LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Onnozele gulzigheid

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
Robjee
Contacteer:

Onnozele gulzigheid

Ongelezen bericht door Robjee »

De hersenen spelen een belangrijke rol bij de regulatie van het lichaamsgewicht en zijn eenvoudig voor de gek te houden. Een onderzoek dat gepubliceerd is in Journal of Consumer Research heeft dit laten zien (1). Dit onderzoek liet deelnemers verschillende snackporties eten met verschillende labels daarop. De ene keer werd een grote snack gelabeld als ‘small’ en de andere keer werd een snack met dezelfde grootte gelabeld als ‘large’.
Deelnemers die een grote snack aten waar ‘small’ op stond, voelden zich minder schuldig dan wanneer diezelfde snack met ‘large’ gelabeld was. Bovendien aten zij meer, omdat zij niet het idee hadden te veel gegeten te hebben. De onderzoekers noemen dit fenomeen ‘guiltless gluttony’ (onnozele gulzigheid).

Opvallend was dat de invloed van de onjuiste labels aanhield wanneer de deelnemers ook de werkelijke grootte en voedingswaarde te horen kregen. De auteurs vinden dat de standaardlabels die voedselleveranciers gebruiken (die overigens ook nog eens verschillen per voedselketen) een te grote impact hebben op het koop- en eetgedrag van consumenten (2). Onjuiste labels en portiegroottes zorgen ervoor dat mensen niet meer weten hoeveel ze moeten eten. Het onbedoeld te veel eten draagt volgens hen voor een groot deel bij aan het obesitasprobleem in de VS.

Referentie
1 Nİlüfer Z. Aydinoğlu and Aradhna Krishna. Guiltless Gluttony: The Asymmetric Effect of Size Labels on Size Perceptions and Consumption. The Journal of Consumer Research
2 Lucas Mevius, Onnozele gulzigheid door misleidende labels Ned Tijdschr Geneeskd. 2010;154:C780

manondoris

Re: Onnozele gulzigheid

Ongelezen bericht door manondoris »

je eet toch tot dat je vol zit , ik vind dit allemaal van die onnozele onderzoekjes! de een is dun de ander dik ,daar komen nog veel meer andere asspecten bij kijken dan bovengenoemde.

Robjee
Contacteer:

je eet toch tot dat je vol zit , ik vind dit allemaal van die onnozele onderzoekjes! de een is dun de ander dik ,daar komen nog veel meer andere asspecten bij kijken dan bovengenoemde.
Juist het gevoel van verzadiging is vaak verstoord. Dit begint al bij kinderen die niet eerder van tafel mogen voordat ze hun bord hebben leeggegeten.
Naar mijn idee moeten mensen meer leren om naar hun verzadigingsgevoel te luisteren. Door de portiegrootte, smakelijkheid en energiedichtheid krijgen we anders snel teveel calorieën binnen.

Het onderzoek geeft informatie over hoe "we" ons gedragen bij verschillende etiketten. Dergelijk onderzoek kan praktische implicaties krijgen.

Natuurlijk komen er veel meer aspecten kijken bij de oorzaak en behandeling van overgewicht. Overgewicht is dan ook een multifactoriale chronische ziekte. Geen enkel onderzoek omvat alle aspecten. Maar alle beetjes kunnen een bijdrage leveren.

ciske

Ongelezen bericht door ciske »

sorry hoor , al die onderzoeken vind ik giga overdreven. of je hebt aanleg om dik te worden of niet, en helaas daar kan geen mens wat aan doen.

snepke

Ongelezen bericht door snepke »

Ik vind dit onnozele topic's
Laat de mensen zelf beslissen wat ze eten,
Er wordt al zoveel door onze strot geduwd,als we nu ook al niet meer mogen eten wat we willen.

ciske

snepke schreef:Ik vind dit onnozele topic's
Laat de mensen zelf beslissen wat ze eten,
Er wordt al zoveel door onze strot geduwd,als we nu ook al niet meer mogen eten wat we willen.
:lol: :lol: ben het met je eens.

Robjee
Contacteer:

Natuurlijk mag iedereen eten wat hij/zei wil. Maar er moet wel een mogelijkheid zijn om de gezonde keuze te maken.

Evolutionair gezien zijn we gemaakt om vet op te slaan als bescherming tegen uithongering tijdens voedselschaarste. Fruit en dierlijk vet was energie waardoor we over het algemeen een natuurlijke aanleg hebben om dit lekker te vinden.
Tegenwoordig is er een overvloed aan voedsel. Fabrikanten passen slimme trucs toe met als doel de omzet te verhogen. Denk aan lage prijzen, grotere porties, betere smaak, hogere energiedichtheid, grotere beschikbaarheid en het maken van reclame. Dit alles leidt tot overconsumptie en overgewicht/obesitas.
Mensen kunnen deze verleidingen, bewust of onbewust, moeilijk weerstaan.
of je hebt aanleg om dik te worden of niet, en helaas daar kan geen mens wat aan doen.
Wanneer iemand aanleg heeft om dik te worden wil dat niet zeggen dat deze persoon ook dik zal worden. Een gezond voedings- en leefpatroon kan dit voorkomen. Wel zal die persoon beter op moeten letten.

Het aantal mensen met overgewicht/obesitas is de laatste 50 jaar drastisch gestegen. Onze genen zijn in die tijd niet veranderd waardoor het de overgewichtsepidemie niet kan verklaren. Er spelen dus andere factoren een rol. De obesogene leefomgeving bijvoorbeeld. Deze omgeving maakt overconsumptie eenvoudig en stimuleert bewegingsarmoede.

