene een epson printer heeft waarvan de cartridges compatible zijn, om die even in je printer te stoppen, en kijken wat er dan gebeurd. Scheelt je weer cartridges kopen voor enkel een test..

mektheb
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 jun 2011 14:23

Re: Epson belazert je!

Ongelezen bericht door mektheb »

Teunbosseman schreef:
GGG schreef:Ik heb het ondertussen geprobeerd. De Epson-printer is helaas wat slimmer dan die van Lexmark. De Epson-printer vraagt namelijk helemaal niet of er nieuwe cartridges zijn geplaatst, maar detecteert dat zelf! Gevolg: hij herkent de cartridge weer en 'weet' dat hij die leeg had verklaard.

Ik blijf dus 100% bij mijn mening dat Epson je belazert en je dwingt om nieuwe cartridges te kopen, ook als hier nog flink wat inkt in zit. In theorie kan het je gebeuren dat je vandaag een nieuwe cartridge plaatst, deze maar een of twee keer gebruikt en dat hij over een half jaar door de printer leeg wordt verklaard.
Ik voel me belazerd. Als ik dit geweten had, had ik wel een printer van een ander merk gekocht.

Tsja, das dan wel een ****** streek van Epson, zou me ook besodemieterd voelen. Die cartridges zijn al duur zat.
Ja wat wil je met een printer die gemaakt is in china voor een euro of 3/4
Er is maar 1 verdienste en dat zijn cardridges dus zorgen ze voor dat piet consument zoveel mogelijk inkt verbruikt.
Beste manier om te printer is laser, en dan gewoon zwart wit.
Foto's uitprinten kan je beter bij de hema laten doen voor 0,09cent per stuk.

Dekseldopje
Berichten: 221
Lid geworden op: 05 mei 2010 14:25

Re: Epson belazert je!

Ongelezen bericht door Dekseldopje »

mektheb schreef:
Teunbosseman schreef:
GGG schreef:Ik heb het ondertussen geprobeerd. De Epson-printer is helaas wat slimmer dan die van Lexmark. De Epson-printer vraagt namelijk helemaal niet of er nieuwe cartridges zijn geplaatst, maar detecteert dat zelf! Gevolg: hij herkent de cartridge weer en 'weet' dat hij die leeg had verklaard.

Ik blijf dus 100% bij mijn mening dat Epson je belazert en je dwingt om nieuwe cartridges te kopen, ook als hier nog flink wat inkt in zit. In theorie kan het je gebeuren dat je vandaag een nieuwe cartridge plaatst, deze maar een of twee keer gebruikt en dat hij over een half jaar door de printer leeg wordt verklaard.
Ik voel me belazerd. Als ik dit geweten had, had ik wel een printer van een ander merk gekocht.
Tsja, das dan wel een ****** streek van Epson, zou me ook besodemieterd voelen. Die cartridges zijn al duur zat.
Ja wat wil je met een printer die gemaakt is in china voor een euro of 3/4
Er is maar 1 verdienste en dat zijn cardridges dus zorgen ze voor dat piet consument zoveel mogelijk inkt verbruikt.
Beste manier om te printer is laser, en dan gewoon zwart wit.
Foto's uitprinten kan je beter bij de hema laten doen voor 0,09cent per stuk.
Ik weet niet maar heb je enig idee hoeveel produkten er in China gemaakt worden? Door NL bedrijven die het zo goedkoop mogelijk kunnen maken, zodat wij het weer goedkoop kunnen kopen, want het mag uiteraard niks kosten maar wel van superieure kwaliteit zijn. En dan achteraf zeuren als er iets van 20 euro kapot gaat....... Sorry maar ik denk dat Europa nog veel van China kan leren. En ja, ik ben heel vaak in china geweest, doe zaken met Chinese bedrijven en heb veel vrienden daar.

Teunbosseman
Berichten: 4385
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Epson belazert je!

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Van de week nog op tv bij de - rekenkamer - Inkt voor cartridges kosten meer dan goud.
3000 euro per liter !!!!!

De grote namen als Canon, Hp, Lexmark en Epson zijn helemaaaaal niet zo blij met China en hun namaak.

Rekenkamer had berekend dat een cartridge omgerkend zo'n 0,50 a 0, 60 eurocent kost......tel uit je winst

WilWil
Berichten: 279
Lid geworden op: 26 dec 2009 14:08

Re: Epson belazert je!

Ongelezen bericht door WilWil »

GGG schreef:Handig, zo'n resetter! Bestaat zo'n apparaat toevallig niet ook voor Epson?

Ja, ik heb deze gekocht via een internet webshop die alleen catridges verkoopt. Werkt erg goed.

Dekseldopje
Berichten: 221
Lid geworden op: 05 mei 2010 14:25

Re: Epson belazert je!

Ongelezen bericht door Dekseldopje »

Teunbosseman schreef:Van de week nog op tv bij de - rekenkamer - Inkt voor cartridges kosten meer dan goud.
3000 euro per liter !!!!!

De grote namen als Canon, Hp, Lexmark en Epson zijn helemaaaaal niet zo blij met China en hun namaak.

Rekenkamer had berekend dat een cartridge omgerkend zo'n 0,50 a 0, 60 eurocent kost......tel uit je winst
Dat geldt niet alleen voor cartridges maar voor inkt in het algemeen. Ook in de grafische sector kost het bakken met geld

newmikey
Berichten: 4571
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Epson belazert je!

Ongelezen bericht door newmikey »

Nou, niet alleen Epson. Alle printerfabrikanten hebben daar een handje van. De grap is echter dat die mooie stuurprogramma's die de chip van de printer uitlezen en het aantal printjes, tijd sinds installatie etc. in de gaten houden, alleen onder Windows en MAC werken.

Onder Linux kan je de cartridges (bijna) leegprinten. Ik vervang ze meestal als ze nog 10% inkt bevatten volgens het statusschermpje (http://directory.fsf.org/project/mtink/ voor Epson, http://libinklevel.sourceforge.net/ voor andere printers) ongeacht hoeveel tijd er is verstreken en ongeacht hoeveel velletjes A4 er gedeeltelijk of geheel zijn bedrukt.

Afbeelding

Afbeelding

Gesloten