Wanneer mensen geen bewuste keuzes maken en meegaan in de obesogene leefomgeving zal overgewicht niet terug gedrongen worden.

manondoris

ach voor mij is er toch al geen hoop meer!!! ik rook en drink soms te veel biertjes of wijntjes en ik ben ook nog een kilotje 10 /15 te zwaar :roll: mijn motto is nog steeds geniet van het leven want het is voorbij voor je er erg in hebt. weet je robjee ik vind het zo zonde om mijn hele leven af te moeten vragen of iets wel gezond voor me is of niet. ik heb zo het idee dat jij een beetje doorslaat in gezond leven.lief bedoeld hoor om ons te waarschuwen,maar ik denk niet dat er veel gehoor aan gegeven word. en weet je hoe goed je ook je best doet voor een lang en gezond leven,gegarandeerd is het nooit. morgen kun je wel gaan winkelen en komt er een gek met een geweer die je dood maait.of je zag de bus te laat of je gaat lekker met het vliegtuig op vakantie,en die stort in zee! :cry:

ciske

ik sluit me aan bij manondoris, je leeft maar ene keer en ga echt niet op alles letten.

volgens mij sla je door in je gezondheids dingen.

snepke

Yep ,waarom jezelf tergen, je leeft maar 1 keer.
En als je,je er lekker bij voelt,
We weten allemaal wat goed en slecht is.
Het is en blijft je eigen keus wat je met je leven doet.

Ik ga niemand een andere leefstijl opdringen of aanpraten.
Dat moeten ze mij ook niet doen.
Ik wil zelf over mijn eten,drinken,roken etc beslissen dat hoeft een ander niet voor me te doen

manondoris

precies!!! maar robjee opent het ene na het andere topic over hoe te leven en hoe slecht dit of dat voor je is, met test rapport erbij pfffffff vermoeiend. dat robjee er niet moe van word,ik al bij het lezen ervan :roll:

ciske

misschien kan robjee eens vertellen hoe hij/zij leeft?

ik ben er duidelijk in, ik leef zoals ik acht dat goed voor mij is.

snepke

ciske schreef:
Dan is het toch goed,jij voelt je er toch goed bij,nou wat wil je nog meer

manondoris

snepke schreef:
ciske schreef:
Dan is het toch goed,jij voelt je er toch goed bij,nou wat wil je nog meer
zo is het en dood gaan we toch ,gegarandeerd!

snepke

manondoris schreef: zo is het en dood gaan we toch ,gegarandeerd!
Dat is de enige zekerheid die je in je leven hebt

ciske

snepke schreef:
manondoris schreef: zo is het en dood gaan we toch ,gegarandeerd!
Dat is de enige zekerheid die je in je leven hebt

precies en ik zou zeggen geniet allemaal van het leven , tis heel kort.

Robjee
Contacteer:

De topics die ik start bevatten (recente) informatie over voeding en gezondheid. Iedereen mag daarmee doen wat hij/zij wil.

Overgewicht gaat gepaard met diverse aandoeningen. Denk aan diabetes mellitus II, hart- en vaatziekten, gewrichtsproblemen, vroegtijdige sterfte, hypertensie, herseninfarct, verminderde conditie en bepaalde vormen van kanker. Nog niet gesproken over de psychische en esthetische problemen dat overgewicht kan geven.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/article ... 8-9-88.pdf

Volgens mij is het dan wenselijk dat overgewicht bestreden wordt.
Het moet natuurlijk niemand opgedrongen worden. Een ieder is verantwoordelijk voor zijn/haar eigen gezondheid.
Wanneer iemand, bewust van de verhoogde gezondheidsrisico's, kiest om ongezond te eten en te "genieten" van het leven is dat natuurlijk prima.

Overigens is het ook heel goed mogelijk om van het leven te "genieten" met een verstandig voedings- en leefpatroon. Missschien ook nog wel eens langer en in een betere gezondheid...

Er zijn talrijke mensen die graag gewicht willen verliezen en daar wèl iets voor over hebben. Voor deze mensen is het belangrijk om dit zo effectief en efficiënt mogelijk te doen.
Overgewicht bestrijd je niet door één enkel aspect aan te pakken. Vaak zijn er meerdere factoren die cummullatief ervoor zorgen dat iemand geleidelijk te zwaar wordt.

ciske

ik sport zo'n beetje 4 a 5 keer in de week , weeg iets te zwaar, maar voor de rest heb ik zoiets van .....als het je tijd is ga je , je kan niks afkopen , en dat is maar goed ook.

oh bijna vergeten....ben eens bij de dieetist geweest , ik eet zelfs te weinig dus hoezo gulzigheid?

manondoris

maar robjee ,je hebt meerdere topics over o/a gezondheid en voeding . waarom eigenlijk? gewoon interesse hoor!

Robjee
Contacteer:

maar robjee ,je hebt meerdere topics over o/a gezondheid en voeding . waarom eigenlijk? gewoon interesse hoor!
Voeding en gezondheid zijn een passie van mij en daar houd ik mij ook beroepsmatig mee bezig. Interessante onderwerpen wil ik weleens op fora plaatsen.

Het betreffende onderzoek laat zien dat voedingslabels het koop- en eetgedrag van mensen kan beïnvloeden. Op deze manier kunnen mensen onbedoeld teveel eten. Zelf vind ik dat interessant en niet onnozel. Om die reden heb ik het topic gestart.
oh bijna vergeten....ben eens bij de dieetist geweest , ik eet zelfs te weinig dus hoezo gulzigheid?
"Onnozele gulzigheid" was een vertaling van "guiltless gluttony". Dit houdt in dat mensen meer eten en zich minder schuldig voelen wanneer een snack gelabeld was met een kleinere inhoudsmaat (S, M, L).
Het is ook niet op iedereen van toepassing en bij iedereen een probleem.

Gesloten